Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jułduz Saidowa
‹Zdradzająca panna młoda›

EKSTRAKT:10%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZdradzająca panna młoda
Tytuł oryginalnyXiyonatkor kelin [Изменница]
ReżyseriaJułduz Saidowa
ZdjęciaBehzod Jusufżonow
Scenariusz
ObsadaAhad Kajum, Gulczehra Sadułłajewa, Aziza Jokubowa, Sarwinoz Mannonowa, Kahramon Szaripow, Komola Omon, Habibullo Asdułłajewa, Abdurahmon Ruzmetow, Dilmurod Rahmatow, Muazzam Ubajdułłajewa, Omonhon Ahatow, Begzod Daminow
MuzykaHabibullo Muhammad
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUzbekistan
Czas trwania93 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Dlaczego go nie udusiła!?
[Jułduz Saidowa „Zdradzająca panna młoda” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
O uzbeckim gwiazdorze współczesnego kina obyczajowego Ahadzie Kajumie pisałem już parokrotnie. Zawsze źle. Przy okazji „Zdradzającej panny młodej” autorstwa Jułduz Saidowej również nie stwierdzę nic dobrego. To, mimo intrygującego tematu, film nadzwyczaj kiepski, na dodatek utrwalający stereotypy.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Dlaczego go nie udusiła!?
[Jułduz Saidowa „Zdradzająca panna młoda” - recenzja]

O uzbeckim gwiazdorze współczesnego kina obyczajowego Ahadzie Kajumie pisałem już parokrotnie. Zawsze źle. Przy okazji „Zdradzającej panny młodej” autorstwa Jułduz Saidowej również nie stwierdzę nic dobrego. To, mimo intrygującego tematu, film nadzwyczaj kiepski, na dodatek utrwalający stereotypy.

