Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Neon Heart
‹Livet / Ytan›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLivet / Ytan
Wykonawca / KompozytorNeon Heart
Data wydania31 grudnia 2021
NośnikCD
Czas trwania90:19
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Björn Wallgren, Petter Kärnekull, Daniel Borgegård Älgå, Johnny Karlsson-Kern, Magnus Nordén
Utwory
CD1
1) Glossolalia04:14
2) Tysta mig09:50
3) Semena07:48
4) Toppar05:00
5) Andas så07:42
6) Livet08:33
CD2
1) Gatans makt06:05
2) Som bara05:24
3) Ytan10:04
4) Tusen dagar04:01
5) Får ta tid06:26
6) Början och slutet04:18
7) Sång till dig10:50
Wyszukaj / Kup

Tu miejsce na labirynt…: Monotonnie, mooonotooonnie, ale nie nudno
[Neon Heart „Livet / Ytan” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przyznam, że byłem przekonany, iż po wysypie płyt w 2020 roku, na nowe wydawnictwo szwedzkiego Neon Heart będę musiał czekać wiele miesięcy. Tymczasem minął zaledwie rok od publikacji albumu „Temporaria” i ukazał się złożony z dwóch części materiał zatytułowany „Livet / Ytan”. Podobnie jak w przypadku poprzednich, powinni zainteresować się nim wielbiciele krautrocka i psychodelii.

Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Monotonnie, mooonotooonnie, ale nie nudno
[Neon Heart „Livet / Ytan” - recenzja]

Przyznam, że byłem przekonany, iż po wysypie płyt w 2020 roku, na nowe wydawnictwo szwedzkiego Neon Heart będę musiał czekać wiele miesięcy. Tymczasem minął zaledwie rok od publikacji albumu „Temporaria” i ukazał się złożony z dwóch części materiał zatytułowany „Livet / Ytan”. Podobnie jak w przypadku poprzednich, powinni zainteresować się nim wielbiciele krautrocka i psychodelii.

