Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Trespass Trio, Susana Santos Silva
‹Live in Oslo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLive in Oslo
Wykonawca / KompozytorTrespass Trio, Susana Santos Silva
Data wydania20 października 2023
Wydawca Clean Feed
NośnikCD
Czas trwania32:39
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Raymond Strid, Per Zanussi, Martin Küchen, Susana Santos Silva
Utwory
CD1
1) A Desert on Fire, a Forest05:36
2) The Spirit of Piteşti06:43
3) A Different Koko06:07
4) Sounds & Ruins06:00
5) In Tears08:12
Wyszukaj / Kup

Tu miejsce na labirynt…: Duchy, ruiny, łzy
[Trespass Trio, Susana Santos Silva „Live in Oslo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po wydaniu niezwykle przejmującej płyty „The Spirit of Piteşti” kierowana przez saksofonistę Martina Küchena szwedzko-norweska freejazzowa formacja Trespass Trio zagrała cykl koncertów z towarzyszeniem portugalskiej trębaczki Susany Santos Silvy. Jeden z nich został po pięciu latach uwieczniony na albumie „Live in Oslo”.

Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Duchy, ruiny, łzy
[Trespass Trio, Susana Santos Silva „Live in Oslo” - recenzja]

Po wydaniu niezwykle przejmującej płyty „The Spirit of Piteşti” kierowana przez saksofonistę Martina Küchena szwedzko-norweska freejazzowa formacja Trespass Trio zagrała cykl koncertów z towarzyszeniem portugalskiej trębaczki Susany Santos Silvy. Jeden z nich został po pięciu latach uwieczniony na albumie „Live in Oslo”.

Trespass Trio, Susana Santos Silva
‹Live in Oslo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLive in Oslo
Wykonawca / KompozytorTrespass Trio, Susana Santos Silva
Data wydania20 października 2023
Wydawca Clean Feed
NośnikCD
Czas trwania32:39
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Raymond Strid, Per Zanussi, Martin Küchen, Susana Santos Silva
Utwory
CD1
1) A Desert on Fire, a Forest05:36
2) The Spirit of Piteşti06:43
3) A Different Koko06:07
4) Sounds & Ruins06:00
5) In Tears08:12
Wyszukaj / Kup
Saksofonista Martin Küchen to dla skandynawskiego (i szerzej: europejskiego) jazzu postać wręcz ikoniczna. Znany i podziwiany przede wszystkim jako lider kilku wcieleń projektu Angles („Injuries”, 2014; „Disappeared Behind the Sun”, 2017; „Parede”, 2018; „Beyond Us”, 2019; „Today is Better Than Tomorrow”, 2019; „A Muted Reality”, 2022), ale mający na koncie również współpracę z wieloma innymi formacjami, jak chociażby All Included czy Landæus Trio, nie wspominając już o albumach solowych („Det försvunnas namn”, 2020; „Utopia”, 2022). Od 2006 roku patronuje także zespołowi Trespass Trio, który karierę zaczynał jako… Martin Küchen Trio (i pod tą nazwą wydał szesnaście lat temu debiutancki krążek – „Live at Glenn Miller Café”).
Później, chociaż nie zmienił się skład grupy (wciąż występują w niej norweski kontrabasista Per Zanussi oraz szwedzki perkusista Raymond Strid), przemianowano ją na Trespass Trio. Pod tym szyldem ukazały się kolejne krążki: „…Was There to Illuminate the Night Sky” (2009), „Bruder Beda” (2012), nagrany „na żywo” z towarzyszeniem legendarnego amerykańskiego saksofonisty i trębacza Joego McPhee „Human Encore” (2013) oraz „The Spirit of Piteşti” (2017). Wszystkie ujrzały światło dzienne za sprawą portugalskiej wytwórni Clean Feed. Po publikacji ostatniej z wymienionych płyt formacja zagrała cykl koncertów, podczas których towarzyszyła jej – blisko związana ze sceną skandynawską – portugalska trębaczka freejazzowa Susana Santos Silva (przede wszystkim Fire! Orchestra i „Nu Ensemble Matsa Gustafssona). Jeden z ich odbył się 17 sierpnia 2018 roku podczas odbywającego się w stolicy Norwegii festiwalu Blow Out. Ponad pięć lat później jego zapis – pytanie tylko, czy cały? (płyta trwa bowiem niewiele ponad pół godziny) – ujrzał światło dzienne na longplayu „Live in Oslo”.
Na krążek trafiło pięć zagranych w kwartecie kompozycji: trzy z nich pochodzą z wydanego rok wcześniej „The Spirit of Piteşti”, dwie pozostałe z jeszcze poprzednich wydawnictw. Szczególnie zaskakujące wydaje się wykorzystanie przez Küchena utworu „A Desert on Fire, a Forest”, który znany był / jest już z dwóch publikacji płytowych: pojawił się na „Human Encore” (2013) oraz – w wersji zagranej przez Angles 9 – na „Injuries” (2014). Rozpoczyna go partia kontrabasu, ale szybko rozbrzmiewają również, brzmiące wyjątkowo przejmująco i alarmistycznie, nałożone na siebie dęciaki. Mocne uderzenie na otwarcie z miejsca stawia słuchaczy do pionu i przykuwa uwagę. Uczyniwszy to, zespół zwalnia tempo i tonuje narrację. Nie zmienia się jedynie nastrój utworu: najpierw Susana, a następnie Martin grają nadzwyczaj smutną melodię, która jeszcze bardziej zyskuje na rzewności, gdy oba instrumenty dęte zaczynają przemawiać jednym głosem.
Drugi w kolejności „The Spirit of Piteşti” nawiązuje tytułem do nazwy rumuńskiego miasta (leżącego na Wołoszczyźnie), w którym przyszedł na świat faszystowski dyktator Rumunii z czasów drugiej wojny światowej Ion Antonescu. To on zdecydował o eksterminacji żydowskich i romskich mieszkańców Piteşti, którzy zostali zmuszeni do opuszczenia miasta i deportowani do tak zwanej Transnistrii (dzisiejszego Naddniestrza), gdzie ich wymordowano. Trudno więc oczekiwać, by poświęcony im utwór tchnął optymizmem. Wręcz przeciwnie. Kompozycja ma charakter elegijny: począwszy od nostalgicznej introdukcji, w której Zanussi zagrał na kontrabasie smyczkiem, poprzez powłóczyste partie dęciaków, aż po majestatycznie przejmujący finał. Numer ten robił już kolosalne wrażenie już w wersji studyjnej, tu jest ono spotęgowane za sprawą dodatkowego instrumentu.
„A Different Koko” to z kolei kompozycja, która wcześniej pojawiła się na dwóch longplayach Trespass Trio: „Bruder Beda” oraz „Human Encore”. W porównaniu z utworem poprzedzającym ją – mocno zaskakuje. Głównie za sprawą otwierającej ją frywolnej trąbki. Na szczęście z czasem, zwłaszcza gdy Martin Küchen nawiązuje improwizowany dialog z Silvą, wszystko się zmienia. Im dłużej trwa ich rozmowa, tym więcej w niej elementów freejazzowej awangardy, aż do mocarnego – wielka w tym zasługą sekcji rytmicznej – zakończenia. Trwające łącznie ponad czternaście minut „Sounds & Ruins” oraz „In Tears” to kolejne fragmenty „The Spirit of Piteşti”. Jak cała tamta płyta, smutne i piękne zarazem, chwytające za serce, ale niekiedy również bardzo zadziorne. Momentami stonowane i subtelne, to znów pełne rozmachu. Trespass Trio (ale także Angles 9) bez trudu udowadnia, że jazz improwizowany może być także muzyką kontemplacyjną, skłaniającą do zadumy i „opowiadającą” o nadzwyczaj ważnych sprawach, które należy ocalać od zapomnienia.
koniec
5 grudnia 2023
Skład:
Martin Küchen – saksofon barytonowy, saksofon sopraninowy
Per Zanussi – kontrabas
Raymond Strid – perkusja

