Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Ed Brubaker, Sean Phillips
‹Fatale #2: Diabelski Interes›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFatale #2: Diabelski Interes
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2015
RysunkiSean Phillips
Wydawca Mucha Comics
CyklFatale
ISBN978-83-61319-52-8
Cena49,00
Gatunekgroza / horror, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Narkotyki, krew i zbrodnia
[Ed Brubaker, Sean Phillips „Fatale #2: Diabelski Interes” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Druga część serii Eda Brubakera (scenariusz) i Seana Phillipsa (rysunki) posiada te same zalety i wady, co pierwszy album. Czyta się ją z zainteresowaniem, choć od strony fabularnej niczym szczególnym nie zaskakuje. Choć przyznać trzeba, że rozwinięty w drugim integralu „Fatale” wątek działającej w Hollywood sekty satanistycznej przyciąga uwagę…

Sebastian Chosiński

Narkotyki, krew i zbrodnia
[Ed Brubaker, Sean Phillips „Fatale #2: Diabelski Interes” - recenzja]

Druga część serii Eda Brubakera (scenariusz) i Seana Phillipsa (rysunki) posiada te same zalety i wady, co pierwszy album. Czyta się ją z zainteresowaniem, choć od strony fabularnej niczym szczególnym nie zaskakuje. Choć przyznać trzeba, że rozwinięty w drugim integralu „Fatale” wątek działającej w Hollywood sekty satanistycznej przyciąga uwagę…

Ed Brubaker, Sean Phillips
‹Fatale #2: Diabelski Interes›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFatale #2: Diabelski Interes
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2015
RysunkiSean Phillips
Wydawca Mucha Comics
CyklFatale
ISBN978-83-61319-52-8
Cena49,00
Gatunekgroza / horror, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tom drugi „Fatale” zbiera pięć kolejnych zeszytów serii, które pierwotnie ukazały się pomiędzy lipcem a listopadem 2012 roku. I chociaż ich fabuła wyrasta bezpośrednio z tego, co zostało opisane we wcześniejszych odcinkach, mają one tę zaletę, że w dużym stopniu stanowią integralną opowieść. Słowem: kto nie czytał albumu pierwszego, zatytułowanego „Śmierć podąża za mną”, nie musi przejmować się tym faktem. Warto jedynie, by wiedział, że w części fabuły rozgrywającej się współcześnie główną rolę odgrywa niejaki Nicolas Lash, który po śmierci pisarza Dominica Rainesa – autora bestsellerowych, choć szmirowatych książek – zostaje opiekunem jego majątku. Umierając, Raines nie pozostawił bowiem po sobie żadnych spadkobierców; Nicolas natomiast jest synem jego wieloletniego przyjaciela, z którym Dominic przez długi czas pracował w jednej z gazet w San Francisco. Lash junior nie spodziewał się jednak, że przyjęcie na siebie tej roli będzie wiązać się z tyloma niebezpieczeństwami. Ba! ze śmiertelnym wręcz zagrożeniem.
Czym ono jest spowodowane? Pozostawionym przez Rainera maszynopisem nigdy niewydanej książki. Pierwsza część serii, której akcja w retrospekcjach cofała się aż do lat 50. ubiegłego wieku, w dużym stopniu wyjaśniła historię tekstu; wskazała też na jego zawartość, która dla niektórych osób jest tak cenna, że gotowi są dla niej zabijać. Niewiele brakowało, aby kolejną ich ofiarą padł Nicolas Lash; stałoby się tak niechybnie, gdyby w ostatniej chwili nie przybyła mu z pomocą piękna nieznajoma – Josephine. W drugim tomie Brubaker przenosi czytelników, nie licząc oczywiście akcji rozgrywającej się współcześnie, do Los Angeles lat 70. XX wieku, Mijają więc dwie dekady. Ameryka zmieniła się nie do poznania – inna jest już mentalność ludzi, inna moda, inna kultura. Nie zmieniła się tylko Josephine, mieszkająca ze swoją gosposią w posiadłości na obrzeżach Hollywoodu. Pewnego dnia trafiają tam uciekający przed niebezpieczeństwem niespełniony aktor Miles i jego przyjaciółka Suzy Scream.
Wcześniej mężczyzna, uzależniony od narkotyków, szukając swojej stałej dostawczyni towaru, trafił na imprezę tajemniczej sekty Wyznawców. Dziewczynę znalazł w piwnicy, tuż obok… zwłok „brata” Stane’a. Sytuacja nie pozostawiała wątpliwości, że wydarzyło się tam coś strasznego, w co bezpośrednio zamieszana była Suzy. Chcąc ją ratować, Miles zabrał kobietę ze sobą; udało im się uciec z miejsca zbrodni tylko dzięki wielkiemu zamieszaniu wywołanemu nieskrępowaną zabawą. Opuszczając piwnicę, aktor ukradł znajdującą się tam taśmę filmową – i to o nią w dalszej części toczyć będzie się batalia. Ukrywszy się w domu Josephine, Miles z czasem ulega niezwykłemu urokowi tajemniczej kobiety; jest w niej bowiem coś magnetycznego, co z miejsca uzależnia od niej mężczyzn. Gdy po obejrzeniu wykradzionej sekcie taśmy, Jo – zaintrygowana całą sytuacją – prosi go o pomoc, nie ma śmiałości jej odmówić. Nie wie wtedy jeszcze, że uciekając przed deszczem, wpadnie prosto pod rynnę. W każdym razie z każdą kolejną stroną napięcie rośnie, a historia z sensacyjnej zamienia się w krwisty horror.
Nie bez powodu Ed Brubaker umieścił kolejny wątek swej opowieści w szalonych latach 70., jednocześnie przenosząc miejsce akcji z San Francisco do Los Angeles, gdzie prawdopodobnie liczba dziwaków i degeneratów wszelakiej maści na kilometr kwadratowy przekracza wszystkie dopuszczalne normy. Pozwoliło mu to wprowadzić do fabuły wątek – powiedzmy – filmowy, z którym idealnie współgrają nietypowe zainteresowania niektórych hollywoodzkich producentów/reżyserów i ich niecodziennej, aczkolwiek bardzo bogatej i wpływowej klienteli. Niejako na marginesie pogłębiony zostaje również motyw sekty religijnej, której początki opisane zostały w tomie pierwszym, a która w ciągu minionych dwudziestu lat zdołała – jak widać – stworzyć silne i rozbudowane struktury, działając w sposób niczym nie różniący się od mafii. Teraz na jej drodze stają Josephine i Miles oraz – najmniej świadoma zagrożenia – Suzy. Nawet jeżeli spora część intrygi jest średnio przekonująca, czyta się „Fatale” z przyjemnością i zainteresowaniem.
Żałować można tylko tego, że jedynie na marginesie głównego wątku prowadzona jest opowieść o losach Nicolasa Lasha – ona bowiem wydaje się w tym wszystkim najciekawsza i najbardziej oryginalna. Do poziomu scenariusza – a przypomnijmy, że Brubaker to specjalista od superbohaterów, mający na koncie między innymi bardzo udane historyjki o Batmanie: „Z drewna zrobiony” oraz „Człowiek, który się śmieje” – dostosował się także rysownik Sean Phillips. Nieźle poradził sobie w tomie pierwszym, wyczarowując Amerykę lat 50. ubiegłego wieku, teraz – kto wie czy nie z jeszcze lepszym skutkiem – poradził sobie z odwzorowaniem realiów Stanów Zjednoczonych sprzed niespełna czterech dekad. Wygląd ulic, samochody, stroje, fryzury – wszystko prezentuje się smakowicie (w stylu vintage) i niczym nie różni się od tego, co można było oglądać przed laty w pochodzących z tamtej epoki odcinkach takich seriali, jak „Kojak”, „Columbo” czy „Ulice San Francisco”. Na ciąg dalszy „Fatale” nie powinniśmy długo czekać; na wydanie czekają bowiem trzy kolejne integrale, a seria wciąż nie jest zakończona.
koniec
5 czerwca 2015

