Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Muzyka

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

muzyczne (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

muzyczne

więcej »

Zagraj to jeszcze raz Sam: Seria z karabinu maszynowego

Esensja.pl
Esensja.pl
„To jest niczym mroczna podróż. Pierwszy raz, kiedy usłyszałem oryginał wydawało mi się, że kroczę poprzez piekło” – w ten sposób autor dzisiejszego coveru opisał swoje wrażenia odnośnie utworu „Machine Head” zespołu Portishead.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zagraj to jeszcze raz Sam: Seria z karabinu maszynowego

„To jest niczym mroczna podróż. Pierwszy raz, kiedy usłyszałem oryginał wydawało mi się, że kroczę poprzez piekło” – w ten sposób autor dzisiejszego coveru opisał swoje wrażenia odnośnie utworu „Machine Head” zespołu Portishead.
Portishead to zespół ze wszech miar kultowy, który wprowadził trip-hop na salony za sprawą dwóch albumów wydanych w latach 90. Pomimo sukcesu, jaki osiągnął, w 1999 roku zawiesił działalność. Powrócił dopiero sześć lat później, a nowa płytę (i jak dotąd ostatnią) – „Third” – wydał w 2008. Niektórzy kręcili nosem, że to już nie było to co kiedyś, ale nie dawajcie wiary malkontentom. Cały album jest wspaniały, czego próbkę dostaliśmy na singlu w postaci utworu „Machine Gun”.
Nie jest to typowo radiowe nagranie. Nie posiada wyrazistego refrenu, a industrialny rytm, który przypomina odgłos karabinu maszynowego, potęguje uczucie alienacji. Szczęśliwie przed całkowitym zdehumanizowaniem ratuje go subtelny śpiew Beth Gibbons. Szans na podbicie list przebojów nie było, ale z artystycznego punktu widzenia można mówić o pełnym sukcesie.
Trudno było sobie wyobrazić, by ten kawałek zabrzmiał równie efektownie bez użycia elektroniki. Ale moja wyobraźnia jest ograniczona w przeciwieństwie do pana ukrywającego się pod pseudonimem Iuvara (a może to po prostu jego imię?), prowadzącego kanał na Youtubie DreadFugitiveMind. Niestety nie udało mi się znaleźć zbyt wielu informacji na jego temat, niemniej przez kilka lat nagrywał akustyczne wersje popularnych utworów tak różnych wykonawców, jak Empire Of The Sun, The Beatles, Megadeth, czy Alice In Chains.
Jego wersja „Machine Gun” jest na pewno cieplejsza, niż oryginał, niemniej zachowuje ducha alienacji. Zwraca jednak uwagę pomysłową aranżacją. Zamiast elektronicznych beatów, słyszymy bowiem miarowe uderzenia w bębny, uzupełnione o przesterowane dźwięki basu. Robi to niemniejsze wrażenie, niż w przypadku Portishead. Iuvara nieźle radzi sobie również pod względem wokalnym, nakładając na siebie poszczególne ścieżki dla lepszego efektu. A ten jest piorunujący. Dla mnie to nie podróż przez piekło, a muzyczny raj.
koniec
7 listopada 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie taki krautrock straszny: Od krautu do minimalistycznego ambientu
Sebastian Chosiński

6 V 2024

Pierwsza nagrana po rozstaniu z wokalistą Damo Suzukim płyta Can była dla zespołu próbą tego, na co go stać. Co z tej próby wyszło? Cóż, „Soon Over Babaluma” nie jest może arcydziełem krautrocka, ale muzycy, którzy w składzie pozostali, czyli Michael Karoli, Irmin Schmidt, Holger Czukay i Jaki Liebezeit, na pewno nie musieli wstydzić się jej.

więcej »

Non omnis moriar: Siła jazzowych orkiestr
Sebastian Chosiński

4 V 2024

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj longplay z serii Supraphonu „Interjazz” z nagraniu dwóch czechosłowackich orkiestry pod dyrekcją Jana Ptaszyna Wróblewskiego i Gustava Broma.

więcej »

Nie taki krautrock straszny: Eins, zwei, drei, vier, fünf…
Sebastian Chosiński

29 IV 2024

Wydawana od trzech lat seria koncertów Can z lat 70. ubiegłego wieku to wielka gratka dla wielbicieli krautrocka. Przed niemal trzema miesiącami ukazał się w niej album czwarty, zawierający koncert z paryskiej Olympii z maja 1973 roku. To jeden z ostatnich występów z wokalistą Damo Suzukim w składzie.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Na ulicach Babilonu gaz
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Lament zniewolonego ludu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Perwersyjna poezja miłosna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Gruby cover
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Z sąsiedzkim pozdrowieniem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Hardkorowa terapia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ino wpierw ciulnę ją sztachelką
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ups… tak im wyszło
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Do góry, kangury!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Który miś dla której dziewczyny
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Maska kryjąca twarz mroku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Włoski Kurosawa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Palec z artretyzmem na cynglu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Magia i Miecz: Z niewielką pomocą zagranicznych publikacji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Komiksowe Top 10: Marzec 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.