Oscary 2014. Typujemy nominacje - część IIKrzysztof SpórOscary 2014. Typujemy nominacje - część IINAJLEPSZA PIOSENKA Wyboru nominowanych Akademia dokonała spośród 75 utworów, które znalazły się na specjalnej liście przygotowanej przez tą organizację. Ta kategoria co roku budzi spore kontrowersje i jest jedną z najtrudniejszych do wytypowania. Dlatego wyboru nominowanych dokonują specjaliści z Akademii zajmujący się zawodowo muzyką. Co z tego, że U2 ma Złoty Glob za piosenkę, kiedy Akademia jakoś specjalnie nie przepada za udanymi filmowymi utworami tej irlandzkiej grupy. Czy zrobi na nich wrażenie utwór Coldplay? Nie ranga gwiazdy decydować będzie tutaj o nominacji, a i tak znanych nazwisk jest mnóstwo. Zdecydowani faworyci: „Let It Go” (Kraina lodu, Robert Lopez & Kristen Anderson-Lopez) „Young & Beautiful” (Wielki Gatsby, Lana Del Rey) Główna grupa pościgowa: „So You Know What It’s Like” (Short Term 12 – Keith Stanfield) „Ordinary Love” (Mandela: Long Walk To Freedom, U2) „Sweeter Than Fiction” (One Chance, Taylor Swift) „In The Middle of the Night” (Lee Daniels’ The Butler, Fantastia Barrino) „The Moon Song” (Her, Karen O) „You and I Ain’t Nothing No More” (Lee Daniels’ The Butler, Gladys Knight & Lenny Kravitz) „Happy” (Despicable Me 2, Pharrell Williams) „$100 Bill” (The Great Gatsby, Jay-Z) „Amen” (All Is Lost, Alex Ebert) „I See Fire” (The Hobbit: The Desolation of Smaug, Ed Sheeran) „Just a Cloudy Day” (Despicable Me 2, Pharrell Williams) „Atlas” (The Hunger Games: Catching Fire – Coldplay) „My Lord Sunshine (Sunrise)” (12 Years a Slave) „Last Mile Home” (August: Osage County) NAJLEPSZE ZDJĘCIA Tutaj ukłon w kierunku festiwalu Camerimage, który w zeszłym roku zaprezentował sporą liczbę prac realnie ubiegających się o tegoroczne nominację do Oscara w tej kategorii. Niedawno zaś zawodowe stowarzyszenie skupiające autorów zdjęć filmowych dorzuciło swoje trzy grosze i mocno zachwiało wszelkimi spekulacjami. Zdecydowani faworyci: Emmanuel Lubezki, Grawitacja (Camerimage) Sean Bobbitt, 12 Years a Slave (Camerimage) Bruno Delbonnel, Co jest grane, Davis? (Camerimage) Główna grupa pościgowa: Philippe Le Sourd, The Grandmaster Phedon Papamichael, Nebraska (Camerimage) Barry Ackroyd, Kapitan Phillips Roger Deakins, Labirynt Hoyte Van Hoytema, Ona Anthony Dod Mantle, Pościg Frank G. DeMarco, All Is Lost EFEKTY WIZUALNE Moja ulubiona kategoria doceniająca filmowe dokonania za stworzenie magii na ekranie. Tutaj specjaliści od efektów musieli się mocno natrudzić, by przekonać do siebie członków specjalnego komitetu oscarowego. Kilku faworytów wydaje się dość mocnych, ale nominacje będą tylko trzy z 10 filmów, które przeszły preselekcję. Zdecydowani faworyci: Grawitacja Główna grupa pościgowa: The Hobbit: Pustkowie Smauga Iron Man 3 Pacific Rim W ciemność. Star Trek Kandydują także: Jeździec znikąd, Niepamięć, Elizjum, Thor: Mroczny świat, World War Z SCENOGRAFIA, KOSTIUMY, CHARAKTERYZACJA & FRYZURY Te kategorie wzajemnie się uzupełniają, postanowiłem więc umieścić je w jednym miejscu. I już tylko skrótowo przedstawię najważniejszych faworytów do nominacji. Bo rywalizacja w tych kategoriach rozegra się pomiędzy wystawnymi produkcjami, najczęściej kostiumowymi. I najczęściej na listach z nominacjami w tych kategoriach mogą pojawić się: 12 Years a Slave Wielki Gatsby Co jest grane, Davis? Ratując pana Banksa American Hustle Oz: Wielki i potężny Hobbit: Pustkowie Smauga The Invisible Woman Oraz już w konkretnych dziedzinach: Grawitacja (scenografia) Złodziejka książek (kostiumy naszej rodaczki Anne B. Sheppard) Jeździec znikąd (kostiumy i charakteryzacja) Witajcie w klubie (kostiumy i charakteryzacja) Jackass Presents: Bad Grandpa (charakteryzacja) Hensel i Gratel: Łowcy czarownic (charakteryzacja) Igrzyska śmierci: W pierścieniu ognia (charakteryzacja) DŹWIĘK, MONTAŻ, MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH To kategorie doceniające głównie aspekty techniczne. I ponownie jak wcześniej będą na tych listach pojawiały się przeważnie te same filmy. Dźwiękowo zachwycały m.in. Grawitacja, Wyścig, Co jest grane, Davis?, Kapitan Phillips oraz widowiskowe: Iron Man 3, W ciemność. Star Trek, Oz: Wielki i potężny, Szybcy i wściekli, World War Z, Lone Survivor. Montaż to zawsze dominująca cecha najlepszych filmów, więc na liście znajdą się zapewne także: 12 Years a Slave, American Hustle, Wilk z Wall Street. FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE Animowane, dokumentalne i fabularne. To dziedzina bardzo specjalistyczna i mało kojarzona w naszym kraju. Ze szczegółową oceną kandydatów wstrzymajmy się do samych nominacji. Na długo przed nimi Akademia ogłosiła skrócone listy kandydatów. Oto mamy animacje krótkometrażowe, a wśród nich znany z naszych kin „Get a Horse!” Disneya, pokazywany przed „Krainą lodu”. Przedstawiamy też krótkometrażowe filmy fabularne i tylko szkoda, że brakuje tutaj filmu z Polski. • • • Nominacje do Oscara ogłoszone zostaną już jutro. |
Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.
więcej »Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.
więcej »Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja
Dobry i Niebrzydki: Oscary intymne i okruchy życia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Nie ma tej mocy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Miłość, szmaragd i renifer
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Wielkopostne podpłomyki
— Wojciech Lewandowski
O pustej Golgocie
— Przemysław Ciura
Esensja ogląda: Kwiecień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski
Bourne przechodzony
— Jarosław Robak
Esensja ogląda: Styczeń 2016 (2)
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Piotr Dobry
Esensja ogląda: Luty 2014
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz
Inne oblicze Bergmana
— Krzysztof Spór
Powrót Króla Potworów
— Krzysztof Spór
Jack is Back. Jak wypadło nowe „24”?
— Krzysztof Spór
Na tropie Króla w Żółci
— Gabriel Krawczyk, Krzysztof Spór, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski
Oscary 2014. Typujemy nominacje
— Krzysztof Spór