Jułduz Saidowa
‹Zdradzająca panna młoda›

EKSTRAKT:10%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZdradzająca panna młoda
Tytuł oryginalnyXiyonatkor kelin [Изменница]
ReżyseriaJułduz Saidowa
ZdjęciaBehzod Jusufżonow
Scenariusz
ObsadaAhad Kajum, Gulczehra Sadułłajewa, Aziza Jokubowa, Sarwinoz Mannonowa, Kahramon Szaripow, Komola Omon, Habibullo Asdułłajewa, Abdurahmon Ruzmetow, Dilmurod Rahmatow, Muazzam Ubajdułłajewa, Omonhon Ahatow, Begzod Daminow
MuzykaHabibullo Muhammad
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUzbekistan
Czas trwania93 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Kelinka”, czyli synowa, ma w Uzbekistanie bardzo specyficzny status. Szczegółowo wyjaśnia to w swojej najnowszej książce „Nowy Uzbekistan” (2023) Agnieszka Pikulicka-Wilczewska, pisząc między innymi: „Większość Uzbeczek przygotowuje się nie tylko do roli dobrej i usłużnej żony. Po ślubie bowiem czeka je znacznie ważniejsze zadanie. Stają się kelin. (…) W przypadku większości uzbeckich małżeństw po ślubie para zamieszkuje w domu rodziców pana młodego, a młoda żona odpowiada głównie przed swoją teściową. Każdy w Uzbekistanie wie, że szczęście w małżeństwie zależy od tego, jakie kelinka ma relacje z matką swojego męża. (…) Do obowiązków młodej żony należy przygotowywanie posiłków, sprzątanie i wychowywanie dzieci. Kobieta nie powinna pracować ani realizować swoich pasji. A jeśli już to robi, dom nie powinien na tym cierpieć. Kelinka wstaje przed wszystkimi domownikami, by przygotować śniadanie, a jeśli starczy czasu – sprząta też podwórko.”
Ten opis nie oddaje jednak, co wynika z relacji przytoczonych przez Pikulicką-Wilczyńską w dalszej części książki, wszystkiego. Z byciem kelinką wiąże się bowiem często przemoc psychiczna i fizyczna – i to nie tylko ze strony męża, ale również teściowej. Starsze Uzbeczki w ten sposób nierzadko odreagowują na młodych własne przykre doświadczenia z czasów, kiedy były kelinkami i sprowadzano je do ról niewolnic (w tym również seksualnych). Kiedy więc przeczytałem, że „Zdradzająca panna młoda” (w oryginalnym tytule pojawia się słowo „kelin”) to właśnie opowieść o młodej żonie i jej relacjach z mężem i teściową – miałem nadzieję, że będę miał do czynienia z fabułą zaangażowaną społecznie. Zwłaszcza że film wyszedł spod ręki kobiety. Niestety, Jułduz Saidowa, którą czytelnicy „Esensji” poznali już z takich obrazów, jak „Upokorzona matka” (2019) czy „Sprzedany honor” (2020), nie miała najmniejszego zamiaru ująć się za „swoją” kelinką.
Przeciwnie. To właśnie Dżasmina, kelinka, jest najczarniejszym charakterem filmu – bohaterką złożoną na symbolicznym ołtarzu świętości uzbeckiej rodziny, w której mąż i teściowa mogą zrobić z żoną i synową w zasadzie wszystko. Szochruch (w tej roli Ahad Kajum) i jego młodszy brat Habib (Kahramon Szaripow) są mężczyznami przed trzydziestką, którzy wciąż mieszkają ze swoją matką (Aziza Jokubowa). Łączą ich bardzo silne więzy. Kobieta, kiedy została wdową, zdecydowała się samotnie wychowywać synów; nie zawarła kolejnego małżeństwa. Pracując ponad siły, straciła wzrok. Od tamtej pory zdana jest na łaskę bądź niełaskę swych dzieci. Ale synowie oczywiście należycie wypełniają obowiązki. Pomaga im w tym zresztą Kamola (Sarwinoz Mannonowa), obecnie studentka, którą przed laty, gdy została sierotą, zaopiekowała się matka Szochrucha i Habiba.
Takim wsparciem mogłaby służyć jeszcze Dżasmina (Gulczehra Sadułłajewa), od niedawna żona Szochrucha. Jej relacje z teściową są jednak bardzo napięte. Od samego początku staruszka była przeciwna ślubowi, ale nie potrafiła przekonać syna, że popełnia błąd. Teraz i ona płaci za to cenę. Kiedy synowie opuszczają dom, idąc do pracy, kobieta – pamiętajmy, że ślepa – jest zdana na synową, a ta nie ma najmniejszej ochoty usługiwać jej we wszystkim. To całkiem po ludzku zrozumiałe, tyle że z punktu widzenia scenarzysty Sherzoda Ali Ogły i reżyserki filmu – niedopuszczalne. Dżasmina nie ma prawa do własnego życia. Nie dlatego, że taką presję wywiera na niej najbliższe otoczenie. Dokładnie tego samego żądają od niej twórcy „Zdradzającej panny młodej”. Tymczasem ona próbuje wyrwać się z tego zamkniętego kręgu.
Jako że tradycja i autorzy filmu nie są po stronie Dżasminy, ta zostaje przedstawiona z najgorszej możliwej strony. Jest więc krnąbrna i wyniosła. Nie kocha Szochrucha, a wyszła za niego tylko dlatego, by zapewnić sobie byt materialny. Kiedy jednak okazuje się, że jej mąż zaczyna mieć problemy w pracy i zostaje zmuszony do zamknięcia interesu, Dżasmina natychmiast wpada w ramiona swego dawnego kochanka Bakira (Komola Omon). A ten to dopiero jest kanalia: stary, łysy i bogaty; cokolwiek nie powie, jakikolwiek gest nie wykona – widz ma mieć przekonanie, że wszystko jest przejawem kłamstwa i podłości. Kobieta idealnie więc do niego pasuje. Problem w tym, że Jułduz Saidowa nie wyciąga z tej sytuacji żadnych wniosków, a przecież wszystko ma podane na tacy.
Zadając sobie – trochę uproszczone – pytanie, dlaczego młoda i piękna kobieta wybiera starego i łysego bandytę, zamiast przystojnego i ciężko pracującego męża, Saidowej nie przychodzi nawet na myśl, że to z tego powodu, by nie być zamkniętą w czterech ścianach niewolnicą Szochrucha, jego matki i brata. To Dżasmina jest zła do szpiku kości, podła i podstępna, to na niej należy powiesić zdechłe psy z całego Taszkentu. Do tego dodajmy jeszcze wszystkie pozostałe grzechy, jakimi charakteryzowały się omawiane wcześniej obrazy reżyserki, a więc drewniane aktorstwo, dialogi na poziomie ucznia szkoły podstawowej, statyczne sceny i ogólna mizeria budżetowa. Z półtoragodzinnego filmu jako tako broni się tylko jedna, otwierająca go scena, w której widzimy, jak Dżasmina pochyla się nad śpiącym Szochruchem i zaczyna go dusić. Niestety, chwilę później okazuje się, że to jedynie sen mężczyzny.
koniec
26 listopada 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 4. Tajemnice muszą być zawsze chronione
Marcin Mroziuk

26 II 2024

Kiedy MI5 idzie na ustępstwa, to wtedy naprawdę można zacząć się bać, bo zazwyczaj kryje się za tym jakiś podstęp. Tyle że tym razem najwyraźniej kosa trafiła na kamień, gdyż nie dość że Sean Donovan do tej pory skutecznie ukrywał swój prawdziwy cel, to jeszcze okazuje się, że ma sprzymierzeńca w samym Regent’s Park.

więcej »

East Side Story: By państwo rosło w siłę, a obywatele czuli się bezpieczniej
Sebastian Chosiński

25 II 2024

Druga część „Barona” Rustama Sagdijewa, która do kin trafiła sześć lat po pierwszej, wypada na jej tle znacznie słabiej. Jest to przede wszystkim skutkiem tego, że scenarzyści nie potrafili podjąć jednoznacznej decyzji, co chcą przedstawić widzowi. Czy ma to być ciąg dalszy historii związanej z rozpracowywaniem handlarzy narkotyków, czy też opowieść o tym, jak tajni agenci uzbeccy i rosyjscy doprowadzili do upadku Państwa Islamskiego w Syrii.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 3. Niewłaściwi ludzie w kluczowych miejscach
Marcin Mroziuk

23 II 2024

Kiedy mogłoby się wydawać, że sytuacja została opanowana i jedynie River Cartwright będzie musiał ponieść konsekwencje swej zuchwałości i braku rozwagi, zostajemy zaskoczeni niespodziewanym zwrotem akcji. Okazuje się bowiem, że do tej pory obserwowaliśmy zaledwie wstęp do prawdziwej rozgrywki, w trakcie której zagrożenie jest już jak najbardziej realne.

więcej »

Polecamy

Zemsty szpon

Z filmu wyjęte:

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Podniebne newsy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.