Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (6)
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W kolejnej edycji przeglądu omówione zostały trzy tytuły. Ten, na który trzeba będzie poczekać, to „Adrenalina 2: Pod napięciem”, ten który już zaraz będziemy mogli zobaczyć, to „Lepsze rzeczy do roboty”, a ten, który już jest na naszych ekranach, to „Trzy Królestwa”.

Jakub Gałka

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (6)
[ - recenzja]

W kolejnej edycji przeglądu omówione zostały trzy tytuły. Ten, na który trzeba będzie poczekać, to „Adrenalina 2: Pod napięciem”, ten który już zaraz będziemy mogli zobaczyć, to „Lepsze rzeczy do roboty”, a ten, który już jest na naszych ekranach, to „Trzy Królestwa”.

SPF, czyli Subiektywny Przegląd Filmów to cykl realizujący dokładnie to, co określa jego tytuł – autorzy „Esensji” przedstawiają swoje opinie na temat niedawno obejrzanych filmów. Każdy tekst będzie dzielony na cztery części. Jutro omawia produkcje, które niedługo wejdą na ekrany naszych kin, Dziś przedstawia filmy, które właśnie pojawiły się w Polsce, Wczoraj to produkcje nieco starsze, ale jeszcze obecne w kinach, a DVD – jak łatwo się domyślić – ukazuje filmy dostępne na płytach.

JUTRO:
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Adrenalina 2: Pod napięciem (10%)
Mordobicie komputerowe z gatunku „idziesz w prawo i naparzasz kolejnych kolesi” nagrane na kamerę i puszczone jako film. Twórcy nawet nie ukrywają swoich inspiracji (dziełko otwiera scena animowana stylem przypominającym gry z automatów sprzed lat) i nie starają się też uzupełnić tego pseudofilmu o cokolwiek poza bluzgami, gołymi cyckami i pośladkami, szybkim seksem i łamaniem kończyn. A zwłaszcza nie starają się dodać do tego jakiejkolwiek fabuły, której brak maskują następującymi błyskawicznie po sobie wydarzeniami, kręconymi rozderganą kamerą, trzymaną chyba przez nie do końca trzeźwego operatora. Jak ktoś lubi półtoragodzinne teledyski albo humor polegający na wpychaniu lufy karabinu w odbytnicę, to proszę bardzo – ja wolę w gry komputerowe grać samemu niż oglądać wyczyny innych.
DZIŚ:
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Lepsze rzeczy do roboty (30%)
Nudne, powolne filmidło o nudnych i smutnych ludziach, którzy nie wiedzą, co zrobić ze swoim życiem. Jedni są w nałogach, inni w depresji, a wszyscy samotni. Żeby to pokazać, reżyser atakuje widzów obrazkami pól smaganych wiatrem w pochmurny dzień tudzież scenkami z bohaterami tępo wpatrującymi się w ścianę. Tak to subtelne i głębokie, że aż przysnąłem.
WCZORAJ:
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Trzy Królestwa (80%)
John Woo nabrał dość doświadczenia za oceanem, by nakręcić dla Chińczyków widowisko w iście hollywoodzkim stylu. Jednocześnie „Trzy królestwa” treściowo przypominają wielkie europejskie eposy w rodzaju „Iliady” czy „Władcy pierścieni” – to jednak trop nie do końca właściwy, bo podstawą filmu jest oryginalny epos chiński, jeden z najważniejszych dla tamtejszej kultury: składająca się ze 120 rozdziałów zawierających 800 tysięcy słów i opisująca blisko 1000 postaci „Opowieść o Trzech Królestwach”. Historia ta jest na tyle popularna w Chinach, że gdy przyszedł czas na wielkie superprodukcje, o okresie Trzech Królestw zaczęto kręcić kilka filmów naraz – obraz Johna Woo jest z nich z pewnością najwystawniejszym.
Oś fabuły jest tyleż prosta, co początkowo dla europejskiego widza trudna do ogarnięcia ze względu na problem z rozróżnieniem aktorów, wojsk i frakcji: wojowniczy kanclerz Cao Cao podżega cesarza Han, by uderzył na dynastie Sun Quana i Liu Beia, po czym rozbija wojska tego ostatniego, który zmuszony jest połączyć siły z Sun Quanem, a i tak nie może być pewny powstrzymania krwawego pochodu Cao Cao. Oczywiście na ekranie efektem tego politycznego galimatiasu są manewry wojsk lądowych i morskich (przypomina się początek „Troi” Wolfganga Petersena) liczących dziesiątki, jeśli nie setki tysięcy wojowników. Pokazywane jest to wszystko w wyjątkowo atrakcyjny sposób: kostiumy przykuwają oko, kamera pokazuje walczących z różnych ujęć, pojedynki sięgają po najlepsze wzorce filmów wuxia – wszystko okraszone ładną muzyką, odpowiednio mieszającą monumentalizm z liryzmem.
Co prawda widać tu pewien schematyzm – w sensie opierania się na zachodnich wzorcach – w konstrukcji szczegółów fabuły (dramatyczne śmierci, wygrywanie podstępem, zdobywania sojuszników prezentacją osobistych zalet itp.), ale całość nosi wyraźne piętno kinematografii azjatyckiej. Nie brak tu momentów nastrojowych, rozgrywanych bez dialogów, scen polegających na mierzeniu się postaci wzrokiem czy spoglądaniu w dal. W oryginalnej, ponadczterogodzinnej wersji powoduje to miejscami powstawanie niepotrzebnych dłużyzn – niektóre wątki można byłoby zasygnalizować i „sprzedać” dużo zwięźlej. Z drugiej jednak strony takie podejście buduje znakomity klimat i napięcie przed finałową bitwą (w wersji kinowej właśnie tego zabrakło, a w okrojonej fabule trudniej się zorientować) i powoduje, że oglądamy dokładnie to, co Woo chciał nakręcić – przepiękny wizualnie, dramatyczny epos pełen nieskazitelnych herosów dokonujących dzielnych i chwalebnych czynów. I świetnie się przy tym bawimy.
koniec
9 lipca 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Hymn do niespełnionej miłości
Sebastian Chosiński

