Do kina marsz: Styczeń 2009Ciekawie zapowiada się ten styczeń w polskich kinach. Schodzą filmy kandydujące do najważniejszych filmowych nagród, pojawiają się większe produkcje rozrywkowe, dostajemy przekrój przez ważniejsze światowe kinematografie. Tym razem nie mieliśmy problemu ze znalezieniem kilku tytułów, które uznaliśmy za warte polecenia.
EsensjaDo kina marsz: Styczeń 2009Ciekawie zapowiada się ten styczeń w polskich kinach. Schodzą filmy kandydujące do najważniejszych filmowych nagród, pojawiają się większe produkcje rozrywkowe, dostajemy przekrój przez ważniejsze światowe kinematografie. Tym razem nie mieliśmy problemu ze znalezieniem kilku tytułów, które uznaliśmy za warte polecenia. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków. MARSZ DO KINA:
Wyszukaj / Kup Opowiedz mi o deszczu Agnes Jaoui dała się poznać jako twórczyni ze smakiem zrealizowanych, ciepłych i prawdziwych opowieści o ludziach i ich przywarach. „Gusta i guściki” oraz „Popatrz na mnie” to filmy zarówno zabawne, jak i mądre w ich obserwacjach, w inteligentny sposób wykpiwające pozoranctwo, dwulicowość, pęd ku sławie i zagubienie w relacjach międzyludzkich. Mamy nadzieję, że „Opowiedz mi o deszczu” będzie podobne.
Wyszukaj / Kup Gomorra Najlepszy europejski film roku, nagroda w Cannes, nominacja do Złotego Globu, prawdopodobna nominacja oscarowa, wyrok śmierci, jaki mafia wydała na twórcę pierwowzoru literackiego – wiele jest powodów, aby „Gomorrę” obejrzeć. Z pewnością nie tylko dla miłośników opowieści gangsterskich ten niezbyt romantyczny, ale zapewne dużo prawdziwszy obraz neopolitańskiej mafii będzie filmem, którego nie wolno przegapić.
Wyszukaj / Kup Milczenie Lorny Film, po którym można polubić braci Dardanne i wyprzeć z pamięci tragiczne „Dziecko”. Mieszkająca nielegalnie w Belgii emigrantka Lorna zawiera fikcyjne małżeństwo z narkomanem Claudym. Ma jej to umożliwić zdobycie dokumentów legalnego pobytu. Wszystko obliczone jest na szybką śmierć Claudy’ego. Zaraz po jego zgonie Lorna ma wejść w kolejny sfingowany związek. Tym razem prawdziwe emocje i elegancko zbudowane thrillerowe napięcie wzięły górę nad społecznym zadęciem Dardennów. Trzeba było się wstrzymać z tymi Złotymi Palmami przy „Dziecku” i „Rosecie” – „Milczeniem Lorny” bracia zasłużyli na nagrody dużo bardziej.
Wyszukaj / Kup Obywatel Milk Gus van Sant o jednym z najważniejszych męczenników ruchu gejowskiego w Stanach Zjednoczonych. Harvey Milk, działacz na rzecz równouprawnienia gejów i lesbijek, polityk miejski stał się ofiarą zamachu konserwatywnego radnego, Dana White’a. „Obywatel Milk” kosi nagrodę po nagrodzie. Zwłaszcza Sean Penn w tytułowej roli zdaje się mieć tylko jednego rywala w tegorocznym wyścigu po Oscara: Mickeya Rourke’a z „Zapaśnika”. Od pochwał pod jego adresem zaczynają się wszystkie recenzje.
Wyszukaj / Kup Droga do szczęścia Ponownie, po dekadzie od czasów „Titanica”, Kate Winslet i Leonardo DiCaprio spotykają się na ekranie. Jednak para znakomitych aktorów to niejedyny powód, dla którego „Droga do szczęścia” stanowi musową pozycję w styczniowym repertuarze; najważniejsza okazuje się osoba reżysera. Sam Mendes zachwycił świat i Amerykańską Akademię Filmową swoim pierwszym filmem „American Beauty”. Teraz na warsztat wziął historię podobną w klimacie, bo również dotyczącą rozczarowania życiem i rozgrywającą się na amerykańskich przedmieściach. Chyba każdy kinoman będzie zaintrygowany, co wyniknie z połączenia tak znanych ludzi filmu i tematu, który otwiera Mendesowi pole do popisu. Film już zdobył nominację do Złotego Globu w kategorii „najlepszy film: dramat”, a Mendes jako najlepszy reżyser. Oscarowy kandydat, nie tylko dla wielbicieli amerykańskich dramatów. MARSZ DO KINA… DOMOWEGO: Studio 60 Serial produkcji HBO, a to zwykle już wystarcza za rekomendację. „Studio 60” nie jest może sitcomem – to bardziej produkcja obyczajowa – ale całkiem interesująca. Otóż prezentuje od podszewki pracę zespołu przygotowującego cykliczny satyryczny program telewizyjny. Nie może oczywiście zabraknąć galerii barwnych postaci, wewnętrznych animozji, uczuciowych powikłań, ale i tak nasuwająca się konstatacja brzmi: czemu u nas nie tworzy się takich programów? Straszne skutki awarii telewizora Czechosłowacka komedia, która dla wielu stanowi obiekt kultu pokroju „Lemoniadowego Joe” czy wczesnych filmów Formana. Polski tytuł (oryginalny jest znacznie bardziej wyrafinowany – „Ecce Homo Homolka”) mówi wszystko – w istocie chodzi tu tylko i aż o genialny w swej prostocie pomysł, by pokazać, do czego zdolna jest przeciętna czechosłowacka rodzina w obliczu tragedii, jaką jest awaria Złotego Ciel… tfu!, odbiornika telewizyjnego. Zabawne, uniwersalne, blisko 40 lat po premierze wciąż aktualne. 31 grudnia 2008 |
Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.
więcej »Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Kino uwikłane w płeć
— Jakub Popielecki
Najlepsze filmy 2009 roku według dziennikarzy Stopklatki i Esensji
— Esensja
Porażki i sukcesy A.D. 2009
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Jakub Gałka, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (3)
— Jakub Gałka
„Slumdog. Milioner z ulicy” najlepszym filmem I kwartału 2009 według Stopklatki i Esensji
— Esensja
Oscary 2008: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Urszula Lipińska, Kamil Witek, Konrad Wągrowski
Oscary 2008: Barometr trendów czy gorset konwenansów?
— Piotr Dobry, Urszula Lipińska
Wybrukowana dobrymi chęciami
— Ewa Drab
Mleczna droga do równouprawnienia
— Urszula Lipińska
Zobaczyć Neapol i umrzeć
— Konrad Wągrowski
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Cinergia 2019: Dżihad trzynastolatka
— Konrad Wągrowski
16. T-Mobile Nowe Horyzonty: Będąc młodą lekarką…
— Kamil Witek
Bond rytualny
— Gabriel Krawczyk
Cannes 2015: Zagubieni
— Marta Bałaga
Co nam w kinie gra: Dwa dni, jedna noc
— Marta Bałaga
Cannes 2014: Dwa dni w Belgii
— Marta Bałaga
Esensja ogląda: Listopad 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Mateusz Kowalski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Patrycja Rojek
Esensja ogląda: Październik 2012 (kino)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Gabriel Krawczyk, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski
Agent na rozstajach
— Jakub Gałka
Mroki przeszłości
— Gabriel Krawczyk
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja