Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jułdasz Agzamow, Zinowij Rojzman
‹Hasło: Hotel «Regina»›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHasło: Hotel «Regina»
Tytuł oryginalnyПароль «Отель Регина»
ReżyseriaJułdasz Agzamow, Zinowij Rojzman
ZdjęciaErgasz Agzamow, Miron Penson
Scenariusz
ObsadaMurad Radżabow, Wiktor Pawłow, Leonid Kułagin, Swietłana Korkoszko, Tamara Szakirowa, Jurij Gusiew, Wiktor Szulgin, Siergiej Piżel, Boris Nowikow, Saidkamil Umarow, Boris Chimiczow, Chamza Umarow, Igor Kłass, Boris Chmielnicki, Leonid Jarmolnik, Szuchrat Irgaszew
MuzykaRumil Wildanow
Rok produkcji1983
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania93 min
Gatunekhistoryczny, sensacja, western
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Klasyka kina radzieckiego: Na pohybel kontrrewolucjonistom!
[Jułdasz Agzamow, Zinowij Rojzman „Hasło: Hotel «Regina»” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Historyczno-rewolucyjnym easternem „Hasło: Hotel «Regina»” uzbecki reżyser Jułdasz Agzamow pożegnał się z kinematografią. Zmarł rok po premierze filmu, który okazał się, także dzięki wsparciu początkującego jeszcze wtedy Zinowija Rojzmana, całkiem przyzwoitą opowieścią awanturniczo-wojenną.

Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: Na pohybel kontrrewolucjonistom!
[Jułdasz Agzamow, Zinowij Rojzman „Hasło: Hotel «Regina»” - recenzja]

Historyczno-rewolucyjnym easternem „Hasło: Hotel «Regina»” uzbecki reżyser Jułdasz Agzamow pożegnał się z kinematografią. Zmarł rok po premierze filmu, który okazał się, także dzięki wsparciu początkującego jeszcze wtedy Zinowija Rojzmana, całkiem przyzwoitą opowieścią awanturniczo-wojenną.

