Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 11 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Leslie H. Martinson
‹Batman›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman
ReżyseriaLeslie H. Martinson
ZdjęciaHoward Schwartz
Scenariusz
ObsadaAdam West, Burt Ward, Lee Meriwether, Cesar Romero, Burgess Meredith, Frank Gorshin, Alan Napier, Neil Hamilton, Reginald Denny, Madge Blake
MuzykaNelson Riddle
Rok produkcji1966
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania105 min
Gatunekakcja, familijny, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mroczny Rycerz: Bywają takie dni, że po prostu nie możesz pozbyć się bomby!
[Leslie H. Martinson „Batman” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kto nakręcił pierwszego kinowego „Batmana”? Tim Burton w 1988 r.? Bzzzzt… Wrong! Pierwszy kinowy „Batman” powstał w roku 1966, a jego reżyserem był Leslie H. Martinson. Oglądanie tego filmu po 42 latach od premiery jest bardzo ciekawym doświadczeniem.

Konrad Wągrowski

Mroczny Rycerz: Bywają takie dni, że po prostu nie możesz pozbyć się bomby!
[Leslie H. Martinson „Batman” - recenzja]

Kto nakręcił pierwszego kinowego „Batmana”? Tim Burton w 1988 r.? Bzzzzt… Wrong! Pierwszy kinowy „Batman” powstał w roku 1966, a jego reżyserem był Leslie H. Martinson. Oglądanie tego filmu po 42 latach od premiery jest bardzo ciekawym doświadczeniem.

