Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Zinowij Rojzman
‹Spotkanie wśród wysokich śniegów (02) Ciężki czas›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSpotkanie wśród wysokich śniegów (02) Ciężki czas
Tytuł oryginalnyВстреча у высоких снегов (02) Трудное время
ReżyseriaZinowij Rojzman
ZdjęciaLeonid Trawicki
Scenariusz
ObsadaNazim Tulachodżajew, Łeś Serdiuk, Natalia Brażnikowa, Zinowij Gierdt, Isamat Ergaszew, Bachodyr Jułdaszew, Szuchrat Irgaszew, Murad Radżabow, Matlube Alimowa, Dżamał Chaszymow, Melis Abzałow, Gula Astanowa, Sejdułła Mołdachanow, Farhad Hajdarow
MuzykaRumil Wildanow
Rok produkcji1981
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania66 min
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Klasyka kina radzieckiego: Na tropie
[Zinowij Rojzman „Spotkanie wśród wysokich śniegów (02) Ciężki czas” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W drugiej odsłonie trzyczęściowego easternu historyczno-rewolucyjnego „Spotkanie wśród wysokich śniegów” (noszącej tytuł „Ciężki czas”) główny bohater, czekista Dżuma Saidow, powraca w rodzinne strony, aby walczyć z basmaczami. Przy okazji też dowiaduje się, że jego żona przed śmiercią urodziła syna, którego postanawia odnaleźć. Reżyser Zinowij Rojzman znakomicie splótł oba wątki, czyniąc z nich zajmującą opowieść o początkach władzy radzieckiej w Turkiestanie.

Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: Na tropie
[Zinowij Rojzman „Spotkanie wśród wysokich śniegów (02) Ciężki czas” - recenzja]

W drugiej odsłonie trzyczęściowego easternu historyczno-rewolucyjnego „Spotkanie wśród wysokich śniegów” (noszącej tytuł „Ciężki czas”) główny bohater, czekista Dżuma Saidow, powraca w rodzinne strony, aby walczyć z basmaczami. Przy okazji też dowiaduje się, że jego żona przed śmiercią urodziła syna, którego postanawia odnaleźć. Reżyser Zinowij Rojzman znakomicie splótł oba wątki, czyniąc z nich zajmującą opowieść o początkach władzy radzieckiej w Turkiestanie.

