WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia |
Tytuł oryginalny | Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring |
Dystrybutor | Warner Bros |
Data premiery | 15 lutego 2002 |
Reżyseria | Peter Jackson |
Zdjęcia | Andrew Lesnie |
Scenariusz | Peter Jackson, Fran Walsh, Philippa Boyens |
Obsada | Viggo Mortensen, Ian McKellen, Elijah Wood, Sean Astin, Orlando Bloom, John Rhys-Davies, Dominic Monaghan, Billy Boyd, Liv Tyler, Hugo Weaving, Sean Bean, Cate Blanchett, Christopher Lee, Ian Holm |
Muzyka | Howard Shore |
Rok produkcji | 2001 |
Kraj produkcji | USA |
Cykl | Władca pierścieni |
Czas trwania | 178 min |
WWW | Polska strona Strona |
Gatunek | fantasy, przygodowy |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
Oni nie rozgrywali meczów szachowych, tylko walczyli, żeby toporem obciąć drugiemu głowę.EsensjaOni nie rozgrywali meczów szachowych, tylko walczyli, żeby toporem obciąć drugiemu głowę.Świat objąć dość łatwo. Osiągnięto to choćby poprzez zwyczajne pokazanie na ekranie znanej z książki mapy z wyjaśnieniami "stąd dotąd idzie Frodo", "tu siedzi Sauron", a "my się bijemy tutaj". Śródziemie, jego historia i pochodzenie zamieszkujących je istot, zostały zredukowane do minimum, ale, wydaje mi się, z korzyścią dla filmu. MCh: Mam to samo wrażenie. Nie czytałem książek od czasu podstawówki i nie miałem żadnych problemów z „orientacją w terenie”. Ale rozumiem fanatyczne uwagi w rodzaju tego co pisze powyżej Paweł. „Władca” to pozycja na tyle mocno kochana i dobrze znana, że zastępy czytelników uważają ją za własną, mają osobiste wizje kolejnych scen, od wielu lat udoskonalane w wyobraźni. Tutaj Jackson z oczywistych względów nie mógł zadowolić wszystkich, bo sam zaserwował nam wersję nie tyle własną, ile własnej ekipy (wizualnie jest w tym pewnie tyle samo wkład z jego strony, co ze strony Lesniego, Howe’a, czy Lee). Drugi film w wersji kinowej sprawiał wrażenie nieco zbyt poszarpanego, z akcją skaczącą od wątku do wątku chwilami jakby wyłącznie dla przypomnienia, że gdzie indziej tez coś się dzieje. Ale przedłużona wersja na DVD ładnie rozwiązuje ten problem, dopełnia wątków i daje spójniejszy film niż wersja kinowa. Trzecia część miała takich elementów mniej, ale też się zdarzały. Mam nadzieję, że DVD znowu wygładzi kilka z tych nierówności. ASz: Bardzo trudno mi wczuć się w widza, który książki nie zna, wydaje mi się jednak, że akcja jest spójna i raczej zrozumiała. Największe wady to, według mnie, nierozwiązanie wątku zakochanej Eowiny oraz nieobecność Sarumana w trzeciej części. To trochę tak, jakby pod koniec “Powrotu Jedi” Han Solo spytał Luke’a: “Zaraz, a co z Vaderem?” “A wiesz, pokonałem go”. Koniec, kropka. KW: No cóż – za to powinniśmy bić producentów, którzy nie uwierzyli, że widz będzie w stanie wysiedzieć w kinie i 4 godziny, jeśli film będzie tego wart... ER: Podobnie jak szanownej poprzedniczce, trudno mi się oderwać od Tolkiena. Za dużo czytań "Władcy pierścieni" mam za sobą. Jednak wydaje mi się, że i w drugiej i w trzeciej części za wiele wycięto i poświęcono, po to, żeby pokazać orki i słonie. Niejednokrotnie film sprawiał wrażenie posklejanego chaotycznie ciągu wydarzeń, w związku z czym dziury w fabule "Dwóch wież" są takie, że olifant z podniesioną trąba by się zmieścił. Nieco lepiej jest w "Powrocie Króla", ale kilka momentów też jest IMHO zanadto pospiesznych. Bezwzględnie zgadzam się co do Sarumana - wolałbym sceny z nim, niż cały, zupełnie zbędny wstęp dotyczący Golluma. KW: Zupełnie zbędny? Nieprawda – dla przeciętnego widza to była jedyna szansa na dowiedzenie się kim właściwie był Gollum i nadanie mu bardziej ludzkiego charakteru. Ta sekwencja też ładnie zawiesza napięcie przed decydującą rozgrywką i daje szansę Andy’emu Serkissowi na pokazanie własnej twarzy, no co ten aktor z pewnością swoją harówką zasłużył. WŁADCA JAKO EKRANIZACJA KW: Profesor Jakub Licheński powiedział, że “Władca Pierścieni” jest dobrym filmem, ale fatalną ekranizacją. Ale potem przyznał, że film jest wielkim hołdem, jaki Peter Jackson składa Tolkienowi. Nie ulega wątpliwości, że Jackson wziął materiał Tolkiena serio – nie pokusił się o parodie, w głównej warstwie jest wierny tolkienowskiej fabule, ale ma własne pomysły, opowiada tę historię po swojemu, kilkakrotnie ją zmieniając, dodając niektóre wątki, a niektóre upraszczając. Jak mu się to udało? Czy uważacie, że możliwa była lepsza ekranizacja “Władcy Pierścieni”? PP: Oczywiście. Nie byłoby to nawet takie trudne, acz nie miejsce tu na szczegóły, bo jednak wypadałoby przejrzeć dziewięć godzin filmu, aby zaproponować korekty. Cokolwiek osobną sprawą jest w ogóle upuszczenie z “Władcy Pierścieni” trochę tego zadęcia, które czyni powieść tak nierealistyczną. Bardzo dobrą robotę, acz właśnie parodystyczną, wykonał tu niejaki Goblin, tworząc