Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jułduz Saidowa
‹Upokorzona matka›

EKSTRAKT:10%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUpokorzona matka
Tytuł oryginalnyXo’rlargan ona [Униженная мать]
ReżyseriaJułduz Saidowa
ZdjęciaBehzod Jusufżonow
Scenariusz
ObsadaAhad Kajum, Zuhra Aszurowa, Muhabbat Abdułłajewa, Bahora Arsłonowa, Zilola Guliamowa, Ahrorbek Aliżonow, Rustambek Nasriddinow, Akmal Fajzijew, Sardor Ahrorow, Żajrona Hasanowa, Sardor Sajdułłajew, Sardor Mirzajew, Komola Omon
MuzykaHabibullo Muhammad
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUzbekistan
Czas trwania65 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Czcij nauczycielkę swoją!
[Jułduz Saidowa „Upokorzona matka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Upokorzona matka” – kolejny (po „Drugiej kobiecie”, „Ślepcu” i „Sprzedanym honorze”) – omawiany na łamach „Esensji” uzbecki film z Ahadem Kajumowem w roli głównej nie zawyża poziomu, do jakiego przyzwyczaił nas ten aktor. Z założenia wzruszająca opowieść o trosce byłych uczniów o swoją dawną nauczycielkę jest przedstawiona przez reżyserkę Jułduz Saidową tak samo drętwo, jak wszystkie powyżej przywołane „dzieła”.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Czcij nauczycielkę swoją!
[Jułduz Saidowa „Upokorzona matka” - recenzja]

„Upokorzona matka” – kolejny (po „Drugiej kobiecie”, „Ślepcu” i „Sprzedanym honorze”) – omawiany na łamach „Esensji” uzbecki film z Ahadem Kajumowem w roli głównej nie zawyża poziomu, do jakiego przyzwyczaił nas ten aktor. Z założenia wzruszająca opowieść o trosce byłych uczniów o swoją dawną nauczycielkę jest przedstawiona przez reżyserkę Jułduz Saidową tak samo drętwo, jak wszystkie powyżej przywołane „dzieła”.

