Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Franck Khalfoun
‹Poziom -2›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPoziom -2
Tytuł oryginalnyP2
Dystrybutor Monolith
ReżyseriaFranck Khalfoun
ZdjęciaMaxime Alexandre
Scenariusz
ObsadaRachel Nichols, Wes Bentley, Franck Khalfoun
Muzykatomandandy
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania98 min
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ochroniarz też ma swoje potrzeby
[Franck Khalfoun „Poziom -2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dość zabawną, wyraźnie zauważalną w ostatnich latach tendencją jest uzależnianie gatunkowej przynależności niektórych filmów od aktualnie panującej mody. Tak na przykład „Poziom –2” stał się dzięki temu horrorem, choć po prawdzie jest to nad wyraz przeciętny thriller.

Jarosław Loretz

Ochroniarz też ma swoje potrzeby
[Franck Khalfoun „Poziom -2” - recenzja]

Dość zabawną, wyraźnie zauważalną w ostatnich latach tendencją jest uzależnianie gatunkowej przynależności niektórych filmów od aktualnie panującej mody. Tak na przykład „Poziom –2” stał się dzięki temu horrorem, choć po prawdzie jest to nad wyraz przeciętny thriller.

Film nadesłał portal o kinie domowym FILMOPOLIS.pl – recenzje filmów na DVD, Blu-ray. Testy wszystkich elementów kina domowego. Premiery, zapowiedzi i listy hitów.

Franck Khalfoun
‹Poziom -2›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPoziom -2
Tytuł oryginalnyP2
Dystrybutor Monolith
ReżyseriaFranck Khalfoun
ZdjęciaMaxime Alexandre
Scenariusz
ObsadaRachel Nichols, Wes Bentley, Franck Khalfoun
Muzykatomandandy
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania98 min
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tak to już jest, kiedy branżą rządzi marketing. Skoro horrory lepiej sprzedają się od thrillerów, trzeba wszystko, co się tylko da, opatrywać stempelkiem „horror”. Że widzowie poczują się zawiedzeni? Kogo to obchodzi, skoro forsa została w kieszeni i nikt jej już nie wyrwie?
Jednym z filmów, które dzięki temu trendowi zmieniły kwalifikację gatunkową, jest „Poziom –2” (albo „Poziom drugi”, jeśli wierzyć napisom na filmie i lektorowi). Czy też może inaczej: jeszcze 5-6 lat temu ten film byłby rozprowadzany jako thriller, bo z horroru – prócz kilku zbędnie krwawych scen – nic tu nie ma. Przez ostatnie kilka lat sytuacja jednak na tyle mocno się zmieniła, że „Poziom –2” z łatwością uległ przekwalifikowaniu. Za tym, żeby potraktować go jako horror, przemawiała również osoba scenarzysty i producenta w jednym – Alexandre’a Aja. Ten uzdolniony francuski reżyser, który zabłysnął nakręconym w swojej ojczyźnie „Bladym strachem”, po przeprowadzce do Hollywood rozmienił się jednak na drobne. Owszem, nadal kręci horrory, ale coraz to słabsze. Pierw była to nowa wersja „Wzgórza mają oczy”, potem zbarbaryzowany remake koreańskiego „Lustra”, teraz zaś pracuje nad kolejnym filmem – tym razem będzie na nowo kręcił „Piranię”. Ciekawe, czy kiedykolwiek uda mu się w Ameryce stworzyć coś nowego i oryginalnego.
Bo – nie oszukujmy się – „Poziom –2” też oryginalnością nie grzeszy. To, że Aja w króciutkim wywiadzie dołączonym do płyty przechwala się, że jego pomysł był świeży i ciekawy, nie zmieni faktu, że dwa lata wcześniej powstał – lichy, bo lichy – obraz noszący tytuł „Throttle”. W nim również chodziło o zapóźnionego pracownika biurowego, który więźnie w podziemnym garażu, zdany na łaskę psychopaty. Tyle że tam ofiarą był facet, a tutaj biuściasta Rachel Nichols, przyodziana w mocno wydekoltowaną suknię. Oczywiście, film w reżyserii Francka Khalfouna, aktora, który wystąpił na planie „Bladego strachu”, jest o niebo lepiej zrobiony pod każdym niemal względem, aczkolwiek do pierwszej ligi rozrywki nadal szalenie mu daleko.
Przede wszystkim brakuje tu, co jest paradoksalne, dreszczu emocji. Dzieje się tak dzięki dziwnemu zabiegowi, jakiego dokonał któryś z dwóch panów: Khalfoun lub Aja. Oto bowiem od samych napisów początkowych wiemy, że bohaterka będzie miała kłopoty i, zgodnie z jedyną mocną „jump-scene” w „Poziomie –2”, na pewno zwiedzi wnętrze samochodowego bagażnika. Nim mija dziesiąta minuta filmu, wiemy również, kto będzie prześladowcą. Co miało udowodnić takie stawianie na głowie zasad rządzących kinem grozy? W czym miało pomóc? Bo na pewno nie w budowaniu nastroju, ani w utrzymaniu uwagi widza. Dlaczego nie można było zachować tożsamości prześladowcy w ukryciu przynajmniej do połowy historii? Dlaczego nie można było zaserwować widzowi tradycyjnego ciągu fatalnych zdarzeń, prowadzącego do psychicznego zaszczucia bohaterki?
W związku z brakiem większych niespodzianek i ogólną schematycznością fabuły (bohaterka postępuje wobec nieśmiertelnej zasady „uderz i ucieknij”, poza tym dokonuje dość idiotycznych wyborów), widzowi pozostaje zawieszenie oka na obfitym biuście grającej z wyczuwalnym dystansem Nichols, oraz wyłowienie kilku krwawych scen. A raczej jednej, z krzesłem w roli głównej, bo reszta nie jest ani specjalnie pomysłowa, ani zachwycająco wykonana. Zadowolenie budzi natomiast ostatnie kilka minut filmu, dynamicznie zmontowane i opatrzone bardzo urokliwą melodią. Jednak ogólnie rzecz biorąc ciężko uznać pieniądze wydane na zakup/wypożyczenie „Poziomu –2” za udaną inwestycję.
koniec
28 kwietnia 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Kości, mnóstwo kości
— Jarosław Loretz

Gąszcz marketingu
— Jarosław Loretz

Majówka seniorów
— Jarosław Loretz

Gadzie wariacje
— Jarosław Loretz

Weź pigułkę. Weź pigułkę
— Jarosław Loretz

Warszawski hormon niepłodności
— Jarosław Loretz

Niedożywiony szkielet
— Jarosław Loretz

Puchatek: Żenada i wstyd
— Jarosław Loretz

Klasyka na pół gwizdka
— Jarosław Loretz

Książki, wszędzie książki, rzekł wół do wieśniaka
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.