Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jasmila Zbanic
‹Jej droga›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJej droga
Tytuł oryginalnyNa putu
Dystrybutor AP Mañana
Data premiery10 września 2010
ReżyseriaJasmila Zbanic
ZdjęciaChristine A. Maier
Scenariusz
ObsadaZrinka Cvitesic, Leon Lucev, Ermin Bravo, Mirjana Karanović, Luna Mijovic, Alban Ukaj, Sanja Buric
MuzykaBrano Jakubovic
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiAustria, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Niemcy
Czas trwania100 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: „Jej droga”
[Jasmila Zbanic „Jej droga” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Jej drogę” drugi film Jasmili Zbanić, reżyserki głośnej „Grbavicy”, obejrzeliśmy na Nowych Horyzontach. Dziś premiera filmu w dystrybucji ogólnopolskiej, warto więc przypomnieć te recenzje. Zwłaszcza, że „Jej droga” to dzieło ze wszech miar warte uwagi.

Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Co nam w kinie gra: „Jej droga”
[Jasmila Zbanic „Jej droga” - recenzja]

„Jej drogę” drugi film Jasmili Zbanić, reżyserki głośnej „Grbavicy”, obejrzeliśmy na Nowych Horyzontach. Dziś premiera filmu w dystrybucji ogólnopolskiej, warto więc przypomnieć te recenzje. Zwłaszcza, że „Jej droga” to dzieło ze wszech miar warte uwagi.

Jasmila Zbanic
‹Jej droga›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJej droga
Tytuł oryginalnyNa putu
Dystrybutor AP Mañana
Data premiery10 września 2010
ReżyseriaJasmila Zbanic
ZdjęciaChristine A. Maier
Scenariusz
ObsadaZrinka Cvitesic, Leon Lucev, Ermin Bravo, Mirjana Karanović, Luna Mijovic, Alban Ukaj, Sanja Buric
MuzykaBrano Jakubovic
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiAustria, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Niemcy
Czas trwania100 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jej droga
Autorka znakomitej „Grbavicy” podąża drogą wyznaczoną w swoim pełnometrażowym debiucie. Tym razem mocniej wybrzmiewają tematy religijne, tak obecnie i palące wśród bałkańskiego kotła. Reżyserka Jasmila Zbanić wnika w środowisko wahabitów – ortodoksyjnych muzułmanów którzy tworzą swoistą interesującą enklawę wśród współczesnego krajobrazu Sarajewa. Oko kamery śledzi Lunę – stewardessę związaną nieformalnie z Amarem, byłym kontrolerem lotów. Kobieta staje w obliczu jego totalnej duchowej przemiany. Amar porzuca całe swoje poprzednie życie, w imię nowej moralności i związanych z nią praw. Jego myśli i czyny dyktowane są przez wartości czczone przez wahabitów, z ust wypływają tylko utarte formułki. Mimowolnie jesteśmy świadkami dramatu kobiety, która niemal z dnia na dzień musi radzić sobie w swoim najbliższym otoczeniu z religijnym radykalizmem i jego ograniczeniami i nakazami. Jednocześnie na pierwszy plan przebija się wciąż obecna, choć dławiona ze wszystkich sił wojenna trauma, przejawiająca się w najprostszych formach – wspomnieniach o rodzinnym domu, tęsknoty za brutalnie zamordowanymi rodzicami. Mimo upływu lat okrucieństwo wojny jest nieodzownym elementem życia Bośniaków. W tej konfliktowej aurze Zbanić umiejętnie dyryguje postaciami i choć ci nie epatują przesadnym emocjonalizmem, ich wewnętrzne starcia rozbrzmiewają wyraźnym i czystym dźwiękiem. Nawet jeśli bohaterowie nie rzucają się sobie do gardeł, to napięcie między nimi jest odczuwalne po drugiej stronie ekranu. Reżyserka choć jawnie określa swoje poglądy, nie demonizuje wahabitów i nie portretuje ich społeczności w otwarcie negatywnym świetle. Zachowując wierność w wizerunkowym portrecie Sarajewa, poddaje bowiem wątek religijnego radykalizmu jedynie pod rozwagę dla każdego ludzkiego sumienia. (90%)
Kamil Witek
• • •
Zgadzając się z każdym słowem powyższej recenzji, chciałbym jedynie nadmienić, że dodatkowym walorem filmu Zbanić jest ukazanie dwóch wersji islamu - tej fanatycznej, być może zmierzającej w kierunku przemocy (znamienna scena powitania arabskich przedstawicieli na lotnisku), znanej doskonale z mediów, ale też przyjaznej i pogodnej, reprezentowanej przez Lunę i jej dziadków. A jest islam nie wykluczający wesołej zabawy, nie narzucający drastycznych ograniczeń, tolerującym inne wyznania, pozwalający kobietom na egzystencję w społeczności na równi z mężczyznami, na tytułową własną drogę. Dramatem, podkreślonym w tym mądrym filmie jest to, że wiele osób uważa to za odstępstwo od zasad wiary i przyczynę cierpień, jakie spadły na Bośnię. (80%)
Konrad Wągrowski
Recenzje uprzednio prezentowane w relacji z Era Nowe Horyzonty 2010.
Ocena IMDb: 7.5/10
Pozostałe premiery weekendu:
Bazyl. Człowiek z kulą w głowie
Ocena IMDb: 7.3/10; ocena RottenTomatoes: 74%
Resident Evil: Afterlife
Ocena IMDb: 8.5/10
Stosunki międzymiastowe
Ocena IMDb: 6.4/10; ocena RottenTomatoes: 51%
koniec
10 września 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Perfect Days
— Kamil Witek

Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

Poprzednie życie
— Kamil Witek

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
— Sebastian Chosiński

Slow West
— Sebastian Chosiński

Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Steve Jobs
— Kamil Witek

Tegoż autora

14. American Film Festival: Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

mbank Nowe Horyzonty 2023: Drrrogi, chłopcze…
— Kamil Witek

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.