Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

François Ozon
‹Nowa dziewczyna›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNowa dziewczyna
Tytuł oryginalnyUne nouvelle amie
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery3 lipca 2015
ReżyseriaFrançois Ozon
ZdjęciaPascal Marti
Scenariusz
ObsadaRomain Duris, Anaïs Demoustier, Raphaël Personnaz, Elyna Berger, Jean-Claude Bolle-Reddat, Jonathan Louis, Michèle Raingeval, Audrey Quoturi
MuzykaPhilippe Rombi
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania105 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

San Sebastian 2014: Męskie-żeńskie
[François Ozon „Nowa dziewczyna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po nudnawej „Młodej i pięknej” François Ozon ponownie sięgnął po kolory i lekkość „8 kobiet”. Zainspirowany powieścią Ruth Rendell film „The New Girlfriend” nie zyska mu wprawdzie nowych fanów, a widoku Romaina Durisa w zbyt skąpej koronkowej bieliźnie z pewnością szybko się nie zapomni, ale przynajmniej francuski reżyser znów wydaje się dobrze bawić.

Marta Bałaga

San Sebastian 2014: Męskie-żeńskie
[François Ozon „Nowa dziewczyna” - recenzja]

Po nudnawej „Młodej i pięknej” François Ozon ponownie sięgnął po kolory i lekkość „8 kobiet”. Zainspirowany powieścią Ruth Rendell film „The New Girlfriend” nie zyska mu wprawdzie nowych fanów, a widoku Romaina Durisa w zbyt skąpej koronkowej bieliźnie z pewnością szybko się nie zapomni, ale przynajmniej francuski reżyser znów wydaje się dobrze bawić.