Jułdasz Agzamow, Zinowij Rojzman
‹Hasło: Hotel «Regina»›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHasło: Hotel «Regina»
Tytuł oryginalnyПароль «Отель Регина»
ReżyseriaJułdasz Agzamow, Zinowij Rojzman
ZdjęciaErgasz Agzamow, Miron Penson
Scenariusz
ObsadaMurad Radżabow, Wiktor Pawłow, Leonid Kułagin, Swietłana Korkoszko, Tamara Szakirowa, Jurij Gusiew, Wiktor Szulgin, Siergiej Piżel, Boris Nowikow, Saidkamil Umarow, Boris Chimiczow, Chamza Umarow, Igor Kłass, Boris Chmielnicki, Leonid Jarmolnik, Szuchrat Irgaszew
MuzykaRumil Wildanow
Rok produkcji1983
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania93 min
Gatunekhistoryczny, sensacja, western
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pierwszym klasycznym kinowym easternem urodzonego w Taszkiencie uzbeckiego reżysera Jułdasza Agzamowa, względnie, jak zapisano by dzisiaj, Yoʻldosha A’zamova (1909-1985), były rozgrywające się w czasach Wielkiej Wojny Ojczyźnianej „Gorące szlaki” (1971). Dwanaście lat później twórca ten powrócił do tematu, kręcąc „Hasło: Hotel «Regina»”, tyle że tym razem cofnął akcję o dwie dekady, do okresu walk z basmaczami. Siedemdziesięcioczteroletni reżyser, dla którego był to, jak się później okazało, ostatni film, nie czuł się już wówczas najlepiej, dlatego w trudach pracy na planie wspomagał go młodszy o ponad trzydzieści lat Zinowij Rojzman (1941-2022). Mający korzenie żydowskie reżyser urodził się w znajdującej się pod okupacją rumuńską Odessie; później trafił z rodziną do Taszkientu, gdzie ukończył Instytut Teatralno-Artystyczny (1964). Zaczynał karierę jako twórca teatru kukiełkowego, później zaczął kręcić filmy animowane, a od 1977 roku także fabularne. Po upadku Związku Radzieckiego i ogłoszeniu przez Uzbekistan niepodległości porzucił swoją przybraną ojczyznę i przeniósł się do Moskwy. W Rosji żył i pracował przez kolejne trzy dekady, realizując w tym czasie sporo filmów i seriali telewizyjnych.
Scenarzystami „Hasło: Hotel «Regina»” byli pisarze mający już ogromne doświadczenie w pracy nad historyczno-rewolucyjnymi easternami: Michaił Miełkumow (znany między innymi z „Burzy nad Azją”, „Jeźdźców rewolucji”, „Upadku Czarnego Konsula” i „Odległych bliskich lat”) oraz Artur Makarow (vide „Czerwone piaski” i „Gorące szlaki”). A to była wystarczająca gwarancja sukcesu. Obraz, którego premiera odbyła się w Moskwie w czerwcu 1984 roku, cieszył się sporą popularnością, zaskakującą jak na dzieło powstałe w dalekim Uzbekistanie; w kinach oglądnęło je niemal 16 milionów widzów. Na końcowy sukces złożył się także wkład innych, nie mniej doświadczonych twórców: operatorów Ergasza Agzamowa i Mirona Pensona (pracujących przy większości wymienionych wcześniej filmów) oraz kompozytora Rumila Wildanowa, świetnie czującego easternowy klimat (co udowodnił, pisząc muzykę do trylogii Alego Chamrajewa „Komisarz nadzwyczajny”, „Bez strachu” i „Siódma kula”).
Jest początek lat 20. ubiegłego wieku. Bolszewicy co prawda zdobyli już Bucharę, ale wciąż nie mogą być pewni swojej władzy w Turkiestanie. Kontrrewolucjoniści w Taszkiencie czy Samarkandzie jeszcze nie powiedzieli ostatniego słowa; można być pewnym, że gdy tylko otrzymają wsparcie Brytyjczyków i gdy tylko dotrą w te rejony wciąż wierni caratowi kozacy, walka rozgorzeje z wielką siłą. Kiedy więc moskiewska Czeka dowiaduje się, że do Taszkientu wybiera się niebawem, udający artystę-malarza Innokientija Markowa, „biały” generał Krasowski (wciela się w niego Leonid Kułagin (znany chociażby z „Morderczego Afganistanu”), w ślad za nim wysyła swojego agenta, Uzbeka Rasuła Husambekowa (Murad Radżabow – patrz: miniserial „Było to w Kokandzie”), który z kolei udaje wrogo nastawionego do „czerwonych” miejscowego bogacza Jusupa Kurbanowa. Obaj panowie spotykają się w pociągu zmierzającym do Azji Środkowej. Ich znajomość zostaje zawiązana w dramatycznych okolicznościach, kiedy to Jusup przychodzi z pomocą napastowanej przez bolszewików łączniczce Krasowskiego, Mai Baranowskiej (Swietłana Korkoszko – vide „Bracia Karamazow”, „Dziwna kobieta”).
Wszystko to jest oczywiście mistyfikacją. Krasowski i Baranowska – swoją drogą, czy to przypadek, że oboje noszą polsko brzmiące nazwiska? – mają uwierzyć, że ich przypadkowy towarzysz podróży jest zagorzałym antykomunistą, który chętnie wspomoże ich w odebraniu władzy „czerwonym”. A jakie jest jego prawdziwe zadanie? Ma przeniknąć do szeregów konspiracyjnej kontrrewolucyjnej Turkiestańskiej Organizacji Wojskowej i zdobyć ściśle chronioną listę jej członków. Ma ją w swoim ręku mąż Mai Baranowskiej, były carski oficer Wadim Tumanow (w tej roli Boris Chimiczow, znany ze „Szkarłatnych maków Issyk-Kulu” oraz „Szli żołnierze”), który z jednej strony nienawidzi bolszewików, ale z drugiej – najchętniej zabrałby ukochaną i wyjechał przez Afganistan i Iran do Francji, gdzie mogliby wreszcie żyć w spokoju i pokoju. Wiąże go jednak przysięga wojskowa i ewentualny strach przed zemstą zdradzonych kamratów.
Kurbanow vel Husanbekow może liczyć na wsparcie szefa miejscowego Czeka Giennadija Procenki (Wiktor Pawłow – patrz: „Dom na rozstajach”, „Piędź ziemi [Skrawek ziemi ojczystej]”, „Próba wierności”), ale musi mieć świadomość, że ich kontakty wiążą się z dużym ryzykiem. „Biali” mają bowiem swoich agentów także wśród czekistów. Tymczasem generał Krasowski zbiera siły przed zbrojnym wystąpieniem przeciwko bolszewickiej władzy w Turkiestanie. Rasuł ma tym samym coraz mniej czasu, aby wykonać zadanie. W ostatnim filmie Jułdasza Agzamowa i jednocześnie jednym z wczesnych dzieł Zinowija Rojzmana jest wiele rzeczy, które mogą się podobać nawet dzisiaj: szybkie tempo akcji, jej dramatyczne zwroty, egzotyczne krajobrazy, niejednoznaczni bohaterowie (dotyczy to także Krasowskiego i – zwłaszcza – Tumanowa), zapadająca w pamięć muzyka. Nie brakuje również, jak w prawdziwym westernie, pościgów i strzelanin; są zdrajcy i ludzie honoru. Potrzeba czegoś więcej do dobrej zabawy?
koniec
11 października 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Źli policjanci i dobrzy złodzieje
Sebastian Chosiński