gościnnie:
Susana Santos Silva – trąbka

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przez morza i oceany…
Sebastian Chosiński

20 II 2024

Kilkanaście lat temu Andy Watts przybył z Nowej Zelandii do Anglii i osiadł w Londynie. Szybko zaaklimatyzował się w multietnicznym światku artystycznym brytyjskiej stolicy, stając się jedną z podpór formacji London Afrobeat Collective. Dzisiaj przyszła kolej na jego debiut solowy – wydany własnym sumptem album „The Way Back from Here”.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Nieskończone jest miłosierdzie Norwegów
Sebastian Chosiński

18 II 2024

Po trzech latach doczekaliśmy się nowego albumu norweskiego kwintetu Friends & Neighbors, w składzie którego znajdują się takie tuzy skandynawskiego free jazzu, jak Thomas Johansson, André Roligheten czy Jon Rune Strøm. „Circles” to szóste wydawnictwo zespołu. Na dodatek ukazało się ono tego samego dnia, w którym do sprzedaży trafił album sygnowany przez dwie innego formacje Johanssona – Scheen Jazzorkester oraz Cortex.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Co dwie głowy, to nie jedna…
Sebastian Chosiński

15 II 2024

Łącząc siły dwóch prowadzonych przez siebie formacji – Scheen Jazzorkester i Cortex – Thomas Johansson musiał zdawać sobie sprawę z tego, że oczekiwania będą większe, niż gdyby zapowiedział wydanie nowej płyty jednego z zespołów. Bo skoro zdecydował się na taki zabieg, musiał mieć konkretny koncept i cel. Zaufała mu również wytwórnia Clean Feed, w efekcie czego do sprzedaży trafił krążek zatytułowany „Frameworks”.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.