Zinowij Rojzman
‹Spotkanie wśród wysokich śniegów (02) Ciężki czas›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSpotkanie wśród wysokich śniegów (02) Ciężki czas
Tytuł oryginalnyВстреча у высоких снегов (02) Трудное время
ReżyseriaZinowij Rojzman
ZdjęciaLeonid Trawicki
Scenariusz
ObsadaNazim Tulachodżajew, Łeś Serdiuk, Natalia Brażnikowa, Zinowij Gierdt, Isamat Ergaszew, Bachodyr Jułdaszew, Szuchrat Irgaszew, Murad Radżabow, Matlube Alimowa, Dżamał Chaszymow, Melis Abzałow, Gula Astanowa, Sejdułła Mołdachanow, Farhad Hajdarow
MuzykaRumil Wildanow
Rok produkcji1981
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania66 min
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Związany przez pierwsze lata swojej kariery reżyserskiej z taszkiencką wytwórnią „Uzbekfilm” pochodzący z Odessy Zinowij Aleksandrowicz Rojzman (1941-2022) dał się zapamiętać głównie jako twórca obrazów historyczno-rewolucyjnych opowiadających o walce z basmaczami – vide „Hasło: Hotel «Regina»” (1983) oraz powstały dwa lata wcześniej, na motywach powieści Ulmasa Umarbekowa, trzyczęściowy miniserial „Spotkanie wśród wysokich śniegów”, którego pierwszą odsłonę, zatytułowaną „Początek drogi”, przedstawiłem przed tygodniem. To historia Dżumy Saidowa (w tej roli Nazim Tulachodżajew), syna uzbeckiego chłopa, sieroty, który w wyniku zastawionej przez niego przez jego przyszywanego ojca Appan-baja (wciela się w niego Ato Muchamedżanow) pułapki trafia jako zesłaniec na Sybir. Tam spotyka między innymi Konstantina Zubowa (mającego twarz Ukraińca Łesia Serdiuka), więźnia politycznego, bolszewika zesłanego na katorgę za udział w rewolucji 1905 roku.
On pomaga Dżumie przetrwać najcięższe chwile i chroni go przed gniewem więźniów kryminalnych. On też, jak się później okazuje, wpływa na losy młodego człowieka. Saidowowi udaje się w końcu uciec z zesłania; w zimowej tajdze trafia do bandy „Siergi”, a kiedy wybucha rewolucja październikowa – zostaje żołnierzem w stacjonujących na Uralu oddziałach „białych” i walczy z „czerwonymi”. Gdy jednak otrzymuje od przełożonych rozkaz rozstrzelania bolszewików, wśród których znajduje się, jak się okazuje, żona Zubowa, Katia (Natalia Brażnikowa) – coś w nim pęka. Pomaga jej i jej towarzyszom uciec; jednocześnie sam przechodzi na drugą stronę barykady. Jako dowódca oddziału Armii Czerwonej pomaga rozbić wojska generała Antona Denikina. Wtedy też przełożeni decydują, by Dżuma wrócił w rodzinne strony, do Turkiestanu, i wspomógł miejscowych czekistów w rozprawie z wciąż bardzo groźnymi basmaczami.
Droga do rodzinnego aułu Czedak jest długa i niebezpieczna. Na stepie Dżuma dołącza do grupy czekistów, którzy eskortują więźnia. Okazuje się nim Szakir (Farhad Hajdarow), przed laty sługa Appan-baja, teraz podejrzewany o to, że służy jako łącznik basmaczy i przekazuje informacje Nazar-bajowi (Dżawłon Chamrajew), z którym Saidow ma do wyrównania rachunki sprzed kilkunastu lat. Od Szakira dowiaduje się, że Appan-baj nie żyje. Że zmarła także Ortikbusz, młoda żona Dżumy (Gula Astanowa). Ale… i to jest największe zaskoczenie – przed śmiercią zdążyła urodzić syna. Więzień przekonuje, że wie, gdzie on się znajduje i zdradzi to Saidowowi, jeżeli ten wypuści go na wolność. Oficer decyduje się więc przeciąć więzy krępujące Szakira i wówczas ten rzuca się do ucieczki. Parę minut później ginie zastrzelony przez ścigającą go eskortę. Jeśli naprawdę znał tajemnicę syna Dżumy, zabrał ją ze sobą do grobu.
Najgorsze jednak, że teraz czekiści uznają Saidowa za zdrajcę. Aresztują go i dowożą do naczelnika posterunku Czeka w Czedaku, którym okazuje się… Konstantin Zubow. Świat jest mały! I to na tyle, że w tym samym miejscu – jako współpracowniczka męża – służy Katia. Kostia oczywiście nie wierzy w zdradę Dżumy, przyjmuje go więc na służbę. Od tej pory mężczyzna ma w życiu dwa cele: bić bandytów i odnaleźć syna (choć nawet nie wie, jakie nosi on imię). W tym momencie najistotniejsze jest to pierwsze. Zwłaszcza że w okolicach aułu basmacze prowadzą nadzwyczaj aktywną działalność; mają też swoje kontakty w osadzie. W czasie prowadzonego wespół z czekistą Sabirem Szukurowem (w tej roli Isamat Ergaszew, znany ze „Zdrady” oraz „Tajemnicy zapomnianej przełęczy”) patrolu zauważają na miejscowym targu basmacza Uraza (zmarły w kwietniu ubiegłego roku Murad Radżabow, bohater miniserialu „Było to w Kokandzie”). I chociaż udaje mu się ukryć się w tłumie i ostatecznie uciec, mimo wszystko zostawia za sobą trop – jest nim żydowski szewc Natan (kolejna znakomita rola Zinowija Gierdta – patrz: „Złote cielę”, „Klucz bez prawa przekazania”, „Zgrywa”), z którym rozmawiał w momencie, gdy zwrócili na niego uwagę milicjanci.
Saidow postanawia pójść tym śladem. Chce przekonać do współpracy najpierw Natana, a następnie Uraza – ten ostatni mógłby ich z kolei doprowadzić do kurbaszy Abdułły, jednego z basmackich dowódców w Turkiestanie. Dżumie marzy się nie tyle wybicie wszystkich wrogów, co przekonanie ich, aby poddali się bez walki, a może nawet – przeszli na stronę „czerwonych”. Tymczasem również nad jego głową zbierają się czarne chmury. W czasie wyprawy z Katią do miasta odwiedzają szefa rejonowego Czeka Muchtarowa (Bachodyr Jułdaszew); od niego Zubowa dowiaduje się, że Saidow wciąż podejrzewany jest o zdradę (chodzi o uwolnienie Szakira). A kiedy wracają do Czedaku, choć nikt nie powinien wiedzieć, którędy prowadzi ich droga – na stepie polują na nich basmaccy jeźdźcy. Ktoś musiał ich śledzić. Ktoś przekazał informację, kiedy opuszczają miasto. Po powrocie do aułu Dżuma zabiera ze sobą Szukurowa i rusza w góry, aby sprawdzić informację otrzymaną od Natana. Tam spotykają myśliwego Szadmana (gra go Szuchrat Irgaszew, wcześniej oglądany w takich easternach, jak „Upadek Czarnego Konsula” oraz „Tu jest granica”), który mówi im o wzbudzającym postrach dowódcy islamskich fundamentalistów Hudajberdym. Problem w tym, że dotąd mało kto go widział. Wielu uważa, że to jedynie postać legendarna…
„Ciężki czas” – druga odsłona „Spotkania wśród wysokich śniegów” – w niczym nie ustępuje „Początkowi drogi”. To wciąż znakomita opowieść sensacyjna, w której co prawda nie brakuje komunistycznej propagandy, ale z uwagi na rozwinięte wątki szpiegowski (vide próby dotarcia do obozu basmaczy) i psychologiczny (poszukiwanie przez Dżumę syna) schodzi ona na dalszy plan. Nie przeszkadza i nie irytuje, co oczywiście jest przede wszystkim zasługą nad wyraz sprawnego i pełnego zaskakujących zwrotów akcji scenariusza, za który odpowiadali wyspecjalizowany w easternach Artur Makarow i autor pierwowzoru literackiego Ulmas Umarbekow, oraz jeszcze lepszej reżyserii Zinowija Rojzmana.
koniec
10 stycznia 2024

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.