Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Zinowij Rojzman
‹Spotkanie wśród wysokich śniegów (03) Spotkanie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSpotkanie wśród wysokich śniegów (03) Spotkanie
Tytuł oryginalnyВстреча у высоких снегов (03) Встреча
ReżyseriaZinowij Rojzman
ZdjęciaLeonid Trawicki
Scenariusz
ObsadaNazim Tulachodżajew, Łeś Serdiuk, Dżanik Fajzijew, Natalia Brażnikowa, Dżawłon Chamrajew, Zinowij Gierdt, Isamat Ergaszew, Bachodyr Jułdaszew, Szuchrat Irgaszew, Matlube Alimowa, Dżamał Chaszymow, Melis Abzałow, Gula Astanowa
MuzykaRumil Wildanow
Rok produkcji1981
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania72 min
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Klasyka kina radzieckiego: W westernowej oprawie
[Zinowij Rojzman „Spotkanie wśród wysokich śniegów (03) Spotkanie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ostatni odcinek trzyczęściowego uzbeckiego miniserialu Zinowija Rojzmana „Spotkanie wśród wysokich śniegów” z przytupem wieńczy dzieło. Nie dość, że dzieje się w nim sporo pod kątem fabularnym, to na dodatek kilka zwrotów akcji umiejętnie uwiarygadnia portrety psychologiczne bohaterów. Aż żal, że w tym momencie docieramy do finiszu!

Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: W westernowej oprawie
[Zinowij Rojzman „Spotkanie wśród wysokich śniegów (03) Spotkanie” - recenzja]

Ostatni odcinek trzyczęściowego uzbeckiego miniserialu Zinowija Rojzmana „Spotkanie wśród wysokich śniegów” z przytupem wieńczy dzieło. Nie dość, że dzieje się w nim sporo pod kątem fabularnym, to na dodatek kilka zwrotów akcji umiejętnie uwiarygadnia portrety psychologiczne bohaterów. Aż żal, że w tym momencie docieramy do finiszu!

