Do kina marsz: Październik 2009W październiku czekamy przede wszystkim na chwalone powszechnie animowany „Odlot” i „Dystrykt 9”. Ale nie są to jedyne premiery, na które warto zwrócić uwagę w tym miesiącu.
EsensjaDo kina marsz: Październik 2009W październiku czekamy przede wszystkim na chwalone powszechnie animowany „Odlot” i „Dystrykt 9”. Ale nie są to jedyne premiery, na które warto zwrócić uwagę w tym miesiącu. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków. MARSZ DO KINA: Cóż to się stało! Film Kim Ji-woona w polskich kinach! Ten utalentowany koreański reżyser, chwalony przez nas niegdyś mocno w cyklu „Orient Express”, imał się różnorodnych gatunków filmowych – kręcił komedie („Spokojna rodzina”, „Król fauli”), horrory (znakomita „Opowieść o dwóch siostrach”), thrillery sensacyjne (świetne „Słodko-gorzkie życie”), teraz sięgnął po… western. Western, dodajmy, którego akcja toczy się w Mandżurii w latach 40. XX wieku, co absolutnie nie przeszkadza nawiązywać do dzieł Sergio Leone (nie tylko tytułem) i dawać kawałek niezłej (jak twierdzą recenzenci) rozrywki. Film, który kosztował marne 30 mln USD zwrócone w ciągu pierwszego weekendu wyświetlania, do dziś zarobił już ponad 4-krotnie więcej. Ale nie w tym jego siła. Krytycy podkreślają dobre zrównoważenie akcji i fabuły, świeżość spojrzenia i polityczno-społeczne analogie. Do tego nawet laik zauważy, że jak na tak niski budżet efekty specjalne są po prostu doskonałe. Przyzwyczailiśmy się w ostatnich dwóch dekadach, że polskie kino reaguje na to, co się dzieje w kraju z opóźnieniem, albo bez sensu, albo w ogóle. Może to się zmieni? Powieść Janusza Andermana, krytycznie spoglądająca na mit solidarnościowego opozycjonisty, była niewątpliwym wydarzeniem, budzącym dyskusje i spory po obu stronach sceny politycznej. Co ważniejsze – nadal nie straciła na aktualności. Czy film na niej oparty, zrealizowany jak na polskie warunki zaskakująco szybko, również dołoży cegiełkę do tej dyskusji? Tak czy inaczej, na grę Gajosa i Pszoniaka na pewno zawsze warto popatrzeć. Pixar zdobył nasz szacunek i sympatię nie tylko humorem i perfekcyjną animacją, ale też tym, że jego filmy są inteligentne i nowatorskie. Najprawdopodobniej tak też jest w przypadku „Odlotu” – przynajmniej sądząc po zarysie fabuły. Miano drugiej najbardziej dochodowej animacji studia w historii i znakomite oceny krytyków zdają się to potwierdzać. Znakomita obsada (mający już na koncie podobne role Jamie Foxx i Robert Downey Jr. – ten pierwszy nawet nauczył się gry na skrzypcach na potrzeby roli i dał sobie wybić zęby), utalentowany reżyser („Duma i uprzedzenie”, „Pokuta”) oraz ważki temat chorego geniusza. A do tego wszystko oparte na faktach. Według naszego recenzenta to przepis w sam raz na produkcję walczącą o Oscara. MARSZ DO KINA… DOMOWEGO: Dedykacja, reż. Justin Theroux Gdy nowe filmy Woody’ego Allena stają się coraz mniej warte uwagi, za jego plecami chyba rośnie groźny konkurent w kategorii pokracznych komedii romantycznych. Bohater „Dedykacji” przypomina neurotyków ze starych komedii nowojorskiego mistrza. Boi się jazdy samochodem, najlepiej czuje się nosząc na plecach ciężki przedmiot i nie używa liczb przynoszących mu pecha. Na codzień pisze bajki dla dzieci i boryka się ze śmiercią swojego ilustratora i przyjaciela w jednej osobie. Czy jego życie odmieni nowa współpracowniczka, Lucy? Lady Snowblood, reż. Toshiya Fujita Legendarny japoński film, jedna z głównych inspiracji Quentina Tarantino przy pracy nad „Kill Bill”. Co prawda reżyser zaczerpnął z „Lady Snowblood” przede wszystkim wizerunek O-Ren Ishii, ale bohaterka, niczym obleczona w żółty dresik Uma Thurman, także pragnie zemsty. Jej matkę zgwałcono, a ojca zabito. Kiełkująca przez wiele lat nienawiść Yuki i równie długi trening sztuk walki sprawią, że zamieszani w zbrodnię winowajcy zapewne pożałują. Radio na fali, reż. Richard Curtis Długo czekaliśmy na nowy film Richarda Curtisa. I się nie doczekaliśmy – przynajmniej nie w kinie. Mamy zatem nowego Curtisa w wersji DVD, co miejmy nadzieję, nie odbierze radości z podziwiania świetnych brytyjskich (i nie tylko) aktorów w zwariowanej fabule. Kenneth Branagh, Nick Frost, Bill Nighy, Philip Seymour Hoffman i Rhys Ifans wyruszają we wspólny rejs. Ale ich przygody będą zupełnie inne niż na polskim statku w filmie Piwowskiego… 30 września 2009 |
Powie ktoś, że oparta na prozie słowackiego pisarza Juraja Váha „Noc w Klostertal” byłaby ciekawsza, gdyby nie pojawiający się na finał wątek propagandowy. Tyle że nie pobrzmiewa on wcale fałszywą nutą. Gdyby przyjąć założenie, że cała ta historia wydarzyła się naprawdę, byłby nawet całkiem realistyczny. W każdym razie nie zmienia to faktu, że spektakl Tadeusza Aleksandrowicza ogląda się znakomicie nawet pięćdziesiąt pięć lat po premierze.
więcej »W chińskich filmach nawet latające ryby są trochę… duże.
więcej »Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.
więcej »Latająca rybka
— Jarosław Loretz
Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów animowanych wszech czasów
— Esensja
Piątka na piątek: Cztery nogi dobrze?
— Esensja
Najlepsze filmy SF – wybór czytelników
— Esensja
100 najlepszych filmów science fiction wszech czasów
— Esensja
Orient Express: Aktor enigmatyczny
— Ewa Drab
50 najlepszych westernów wszech czasów
— Esensja
100 najlepszych filmów dekady
— Esensja
Najlepsze filmy 2009 roku według dziennikarzy Stopklatki i Esensji
— Esensja
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Mąż stanu, którego trudno polubić
— Sebastian Chosiński
One Man Show
— Kamil Witek
Esensja ogląda: Styczeń 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz
Esensja ogląda: Wrzesień 2015
— Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady
A gdyby uczucia miały uczucia?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Po rozum do głowy
— Michał Kubalski
Esensja ogląda: Styczeń 2014 (1)
— Gabriel Krawczyk, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Wrzesień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski
Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka
Esensja ogląda: Kwiecień 2013
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Tomasz Kujawski, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja