Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Agibaj Sabyrbek
‹Sarsen. Dobry uczynek›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSarsen. Dobry uczynek
Tytuł oryginalnyСарсен: Благое дело
ReżyseriaAgibaj Sabyrbek
ZdjęciaKerim Kasymalijew
Scenariusz
ObsadaAgibaj Sabyrbek, Du Jufej, Erkanat Smaguł, Biesłan Ekażew, Łana Nosienko, Rusłan Battałow, Gałymżan Sabyrbajew, Elmurad Kerimow, Ajzada Chasenowa, Darchan Sajranchanow, Botagoz Kasimowa, Rauan Tułeubajew, Gulmira Begenowa, Berik Alpiszew
Rok produkcji2022
Kraj produkcjiKazachstan
Czas trwania71 min
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Miłość do kina bywa bolesna
[Agibaj Sabyrbek „Sarsen. Dobry uczynek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Sarsen – tytułowy bohater debiutanckiego, w stu procentach amatorskiego filmu Kazacha Agibaja Sabyrbeka – to dobry człowiek, któremu nie wyszło w małżeństwie. Chcąc naprawić życiowe błędy, postanawia zrobić – cytując podtytuł obrazu – „dobry uczynek”. Staje więc naprzeciw bezwzględnych bandytów, którzy polują na niewinną kobietę i jej córeczkę.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Miłość do kina bywa bolesna
[Agibaj Sabyrbek „Sarsen. Dobry uczynek” - recenzja]

Sarsen – tytułowy bohater debiutanckiego, w stu procentach amatorskiego filmu Kazacha Agibaja Sabyrbeka – to dobry człowiek, któremu nie wyszło w małżeństwie. Chcąc naprawić życiowe błędy, postanawia zrobić – cytując podtytuł obrazu – „dobry uczynek”. Staje więc naprzeciw bezwzględnych bandytów, którzy polują na niewinną kobietę i jej córeczkę.

Agibaj Sabyrbek
‹Sarsen. Dobry uczynek›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSarsen. Dobry uczynek
Tytuł oryginalnyСарсен: Благое дело
ReżyseriaAgibaj Sabyrbek
ZdjęciaKerim Kasymalijew
Scenariusz
ObsadaAgibaj Sabyrbek, Du Jufej, Erkanat Smaguł, Biesłan Ekażew, Łana Nosienko, Rusłan Battałow, Gałymżan Sabyrbajew, Elmurad Kerimow, Ajzada Chasenowa, Darchan Sajranchanow, Botagoz Kasimowa, Rauan Tułeubajew, Gulmira Begenowa, Berik Alpiszew
Rok produkcji2022
Kraj produkcjiKazachstan
Czas trwania71 min
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W Kazachstanie, o czym już wiecie, kręci się całkiem sporo filmów. A wszędzie tam, gdzie rozwinięty jest przemysł kinematograficzny, na jego obrzeżach kwitnie – lepszej lub gorszej jakości – twórczość amatorska. Niekiedy zdarzają się nawet kariery polegające na przechodzeniu ze świata amatorów do profesjonalistów. W przypadku autorów omawianego dzisiaj dzieła raczej do tego nie dojdzie. Bo skoro nie udało się to, jak dotąd, twórcom dużo lepszych obrazów – jak „Krok” (2017) Juliana Sawickiego, „Kurał” (2019) Alimbeka Szynasiłowa czy „Pustka” (2020) Siergieja Masztakowa – nie ma prawa udać się Agibajowi Sabyrbekowi. Jednego na pewno nie można mu odmówić – to musi być człowiek, który kocha kino gatunkowe, który zachwyca się gangsterskimi dramatami kryminalnymi i który znalazł w sobie odpowiednio dużo samozaparcia, które potrzebne jest do zrealizowania marzenia o nakręceniu własnego filmu.
