Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

The Chronicles of Father Robin
‹The Songs & Tales from Airoea – Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Songs & Tales from Airoea – Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)
Wykonawca / KompozytorThe Chronicles of Father Robin
Data wydania8 grudnia 2023
Wydawca Karisma Records
NośnikCD
Czas trwania39:10
Gatunekfolk, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Henrik Harmer, Jon André Nilsen, Andreas Wettergreen Strømman Prestmo, Regin Meyer, Thomas Hagen Kaldhol, Aleksandra Morozowa, Håkon Oftung (Dauinghorn of Jordsjø), Lars Fredrik Frøislie (Marxo Solinas), Kristoffer Momrak (Krizla)
Utwory
CD1
1) Over Westwinds04:00
2) Orias & the Underwater City08:37
3) Ocean Traveller06:22
4) Lady of Waves05:39
5) Green Refreshments07:09
6) The Grand Reef07:14
Wyszukaj / Kup

Tu miejsce na labirynt…: Metamorfozy norweskich rockmanów
[The Chronicles of Father Robin „The Songs & Tales from Airoea – Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)” to wydana – w wersji kompaktowej – kilka miesięcy po „Book I: The Tale of Father Robin (State of Nature)” środkowa część trylogii „The Songs & Tales from Airoea” norweskiego zespołu The Chronicles of Father Robin. W jej nagraniu wzięli udział muzycy znani z takich formacji progresywnych i progresywno-folkowych, jak Wobbler, Tusmørke i Jordsjø.

Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Metamorfozy norweskich rockmanów
[The Chronicles of Father Robin „The Songs & Tales from Airoea – Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)” - recenzja]

„Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)” to wydana – w wersji kompaktowej – kilka miesięcy po „Book I: The Tale of Father Robin (State of Nature)” środkowa część trylogii „The Songs & Tales from Airoea” norweskiego zespołu The Chronicles of Father Robin. W jej nagraniu wzięli udział muzycy znani z takich formacji progresywnych i progresywno-folkowych, jak Wobbler, Tusmørke i Jordsjø.

The Chronicles of Father Robin
‹The Songs & Tales from Airoea – Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Songs & Tales from Airoea – Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)
Wykonawca / KompozytorThe Chronicles of Father Robin
Data wydania8 grudnia 2023
Wydawca Karisma Records
NośnikCD
Czas trwania39:10
Gatunekfolk, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Henrik Harmer, Jon André Nilsen, Andreas Wettergreen Strømman Prestmo, Regin Meyer, Thomas Hagen Kaldhol, Aleksandra Morozowa, Håkon Oftung (Dauinghorn of Jordsjø), Lars Fredrik Frøislie (Marxo Solinas), Kristoffer Momrak (Krizla)
Utwory
CD1
1) Over Westwinds04:00
2) Orias & the Underwater City08:37
3) Ocean Traveller06:22
4) Lady of Waves05:39
5) Green Refreshments07:09
6) The Grand Reef07:14
Wyszukaj / Kup
Okoliczności powstania sygnowanej przez norweski zespół The Chronicles of Father Robin trylogii muzycznej zatytułowanej „The Songs & Tales from Airoea” omawiałem już przed paroma tygodniami, kiedy zająłem się pierwszą odsłoną tej opowieści, czyli albumem „Book I: The Tale of Father Robin (State of Nature)”. Trzy miesiące po niej światło dzienne ujrzała – ponownie nakładem wytwórni Karisma Records – część druga, to jest „Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)”; na ostatni epizod – „Book III: Magical Chronicle (Ascension)” – będziemy musieli poczekać najprawdopodobniej do marca przyszłego roku. Recenzując „Opowieści ojca Robina”, trudno było mi, jako zaprzysięgłemu wielbicielowi brytyjskiego progresywnego folku z lat 70. ubiegłego wieku, powściągnąć zachwyty. Wszystkie pozytywne uwagi były jednak jak najbardziej zasłużone. Odkurzając kompozycje sprzed trzydziestu lat, muzycy dokonali przy okazji ich liftingu, w efekcie czego powstały utwory, które z jednej strony wciąż czerpią pełnymi garściami z dorobku takich wykonawców, jak Jethro Tull czy Gryphon, z drugiej natomiast – brzmią nadzwyczaj świeżo i nowocześnie.
W swym składzie podstawowym The Chronicles of Father Robin to trio, które tworzą: wokalista i gitarzysta Andreas Wettergreen Strømman Prestmo (znany przede wszystkim jako muzyk formacji Wobbler) oraz basista Jon André Nilsen i perkusista Henrik Harmer (którzy udzielali się w, nieporównywalnie mniej popularnej, grupie The Few). W studiu mogli oni jednak liczyć na pomoc wielu przyjaciół, jak chociażby gitarzysty Thomasa Hagena Kaldhola (The Samuel Jackson Five) czy – tym razem grających głównie na instrumentach klawiszowych – Larsa Fredrika Frøisliego, Kristoffera Momraka oraz Håkona Oftunga (wszyscy trzej powiązani są z pokrewnymi stylistycznie formacjami Tusmørke bądź Jordsjø). Wokalnie natomiast Andreasa wspomagała jeszcze w chórkach, poza paroma kolegami, Aleksandra Morozowa, solistka Chóru Filharmonii w Oslo.
„Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)” jest oczywiście bezpośrednią kontynuacją pod każdym względem doskonałego „Book I: The Tale of Father Robin (State of Nature)”. Co jednak wcale nie oznacza, że – idealną kopią poprzednika. Zwłaszcza otwierające ten album kompozycje wprowadzają słuchacza w nieco inne uniwersum muzyczne. Owszem, to wciąż jest mocno zakorzeniony w latach 70. prog-folk, ale akurat w przypadku „Over Westwinds” i „Orias & the Underwater City” szczególną rolę pełnią nawiązania do muzyki dawnej. Ta pierwsza to podniosła, religijna pieśń (z powtarzanym nieustannie „Kyrie eleison”), ozdobiona pięknymi dźwiękami gitar akustycznych oraz robiącego klimat szpinetu; do tego dochodzą pojawiająca się w części drugiej partia fletu i – w samym finale – subtelne organy Hammonda. Uroku nie brakuje również drugiemu z wymienionych utworów, choć – także z racji długości – jest on bardziej skomplikowany, ma więcej wątków melodycznych, w tym nawet motyw orientalny wprowadzony przez syntezatory.
W trzecim w kolejności „Ocean Traveller” zespół stopniowo powraca na ścieżkę przetartą przy okazji „Book I”. Inklinacje folkowe (gitara akustyczna plus fortepian) zderzają się tutaj z rockowymi, nic jednak nie tracąc na melodyjności. Z kolei „Lady of Waves” to już klasyczny progresywny folk, któremu do smaku dorzucono nieco „zamglonego”, psychodelicznego śpiewu (przy akompaniamencie „pudła”). Mocno skontrastowany jest z kolei rozbudowany do ponad siedmiu minut „Green Refreshments”: fragmenty ostre i zadziorne sąsiadują z liryczno-eterycznymi (za co odpowiada gitara akustyczna w duecie z fletem); swoje robią również chórki z nałożonymi na siebie kilkoma ścieżkami wokalnymi. Ostatnim akcentem „Book II” jest „The Grand Reef” – raz energetyczny, to znów stonowany (pod tym względem przypomina poprzednika), a im bliżej końca – tym bardziej niepokojący. „Ocean Traveller (Metamorphosis)” zawiera świetną muzykę, choć, jak możecie zobaczyć, oceniam ten album o stopień niżej w porównaniu z „The Tale of Father Robin (State of Nature)”. Przyczyna jest jedna, ale zasadnicza: część pierwsza była jak objawienie, pełna zaskoczeń, druga nie niesie już ze sobą elementu zaskoczenia. Zobaczymy za parę miesięcy jak będzie z trzecią.
koniec
14 grudnia 2023
Skład:
Andreas Wettergreen Strømman Prestmo – śpiew, gitara elektryczna, gitara akustyczna, dwunastostrunowa gitara akustyczna, gitara basowa, syntezatory elektryczne organy, dzwonki, instrumenty perkusyjne
Jon André Nilsen – gitara basowa, chórki
Henrik Harmer – perkusja, instrumenty perkusyjne, syntezatory, chórki