28 II 2024

W cześci pierwszej „Kodeksu milczenia” twórcy filmu, czyli reżyser Zinowij Rojzman oraz scenarzyści Gieorgij Wajner i Leonid Słowin, postanowili ciężko doświadczyć swojego bohatera – podpułkownika milicji Turę Samatowa. To jednak i tak nic w porównaniu z tym, co spotkało go w części drugiej, gdy zdecydował się z wydalonym przed laty ze służby przyjacielem rozprawić się z handlującą narkotykami mafią.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 4. Tajemnice muszą być zawsze chronione
Marcin Mroziuk

26 II 2024

Kiedy MI5 idzie na ustępstwa, to wtedy naprawdę można zacząć się bać, bo zazwyczaj kryje się za tym jakiś podstęp. Tyle że tym razem najwyraźniej kosa trafiła na kamień, gdyż nie dość że Sean Donovan do tej pory skutecznie ukrywał swój prawdziwy cel, to jeszcze okazuje się, że ma sprzymierzeńca w samym Regent’s Park.

więcej »

East Side Story: By państwo rosło w siłę, a obywatele czuli się bezpieczniej
Sebastian Chosiński

25 II 2024

Druga część „Barona” Rustama Sagdijewa, która do kin trafiła sześć lat po pierwszej, wypada na jej tle znacznie słabiej. Jest to przede wszystkim skutkiem tego, że scenarzyści nie potrafili podjąć jednoznacznej decyzji, co chcą przedstawić widzowi. Czy ma to być ciąg dalszy historii związanej z rozpracowywaniem handlarzy narkotyków, czy też opowieść o tym, jak tajni agenci uzbeccy i rosyjscy doprowadzili do upadku Państwa Islamskiego w Syrii.

więcej »

Polecamy

Polski hit eksportowy

Z filmu wyjęte:

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Źli policjanci i dobrzy złodzieje
— Sebastian Chosiński

Odrażający, brzydcy i… skorumpowani
— Sebastian Chosiński

Zhańbiona siostra i kajdany niewoli
— Sebastian Chosiński

Walerian i miasto tysięcy basmaczy
— Sebastian Chosiński

Człowiek, który się kulom nie kłaniał
— Sebastian Chosiński

Kto skrywa się w cieniu?
— Sebastian Chosiński

W westernowej oprawie
— Sebastian Chosiński

Na tropie
— Sebastian Chosiński

Z kiszłaku na katorgę
— Sebastian Chosiński

Puszkin w kirgiskim aule
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.