Leslie H. Martinson
‹Batman›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman
ReżyseriaLeslie H. Martinson
ZdjęciaHoward Schwartz
Scenariusz
ObsadaAdam West, Burt Ward, Lee Meriwether, Cesar Romero, Burgess Meredith, Frank Gorshin, Alan Napier, Neil Hamilton, Reginald Denny, Madge Blake
MuzykaNelson Riddle
Rok produkcji1966
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania105 min
Gatunekakcja, familijny, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Każdy, komu filmy o Człowieku-Nietoperzu kojarzą się z mrocznymi wizjami Burtona czy Nolana, musi przeżyć szok. Ci widzowie, którym bardziej w pamięć zapadły kolorowe i kiczowate scenografie filmów Schumachera, z pewnością łatwiej zaakceptują estetykę „Batmana” z roku 1966 – choć i tak powinni być zaskoczeni.
„Batman” (czasem zwany „Batman: The Movie”) to pełnometrażowa wersja serialu z lat 60., o którym w swych esejach na łamach „Esensji” pisali Łukasz Kustrzyński i Przemysław Pieniążek. Była to produkcja, w której nie pojawiał się żaden Mroczny Rycerz, a nawet trudno powiedzieć, by pojawiał się mrok w jakiejkolwiek postaci. Kierowane do młodego widza kolorowe, wesołe przygody Batmana (Adam West) i Robina (Burt Ward), którzy w komediowej formie pokonywali groteskowych złoczyńców, były esencją kiczu. Film, powstały między pierwszym i drugim sezonem serialu (początkowo miał być pilotem), ma nieco większy budżet, pozwalający na wykorzystanie szerszej rzeszy batmańskich gadżetów (np. wielu ujęć BatŁodzi i BatKoptera), ale w poetyce pozostaje taki sam. Trudno się dziwić – jego głównym celem było spopularyzowanie batmańskiego serialu poza granicami Stanów Zjednoczonych.
Film jest przede wszystkim reklamą serialu – stąd obecność w nim całej gamy gadżetów i pojazdów Batmana, wszystkich głównych bohaterów i złoczyńców w serialowej obsadzie (poza Kocicą, tym razem graną przez inną aktorkę) i wprowadzenie głównych motywów serialu (wraz z budzącym homoerotyczne skojarzenia słynnym „BatClimb” – scenami, w których Batman i Robin wspinają się po ścianie budynku1)). Sama fabuła jest nieskomplikowana: czworo największych złoczyńców (obecnie tymczasowo na wolności), czyli Pingwin, Joker, Riddler i Catwoman, zaczyna wdrażać plan podboju świata, zakładający porwanie całej Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (tu nazywanej Organizacją Zjednoczonego Świata). Dlaczego to ma być aż tak straszliwe dla świata – nie wiadomo. W tym celu chcą wykorzystać nowy wynalazek – dehydrator, który pozwala na zamienienie każdego człowieka w garść kolorowego proszku; aby mógł odzyskać swą postać, wystarczy… dodać wody. Przeszkodzić im w tym może jedynie „dynamiczna dwójka”, czyli Batman i Robin. Większość filmu obejmują podstępy i fortele, jakie adwersarze stosują wobec siebie.
Nowatorska technika wędkarska.
Nowatorska technika wędkarska.
Już pierwsza scena dobrze ukazuje, z jaką poetyką mamy do czynienia. Batman, podwieszony pod helikopterem, próbuje dotrzeć do tajemniczego jachtu. Nieostrożnie zanurzony w wodzie przez pilotującego pojazd Robina, wynurza się… z rekinem uczepionym u nogi. To rekin-pułapka, tresowany przez Pingwina i nafaszerowany materiałami wybuchowymi (tak, wiem, jak to brzmi). Próby strząśnięcia z siebie ryby nie przynoszą efektów, skutkuje dopiero użycie… spraju przeciwko rekinom, będącego na wyposażeniu batmańskiego śmigłowca. Dalsze podstępy obejmują porwanie milionera Bruce’a Wayne’a i oczekiwanie, aż uwolni go Batman (złoczyńcy oczywiście nie wiedzą, że to ta sama osoba), sprowadzenia Człowieka-Nietoperza do domu, w którym znajdzie bombę (oczywiście kulistą, z wystającym i podpalonym lontem), próby naprowadzenia go na sprężynową pułapkę Jokera, która ma wystrzelić ofiarę prosto w macki zaminowanej ośmiornicy (kolejne dzieło Pingwina) czy przemycenie pięciu piratów do jaskini Batmana (dzięki ich wcześniejszej dehydratacji). Jak więc widać, akcja toczy się nader wartko.
BatClimb, nie budzący zupełnie żadnych skojarzeń.
BatClimb, nie budzący zupełnie żadnych skojarzeń.
Prawie wszystko w tym filmie jest parodystyczne bądź groteskowe – począwszy od scenografii, przepełnionej literalnymi opisami wszystkich urządzeń, poprzez grę aktorską i dialogi, aż po sceny akcji (w dużej mierze polegające na bieganiu wśród dość obojętnych przechodniów). O rekinie-pułapce już wspominałem, ale to tylko jedna z wielu podobnych scen. Dobrą zabawą będzie również moment, gdy Batman próbuje pozbyć się bomby, ale wciąż na kogoś wpada – a to siostry zakonne, a to zakochaną parę, a to… rodzinę kaczek. Wtedy właśnie padają słowa będące tytułem tej recenzji (dodajmy, że w USA to tekst kultowy). Aktorstwo i dialogi również są mocno przerysowane: postacie pozytywne (przeważnie patetycznie) wygłaszają deklaracje praktycznie prosto do kamery, a negatywne (z demonicznym uśmiechem i złośliwym chichotem) opowiadają o swych niecnych planach. Większość z nich ma swoje typowe powiedzonka, wykorzystywane bez umiaru – np. Robin prawie każde zdanie zaczyna od słówka „Gosh”2), a w licznych chwilach egzaltacji wrzuca zwroty zaczynające się od słówka „Holy”: „Święty koszmarze, Batmanie!” (często), „Święta sardynko, Batmanie!” (to na widok rekina), „Święty balu maskowy” (na widok Pingwina). Zdarzają się też prawdziwe perełki dialogu, jak przy rozmowie z komisarzem Gordonem i planach czworga złoczyńców:
- Cóż oni planują! Czyżby chcieli opanować Gotham City?
- Nie, do tego wystarczyłoby ich dwoje.
- A więc cały kraj!
- Nie, to zadanie dla trojga z nich.
- A jeśli działają w czwórkę, to jedynym ich celem może być…
- …cały świat!
Niefantastyczna czwórka w pełnej krasie.
Niefantastyczna czwórka w pełnej krasie.
Ciekawe będzie przyjrzenie się czwórce superzłoczyńców, bo ich wizerunki mocno różnią się od tego, do czego przyzwyczaiły nas najważniejsze filmy i komiksy Millera. Wybierając z nich lidera, od razu przychodzi nam do głowy Joker, który jest przecież najistotniejszą po Batmanie postacią u Burtona i Nolana, a i w „Powrocie Mrocznego Rycerza” ma niemałą rolę do odegrania. Tymczasem z całej czwórki on będzie najmniej istotny, najmniej wyrazisty: pewnego rodzaju dziwak, lubiący głupie żarty, zdecydowanie pozostający w cieniu pozostałej trójki. Riddler jest bardziej aktywny i konkretny, jako dobry realizator poleceń Pingwina. Ten ostatni za to jest mózgiem operacji i niekwestionowanym liderem (może dlatego, że z całej ekipy gra go najlepszy aktor – Burgess Meredith). Ciekawą postacią jest też Catwoman. Przyzwyczailiśmy się, że raczej staje po dobrej stronie, tu jednak jest podstępna i przewrotna. Najciekawsze będzie jednak jej pochodzenie – otóż prawdziwe nazwisko Kobiety-Kota brzmi niezwykle dźwięcznie: towarzyszka Kitanya Irenya Tantanya Karenska Alisoff, dla przyjaciół Kitka. Kitka jest Rosjanką, podaje się za dziennikarkę i pod tą postacią uwodzi Bruce’a Wayne’a; zapewne jednak jej prawdziwe zajęcie jest zupełnie inne. Wśród złoczyńców zagrażających Wolnemu Światu jest przedstawicielka aparatu Związku Radzieckiego – to chyba najlepiej wyjaśnia, dlaczego „Batman” nie mógł trafić do naszych kina w latach 60.
Dziś, po latach, „Batman” jest po prostu nad wyraz sympatyczną campową rozrywką. Nie ma sensu oceniać jego walorów filmowych, reżyserii, aktorstwa, dialogów czy scenariusza – to nie ta kategoria. Ważna jest frajda, jaką „Batman: The Movie” daje widzowi nastawionemu na odbiór świadomego kiczu. A zapewniam, że może to być naprawdę przednia zabawa, nie tylko dla ludzi wychowanych na telewizyjnym serialu. Święty zawale serca, Batmanie!
Wydanie DVD
Film do tej pory nie został wydany w Polsce, ale nie powinno to miłośników Batmana powstrzymać przed jego nabyciem. W zagranicznych sklepach kosztuje bowiem obecnie zaledwie około 5 dolarów, co przy obecnym kursie amerykańskiej waluty daje naprawdę śmieszną wartość. A wydanie jest przyzwoite – bardzo dobrej jakości obraz, przezabawny komentarz samych Adama Westa i Burta Warda, dwa ciekawe dodatki – wspomnienia Batmana i Robina (nieco się postarzeli) oraz reportaż z prac nad Batmobilem. Polecam z czystym sumieniem.
koniec
7 sierpnia 2008
1) Kręconych w ten sposób, że West i Ward szli po podłodze imitującej ścianę, a obraz okręcano o 90 stopni.
2) Najlepszym polskim odpowiednikiem będzie chyba „O kurczę”.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Epizod epizodu
Sebastian Chosiński