oraz
Regin Meyer – flet stalowy, fortepian, organy Hammonda, chórki
Thomas Hagen Kaldhol – gitara elektryczna, gitara akustyczna, mandolina, efekty elektroniczne, chórki
Aleksandra Morozowa – chórki

gościnnie:
Håkon Oftung – organy Hammonda, klawinet, mellotron, fortepian elektryczny, syntezatory, smyczki
Lars Fredrik Frøislie – organy Hammonda, szpinet, syntezatory, mellotron, fortepian
Kristoffer Momrak – syntezatory

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

W starym domu nie straszy
Sebastian Chosiński

2 V 2024

Choć szwedzki pianista Adam Forkelid aktywny jest na scenie jazzowej od dwóch dekad, „Turning Point” to dopiero czwarte wydawnictwo, na którego okładce ukazuje się jego nazwisko. Mimo że płyt nagrał przecież znacznie więcej. Wszystkie utwory, jakie znalazły się na najnowszym krążku, są jego autorstwa, ale w ich nagraniu wspomogli go trzej inni doświadczeni artyści.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Od smutku do radości
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Wydany przed dwoma laty jazzowo-ambientowy album „Ghosted” Orena Ambarchiego, Johana Berthlinga i Andreasa Werliina był dla mnie nadzwyczaj miłym zaskoczeniem. Dlatego z wielkimi oczekiwaniami przystępowałem do odsłuchu jego kontynuacji. I tu również czekało mnie zaskoczenie, choć niekoniecznie takie, na jakiej liczyłem. Ale w końcu nie wszystko – na to, co dobre – musi powalać nas na kolana, prawda?

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Ente wcielenie Magmy
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Chociaż poprzednia płyta Rhùn, czyli „Tozïh”, ukazała się już niemal rok temu, najnowsza, której muzycy nadali tytuł „Tozzos”, wcale nie zawiera nagrań powstałych bądź zarejestrowanych później. Oba materiały są owocami tej samej sesji. Trudno dziwić się więc, że i stylistycznie są sobie bliźniacze.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.