Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Subiektywny Przegląd Premier (1), czyli co nam jesienią w kinach zagra

Esensja.pl
Esensja.pl
1 2 3 »
Zapraszamy do nowego cyklu, luźno powiązanego z naszym standardowym „Do kina marsz”. Luźno – bo choć tematyka podobna (czyli co czeka nas w kinie), to forma swobodna, bardziej autorska i osobista. Co więc nas czeka ciekawego w kinach na jesieni?

Jakub Gałka

Subiektywny Przegląd Premier (1), czyli co nam jesienią w kinach zagra

Zapraszamy do nowego cyklu, luźno powiązanego z naszym standardowym „Do kina marsz”. Luźno – bo choć tematyka podobna (czyli co czeka nas w kinie), to forma swobodna, bardziej autorska i osobista. Co więc nas czeka ciekawego w kinach na jesieni?
WRZESIEŃ
Gigante
Masturbacyjna orgia dla wychudzonych miłośników kina wysokiego, artystycznego, problematycznego i raj dla wszystkich, którzy czują się lepsi od zwykłych popcornożerców. Jednym słowem statyczny, kameralny melokomediodramat psychologiczny o trudnej miłości. Ale ponoć dobry, a na pewno nagradzany – najlepszy debiut i Srebrny Niedźwiedź w Berlinie.
Janosik. Prawdziwa historia
Moda na remaki nie ominęła nawet polskiego kina. Niby ten nowy „Janosik” ma opowiadać jakąś „prawdziwą historię”, ale każdy wie, że gdyby nie serial i film Passendorfera mit o tym zbójniku nie byłby wcale taki popularny. Nie dziwota więc, że z film Agnieszki Holland będzie porównywany ze swoim wcześniejszym o kilkadziesiąt lat wcieleniem. Różnicę widać już na pierwszy rzut oka i nie napawa ona optymizmem – wątły i gładolicy nowy Janosik nadaje się tak na zbójnika jak Orlando Bloom na kulturystę i generalnie na tle nieodżałowanego Marka Perepeczki wygląda, hmm, no po prostu skromnie. Trailer też nie napawa wielkim optymizmem, bo niesie od niego dłużyznami. Ale mimo tego filmowi kibicuję i zachęcam do zobaczenia – każda próba podniesienia poziomu polskiego kina rozrywkowego zasługuje na pochwałę. Byle tylko się nie cofać.
Bękarty wojny
Z trailerów wychyla nosa tarantinizm w najczystszej postaci: przerysowane role gwiazd i gwiazdek, dialogi o niczym, szalona fabuła i mnóstwo przemocy. Boję się, że trochę za dużo tu będzie ironii, nawiasów, puszczania oka i innych takich. Boję się, że drugie „Pulp fiction” nie wyjdzie, a brakuje mi trochę filmu na serio, który humor czerpał by raczej z konwencji, a nie z głupkowato gadającego Brada Pitta. No ale dla tarantinowców pozycja obowiązkowa.
9
Timur Bekmambietow versus Tim Burton. Obsesyjna potrzeba bycia bardziej holyłódzkim od Hollywoodu z tonami wybuchających TNT kontra wysmakowany wizualny artyzm. A może wszystko to zrównoważy, albo zepchnie w cień charyzma debiutującego Seana Ackera? W końcu to on wie najlepiej co chce osiągnąć, to on stworzył bardzo dobrze przyjęty krótkometrażowy filmik, który teraz tylko rozwija w pełny metraż. Tak czy siak zapowiada się smakowicie, a atmosferę podgrzewają dobre zwiastuny i plakaty. Strach tylko, że „9” okaże się czymś zupełnie innym niż się spodziewaliśmy, na przykład dziecinną bajeczką, albo sztampową rozwałką, tyle, że animowaną…
Surogaci
Nie do końca ufam Jonathanowi Mostowowi, ale wierzę w Bruce′a Willisa. Jeb, bęc, trach i wszystkie roboty tudzież inne klony leżą i kwiczą, a John… tfu! Bruce, ma co najwyżej zabrudzony podkoszulek. A poważniej: właśnie to sugeruje trailer – potężną dawkę akcji w futurystycznej otoczce. Chociaż kto wie, może film sprawi miłą niespodziankę, podobnie jak poruszający się w podobnym obszarze „Ja, robot”. Zwłaszcza, ze plakaty prezentują, hmmm, trochę inny klimat – no i Bruce′a na nich nie ma.
Galerianki
Czym się różni zwykła nastolatka od nastoletniej dupodajki? No właśnie w tym problem, że na pierwszy rzut oka niczym – seks w toaletach galerii handlowych w zamian za prezenty z drogich sklepów uprawiają zwykłe na pozór dziewczyny. Ważkie obserwacje kondycji (upadku?) współczesnej młodzieży opowiedziane ponoć w ciekawy, paradokumentalny sposób.
1 2 3 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Wiem, ale nie powiem
Sebastian Chosiński

14 V 2024

Brytyjska autorka kryminałów Dorothy Leigh Sayers, w przeciwieństwie do Raymonda Chandlera czy spółki pisarskiej używającej pseudonimu Patrick Quentin, nie była rozpieszczana przez polskich reżyserów. W połowie lat 80. powstały jednak dwa oparte na jej opowiadaniach, zrealizowane przez Stanisława Zajączkowskiego, spektakle. Jeden z nich był adaptacją tekstu zatytułowanego „Człowiek, który wiedział, jak to się robi”.

więcej »

Z filmu wyjęte: Nurkujący kopytny
Jarosław Loretz

13 V 2024

Czy nikt z Was nie marzył, żeby popływać sobie pod wodą wraz z ulubionym koniem? Nie? To dziwne…

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Wehrmacht kontra SS
Sebastian Chosiński

7 V 2024

Powie ktoś, że oparta na prozie słowackiego pisarza Juraja Váha „Noc w Klostertal” byłaby ciekawsza, gdyby nie pojawiający się na finał wątek propagandowy. Tyle że nie pobrzmiewa on wcale fałszywą nutą. Gdyby przyjąć założenie, że cała ta historia wydarzyła się naprawdę, byłby nawet całkiem realistyczny. W każdym razie nie zmienia to faktu, że spektakl Tadeusza Aleksandrowicza ogląda się znakomicie nawet pięćdziesiąt pięć lat po premierze.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Indianiątko Jonesiątko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

W kraju zbożem i mlekiem płynącym
— Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Patriota bije Godzillę!
— Sebastian Chosiński

Przebudzony potwór kontratakuje!
— Konrad Wągrowski

Szalone lata 60.
— Piotr Nyga

Kto ty jesteś? Symbiont mały!
— Sebastian Chosiński

Wielkość i małość rodu Laurentów
— Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Białe oczka i uśmiechnięta paszcza
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Bez dobrej nowiny
— Adrian Jankowski

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (2)
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.