Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

„To nie jest kraj dla starych ludzi” filmem I kwartału 2008 r. według redakcji Esensji i Stopklatki

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2

Esensja

„To nie jest kraj dla starych ludzi” filmem I kwartału 2008 r. według redakcji Esensji i Stopklatki

IDZIEMY DALEJ…
Nie lubiąc stać w miejscu postanowiliśmy rozszerzyć w tym roku formułę naszych kwartalnych podsumowań, jednocześnie łącząc je niejako z Internetowymi Nagrodami Filmowymi. Redaktorzy Stopklatki i Esensji przedstawiać będą wam swoje wybory w wybranych kategoriach INF. Mamy nadzieję, że niejako pomogą wam one przy późniejszym wyborze nominacji. O ile będzie taka możliwość nasze kwartalne typy w poszczególnych kategoriach zawierać będą od 1 do 5 kandydatów.
Najlepszy Film Polski
  1. „Rezerwat”
Bez konkurencji. Jedyny w ostatnich trzech miesiącach film, który chcielibyśmy wyróżnić. Oczywiście doskonale zdajemy sobie sprawę z liczby premier polskich tytułów i ich kasowych sukcesów, ale nie specjalnie robią one na nas wrażenie. Za to jesteśmy pod sporym wrażeniem lekkości jaką Łukasz Palkowski zaprezentował w swoim „Rezerwacie”, mówiąc o sprawach w sumie niezbyt prostych do sprzedaży.
Najlepszy Film Animowany
  1. „Persepolis”
  2. „Vexille”
Animacji na początku roku jak na lekarstwo. Bez dwóch zdań najlepszą z nich jest dla nas „Persepolis” (także na liście z najlepszymi filmami) i to nie tylko ze względu na słabą konkurencję. Jeszcze długo będziemy mówić i wspominać tę kinową adaptację komiksu Marjane Satrapi, bo jest to dzieło oryginalne, dojrzałe i przejmujące.
Najlepsza Aktorka
  1. Sonia Bohosiewicz – „Rezerwat”
  2. Amy Ryan – „Gdzie jesteś Amando?”
  3. Amy Adams – „Zaczarowana”
  4. Saoirse Ronan – „Pokuta”
  5. Cate Blanchett – „Elizabeth: Złoty wiek”
I ponownie „Rezerwat”, ale tym razem jego największe odkrycie. Mowa oczywiście o Sonii Bohosiewicz. Obok jej Hanki nie można przejść obojętnie, a w dodatku przedstawiona została ona w sposób zdecydowanie bardzo filmowy i uczciwy. Takie role lubimy, choć doceniamy też zagraniczne kreacje. Ostra, wzbudzająca całą gamę sprzecznych uczuć Ryan, bajkowa Adams, dziecinno-dorosła Ronan i władcza Blanchett. Wszystkie wypadły znakomicie.
Najlepszy Aktor
  1. Daniel Day-Lewis – „Aż poleje się krew”
  2. Javier Bardem – „To nie jest kraj dla starych ludzi”
  3. Philip Seymour Hoffman – „Wojna Charliego Wilsona”
  4. Benoit Poelvoorde/Borys Szyc – „Asterix na Olimpiadzie”
  5. Denzel Washington – „American Gangster”
Tutaj niemożliwe było inne rozwiązanie. I nie chodzi o to, że Day-Lewis otrzymał Oscara, ale po prostu dlatego, że jego rola wymyka się prostym ocenom, a sam film prostym interpretacjom. Wielkie brawa dla Javiera Bardema i Philipa Seymoura Hoffmana. Najjaśniejszy punkt „Asterixa na Olimpiadzie” to Benoit Poelvoorde mówiący głosem Borysa Szyca, a ostatni film Ridleya Scotta trzyma się chyba przede wszystkim na roli Washingtona.
Wydarzenie
  1. Oscar dla „Piotrusia i wilka”
  2. Śmierć Heatha Ledgera
  3. Nominacja do Oscara dla „Katynia”