alternatywną rosyjską ścieżkę dialogową, a w dużej części podkładając też inną muzykę, co paradoksalnie miejscami dodało filmowi realizmu. MCh: Mnie też nie podobało się co najmniej kilka elementów w każdym z filmów, ale akurat to „zadęcie” wydawało mi się całkiem na miejscu. To jest prosta historia o tym, że dobro walczy ze złem, a tego typu historie po prostu muszą nieść jakiś ładunek patosu. Zresztą akurat we „Władcy” nie był on przecież jakiś gigantyczny i widać, że Jackson starał się nie przegiąć. Są tu postacie śmieszniejsze niż inne, są postacie żałosne, są tchórze itd. Nie mamy aż tak prostego podziału na samych szlachetnych i samych parszywych między innymi dzięki temu, że Jackson starał się (częściowo za Tolkienem) jednak nadać postaciom jak najwięcej ludzkich cech, pokazać, że są skonfliktowani, że mają wątpliwości, boją się itd. Rozumiem, że można narzekać na bombastyczną muzykę Shore’a, ale to znowu rzecz trudna do dyskusji - take it or leave it. Mnie odpowiadała właśnie ta bombastyczna forma, bo to przecież jest opowieść o heroizmie, o stawianiu czoła przeważającym siłom itd. Jeśli ktoś ma wątpliwości, czy coś takiego można pokazać lepiej lub gorzej, może obejrzeć wspomnianego wcześniej „Ostatniego samuraja”, pełnego żenująco patetycznych chwytów. Jackson, chwała mu za to, dał radę w wielu miejscach pokazać heroizm bez sztucznego patosu. Choć w kilku - fakt - poszedł za daleko. Pominę w ogóle, że przede wszystkim jest to historia bajkowa i fakt, że wierzymy w to co widać na ekranie na tyle, na ile wierzymy (ja sam - bardzo mocno) to w zasadzie cud i dowód kunsztu reżysera. Czy można to było zrobić lepiej? Jasne, zawsze można. Dla mnie ważniejsze, że można też było to zrobić dużo, dużo gorzej. To, co Jacksonowi „wyszło” w porównaniu z tym, co mu nie wyszło (a mogło) przemawia dla mnie bezdyskusyjnie na korzyść reżysera. Peter Jackson |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Władca Pierścieni: Dwie Wieże |
Tytuł oryginalny | Lord of the Rings: The Two Towers |
Dystrybutor | Warner Bros, Warner Home Video |
Data premiery | 31 stycznia 2003 |
Reżyseria | Peter Jackson |
Zdjęcia | Andrew Lesnie |
Scenariusz | Peter Jackson, Fran Walsh, Philippa Boyens, Stephen Sinclair |
Obsada | Viggo Mortensen, Ian McKellen, Elijah Wood, Sean Astin, Orlando Bloom, John Rhys-Davies, Dominic Monaghan, Billy Boyd, Liv Tyler, Hugo Weaving, Sean Bean, Cate Blanchett, Christopher Lee, Miranda Otto, Bernard Hill, David Wenham, Brad Dourif, Andy Serkis, Karl Urban, Craig Parker |
Muzyka | Howard Shore |
Rok produkcji | 2002 |
Kraj produkcji | Nowa Zelandia, USA |
Cykl | Władca pierścieni |
Czas trwania | 179 min |
WWW | Polska strona Strona |
Gatunek | fantasy |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
Powie ktoś, że oparta na prozie słowackiego pisarza Juraja Váha „Noc w Klostertal” byłaby ciekawsza, gdyby nie pojawiający się na finał wątek propagandowy. Tyle że nie pobrzmiewa on wcale fałszywą nutą. Gdyby przyjąć założenie, że cała ta historia wydarzyła się naprawdę, byłby nawet całkiem realistyczny. W każdym razie nie zmienia to faktu, że spektakl Tadeusza Aleksandrowicza ogląda się znakomicie nawet pięćdziesiąt pięć lat po premierze.
więcej »W chińskich filmach nawet latające ryby są trochę… duże.
więcej »Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.
więcej »Latająca rybka
— Jarosław Loretz
Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
10 najgorszych scen „Władcy pierścieni” i „Hobbita”
— Esensja
12 najlepszych scen „Władcy pierścieni” i „Hobbita”
— Esensja
„Hobbit” i „Władca pierścieni” w Esensji
— Esensja
30 najlepszych filmów fantasy wszech czasów
— Esensja
Do kina marsz: Wrzesień 2012
— Esensja
Grom z jasnego nieba, czyli 10 lat filmowego „Władcy pierścieni”
— Esensja
100 najlepszych filmów dekady
— Esensja
Wojna, która zakończy wszystkie wojny
— Konrad Wągrowski
Karuzela wrażeń
— Gabriel Krawczyk
Jak dobrze wyglądać na łosiu, czyli bitwa w Śródziemiu
— Anna Kańtoch
Esensja ogląda: Styczeń 2014 (3)
— Krystian Fred, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady
Esensja ogląda: Grudzień 2013 (6)
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski
Śródziemski rollercoaster
— Gabriel Krawczyk
Przygoda trwa
— Anna Kańtoch
Esensja ogląda: Kwiecień 2013
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Tomasz Kujawski, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Styczeń 2013 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Piotr Dobry, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski
Udana podróż
— Tomasz Markiewka
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów superbohaterskich XXI wieku
— Esensja
10 najlepszych filmów wojennych XXI wieku
— Esensja
10 najlepszych westernów XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych horrorów XXI wieku
— Esensja