29 VI 2022

Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.

więcej »

Reacher: Odc. 5. Zemsta ważniejsza od sprawiedliwości
Marcin Mroziuk

27 VI 2022

Nie mamy wątpliwości, że kończąca poprzedni odcinek śmierć Molly Beth to dotkliwy cios dla Jacka Reachera, ale równie bolesna jest utrata przewożonych przez nią dokumentów z dochodzenia prowadzonego przez zabitego brata głównego bohatera. Po powrocie do Margrave trzeba będzie więc wrócić do starych tropów, ale problem tkwi w tym, że czekają tam już kolejne kłopoty.

więcej »

East Side Story: Sportsmenka na rozdrożu
Sebastian Chosiński

26 VI 2022

„Olga” Elie Grapego to historia młodej ukraińskiej sportsmenki, której świetnie zapowiadająca się kariera gimnastyczna staje pod wielkim znakiem zapytania z powodu zaangażowania jej matki-dziennikarki w tropienie przekrętów ekipy prezydenta Janukowycza. Chcąc wystartować na mistrzostwach Europy, dziewczyna musi opuścić Ukrainę – i to niemal w tym momencie, kiedy w Kijowie rozpoczyna się Euromajdan.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Koń Trojański
— Ewa Drab

Tegoż twórcy

Pociąg (do) drugiej klasy
— Jakub Gałka

Orient Express: (4) Policjanci i złodzieje w Pachnącym Porcie
— Konrad Wągrowski

Archiwum: Sierpień 2003
— Konrad Wągrowski

DVD: Szyfry wojny
— Konrad Wągrowski

Zaginiony w akcji
— Michał Chaciński

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Chodzi o dobre historie i ciekawych bohaterów
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jakub Gałka, Kamil Witek, Konrad Wągrowski, Michał Kubalski

Porażki i sukcesy 2013, czyli filmowe podsumowanie roku
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Krzysztof Spór, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Wrzesień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.