Komentarze

05 VI 2015   11:08:10

Brubaker to specjalista od superbohaterów? A nie od kryminałów? Przecież wszystkie te jego autorskie komiksy, to nie jakieś małe projekty powstałe na marginesie pisania komiksów superbohaterskich dla Marvela i DC.

05 VI 2015   11:20:58

Brubaker jest jak najbardziej specjalistą od trykociarzy - dość wspomnieć o jego genialnym runie do Kapitana Ameryki (Winter Soldier!) i jeszcze genialniejszym do Daredevila (który niebawem poznamy dzięki wydawnictwu Sideca).

05 VI 2015   11:22:19

A, i seria "Fatale" jest zakończona. Całość to właśnie te 5 tomów.

05 VI 2015   11:32:32

Tak, wiem, ale co z "Criminal", "Fade Out", "Scene of the Crime", "Velvet"? Większość jego komiksów to kryminały, nawet "Daredevil", czy "Gotham Central"...

05 VI 2015   18:39:23

Bedetheque.com twierdzi, że "série en cours", choć w rzeczywistości ostatni, jak dotąd (?), zeszyt (numer 24) ukazał się w lipcu, a integral (numer 5) w październiku 2014 roku.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Gryź, żuj, przełykaj!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Brudny Harry w świecie „Pulp Fiction”
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Panie Brubaker, cóż pan zrobił?
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Czarno-czarny świat
— Marcin Knyszyński

Nie daj się tyranii przewidywalności!
— Marcin Knyszyński

Supernoir
— Marcin Knyszyński

„Josephine… I’ll send you all my love”
— Sebastian Chosiński

Ludzki umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Prawdziwe kłamstwa
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzinne demony
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.