  4. Koniec strajku scenarzystów amerykańskich
Historyczne wydarzenie, znaczące osiągnięcie naszej kinematografii musi zostać docenione i kto wie czy nie mamy do czynienia z wydarzeniem roku. Szkoda, że „Katyń” przegrał… Ze smutkiem i nieco w szoku pożegnaliśmy aktora, któremu wróżono wielką karierę.
Najlepsza Muzyka
  1. „Once”
  2. „Pokuta”
  3. „Across the Universe”
  4. „Elizabeth: Złoty wiek”
  5. „Aż poleje się krew”
Muzyka z „Once” towarzyszy nam już od kilku tygodni i ciągle znakomicie się jej słucha. Jeszcze lepiej wypada ona w samym filmie, gdzie jest bodajże najważniejszym z elementów wpływających na przebieg akcji. Oscarowej „Pokuta” także zalecamy posłuchać, a po kilku razach z pewnością ją docenicie. W „Across the Universe” w mistrzowski i rewelacyjny sposób zaaranżowano piosenki The Beatles. Druga „Elizabeth” porywa rozmachem, a kompozycje Jonny’ego Greenwooda powalają swoim minimalizmem.
Najlepszy Serial Telewizyjny
  1. „Zwierzo-zwierzenia”
  2. „Kryminalne zagadki Las Vegas”
  3. „Family Guy”
  4. „Dr House”
  5. „Gdzie pachną stokrotki?”
To kategoria, która spotka się zapewne ze sporym waszym odzewem. Dlaczego te a nie inne seriale i skąd takie wybory? Po pierwsze aby znaleźć się na naszej liście serial musi być prezentowany oficjalnie po polsku na antenie. Przyznamy się szczerze, że mieliśmy ogromny problem z wyłonieniem „piątki” bowiem kandydatów było znacznie więcej. Każdy z naszych wyborów to interesująca telewizyjna propozycja i mistrzostwo w swojej klasie.
Najlepsza Scena Filmowa
  1. Daniel Plainview zostaje przyjęty do wspólnoty religijnej – „Aż poleje się krew”
  2. Scena końcowa – bezradny Patrick Kenzie patrzy w milczeniu dziecko – „Gdzie jesteś Amando?”
  3. Anton Chigurh zabija na drodze staruszka – „To nie jest kraj dla starych ludzi”
  4. Scena początkowa – „Reprise. Od początku, raz jeszcze…”
  5. Wejście Bono i kolorowa podróż z Doktorem Robertem – „Across the Universe”
Co film to scena, którą warto wyróżnić. Ale scen, które będziemy pamiętać jest znacznie mniej. Te wskazane przez nas wydają się spełniać to drugie kryterium…
Czarny Charakter
  1. Javier Bardem – „To nie jest kraj dla starych ludzi”
  2. Tony Leung Chiu Wai – „Ostrożnie, pożądanie”
  3. Denzel Washington – „American Gangster”
  4. Marcia Gay Harden – „Mgła”
  5. Alan Rickman – „Sweeney Todd”
Pierwsze miejsce nie wymaga komentarza. Ponownie oscarowa rola, ale Oscar jest tutaj tylko dodatkiem. Anton Chigurh mrozi krew w żyłach. Czy pamiętacie niewinną rozmowę na stacji benzynowej? Brrrrrrr. Pozostałe wyróżnienia to tylko ukłon za podjęcie wyzwań.
Najgorszy Film
  1. „Piła IV”
  2. „Skarb narodów. Księga tajemnic”
  3. „Jeszcze raz”
W sumie bez komentarza powinniśmy pozostawić tę kategorię. Tutaj bowiem same filmy mówią za siebie. Być może nie zgadzacie się z naszymi wyborami, no ale kto powiedział, że musicie… :)
koniec
« 1 2
5 kwietnia 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Android starszej daty
Jarosław Loretz

29 IV 2024

Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.