François Ozon
‹Nowa dziewczyna›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNowa dziewczyna
Tytuł oryginalnyUne nouvelle amie
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery3 lipca 2015
ReżyseriaFrançois Ozon
ZdjęciaPascal Marti
Scenariusz
ObsadaRomain Duris, Anaïs Demoustier, Raphaël Personnaz, Elyna Berger, Jean-Claude Bolle-Reddat, Jonathan Louis, Michèle Raingeval, Audrey Quoturi
MuzykaPhilippe Rombi
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania105 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Cóż za nieszczęście być kobietą! A przecież największe nieszczęście dla kobiety – to nie rozumieć, iż jest to nieszczęście.
Soren Kierkegaard
Claire (Anaïs Demoustier) i Laura (Isild Le Besco) to najlepsze przyjaciółki. Nierozłączne od dzieciństwa, razem doświadczają pierwszych miłości i podejmują ważne życiowe decyzje. Gdy po urodzeniu dziecka Laura zaczyna chorować i umiera, Claire zupełnie się załamuje. Przed popadnięciem w depresję ratuje ją tylko jedna rzecz – przyrzekła zmarłej przyjaciółce opiekować się jej maleńką córeczką i mężem Davidem (Romain Duris). Gdy pewnego dnia składa im niezapowiedzianą wizytę, zastaje Davida… w przebraniu kobiety. Gdy mija pierwszy szok, Claire obiecuje zachować jego sekret w tajemnicy, swojemu mężowi mówi natomiast, że znalazła nową przyjaciółkę – Virginię. Nietypowe potrzeby Davida, które po śmierci żony odezwały się ze wzmożoną siłą, zaczynają być jednak coraz trudniejsze do opanowania.
„The New Girlfriend” zaczyna się ciekawie; pierwsze, przypominające „Wielki chłód” Kasdana sceny (choć tu rola wyciętego w montażu Kevina Costnera przypada Le Besco) ukazują w dużym zbliżeniu malowane szminką usta, policzki podciągane różem, zakładany na ucho kolczyk. Jak się okazuje nie są to jednak zabiegi, którym poddaje się szykująca do wyjścia kobieta, tylko David przygotowujący zmarłą Laurę do ceremonii pogrzebowej. Chwilę potem następuje szybki montaż ukazujący wieloletnią przyjaźń Laury i pozostającej nieco w jej cieniu Claire oraz smutna scena pogrzebu uwieńczona rzucaniem na trumnę białych róż. Nic nie wskazuje na to, że rozpoczynający się w tak posępny sposób film to farsa, którą mógłby nakręcić Douglas Sirk wspólnie z Almodóvarem, a za ścieżkę dźwiękową odpowiada miedzy innymi Katy Perry.
Jakkolwiek ciężko w to uwierzyć, Ozon oparł swój film na prawdziwej historii: „Koncepcja żałoby, której nie było w opowiadaniu Rendell, pozwala widzom zrozumieć zachowanie Davida zanim go zaakceptują. Dlatego tak ważna była scena, gdy uspokaja on swoje dziecko owijając je w koszulę zmarłej żony” – powiedział reżyser. „Wpadłem na ten pomysł po rozmowie z Chantal Poupaud, autorką dokumentu „Crossdresser”. Bardzo dobrze zna to środowisko, poprosiłem więc, by opowiedziała mi o znanych sobie transwestytach. Poznała kiedyś mężczyznę, którego żona zapadła na ciężką chorobę i wiedząc, że umrze, zdecydowała się zniknąć z jego życia. By przywołać niejako jej postać, zaczął się regularnie przebierać w kobiece ubrania. Ta historia mnie zafascynowała i poruszyła.”
Bez względu na to, czy film Ozona istotnie ma oparcie w rzeczywistości czy nie, najlepiej potraktować go z przymrużeniem oka. Zaczyna bawić dopiero wtedy, gdy zaakceptuje się jego przerysowany styl.
Można by zaryzykować stwierdzenie, że „The New Girlfriend” opowiada o dojrzewaniu do własnej seksualnej tożsamości, ale to komedia pomyłek, a nie refleksja nad zagadnieniami natury filozoficznej. Naprawdę ciężko zachować powagę, gdy Romain Duris paraduje w obcisłym sweterku z angory jak Ed Wood lub gdy zapomina zetrzeć z ust szminkę przed przyjściem teściowej.
Jak zauważył Ozon, w przypadku „Tootsie”, „Pół żartem, pół serio” czy innych najsłynniejszych filmów o mężczyznach przebierających się za kobiety, robią to oni zwykle dlatego, że muszą, a nie dlatego, że chcą. David/Virginia nie zalicza się do tej grupy. Duris, choć tylko ślepy uwierzyłby w jego kobiecość, wydaje się odczuwać autentyczną przyjemność z biegania po schodach na wysokich obcasach i dobierania idealnego odcienia podkładu. Nie wygląda w sukience tak dobrze jak Cillian Murphy, ale sprawia, że szybko przyzwyczajamy się do Virginii i zaczynamy traktować ją jako prawdziwe oblicze Davida, który na jej tle wypada dość blado.
Znana ze „Sponsoringu” Małgorzaty Szumowskiej Anaïs Demoustier dzielnie dotrzymuje mu kroku i to właśnie jej piegowata, filigranowa Claire sprawia, że opowiadana przez Ozona historia nabiera głębi. Nie do końca niewinna gra, którą ze sobą prowadzą dodatkowo podkreślona jest kostiumami Pascaline Chavanne; Demoustier często ma na sobie koszule o męskim kroju wyróżniające się na tle do przesady kobiecych zestawów Durisa. Czasem naprawdę nie wiadomo, kto nosi tu spodnie.
Filmy takie jak „The New Girlfriend” Ozon robi, cytując głównego bohatera filmu określającego w ten sposób swoje przebieranki, „tylko czasem i dla zabawy”. Nie jest to wybitne dzieło, a stylizacja w stylu retro nie zawsze okazuje się udanym zabiegiem, widać jednak, że Ozon i najprawdopodobniej także Duris mieli na planie, mówiąc kolokwialnie, wyjątkowy ubaw. „Opisując mój film napisałem dla żartu, że moim zamiarem jest sprawienie, żeby po wyjściu z kina każdy mężczyzna od razu pobiegł do sklepu kupować pończochy, kosmetyki i sukienki, i to nie dla swojej kobiety, ale dla siebie samego. Moi producenci uznali jednak, że może to odstraszyć potencjalnych inwestorów.” – powiedział Ozon. „Moim celem było umożliwienie mężczyznom zrozumienia kobiecych sztuczek i bliższe przyjrzenie się światu transwestytów. Chciałem zrobić to subtelnie, czule i z humorem, nigdy nie drwiąc z bohaterów i zawsze odczuwając w stosunku do nich empatię.” To założenie udało mu się spełnić, choć do noszenia koronkowej bielizny film może akurat na jakiś czas zniechęcić.
koniec
26 września 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Jak radzić sobie z nienawiścią
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (4)
— Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (1)
— Gabriel Krawczyk, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Motyle nie umierają nigdy
— Ewa Drab

Miłość obnażona
— Joanna Bartmańska

Nowości: Marzec 2004
— Konrad Wągrowski

DVD: 8 kobiet
— Konrad Wągrowski

Nowości: Wrzesień 2003
— Joanna Bartmańska, Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Mokra historia
— Joanna Bartmańska

8 żywiołów
— Tomasz Kujawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.