Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Lukas Moodysson
‹Mamut›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMamut
Tytuł oryginalnyMammoth
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery14 stycznia 2011
ReżyseriaLukas Moodysson
ZdjęciaMarcel Zyskind
Scenariusz
ObsadaGael García Bernal, Michelle Williams, Thomas McCarthy
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiDania, Niemcy, Szwecja
Czas trwania125 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: Mamut
[Lukas Moodysson „Mamut” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przypominamy dziś recenzję filmu Lukasa Moodyssona „Mamut”, który w ten weekend trafił do kin.

Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: Mamut
[Lukas Moodysson „Mamut” - recenzja]

Przypominamy dziś recenzję filmu Lukasa Moodyssona „Mamut”, który w ten weekend trafił do kin.

Lukas Moodysson
‹Mamut›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMamut
Tytuł oryginalnyMammoth
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery14 stycznia 2011
ReżyseriaLukas Moodysson
ZdjęciaMarcel Zyskind
Scenariusz
ObsadaGael García Bernal, Michelle Williams, Thomas McCarthy
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiDania, Niemcy, Szwecja
Czas trwania125 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Mamut
Ciężko w tym filmie dostrzec dawny styl i tematy Moodyssona. Łatwo go za to pomylić z Alejandrem Gonzalesem Inarittu. „Mamut” formalnie przypomina „Babel”, ale napisany przez leniwego scenarzystę, któremu nie chciało się łączyć poszczególnych wątków w specjalnie wyszukany sposób. Młody, robiący karierę informatyk wybywa do Tajlandii, gdzie ma dobić intratnego targu na wysoką sumę. Jego żona, wzięty chirurg, zostaje w domu z córką, którą coraz częściej oddaje pod opiekę filipińskiej niani. Ów opiekunka z kolei pozostawiła synka w biednej ojczyźnie i bardzo za nim tęskni.
Niania Gloria i Ellen Vidales uosabiają różne wymiary tego samego problemu. Obie odczuwają powolną, ale coraz bardziej dotkliwą utratę kontaktu z własnymi dziećmi. Filipińską opiekunkę dotyczy to dosłownie, odcinając ją od pozostawionego w domu synka setkami kilometrów. Ale największe piękno tego filmu leży jednak bliżej. Rozpad relacji między Ellen i jej córką dzięki aktorstwu Michelle Williams zyskuje przejmujący smutek matki, która nawet będąc obok swojego dziecka czuje się samotna i nieprzerwanie dotknięta myślą, że względy małej Jackie należą do innej kobiety.
Moodysson nie może jednak nie ulec pokusie oceniania swoich bohaterów. Przede wszystkim kontrastuje obraz na wskroś zepsutego, rozpustnego świata zachodu z biednym, poczciwym wizerunkiem Filipin, gdzie podstawowe wartości nie zostały wyparte przez niepohamowane materialne potrzeby. Centrum scenariusza „Mamuta” stanowią pieniądze, ale nie ulega wątpliwości, że zarówno w przypadku filipińskie niani, jak i jej zamożnych pracodawców dają one poczucie bezpieczeństwa dla siebie i potomstwa. Oczywiście, są to problemy, w zależności szerokości geograficznej, rozmaicie rozumiane. Gloria nie ma środków na spełnienie najniższych potrzeb z piramidy Maslowa, Vidalesowie – chcą dziesiątej pary trampek, bo dla nich wyobrażenie bezpieczeństwa i komfortu ma większy rozmiar i wyższy koszt. Moodysson natomiast zestawia te dwa światy w sposób czarno-biały. Amerykańska rodzina jest zapracowana, wiecznie zmęczona i kapryśna, Gloria – otwarta, ciepła i opiekuńcza. Nawet jeśli jego celem było stworzenie historii o wielkiej przepaści gospodarczej między różnymi krajami, robi to wyjątkowo grubo ciosanymi argumentami i niesprawiedliwie upraszającymi teoriami. (60%)
Urszula Lipińska
Recenzja opublikowana wcześniej w relacji z 25. Warszawskiego Festiwalu Filmowego.
Ocena IMDb: 6.9/10; ocena RottenTomatoes: 54%
Pozostałe premiery weekendu
Szukając Erica
Ocena IMDb: 7.2/10; ocena RottenTomatoes: 84%
Turysta
Ocena IMDb: 6.1/10; ocena RottenTomatoes: 20%
Aurora i archanioł
Ocena IMDb: 5.7/10
Polowanie na czarownice
Ocena IMDb: 5.7/10; ocena RottenTomatoes: 4%
Zabiłem moją matkę
Ocena IMDb: 7.4/10; ocena RottenTomatoes: 73%
koniec
15 stycznia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Perfect Days
— Kamil Witek

Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

Poprzednie życie
— Kamil Witek

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
— Sebastian Chosiński

Slow West
— Sebastian Chosiński

Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Steve Jobs
— Kamil Witek

Tegoż twórcy

Wenecja 2013: Anarchy in Sweden
— Marta Bałaga

Bez egoizmu i dogmatów
— Michał Chaciński

Tegoż autora

007: Wszystkie laski Jamesa Bonda
— Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 10
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 9
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 8
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 7
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 6
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska, Gabriel Krawczyk

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 5
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 4
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 3
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 2
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.