Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ikrom Ali
‹Ślepiec›

EKSTRAKT:10%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚlepiec
Tytuł oryginalnyOjiz banda [Смертный]
ReżyseriaIkrom Ali
ZdjęciaIkrom Ali
Scenariusz
ObsadaAhad Kajum, Bahora Arsłonowa, Aziz Rametow, Zuhra Aszurowa, Aziza Jakobowa, Israil Saidumarow, Kahramon Szaripow, Mamurjon Salimjonow
MuzykaHabibullo Muhammad
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiUzbekistan
Czas trwania62 min
Gatunekmelodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Pięknie kobiety kochają utalentowanych ślepców!
[Ikrom Ali „Ślepiec” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Ślepiec” uzbeckiego reżysera Ikroma Alego to jeden z tych filmów, bez których świat mógłby się obejść. Współczesny (melo)dramat opowiada historię ślepego chłopca, który dzięki wsparciu matki i własnej silnej woli odnosi sukces i przezwycięża wszelkie przeciwności losu. Tego nie da się oglądać bez poczucia zażenowania!

Sebastian Chosiński

East Side Story: Pięknie kobiety kochają utalentowanych ślepców!
[Ikrom Ali „Ślepiec” - recenzja]

„Ślepiec” uzbeckiego reżysera Ikroma Alego to jeden z tych filmów, bez których świat mógłby się obejść. Współczesny (melo)dramat opowiada historię ślepego chłopca, który dzięki wsparciu matki i własnej silnej woli odnosi sukces i przezwycięża wszelkie przeciwności losu. Tego nie da się oglądać bez poczucia zażenowania!

Ikrom Ali
‹Ślepiec›

EKSTRAKT:10%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚlepiec
Tytuł oryginalnyOjiz banda [Смертный]
ReżyseriaIkrom Ali
ZdjęciaIkrom Ali
Scenariusz
ObsadaAhad Kajum, Bahora Arsłonowa, Aziz Rametow, Zuhra Aszurowa, Aziza Jakobowa, Israil Saidumarow, Kahramon Szaripow, Mamurjon Salimjonow
MuzykaHabibullo Muhammad
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiUzbekistan
Czas trwania62 min
Gatunekmelodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Uff! To jeden z tych filmów, w których pozytywne przesłanie jest najważniejszym elementem. Do tego stopnia, że fabuła, gra aktorska, sprawy techniczne – wszystko to schodzi na drugi plan. Nie muszę chyba dodawać, że boję się takich filmów, ponieważ najczęściej finalnie okazują się one dziełami ciężkostrawnymi. I tak właśnie jest w przypadku uzbeckiego (melo)dramatu „Ślepiec” Ikroma Alego, w którym tak naprawdę jedyną rzeczą, za jaką można pochwalić reżysera, jest fakt, że zamknął swoją nudną jak flaki z olejem, przewidywalną do bólu opowieść w sześćdziesięciu dwóch minutach. A jak odrzucimy rozciągnięte w czasie napisy końcowe, to nawet mniej niż w godzinie.
Główną postacią dramatu jest młody mężczyzna Dżamal. Na podstawie jego biografii scenarzystka Dilafruz Ali stara się przekonać widzów, że w życiu nigdy nie można się poddawać. Nawet kiedy spadają na twoją głowę najcięższe ciosy, trzeba walczyć dalej. Jest o tyle łatwiejsze, że zawsze znajdzie się ktoś – w tym konkretnym przypadku są to młode i piękne kobiety – kto stanie u twego boku i nie bacząc na twoje kalectwo, będzie cię wspierał z całych sił. Piękne, prawda? I wzruszające, czyż nie? Ale czy na pewno prawdziwe? W jednym, dwóch przypadkach na dziesięć (nie oceniam zbyt optymistycznie?) może tak.
W każdym razie początkowo może wydawać się, że Dżamal (w tej roli Ahad Kajum) ma w życiu potężnego pecha. Później okazuje się, że ma również nieprawdopodobne szczęście. Poznajemy go już jako człowieka, który odniósł sukces. Tak duży, że ugania się za nim dziennikarka i reżyserka (gra ją Bahora Arsłonowa), która chce nakręcić na podstawie jego biografii film. Dżamal początkowo odmawia rozmowy, ale później zmienia zdanie i siada z nią przy kawiarnianym stoliku, aby opowiedzieć swoją historię. Wszystko, co dotyczy Dżamala, poznajemy więc w formie retrospekcji.
Chłopiec przychodzi na świat ślepy. Lekarze diagnozują jego chorobę jako wrodzoną, co wyklucza możliwość odzyskania wzroku w przyszłości. Jego kalectwo jest wielkim problemem dla rodziny; ojciec wyrzuca żonie, że to jej wina, że Dżamal na pewno nie jest jego dzieckiem, w efekcie, gdy kobieta nie zgadza się, aby oddać malca do „domu inwalidów” (takie określenie pada w filmie), porzuca najbliższych. Matka (Aziza Jakobowa) przyjmuje skrajnie odmienną postawę. Od tej pory niepełnosprawny syn staje się – nomen omen – jej oczkiem w głowie. Jemu podporządkowuje całe swoje życie. Ona też wpada na pomysł, aby zapisać go na zajęcia w szkole muzycznej, gdzie – już jako czternastolatek – zaczyna uczyć się śpiewu.
Relacje Dżamala z rówieśnikami nie są najłatwiejsze. Wszak dzieci w tym wieku potrafią być okrutne. Ślepy chłopiec często pada ofiarą żartów, w których przoduje jego kolega ze szkoły Nazim. Mimo trudności, Dżamal nie poddaje się. Z roku na rok śpiewa coraz lepiej, staje się bardziej samodzielny. Pewnego dnia poznaje młodą i piękną Rajhan (Zuhra Aszurowa). Zakochują się w sobie i wszystko miałoby romantyczny finał, gdyby nie Nazim (w wersji dorosłej wciela się w niego Aziz Rametow), który zaczyna knuć, jak dopiec koledze, zwłaszcza że chwilę wcześniej nauczyciel śpiewu to właśnie jego wybrał jako reprezentanta szkoły na coroczny, transmitowany w telewizji, koncert.
A że Nazim jest przystojny i pochodzi z bogatej rodziny, zadanie ma ułatwione. Potrafi też odpowiednio wykorzystać gniew ojca Rajhan (Israil Saidumarow), który nie może pogodzić się z faktem, że jego córka, nie informując go o niczym, zaczęła spotykać się z mężczyzną. Reszty domyślacie się już chyba? Ale nie bójcie się o Dżamala. Fortuna ostatecznie wynagrodzi mu wszystkie niepowodzenia. Szczęście spadnie w końcu także i na jego głowę. Zdobędzie sukces, pozna nową – obowiązkowo młodą i piękną – kobietę, ba! bez tego szczęście bohatera nie byłoby pełne – odzyska wzrok! Jaki z tego morał? Oglądajcie filmy uzbeckie, ale niekoniecznie takie, jak „Ślepiec”. To ostatnie przerzućcie na innych.
koniec
15 października 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Źli policjanci i dobrzy złodzieje
Sebastian Chosiński

