Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Fire!
‹Testament›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTestament
Wykonawca / KompozytorFire!
Data wydania24 lutego 2024
Wydawca Rune Grammofon
NośnikCD
Czas trwania40:36
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Andreas Werliin, Johan Berthling, Mats Gustafsson
Utwory
CD1
1) Work Song for a Scattered Past06:56
2) The Dark Inside of Cabbage08:38
3) Four Ways of Dealing with One Way05:21
4) Running Bison, Breathing Entity, Sleeping Reality09:02
5) One Testament, One Aim, One More to Go, Again10:37
Wyszukaj / Kup

Tu miejsce na labirynt…: Oby tytuł nie okazał się proroczy!
[Fire! „Testament” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Minęły zaledwie dwa miesiące nowego roku, a szwedzki saksofonista Mats Gustafsson uraczył nas już dwiema absolutnie fantastycznymi płytami: zawierającą archiwalny materiał „Afro Blue” tria GUSH oraz – to najnowsza premiera – „Testament” formacji Fire!. Ta ostatnia powstała w Stanach Zjednoczonych pod okiem producenta raczej nie kojarzonego z jazzem, czyli Steve’a Albiniego.

Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Oby tytuł nie okazał się proroczy!
[Fire! „Testament” - recenzja]

Minęły zaledwie dwa miesiące nowego roku, a szwedzki saksofonista Mats Gustafsson uraczył nas już dwiema absolutnie fantastycznymi płytami: zawierającą archiwalny materiał „Afro Blue” tria GUSH oraz – to najnowsza premiera – „Testament” formacji Fire!. Ta ostatnia powstała w Stanach Zjednoczonych pod okiem producenta raczej nie kojarzonego z jazzem, czyli Steve’a Albiniego.

Fire!
‹Testament›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTestament
Wykonawca / KompozytorFire!
Data wydania24 lutego 2024
Wydawca Rune Grammofon
NośnikCD
Czas trwania40:36
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Andreas Werliin, Johan Berthling, Mats Gustafsson
Utwory
CD1
1) Work Song for a Scattered Past06:56
2) The Dark Inside of Cabbage08:38
3) Four Ways of Dealing with One Way05:21
4) Running Bison, Breathing Entity, Sleeping Reality09:02
5) One Testament, One Aim, One More to Go, Again10:37
Wyszukaj / Kup
Mats Gustafsson stara się sprawiedliwie dzielić czas między swoje dwa sztandarowe projekty: trio Fire! (choć niekiedy za sprawą zaproszonych gości ten kameralny skład poszerza się) oraz jego wersję bigbandową znaną jako Fire! Orchestra. W obu przypadkach może liczyć na moje szczególne zainteresowanie, zwłaszcza że, jak dotąd, nie zawiódł ani razu. Skoro w 2020 roku ukazała się płyta tego drugiego (chodzi o zawierający kompozycję Krzysztofa Pendereckiego krążek „Actions”), to w następnym należało się spodziewać wydawnictwa sygnowanego przez pierwszą formację. I tak też się stało, czego dowodzą „Defeat”, jak również stanowiący do niego swoisty aneks – zarejestrowany z udziałem amerykańskiego gitarzysty Stephena O’Malleya oraz perkusisty Davida Sandströma – minialbum „Requiēs” (2022). To z kolei oznaczało, że w 2023 roku należy oczekiwać nowej produkcji Fire! Orchestra. Gustafsson zachował się zgodnie z obowiązującymi w jego światku artystycznym procedurami i tym samym do sprzedaży trafił krążek „Echoes” (i to podwójny!).
Wiecie już, co to znaczy, skoro przed dwoma miesiącami zaczął się kolejny rok? Owszem, Mats mógł przecież poczekać z wywiązaniem się ze swoich obowiązków aż do grudnia, ale postanowił wypełnić je już w lutym. I tym sposobem od ubiegłego piątku możemy cieszyć się z ósmego pełnowymiarowego longplaya tria zatytułowanego nieco złowrogo – „Testament” (oby nie krył się za tym jakiś mało optymistyczny koncept Gustafssona). Nagrania te są pamiątką zespołu po jego wyprawie do Stanów Zjednoczonych. W czasie trasy po klubach amerykańskich Mats (tutaj grający jedynie na saksofonie barytonowym), basista Johan Berthling oraz perkusista Andreas Werliin znaleźli wolny czas i spędzili dwa dni – 14 i 15 grudnia 2022 roku – w chicagowskim Electrical Audio. Miejsce wybrali nieprzypadkowo, studio to jest albowiem własnością legendarnego producenta Steve’a Albiniego, który ma na koncie współpracę z między innymi takimi tuzami rocka, jak Nirvana, Pixies, The Stooges, PJ Harvey, Motorpsycho, Jimmy Page i Robert Plant oraz Godspeed You! Black Emperor (to jedynie wierzchołek góry lodowej).
Chyba po raz pierwszy zdarzyło się, by Mats Gustafsson oddał swoją muzykę (gwoli ścisłości to jest ona dziełem całego tria) w ręce tak jednoznacznie niejazzowego inżyniera dźwięku. To musiało oznaczać jakąś zmianę. I coś jest na rzeczy. Kompozycje zawarte na „Testamencie” nie zaskoczą nikogo szalonymi improwizacjami freejazzowymi, bo to dla Fire! chleb powszedni, lecz mogą wywołać pewne zdziwienie swoją podniosłością i (post)rockowym transem. To zarazem chyba najsmutniejsza, najbardziej dojmująca płyta nagrana przez Szwedów w ich piętnastoletniej karierze. Słychać to wyraźnie już w otwierającym ją utworze „Work Song for a Scattered Past”, który ma majestatyczno-elegijny charakter. Zaczyna Berthling basowym pochodem, wkrótce dołącza do niego marszowa perkusja Werliina – razem tworzą przedpole do powłóczystej partii saksofonu Gustafssona, która z czasem przekształca się w ognistą improwizowaną solówkę (na tle potężnie brzmiącej, motorycznej sekcji rytmicznej). Nawet gdy w końcowej fazie Mats spuszcza z tonu, Johan i Andreas do końca dzierżą ster, aż… zostają wyciszeni przez Albiniego.
Siłą drugiego w kolejności „The Dark Inside of Cabbage” jest niesamowity trans, oparty na zapętlonych pulsującym basie i perkusji. To fundament, na którym Gustafsson wznosi monumentalną konstrukcję – niepokojącą i przejmującą, chwytającą za serce i duszę. Trudno pozostać obojętnym. Nie poczuć smutku. Nie zastanowić się nad tym, co dzieje się ze światem wokół nas. „Four Ways of Dealing with One Way” otwiera freejazzowy popis Andreasa Werliina, który w zasadzie nie odpuszcza do samego końca. To jest jego utwór. On go napędza. On wskazuje drogę. Saksofon i bas pełnia tu jedynie role służebne, stają się dźwiękowymi „smaczkami” ubarwiającymi tło. Dzięki temu można jednak, jeżeli ktoś w ogóle miał wcześniej co do tego jakieś wątpliwości, docenić kunszt szwedzkiego perkusisty. Tym utworem udowadnia, że jest prawdziwym mistrzem w swoim fachu.
Zupełnie inaczej brzmi otwarcie „Running Bison, Breathing Entity, Sleeping Reality”. Stonowana sekcja rytmiczna towarzyszy sennie snującemu się saksofonowi. Nastrojowa muzyka, urzekająca smutnym pięknem „płynie” swobodnie, aż do momentu, w którym następuje zaskakujące, potężne uderzenie. W ciągu kolejnych kilkudziesięciu sekund saksofon Gustafssona przenosi słuchaczy w zupełnie inny świat – świat na krawędzi szaleństwa. By w końcówce stonować emocje i po raz kolejny ścisnąć za gardło wzruszającą melodią. Zamykająca album kompozycja „One Testament, One Aim, One More to Go, Again” jest zarazem najdłuższą. Na dodatek bardzo udanie łączącą freejazzową energię (po raz kolejny fantastycznie radzą sobie Berthling i Werliin) z nostalgią (vide saksofon Gustafssona). Niezwykłe wrażenie pozostawiają po sobie zwłaszcza ostatnie minuty, w których instrumenty cichną coraz bardziej, odchodzą w niebyt, by ostatecznie zniknąć. Mam złe przeczucia. Ale wciąż będę głęboko wierzył w to, że jeszcze kiedyś pojawi się nowa muzyka sygnowana nazwą Fire!.
koniec
27 lutego 2024
Skład:
Mats Gustafsson – saksofon barytonowy
Johan Berthling – gitara basowa
Andreas Werliin – perkusja

