Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Patrice Leconte
‹Sklep dla samobójców›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSklep dla samobójców
Tytuł oryginalnyLe magasin des suicides
Dystrybutor M2 Films
Data premiery9 sierpnia 2013
ReżyseriaPatrice Leconte
Scenariusz
ObsadaBernard Alane, Isabelle Spade, Kacey Mottet Klein, Isabelle Giami, Laurent Gendron, Pierre-François Martin-Laval, Eric Métayer, Jacques Mathou, Urbain Cancelier
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiBelgia, Francja, Kanada
Czas trwania79 min
Gatunekanimacja, komedia, musical
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Rodzina ponuraków
[Patrice Leconte „Sklep dla samobójców” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ponura rodzina przywodząca na myśl Adamsów (wystarczy spojrzeć na Mishimę z jego wąsem) prowadząca tytułowy sklep to naprawdę wdzięczny temat na film. Dodajmy do tego ładną kreskę, francuskie wykonanie i humor oraz bardzo przyjemną muzykę, a dostaniemy interesującą animację, jakże odmienną od amerykańskich historii przygotowywanych przez Dreamworks czy Pixara.

Miłosz Cybowski

Rodzina ponuraków
[Patrice Leconte „Sklep dla samobójców” - recenzja]

Ponura rodzina przywodząca na myśl Adamsów (wystarczy spojrzeć na Mishimę z jego wąsem) prowadząca tytułowy sklep to naprawdę wdzięczny temat na film. Dodajmy do tego ładną kreskę, francuskie wykonanie i humor oraz bardzo przyjemną muzykę, a dostaniemy interesującą animację, jakże odmienną od amerykańskich historii przygotowywanych przez Dreamworks czy Pixara.

Patrice Leconte
‹Sklep dla samobójców›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSklep dla samobójców
Tytuł oryginalnyLe magasin des suicides
Dystrybutor M2 Films
Data premiery9 sierpnia 2013
ReżyseriaPatrice Leconte
Scenariusz
ObsadaBernard Alane, Isabelle Spade, Kacey Mottet Klein, Isabelle Giami, Laurent Gendron, Pierre-François Martin-Laval, Eric Métayer, Jacques Mathou, Urbain Cancelier
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiBelgia, Francja, Kanada
Czas trwania79 min
Gatunekanimacja, komedia, musical
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na początek ostrzeżenie: to nie jest film dla dzieci. Choć zabawny, to jednak ponury w swoim wydźwięku, pełen czarnego humoru, śmierci (ale nie krwi) i przemyśleń na temat życia, które będą przemawiać głównie do widzów dorosłych (a w szczególności, jak sądzę, Francuzów w ostatnich latach zmagających się z istną plagą depresji).
Mający swoją premierę rok temu „Le magasin des suicides” to ekranizacja książki Jeana Teulégo pod tym samym tytułem. Francuska animacja przenosi nas do anonimowego, ale niezwykle ponurego miasta, w jeszcze bardziej ponury zaułek, w którym króluje tytułowy sklep, rodzinny interes, którego korzenie sięgają dziewiętnastego wieku. Nad interesem czuwa głowa rodu, Mishima Tuvache (przypominający Gomeza Adamsa), ale zaangażowani są wszyscy: jego korpulentna żonka oraz dwójka ich dzieci. Jednak życie rodziny oraz sklepu ulegnie bardzo poważnej zmianie, gdy na świat przyjdzie trzeci potomek: niebieskooki Alan.
To właśnie wokół jego działań skupia się właściwa fabuła filmu. Odmienny od całej rodziny ponuraków, Alan samą swoją obecnością wprowadza w ich życie nieco radości i światła. To znaczy wprowadzałby, gdyby nie długie lata sprzedawania kolejnym ludziom kolejnych przyrządów służących samobójstwom: od katan (tak, katan) do popełniania harakiri, przez rozmaite trucizny, aż po gotowe do użycia stryczki czy zwykłe worki na głowę (wersja dla biednych). Istnienie sklepu jest powszechnie znane, mimo iż głównym mottem rodziny jest to, że przyjmą każdą reklamację; informacje o nim przekazują sobie desperaci i przybici życiem ludzie wędrujący ulicami miasta. O popularności sklepu Mishimy dowiadujemy się na samym początku: gdy jeden anonimowy przechodzień ratuje drugiego i tłumaczy mu, że przecież popełnianie samobójstw w miejscu publicznym jest karalne. Jeśli nie on, to mandat będzie musiała spłacać jego rodzina. O wiele lepiej odwiedzić sklep dla samobójców i wybrać sobie coś, dzięki czemu łatwo i bezboleśnie będzie można się pożegnać z życiem w domowym zaciszu.
Próby rozbawienia i zmiany podejścia swojej rodziny podejmowane przez Alana przedstawiane są jednocześnie z popadaniem w depresję… samego Mishimy. I jest to chyba najmniej przekonujący element całości, bo choć ładnie zrealizowany (wizyta u psychologa), to zupełnie nie pasujący do całej reszty. Wszak sam Mishima, mający za sobą tradycję przodków i wiele lat doświadczenia w zawodzie, powinien być na takie rozstroje emocjonalne uodporniony. Tymczasem ów epizod pojawia się i znika, bez żadnego istotniejszego wpływu na fabułę.
Nie przystaje też do całości nadmiernie optymistyczne zakończenie, wyraźnie przesłodzone i (jeśli wierzyć zagranicznym recenzjom) znacząco odmienne od literackiego oryginału. Mimo ładnej oprawy graficznej i muzycznej, zabawnych dialogów i żartów sytuacyjnych, okazuje się, że „Sklep dla samobójców” jest filmem, który nie jest w stanie do końca utrzymać ponurego nastroju kreowanego od pierwszych scen. Choć miejscami odważny, to ostatecznie popada w klasyczne schematy, nie oferując nam aż tak nowatorskiego spojrzenia, na jakie mogliśmy liczyć na samym początku.
koniec
12 sierpnia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Mały Książę
— Ewa Drab

Tegoż autora

Przygody z literaturą
— Miłosz Cybowski

Dylematy samoświadomości
— Miłosz Cybowski

Tysiąc lat później
— Miłosz Cybowski

Europa da się lubić
— Miłosz Cybowski

Zimnowojenne kompleksy i wojskowa utopia
— Miłosz Cybowski

Powrót na „Discovery”
— Miłosz Cybowski

Odyseja kosmiczna 2001: Pisarz i Reżyser
— Miłosz Cybowski

Mniej, ale więcej
— Miłosz Cybowski

Jak drzewiej o erpegach rozprawiano
— Miłosz Cybowski

Wojenna matematyka
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.