Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Darren Aronofsky
‹Pi›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPi
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery25 lutego 2000
ReżyseriaDarren Aronofsky
Scenariusz
ObsadaSean Gullette, Mark Margolis, Stephen Pearlman
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji1998
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania85 min
Parametrydźwięk: Dolby Digital 5.1, DTS ES; format 4:3
WWW
GatunekSF, thriller
EAN5908223774072
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

DVD: Pi
[Darren Aronofsky „Pi” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
"Pi", niskobudżetowy film, nagrodzony na festiwalu w Sundance, to niewątpliwie jedno z najoryginalniejszych dzieł zrobione przez jednego z ciekawszych reżyserów ostatnich lat.

Konrad Wągrowski

DVD: Pi
[Darren Aronofsky „Pi” - recenzja]

"Pi", niskobudżetowy film, nagrodzony na festiwalu w Sundance, to niewątpliwie jedno z najoryginalniejszych dzieł zrobione przez jednego z ciekawszych reżyserów ostatnich lat.

Darren Aronofsky
‹Pi›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPi
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery25 lutego 2000
ReżyseriaDarren Aronofsky
Scenariusz
ObsadaSean Gullette, Mark Margolis, Stephen Pearlman
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji1998
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania85 min
Parametrydźwięk: Dolby Digital 5.1, DTS ES; format 4:3
WWW
GatunekSF, thriller
EAN5908223774072
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
"Pi", niskobudżetowy film, nagrodzony na festiwalu w Sundance, to niewątpliwie jedno z najoryginalniejszych dzieł zrobione przez jednego z ciekawszych reżyserów ostatnich lat. Opowiada o Makse Cohenie, genialnym matematyku, który przypadkiem odkrył liczbę opisującą boskie prawa rządzące światem i z tego powodu jest ścigany zarówno przez grupę powiązaną z nowojorską giełdą, jak i tajemniczą sektę Chasydów. Czarno-biały, sugestywny, trudny i wieloznaczny film Darrena Aronofsky′ego musi zrobić duże wrażenie. Co jest właściwie jego głównym tematem? Z jednej strony można go traktować jako odmienną wizualnie i koncepcyjnie wersję "Pięknego umysłu". Przy wszystkich ewidentnych różnicach obydwa te filmy opowiadają o schizofrenii. W "Pięknym umyśle" objawia się ona jedynie poprzez omamy dręczące bohatera, "Pi" kreuje cały osobny świat widziany przez chory umysł, przywodząc tym na myśl ekspresjonistyczny "Gabinet doktora Caligarego". Tu jest to świat rozchwiany, pełen ostrych kontrastów i mrocznych wizji, zwłaszcza w porażających scenach ataków nękających głównego bohatera. Drugim tematem staje się matematyka - magia liczb, zrozumiała tylko dla tych którzy spróbowali się jej poddać. Matematyka widziana jest tu jako język opisujący cały otaczający świat. Dzięki niej i tylko dzięki niej można odkryć prawa nim rządzące. Trzecia interpretacja - to wymowa religijna filmu. Nieprzypadkowo bowiem liczba jest także imieniem Boga. Sięgnięcie po nią porównywalne jest do chęci zerwania owocu z Drzewa Wiadomości Dobrego i Złego, uzurpowania sobie boskiej mocy - za co należy się kara. Ten kto chce poznać boskie zasady, jest jak patrzący na słońce - musi zostać porażony. Aronofsky i reszta ekipy pokazują tu swoje niemałe możliwości. Film jest świetnie wyreżyserowany, zagrany, dobrze zmontowany, o fascynujących zdjęciach. Ale nie jest to kino dla wszystkich.
Dodatki (70%):
Z pozoru dodatki nie są interesujące. To kilka wyciętych scen, z których niewiele wynika i krótki reportaż z planu. Ale na filmie jest jeden materiał na pewno wart uwagi - arcyinteresujący komentarz reżysera. Prawidłowa kolejność: obejrzeć film, obejrzeć film drugi raz z komentarzem Darrena Aronofsky′ego, po czym, będąc uzbrojonym w nową wiedzę, obejrzeć film po raz trzeci.
koniec
1 grudnia 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Do sedna: Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Do sedna: Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Czarny łabędź
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Esensja ogląda: Październik 2014 (1)
— Kamil Witek, Konrad Wągrowski, Jarosław Loretz, Piotr Dobry

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.