28 II 2024

W cześci pierwszej „Kodeksu milczenia” twórcy filmu, czyli reżyser Zinowij Rojzman oraz scenarzyści Gieorgij Wajner i Leonid Słowin, postanowili ciężko doświadczyć swojego bohatera – podpułkownika milicji Turę Samatowa. To jednak i tak nic w porównaniu z tym, co spotkało go w części drugiej, gdy zdecydował się z wydalonym przed laty ze służby przyjacielem rozprawić się z handlującą narkotykami mafią.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 4. Tajemnice muszą być zawsze chronione
Marcin Mroziuk

26 II 2024

Kiedy MI5 idzie na ustępstwa, to wtedy naprawdę można zacząć się bać, bo zazwyczaj kryje się za tym jakiś podstęp. Tyle że tym razem najwyraźniej kosa trafiła na kamień, gdyż nie dość że Sean Donovan do tej pory skutecznie ukrywał swój prawdziwy cel, to jeszcze okazuje się, że ma sprzymierzeńca w samym Regent’s Park.

więcej »

East Side Story: By państwo rosło w siłę, a obywatele czuli się bezpieczniej
Sebastian Chosiński

25 II 2024

Druga część „Barona” Rustama Sagdijewa, która do kin trafiła sześć lat po pierwszej, wypada na jej tle znacznie słabiej. Jest to przede wszystkim skutkiem tego, że scenarzyści nie potrafili podjąć jednoznacznej decyzji, co chcą przedstawić widzowi. Czy ma to być ciąg dalszy historii związanej z rozpracowywaniem handlarzy narkotyków, czy też opowieść o tym, jak tajni agenci uzbeccy i rosyjscy doprowadzili do upadku Państwa Islamskiego w Syrii.

więcej »

Polecamy

Polski hit eksportowy

Z filmu wyjęte:

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.