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Ente wcielenie Magmy
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Chociaż poprzednia płyta Rhùn, czyli „Tozïh”, ukazała się już niemal rok temu, najnowsza, której muzycy nadali tytuł „Tozzos”, wcale nie zawiera nagrań powstałych bądź zarejestrowanych później. Oba materiały są owocami tej samej sesji. Trudno dziwić się więc, że i stylistycznie są sobie bliźniacze.

więcej »

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
Sebastian Chosiński

25 IV 2024

Arild Andersen to w świecie europejskiego jazzu postać pomnikowa. Kontrabasista nie lubi jednak przesiadywać na cokole. Mimo że za rok będzie świętować osiemdziesiąte urodziny, wciąż koncertuje i nagrywa. Na dodatek kolejnymi produkcjami udowadnia, że jest bardzo daleki od odcinania kuponów. „As Time Passes” to nagrany z muzykami młodszymi od Norwega o kilkadziesiąt lat album, który sprawi mnóstwo radości wszystkim wielbicielom nordic-jazzu.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

Martin Küchen – lider freejazzowej formacji Angles 9 – zaskakiwał już niejeden raz. Ale to, co przyszło mu na myśl w czasie pandemicznego odosobnienia, przebiło wszystko dotychczasowe. Postanowił stworzyć – opartą na starożytnym greckim micie i „Odysei” Homera – jazzową operę. Do współpracy zaprosił wokalistkę Elle-Kari Sander, kolegów z Angles oraz kwartet smyczkowy. Tak narodziło się „The Death of Kalypso”.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Ente wcielenie Magmy
— Sebastian Chosiński

Oniryczne żałobne misterium
— Sebastian Chosiński

Mityczna rzeka w jaskini lwa
— Sebastian Chosiński

W poszukiwaniu zapomnianej przyszłości
— Sebastian Chosiński

Muzyczny seans spirytystyczny
— Sebastian Chosiński

Ciało, umysł i duch
— Sebastian Chosiński

Co tam, panie, w innym świecie?!
— Sebastian Chosiński

W pełni usprawiedliwiona pewność siebie
— Sebastian Chosiński

Szczęśliwi, choć nostalgiczni
— Sebastian Chosiński

Opus magnum
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Jazz w odwrocie
— Przemysław Pietruszewski

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.