Jułduz Saidowa
‹Upokorzona matka›

EKSTRAKT:10%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUpokorzona matka
Tytuł oryginalnyXo’rlargan ona [Униженная мать]
ReżyseriaJułduz Saidowa
ZdjęciaBehzod Jusufżonow
Scenariusz
ObsadaAhad Kajum, Zuhra Aszurowa, Muhabbat Abdułłajewa, Bahora Arsłonowa, Zilola Guliamowa, Ahrorbek Aliżonow, Rustambek Nasriddinow, Akmal Fajzijew, Sardor Ahrorow, Żajrona Hasanowa, Sardor Sajdułłajew, Sardor Mirzajew, Komola Omon
MuzykaHabibullo Muhammad
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUzbekistan
Czas trwania65 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Coraz większą radość, choć nie ma co ukrywać, że jest to radość sadomasochisty, sprawiają mi uzbeckie filmy z Ahadem Kajumem w roli głównej. Bawi mnie już sam fakt, że na reklamujących je banerach aktor wygląda znacząco inaczej niż w rzeczywistości, co widać na ekranie. Nieco pulchniutkiego (ale bez przesady) mężczyznę po trzydziestce graficy przerabiają bowiem na nowe wcielenie młodego Shak Rukh Khana, jakby chciano mu w ten sposób otworzyć drogę do międzynarodowej kariery, przynajmniej w Azji Centralnej. Nie na wiele się to zda, ponieważ Kajum jest bardzo „drewnianym” aktorem, który pod względem przydatności dla przemysłu drzewnego mógłby z powodzeniem konkurować z osławionymi braćmi Mroczkami.
Ale na pewno nie da się Ahadowi Kajumowi odebrać pracowitości ani podważyć jego miłość do kina. Na dodatek stara się, aby filmy, w których występuje, podejmowały ważne kwestie społeczne. Choć nie dotyczą one wcale walki o swobody polityczne, prawa kobiet czy społeczności LGBT+. Od tych tematów, które byłyby niemile widziane przez ekipę prezydenta Uzbekistanu Szawkata Mirzijojewa (Shavkata Mirziyoyeva), aktor woli trzymać się z daleka. Na tapetę bierze więc głównie sprawy, które mieszczą się w mentalności swoich rodaków bądź wyrastają z tradycji akceptowanego przez państwo odłamu islamu. Uwagę przykuwa właśnie fakt, że wszyscy bohaterowie – w „Upokorzonej matce” również to widać – są ludźmi wierzącymi, powołują się na Allaha, ale żaden z nich, przynajmniej na ekranie, nie chodzi do meczetu ani nie modli się w ciągu dnia.
„Upokorzoną matkę” (2019) nakręciła Jułduz Saidowa, spod ręki której rok później wyszedł inny film z Kajumem „Sprzedany honor” (2020), a autorką scenariusza była Dilafruz Ali, także należąca do „stajni” aktora (vide „Druga kobieta”, 2019; „Ślepiec”, 2020). Trudno więc spodziewać się, aby akurat to dziełko odstawało poziomem od wyżej wymienionych. Zwłaszcza, że powiela wszystkie ich błędy. Największym jest to, pomijając kiepskie aktorstwo, że niewiele się w nim dzieje. Fabuły wystarczyłoby na trwającą kwadrans krótkometrażówkę, ale całość rozciągnięto do ponad godziny.
Said (w tej roli Ahad Kajum) jest młodym mężczyzną, który wciąż jeszcze mieszka ze swoją matką, siostrą Sidorą (Bahora Arsłonowa) i prawdopodobnie żoną (status kobiety nie jest wyjaśniony). Czym się zajmuje – nie wiadomo, ale w każdym razie stać go na luksusowy samochód. Pewnego dnia ni stąd, ni zowąd zaczyna wypytywać swoją matkę (Zuhra Aszurowa) o jej szkolnych nauczycieli, co staje się pretekstem do wygłoszenia pouczającej tyrady na temat tego, jak wielki wpływ na losy dzieci – swoich uczniów – mają belfrzy. Kiedy matka odbija pytanie, Said zaczyna wspominać nauczycielkę języka uzbeckiego i literatury Nadurę Mahmudową (Muhabbat Abdułłajewa), która nie ograniczała się jednak tylko do prostego przekazywania wiedzy, ale była pedagogiem i wychowawcą z prawdziwego zdarzenia.
Od momentu ukończenia szkoły przez Saida mijają właśnie cztery lata. Od tamtego momentu nie widział już Nadury Mahmudowej, ani razu jej nie odwiedził, co teraz staje się dla niego powodem wstydu. Postanawia więc niezwłocznie następnego dnia wybrać się do niej, a towarzyszy mu w tej wyprawie – w sumie to nie wiadomo w jakim celu – siostra (chodzi po prostu o to, aby przez długie sekwencje jazdy w samochodzie bohater nie był sam i miał z kim prowadzić czcze rozmowy, dzięki którym film zyskuje kolejne minuty). Dotarłszy na miejsce, Said i Sidora stają się niechcący świadkami przykrej sceny, kiedy nauczycielka (wcale nie taka, jak można by sądzić, stara) prosi swojego syna o to, aby wykupił przepisane jej przez lekarza lekarstwa oraz oddał do naprawy zepsute okulary. Syn odmawia, przekonując matkę, że nie stać go na to.
Zasmucony tą sceną, przed wyjściem z domu Nadury Mahmudowej Said zabiera receptę i udaje się do apteki, aby wykupić leki. Tam jednak okazuje się, że część z nich jest bardzo droga. W sumie rachunek wynosi prawie pięć milionów sum (to uzbecka waluta). Mężczyzny nie stać na zrealizowanie recepty. Wtedy wpada na pomysł, aby odwiedzić swoich szkolnych koleżanki i kolegów, przeprowadzić wśród nich zbiórkę pieniędzy i następnego dnia odwiedzić nauczycielkę, wręczając jej prezent (włącznie z naprawionymi okularami). Tak zaczyna się wielogodzinna „podróż” Saida i Sidory po współczesnym Taszkencie. Przy okazji dowiadujemy się, czym zajmują się młodzi Uzbecy zaledwie cztery lata po ukończeniu szkoły, a więc mając co najwyżej dwadzieścia dwa lata.
Oj, biedaków wśród nich raczej nie uświadczymy. Gafur prowadzi salon optyczny, Rustam – restaurację, Aziz jest lekarzem w klinice, Sandżar ma piekarnię, Rena robi karierę w show-biznesie. Ktoś inny jest menedżerem w galerii handlowej czy pracownikiem luksusowej kwiaciarni. Wszystko po to, aby widz żył w przekonaniu, iż mieszkańcy coraz bardziej przypominającego Dubaj Taszkentu to ludzie – nawet ci bardzo młodzi – żyjący w dostatku i bez najmniejszych trosk. Jako że nie wszystko powinno iść tak gładko, w dwóch przypadkach zbieranie pieniędzy trafia na wyboje, ale ostatecznie, jak można się domyślać, wszystko kończy się szczęśliwie. W finale leją się zaś łzy wzruszenia. Jułduz Saidowa przedstawia tę historię z wyrafinowaniem czytanki dla dzieci przedszkolnych, mając na usprawiedliwienie tylko jedno – przekonanie o tym, że racja moralna jest po jej stronie. Względy artystyczne nie mają najmniejszego znaczenia.
koniec
19 listopada 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.