Agibaj Sabyrbek jest nie tylko współscenarzystą i reżyserem opowieści o przyzwoitym nieudaczniku, ale także wcielił się w wymyślonego przez siebie – z pomocą Rusłana Battałowa – głównego bohatera. „Sarsen” (z podtytułem „Dobry uczynek”) miał swoją premierę 26 maja ubiegłego roku. To musiał być szczęśliwy dzień dla Sabyrbeka i przyznam, że bardzo bym chciał nie psuć mu dobrego humoru i dostrzec w jego dziele jakiekolwiek plusy, ale graniczy to z cudem. Zdaję sobie sprawę, że film powstały bez jakiejkolwiek pomocy instytucjonalnej, za własne pieniądze, przy minimalnym zresztą budżecie, który nie pozwolił na zatrudnienie ani jednego zawodowego aktora czy specjalisty od zdjęć i efektów – nie ma prawa być cudem (chyba że ma się talent George’a Lucasa lub Roberta Rodrigueza), ale jednak obrazy wymienione akapit wyżej, choć również średnio udane, stoją o klasę wyżej. W każdym razie były w nich i głębszy zamysł, i staranniejsze wykonanie.
Tytułowy bohater, Sarsen Żumagułow, to były żołnierz, specnazowiec, któremu po powrocie do cywila nie wiedzie się dobrze. Z powodu nadużywania alkoholu żona Kurałaj (w tej roli Ajzada Chasenowa) postanowiła odejść od niego, zabierając ze sobą synka. Teraz utrudnia mu nawet widzenia z chłopcem; zresztą sam Sarsen nie polepsza swojej pozycji, nie płacąc w terminie alimentów. Cierpi bowiem na chroniczne kłopoty finansowe, wynikające z faktu, że często zmienia, a w zasadzie – zostaje zmuszony do zmiany pracy. I właśnie tego człowieka, przeczołganego przez życie, los stawia na drodze Żanary (Botagoz Kasimowa) i jej mniej więcej dwunastoletniej córeczki Zariny (Du Jufej). Żanara pochodzi z bogatej rodziny, ale też nie miała szczęścia w miłości. Trudno bowiem za takowe uznać związek z gangsterem Żanatem (Erkanat Smaguł), który traktuje ją jedynie jako kolejny szczebel do drodze do kariery.
Kiedy w niewyjaśnionych okolicznościach umiera ojciec Żanary, jej mąż ma nadzieję na przejęcie interesów teścia. Ten jednak jeszcze przed śmiercią zabezpieczył majątek w taki sposób, że ma on trafić do Zariny w momencie, gdy dziewczynka osiągnie pełnoletność. Tyle że Żanat mógłby zarządzać nim już wcześniej, na to jednak potrzebuje zgody żony i – przede wszystkim – pasierbicy. Tymczasem Żanara, podejrzewając, że za śmiercią jej ojca mógł stać podstępny mąż, zabiera córkę i ucieka. Bandzior wysyła w ślad za nią swoich ludzi. I właśnie w chwili, gdy próbują oni pojmać matkę i Zarinę, przez zupełny przypadek w wydarzenia te wplątuje się Sarsen. Ratuje kobietę z opresji, choć nie jest w stanie uchronić jej przed śmiercią w rozbitym samochodzie. Po wypadku zostaje sam z dziewczynką. Bandyci są gotowi odkupić ją od mężczyzny (oferują nawet astronomiczną jak dla Sarsena kwotę), lecz on czuje się zobowiązany do ochrony dziecka. Skoro nie jest w stanie zaopiekować się własnym synem, to chociaż zrobi to z sierotą Zariną.
Oczywiście oznacza to „wojnę” z gangsterami, w której Sarsen nie może liczyć na pomoc skorumpowanej policji. Jedynym, który go wspiera, jest stary kompan Bauyrżan (w którego wciela się współscenarzysta filmu Rusłan Battałow). Reszty nietrudno się domyśleć. „Dobry uczynek” utkany jest z samych schematów, a jego fabuła sprowadzona do najprostszych rozwiązań. Choć uczciwie trzeba przyznać, że Sabyrbek stara się ją choć odrobinę skomplikować, wprowadzając na arenę wydarzeń brata nieżyjącej już Żanary (Biesłan Ekażew) i jego żonę Marał (Łana Nosienko), ale robi to ze średnią umiejętnością. W każdym razie fabuła jest boleśnie przewidywalna. Gwoździami do trumny okazują się jednak dwie inne rzeczy (mające źródło, jak nietrudno zgadnąć, w małym budżecie): niedostatki techniczne (co wpłynęło bezpośrednio na kiepskiej jakości efekty specjalne, zdjęcia i rwany montaż, jak również brak oryginalnej muzyki) oraz typowa dla amatorów, nadekspresyjna gra aktorska.
koniec
18 czerwca 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.