Neon Heart
‹Livet / Ytan›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLivet / Ytan
Wykonawca / KompozytorNeon Heart
Data wydania31 grudnia 2021
NośnikCD
Czas trwania90:19
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Björn Wallgren, Petter Kärnekull, Daniel Borgegård Älgå, Johnny Karlsson-Kern, Magnus Nordén
Utwory
CD1
1) Glossolalia04:14
2) Tysta mig09:50
3) Semena07:48
4) Toppar05:00
5) Andas så07:42
6) Livet08:33
CD2
1) Gatans makt06:05
2) Som bara05:24
3) Ytan10:04
4) Tusen dagar04:01
5) Får ta tid06:26
6) Början och slutet04:18
7) Sång till dig10:50
Wyszukaj / Kup
Neon Heart to – wierny tradycji krautrockowo-psychodelicznej – szwedzki kwintet rodem ze Sztokholmu. Zespół powstał z inicjatywy perkusisty Magnusa Nordéna na początku 2017 roku; parę miesięcy później wydał swoją debiutancką płytkę, którą była złożona z dwóch kompozycji EP-ka zatytułowana po prostu… „Neon Heart”. Niemal dokładnie dwa lata później grupa wypuściła na rynek minialbum „Trio” (nagrany w takim właśnie, okrojonym składzie). Prawdziwa ofensywa wydawnicza Skandynawów nastąpiła jednak dopiero w 2020 roku, kiedy to wydali kolejno: dwie cyfrowe EP-ki „Tupolev” i „Allting” (obie w lutym), winylowy krążek „Neon Heart” (w maju) oraz kompaktowy dysk „Temporaria” (w grudniu). Wszystko to zrobili zresztą własnym sumptem.
Po publikacji „Temporarii” mogło się wydawać, że teraz czeka nas dłuższy odpoczynek od twórczości sztokholmskiego kwintetu. Ale nic z tego! Ostatni dzień ubiegłego roku muzycy uczcili bowiem, udostępniając na swoim Bandcampie zupełnie nowe – i to od razu podwójne – wydawnictwo: „Livet / Ytan”. Przez pierwsze tygodnie było ono osiągalne jedynie w streamingu, lecz jednocześnie członkowie Neon Heart zbierali zamówienia na jego edycję kompaktową, którą zaplanowano na luty (wprawdzie tylko w liczbie trzystu egzemplarzy [sic!], ale zawsze to coś – dla wielbicieli tego rodzaju nośnika nawet tak niewielki nakład jest istotny). My przyjrzymy się tej publikacji na raty. Wychodząc z założenia, że skoro każda z części ma swój tytuł, to możemy potraktować je rozdzielnie. Chociaż zawarte na „Livet / Ytan” utwory powstawały w czasie tych samych sesji nagraniowych – pomiędzy czerwcem a październikiem 2020 roku.
Na „Livet” składa się sześć utworów, które pod względem stylistycznym nie w zasadzie wnoszą do artystycznego portretu grupy nic nowego. To wciąż taka sama (złośliwiec mógłby nawet stwierdzić, że ta sama) muzyka, jaką kwintet prezentował na wszystkich wcześniejszych EP-kach i albumach pełnowymiarowych. Mamy więc tutaj oczywiste nawiązania do niemieckiego krautrocka i psychodelii z lat 70. ubiegłego wieku. Wiadomo jednak, że krautrock miał wiele oblicz; warto zatem doprecyzować, że Szwedzi czerpią przede wszystkim z jego gałęzi – nazywając rzecz w pewnym uproszczeniu – „kosmiczno-elektronicznej” (czyli spod znaku takich formacji, jak wczesny Kraftwerk, Cluster, Neu! bądź Harmonia). Czego zatem należy spodziewać się po „Livet”? Głównie: monotonnej, pulsującej muzyki, wciągającej w trans i skłaniającej do kontemplacji.
To najbardziej pobieżna definicja stylu Neon Heart. A jak sprawa wygląda w szczegółach? „Glossolalia”, którą Szwedzi wybrali na numer otwierający wydawnictwo, to jednocześnie najkrótszy jego fragment. I na pewno nie jest przypadkiem fakt, że zaczyna się on od jednostajnego, zapętlonego pochodu sekcji rytmicznej, który nie zmienia się aż do finału. Podobnie jest zresztą także w pozostałych kompozycjach: bas i bębny (nie zapominajmy, że perkusista to spiritus movens formacji) narzucają tempo, tworząc tym samym fundament poszczególnych utworów. I to fundament bardzo solidny, wręcz nienaruszalny – zazwyczaj bowiem swego pulsu ani nie przyspieszają, ani nie zwalniają. Chyba że zatrzymują się, aby dać znać, że to już koniec. Jeśli więc oczekujemy zmian, odrobiny finezji i – ewentualnie – popisów solowych, to musimy liczyć na pozostałych instrumentalistów: gitarzystę Björna Wallgrena, saksofonistę i flecistę Daniela Borgegårda Älgå lub grającego na elektrycznej altówce Pettera Kärnekulla.
Ten ostatni pojawia się zresztą, choć jedynie w tle, w „Glossolalii”. Za to w niemal dziesięciominutowym „Tysta mig” na plan pierwszy wybija się gitara; Wallgren, mimo swej zadziorności, potrafi też jednak budować nastrój i to nawet wtedy, kiedy poddaje swój instrument elektronicznemu podrasowaniu. W „Semena” z kolei mamy do czynienia z niecodziennym duetem – obok mocno wyeksponowanej perkusji pojawia się bowiem pełen kontrastów dialog subtelnego fletu, a potem saksofonu, z rockową gitarą. Energii nie brakuje Björnowi również w „Toppar”, w którym z dużym wyczuciem wtapia się w transową narrację Johnny’ego Karlssona-Kerna i Magnusa Nordéna. Równie dynamicznie kwintet prezentuje się też w „Andas så” i nie zmienia tego nawet pojawienie się dęciaków. W finałowym „Livet” na plan pierwszy wybija się natomiast „charcząca” elektronika; swoje dorzucają chętnie korzystający z przetworników dźwięku Wallgren i Kärnekull. I tylko jeden element psuje obraz: głos Karlssona-Kerna – monotonny i bez wyrazu. Basista nawet tak naprawdę nie śpiewa, stara się raczej melodeklamować, lecz i to wychodzi, co tu dużo mówić, średnio.
koniec
3 lutego 2022
Skład:
Björn Wallgren – gitara elektryczna
Petter Kärnekull – elektryczna altówka
Daniel Borgegård Älgå – saksofon altowy
Johnny Karlsson-Kern – gitara basowa, śpiew
Magnus Nordén – perkusja, lider

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Ente wcielenie Magmy
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Chociaż poprzednia płyta Rhùn, czyli „Tozïh”, ukazała się już niemal rok temu, najnowsza, której muzycy nadali tytuł „Tozzos”, wcale nie zawiera nagrań powstałych bądź zarejestrowanych później. Oba materiały są owocami tej samej sesji. Trudno dziwić się więc, że i stylistycznie są sobie bliźniacze.

więcej »

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
Sebastian Chosiński

25 IV 2024

Arild Andersen to w świecie europejskiego jazzu postać pomnikowa. Kontrabasista nie lubi jednak przesiadywać na cokole. Mimo że za rok będzie świętować osiemdziesiąte urodziny, wciąż koncertuje i nagrywa. Na dodatek kolejnymi produkcjami udowadnia, że jest bardzo daleki od odcinania kuponów. „As Time Passes” to nagrany z muzykami młodszymi od Norwega o kilkadziesiąt lat album, który sprawi mnóstwo radości wszystkim wielbicielom nordic-jazzu.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

Martin Küchen – lider freejazzowej formacji Angles 9 – zaskakiwał już niejeden raz. Ale to, co przyszło mu na myśl w czasie pandemicznego odosobnienia, przebiło wszystko dotychczasowe. Postanowił stworzyć – opartą na starożytnym greckim micie i „Odysei” Homera – jazzową operę. Do współpracy zaprosił wokalistkę Elle-Kari Sander, kolegów z Angles oraz kwartet smyczkowy. Tak narodziło się „The Death of Kalypso”.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.