Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ewa Bukowska
‹53 wojny›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł53 wojny
Dystrybutor Agora
Data premiery1 marca 2019
ReżyseriaEwa Bukowska
ZdjęciaTomasz Naumiuk
Scenariusz
ObsadaMagdalena Popławska, Michał Żurawski, Krzysztof Stroiński, Dorota Kolak, Kinga Preis, Mirosław Haniszewski, Beata Schimscheiner, Oleg Bakhrutdinov
MuzykaNatalia Fiedorczuk-Cieślak
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania82 min
Gatunekdramat
EAN5903111493189
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Najtrudniejsza jest wojna bez wojny
[Ewa Bukowska „53 wojny” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Któż lepiej i wyraziściej opowiedziałby historię kobiety popadającej w obłęd, jak nie inna kobieta? Kameralne, debiutanckie (jeśli chodzi o pełen metraż) „53 wojny” Ewy Bukowskiej nie są jednak wcale opowieścią o „zwyczajnym szaleństwie”. To historia wielkiej miłości zderzonej z idealizmem i zagrożeniami współczesnego świata. Opowiedziana do bólu szczerze i prawdziwie.

Sebastian Chosiński

Najtrudniejsza jest wojna bez wojny
[Ewa Bukowska „53 wojny” - recenzja]

Któż lepiej i wyraziściej opowiedziałby historię kobiety popadającej w obłęd, jak nie inna kobieta? Kameralne, debiutanckie (jeśli chodzi o pełen metraż) „53 wojny” Ewy Bukowskiej nie są jednak wcale opowieścią o „zwyczajnym szaleństwie”. To historia wielkiej miłości zderzonej z idealizmem i zagrożeniami współczesnego świata. Opowiedziana do bólu szczerze i prawdziwie.

Ewa Bukowska
‹53 wojny›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł53 wojny
Dystrybutor Agora
Data premiery1 marca 2019
ReżyseriaEwa Bukowska
ZdjęciaTomasz Naumiuk
Scenariusz
ObsadaMagdalena Popławska, Michał Żurawski, Krzysztof Stroiński, Dorota Kolak, Kinga Preis, Mirosław Haniszewski, Beata Schimscheiner, Oleg Bakhrutdinov
MuzykaNatalia Fiedorczuk-Cieślak
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania82 min
Gatunekdramat
EAN5903111493189
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Sześć lat temu Ewa Bukowska nakręciła półgodzinny „Powrót”, który w pewnym sensie można uznać za fundament „53 wojen”. Była to historia żołnierza, który wraca z misji w Afganistanie i za zarobione na niej pieniądze chce dokończyć budowę rodzinnego domu. Odnalezienie się w nowej rzeczywistości nie jest jednak wcale takie łatwe. W efekcie Piotr staje przed kolejną, nie mniej trudną, aczkolwiek na pewno już nie tak ryzykowną, misją. Scenariusz „Powrotu” wyszedł spod ręki reżyserki; podobnie było w przypadku „53 wojen”, chociaż tym razem fabuła oparta została na motywach książki Grażyny Jagielskiej „Miłość z kamienia. Życie z korespondentem wojennym”. Ów „korespondent wojenny”, który pojawia się w tytule, to oczywiście Wojciech Jagielski, dziennikarz Polskiej Agencji Prasowej, „Gazety Wyborczej”, a od paru lat, gdy na dobre porzucił swój wcześniejszy fach, „Tygodnika Powszechnego”. Autor tak znanych książek reporterskich, jak „Modlitwa o deszcz” (2002), „Wieże z kamienia” (2003) i „Wypalanie traw” (2012).
Przez wiele lat Jagielski podróżował po niemal całym świecie, przyglądając się z bliska konfliktom politycznym i militarnym. Niejednokrotnie narażał życie. Wszystko w imię pisania prawdy o wydarzeniach, które niekiedy politycy i wojskowi chętnie by przemilczeli. W warszawskim domu pozostawała natomiast żona i – z czasem – dwóch synów. Kobieta, nie radząc sobie ze strachem o los męża, pogrążała się w psychicznej dezintegracji, aż wreszcie wylądowała w szpitalu psychiatrycznym, na jednym oddziale z żołnierzami próbującymi poradzić sobie z zespołem stresu pourazowego. W ramach terapii zaczęła opisywać swoje życie. I właśnie te wspomnienia zainspirowały Ewę Bukowską do nakręcenia „53 wojen”. Reżyserka zmieniła imiona bohaterów: Grażyna Jagielska stała się Anną (w którą wcieliła się Magdalena Popławska), a Wojciech – Witkiem (a zagrał go Michał Żurawski). Wszystko inne, jak można domniemywać, pozostało bez zmian.
„53 wojny” to bardzo kameralny film. Film, w którym wojny w zasadzie nie pokazano (chyba że w relacjach reporterskich na ekranie telewizora). Wcale jednak z tego powodu nie staje się ona mniej dotkliwa i przerażająca. Przeciwnie! Stopniowo osacza główną bohaterkę, pozbawiając ją najpierw radości życia, a potem także elementarnego poczucia bezpieczeństwa. Nie jadąc na wojnę, Anna tak naprawdę na co dzień w niej uczestniczy, obsesyjnie wpatrując się w aparat telefoniczny z nadzieją, że za chwilę zadzwoni Witek. Obawa o to, co się z nim stanie, doprowadza Annę na skraj psychicznej przepaści, a widz w tym autodestrukcyjnym procesie uczestniczy. I nic nie może zrobić. Co wywołuje dojmujące uczucie beznadziei. Ewa Bukowska ma spore doświadczenie aktorskie (zadebiutowała prawie trzydzieści lat temu w „Krollu”), ale jako reżyserka stawia dopiero pierwsze kroki. To, jak szczerze i prawdziwie, niemal naturalistycznie, ale bez przekraczania granicy dobrego smaku (o co na pewno nie byłoby trudno), pokazała rozpad świata Anny i jej pogrążanie się w odmętach nicości – zasługuje na duże uznanie.
To film, który boli. Ale jednocześnie film bardzo potrzebny. Bo ostatecznie przynoszący oczyszczenie i rodzący nadzieję.
koniec
22 marca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.