21 IV 2022

Tak, takie filmy powinny powstawać. Tak, powinny pokazywać pełne spektrum zachowań Polaków w czasie drugiej wojny światowej i ich reakcji na Zagładę Żydów: od mniej lub bardziej świadomego bohaterstwa, poprzez „umywanie rąk”, aż po współpracę z okupantem. Tylko, na Boga!, niech one mają odpowiednią do wagi tematu wartość artystyczną. Nie jak w przypadku „Ciotki Hitlera” Michała Rogalskiego.

więcej »

„Milczeć nie mogę…”
Sebastian Chosiński

12 IV 2022

Ileż jeszcze jest w naszej historii takich postaci, jak Szmul Zygielbojm, którym należy się upamiętnienie w formie filmowej! Nie ma jednak co przesadnie narzekać. Dobrze, że chociaż co parę lat powstają na ich temat obrazy biograficzne. „Śmierć Zygielbojma” Ryszarda Brylskiego to zresztą drugie podejście do tematu. W 2000 roku powstał bowiem tak samo zatytułowany dokument Dżamili Ankiewicz.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Do księgarni marsz: Maj 2022
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Wiekopomne dzieło króla Długouchych
— Konrad Wągrowski

Rzadka koniunkcja planet
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Santorini, wyspa ognia
— Konrad Wągrowski

Stulecie Stanisława Lema: Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Podwodne wykopywanie przybysza z kosmosu
— Konrad Wągrowski

Rozbitkowie ze strumienia nadprzestrzeni
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Koniec wojny, koniec serii
— Konrad Wągrowski

Dziesięciu z Wielkiej Ziemi: Ciotka chce czerwony haczyk
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.