Zinowij Rojzman
‹Spotkanie wśród wysokich śniegów (03) Spotkanie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSpotkanie wśród wysokich śniegów (03) Spotkanie
Tytuł oryginalnyВстреча у высоких снегов (03) Встреча
ReżyseriaZinowij Rojzman
ZdjęciaLeonid Trawicki
Scenariusz
ObsadaNazim Tulachodżajew, Łeś Serdiuk, Dżanik Fajzijew, Natalia Brażnikowa, Dżawłon Chamrajew, Zinowij Gierdt, Isamat Ergaszew, Bachodyr Jułdaszew, Szuchrat Irgaszew, Matlube Alimowa, Dżamał Chaszymow, Melis Abzałow, Gula Astanowa
MuzykaRumil Wildanow
Rok produkcji1981
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania72 min
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zaprowadzanie władzy radzieckiej w Turkiestanie na początku lat 20. ubiegłego wieku nie należało do zadań lekkich, łatwych i przyjemnych. Mający wsparcie Brytyjczyków i lokalnej, przywiązanej do islamu ludności basmacze byli niezwykle groźnymi wrogami, którzy nie certolili się z „czerwonymi”, jeśli ci wpadli w ich ręce. W czasach sowieckich nakręcono na ten temat – w Kazachstanie, Uzbekistanie, Tadżykistanie, Turkmenistanie i, stosunkowo najrzadziej, Kirgistanie – setki filmów kinowych i telewizyjnych. Jednym z nich był trzyczęściowy miniserial Zinowija Rojzmana „Spotkanie wśród wysokich śniegów” (1981), którego pierwsze dwie odsłony – „Początek drogi” oraz „Ciężki czas” – omówiłem w poprzednich tygodniach. Dzisiaj pora na wieńczące tę trylogię „Spotkanie”.
Po wielu dramatycznych przejściach – vide katorga, ucieczka do tajgi, udział w wojnie domowej po stronie „białych”, przejście do obozu „czerwonych” – Dżuma Saidow (w tej roli Nazim Tulachodżajew), syn uzbeckiego chłopa, trafia w końcu w swoje rodzinne strony, by zostać czekistą w Czedaku. Jego przełożonym jest tam Konstantin Zubow (Ukrainiec Łeś Serdiuk), którego Dżuma poznał przed laty podczas zesłania. Saidow stara się za wszelką cenę dopaść szerzącego postrach w całej okolicy miejscowego watażkę, kurbaszy Hudajberdy (wciela się w niego dwudziestoletni Dżanik Fajzijew, który w przyszłości zostanie wziętym w Rosji reżyserem: „Sierpień. Ósmego”, 2012; „Legenda o Kołowracie”, 2017; „Obrońca Galaktyki”, 2020). W tym celu stara się przeniknąć w szeregi wroga, zdobyć tam przyczółek.
Za sprawą żydowskiego szewca Natana (Zinowij Gierdt) udaje mu się namierzyć i przekonać do współpracy basmacza Uraza, który z kolei prowadzi go do Abdułły, jednego z dowódców. Saidowowi nie zależy jednak na krwawej rozprawie z przeciwnikami. Przeciwnie, chce ich skłonić do złożenia broni, mając jednocześnie nadzieję, że za czas jakiś, po weryfikacji, przynajmniej część z nich będzie miała szansę odpokutować winy w szeregach Armii Czerwonej bądź Czeka. Starania Dżumy zostają jednak storpedowane przez zdrajców wśród czekistów; jednym z nich jest sam szef rejonu Muchtarowa (Bachodyr Jułdaszew), który doprowadza do masakry chcących poddać się ludzi Abdułły. Jest, jak się okazuje, pośród nich dawny pastuch Badyr, któremu dwadzieścia lat wcześniej Saidow darował życie; teraz, umierając, wyjawia niezwykle istotną dla Dżumy rzecz – sprawca niemal wszystkich nieszczęść Saidowa, Nazar-baj (Dżawłon Chamrajew), wie o jego powrocie do Czedaku; ma też u siebie jego syna, którego Ortikbusz (Gula Astanowa) urodziła już po aresztowaniu męża i zesłaniu go na Sybir.
Chcąc dotrzeć do syna, a na niczym nie zależy Dżumie bardziej niż na tym, musi odnaleźć Nazar-baja. Los sprzyja czekiście. Okazuje się bowiem – to kolejna wiadomość pochodząca od szewca Natana – że Nazar-baj przymierza się do sprzedaży swoich zapasów złota, co sugeruje, że prawdopodobnie myśli o ucieczce z Turkiestanu do Afganistanu albo nawet gdzieś dalej, do Turcji bądź zachodniej Europy. Trzeba tylko złapać trop i jak po sznurku dotrzeć do basmacza. Co zresztą kończy się sukcesem. Czekiści z Czedaku postanawiają odprawić go do dowództwa w Kokandzie. Wcześniej jednak skruszony bandyta, zapewne licząc na łaskę, zdradza, co wie na temat Hudajberdy. Watażka ukrywa się wysoko w górach – tam, gdzie utrzymuje się wieczny śnieg. Nikomu nie ufa poza samym Nazar-bajem. Dlatego też, by otworzyć Dżumie drogę do niego, człowiek, którego Saidow uważał kiedyś za swojego ojczyma (patrz: „Początek drogi”), wręcza mu pierścień. Wystarczy pokazać go strażnikowi, a ten doprowadzi posiadacza klejnotu do Hudajberdy. U którego boku znajduje się syn Dżumy.
Scenarzyści Artur Makarow i Ulmas Umarbekow (ten drugi to jednocześnie autor pierwowzoru literackiego, na podstawie którego nakręcono „Spotkanie…”) znakomicie wywiązali się ze swojego zadania. Trwający mniej więcej trzy i pół godziny miniserial trzyma w napięciu od pierwszej do ostatniej minuty. Bohaterowie są wielowymiarowi, zaskakujących zwrotów akcji – mnóstwo, a największa niespodzianka zachowana została na dramatyczny finał całej historii. Na dodatek, mimo że głównymi pozytywnymi postaciami opowieści są czekiści, film wcale nie irytuje nadmiarem politycznej propagandy. Zinowij Rojzman postanowił bowiem wyeksponować to, na co widz czekał z największymi wypiekami na twarzy – akcję! By podbić jej poziom, umiejętnie połączył wątki sensacyjno-szpiegowskie z formułą historyczno-rewolucyjnego easternu, na co najwyrazistszym dowodem jest zapierająca dech w piersiach i wywołująca wzruszenie scena finałowa.
koniec
17 stycznia 2024

Komentarze

17 I 2024   10:17:34

"poznał przed taty"- laty naturalnie? ;-p

01 II 2024   16:44:33

@freynir
Jasne, poprawione. Dzięki.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.