Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Muzyka

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

muzyczne (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

muzyczne

więcej »

Zagraj to jeszcze raz Sam: Black pop

Esensja.pl
Esensja.pl
Madonna niedawno wydała swój najgorszy album w karierze. Z tej okazji przypomnijmy fragment tego najlepszego, firmowanego singlem z megaprzebojem „Frozen”.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zagraj to jeszcze raz Sam: Black pop

Madonna niedawno wydała swój najgorszy album w karierze. Z tej okazji przypomnijmy fragment tego najlepszego, firmowanego singlem z megaprzebojem „Frozen”.
Madonna od dziesięcioleci dumnie dzierży tytuł królowej popu. Niestety wiek robi swoje i mając sześćdziesiątkę na karku, nie można udawać, że wciąż jest się trzydziestolatką. Najlepszym tego dowodem jest najnowsza płyta piosenkarki „Madame X”, z której najlepiej pamięta się… image z zasłoniętym okiem na okładce. Nie stanowi to może wielkiego zaskoczenia, ponieważ od jakiegoś czasu artystce wyraźnie brakuje pomysłu na to, by zdefiniować się na nowo (patrz płyty „Rebel Heart” z 2015 roku i „MDNA” z 2012), niemniej oglądanie upadku ikony popkultury, z którą w jakiś sposób przez lata było się zżytym, stanowi przykre doświadczenie. Dziś trudno uwierzyć, że Madonna była w stanie nagrać album, który jest majstersztykiem od początku do końca, i który pomimo składania się z samych singlowych pewniaków, stanowi spójną całość. Mówię o wydanym w 1998 roku „Ray of Light” z takimi killerami, jak „Substitute for Love”, „The Power of Good-Bye”, czy „Frozen”.
Nie wiedzieć czemu, ostatni utwór upodobali sobie metalowcy, którzy chętnie go coverują, choć na co dzień raczej nie przyznają się do słuchania czegoś, co nie zalatuje zgnilizną. Ze wszystkich wersji, jakie było dane mi usłyszeć, zdecydowanie najciekawiej wypada ta, autorstwa krakowskiej formacji Thy Disease. Znalazła się na debiutanckim krążku grupy „Devilish Act of Creation” z 2001 roku i paradoksalnie stała się największym „przebojem” formacji, która chyba na zawsze pozostanie już „tą kapelą od Madonny”. Co oczywiście jest niesprawiedliwym poglądem, biorąc pod uwagę wciąż rozrastający się płytowy dorobek grupy z własnym repertuarem. Niemniej Thy Disease nie odcina się od przeszłości, o czym świadczy ponowne umieszczenie „Frozen” na jednym z późniejszych wydawnictw – „Anshur-Za” (2009) z gościnnym udziałem Pauliny Maślanki (Delight).
Osobiście bardziej lubię tę pierwszą, bardziej surową wersję „Frozen”. Ma w sobie sporo pierwotnej energii spod znaku starego, dobrego black metalu. Choć co do umiejętności instrumentalistów nie można się przyczepić, to growling nie należy do najbardziej spektakularnych. Na plus należy jednak odhaczyć, że jest dość czytelny, więc nie ma problemu z rozpoznaniem utworu. Sporo daje także gościnny udział Anny Wojtkowiak, która ubarwia całość zmysłową wokalizą w tle.
koniec
3 lipca 2019

Komentarze

03 VII 2019   22:29:35

Ciekawe jak zabrzmiałoby "Vogue" w wykonaniu Iron Maiden. Powiedzmy, tak w tempie "The Trooper".

04 VII 2019   09:23:42

@zyx- Poszukaj na youtubie twórczości Frog Leap Studio. Nie pamiętam dokładnie, ale albo Leo, albo (to już inny kanał) Minniva chyba zrobili taki cover.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie taki krautrock straszny: Od krautu do minimalistycznego ambientu
Sebastian Chosiński

6 V 2024

Pierwsza nagrana po rozstaniu z wokalistą Damo Suzukim płyta Can była dla zespołu próbą tego, na co go stać. Co z tej próby wyszło? Cóż, „Soon Over Babaluma” nie jest może arcydziełem krautrocka, ale muzycy, którzy w składzie pozostali, czyli Michael Karoli, Irmin Schmidt, Holger Czukay i Jaki Liebezeit, na pewno nie musieli wstydzić się jej.

więcej »

Non omnis moriar: Siła jazzowych orkiestr
Sebastian Chosiński

4 V 2024

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj longplay z serii Supraphonu „Interjazz” z nagraniu dwóch czechosłowackich orkiestry pod dyrekcją Jana Ptaszyna Wróblewskiego i Gustava Broma.

więcej »

Nie taki krautrock straszny: Eins, zwei, drei, vier, fünf…
Sebastian Chosiński

29 IV 2024

Wydawana od trzech lat seria koncertów Can z lat 70. ubiegłego wieku to wielka gratka dla wielbicieli krautrocka. Przed niemal trzema miesiącami ukazał się w niej album czwarty, zawierający koncert z paryskiej Olympii z maja 1973 roku. To jeden z ostatnich występów z wokalistą Damo Suzukim w składzie.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Na ulicach Babilonu gaz
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Lament zniewolonego ludu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Perwersyjna poezja miłosna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Gruby cover
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Z sąsiedzkim pozdrowieniem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Hardkorowa terapia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ino wpierw ciulnę ją sztachelką
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ups… tak im wyszło
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Do góry, kangury!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Który miś dla której dziewczyny
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Maska kryjąca twarz mroku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Włoski Kurosawa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Palec z artretyzmem na cynglu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Magia i Miecz: Z niewielką pomocą zagranicznych publikacji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Komiksowe Top 10: Marzec 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.