Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 14 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wai Keung Lau, Siu Fai Mak
‹Trylogia Infernal Affairs›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrylogia Infernal Affairs
Tytuł oryginalnyInfernal Affairs Trilogy
ReżyseriaWai Keung Lau, Siu Fai Mak
ZdjęciaChristopher Doyle, Yiu-Fai Lai, Wai Keung Lau, Man-Ching Ng
Scenariusz
ObsadaAndy Lau, Tony Leung Chiu Wai, Anthony Wong, Kelly Chen, Edison Chen, Leon Lai
MuzykaKwong Wing Chan
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiChiny, Hong Kong, Singapur
Czas trwania300 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,85:1
WWW
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Orient Express: (1) Krety, pancerniki i wampiry

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
1 2 3 »
Otwieramy nowy cykl. Bracia – gangster i policjant – mierzący do siebie z pistoletów w trzymającej w napięciu kulminacji, kobiece duchy z opadającymi na twarz włosami, i ciosy mieczem, po których struga krwi sięga drugiego piętra, będą tu na porządku dziennym. Słowem – kino dalekowschodnie na stałe zagości na łamach „Esensji”. W pierwszym odcinku między innymi o „Infernal Affairs”, „Yamato”, „Vampire Hunter D”, „2009: Lost Memories” i „Il Mare”.

Konrad Wągrowski

Orient Express: (1) Krety, pancerniki i wampiry

Otwieramy nowy cykl. Bracia – gangster i policjant – mierzący do siebie z pistoletów w trzymającej w napięciu kulminacji, kobiece duchy z opadającymi na twarz włosami, i ciosy mieczem, po których struga krwi sięga drugiego piętra, będą tu na porządku dziennym. Słowem – kino dalekowschodnie na stałe zagości na łamach „Esensji”. W pierwszym odcinku między innymi o „Infernal Affairs”, „Yamato”, „Vampire Hunter D”, „2009: Lost Memories” i „Il Mare”.
Miło mi ogłosić start na łamach „Esensji” nowej inicjatywy. Zachęcony z jednej strony coraz większym zainteresowaniem polskich dystrybutorów kinem Azji, a z drugiej strony wiedząc, że zdecydowana większość ciekawych filmów z tamtego obszaru do nas nie dociera, zdecydowałem się na otwarcie na łamach „Esensji” cyklu poświęconego popularnemu kinu Dalekiego Wschodu. Dalekiego – oznacza to, że dotykającego kinematografii Japonii, Korei, Chin, Hongkongu, być może też Tajlandii. Miłośnicy Bollywood czy kina irańskiego nie odnajdą w tej rubryce swych ulubionych tytułów (obydwaj wielbiciele kina tureckiego również). Kino popularne – bo jednak najczęściej będę pisał o horrorach, thrillerach, filmach sensacyjnych, fantastycznonaukowych, kinie sztuk walki, z rzadka jedynie zapuszczając się na inne obszary.
Jak to będzie wyglądało? Podzieliłem tekst na trzy główne moduły. W każdym odcinku postaram się zrobić mały przegląd tego, co ciekawego z wymienionych wyżej kinematografii ukazało się ostatnio na polskim rynku DVD lub w kinach, o ile dany tytuł nie był jeszcze szerzej w „Esensji” omawiany (rubryka „Na polskim rynku”). Postaram się również przybliżać tytuły dotychczas u nas niedostępne, DVD nabyte w azjatyckich sklepach internetowych (rubryka: „Moja importowana filmoteka”). Będę ten wybór starał się zawsze uzupełnić przeglądem newsów filmowych z tamtego regionu (rubryka: „Skośnym okiem”), a w przyszłości być może opisywaniem ciekawszych książek o azjatyckiej kinematografii.
Zapraszam na pierwszą odsłonę.
Na polskim rynku
W bieżącym wydaniu trzy tytuły, pięć filmów. Na początek ważne, głośne lub po prostu ciekawe pozycje z ostatnich miesięcy – dwa filmy japońskie, trzy hongkońskie. Kino gangsterskie, animowane i wojenne.

Wai Keung Lau, Siu Fai Mak
‹Trylogia Infernal Affairs›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrylogia Infernal Affairs
Tytuł oryginalnyInfernal Affairs Trilogy
ReżyseriaWai Keung Lau, Siu Fai Mak
ZdjęciaChristopher Doyle, Yiu-Fai Lai, Wai Keung Lau, Man-Ching Ng
Scenariusz
ObsadaAndy Lau, Tony Leung Chiu Wai, Anthony Wong, Kelly Chen, Edison Chen, Leon Lai
MuzykaKwong Wing Chan
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiChiny, Hong Kong, Singapur
Czas trwania300 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,85:1
WWW
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Infernal Affairs – Trylogia
Zacząć wypada od czegoś ważnego, od niewątpliwego wydarzenia na rodzimym rynku DVD. Na fali popularności (nie przesadnej – ale zawsze) „Infiltracji” Martina Scorsesego trafiła na nasz rynek hongkońska trylogia „Infernal Affairs”, czyli film będący pierwowzorem gangsterskiego dzieła z DiCaprio i Damonem oraz dwie jego kontynuacje (prequel i sequel). Dzięki temu polski widz może zapoznać się wreszcie z najciekawszym przykładem kina gangsterskiego ostatnich lat.
Bowiem „Infernal Affairs” to dzieło nietuzinkowe. Prym wiedzie oczywiście pierwsza cześć, którą nieliczni mieli okazje widzieć w kinach w roku 2005 (nieliczni – bo jednak mody na popularne kino z Hongkongu nie ma i nie było). Miejmy nadzieję, że rozgłos wokół filmu Scorsesego (szykują się nawet Oscary) zwiększy zainteresowanie filmem dwóch reżyserów z Hongkongu. Ta opowieść o rywalizacji dwóch „kretów” – jednego w hongkońskiej policji, drugiego w Triadzie – to film niezwykle precyzyjny, o doskonale symetrycznej fabule, łączący w sobie dobre tempo (z kilkoma niezłymi scenami akcji) i odpowiednio pogłębioną psychologię bohaterów. „Infernal Affairs” świetnie znajduje złoty środek między złożonością fabuły, a prostotą opowieści (inaczej mówiąc, film jest wystarczająco złożony, aby dawać powody do analizowania treści, ale dość prosty, aby widz się nie pogubił). Wykorzystując nowoczesne gadżety i szybki montaż, w opowieści pozostaje ludzki i tradycyjny. Mówi bowiem przede wszystkim o stanie duszy swych bohaterów – ludzi przeżywających owo tytułowe piekło, całe życie skazanych na udawanie kogoś innego. Ten wątek mocno rozwinął zresztą Scorsese i chwała mu za to – to, wraz z kreacją Leonardo DiCaprio, jest największą zaletą jego filmu. Ale niestety na innych polach amerykański remake przegrywa mocno z pierwowzorem. Przede wszystkim na polu wiarygodności – o ile nie mam wątpliwości, że Triada jest tak potężna, a jej interesy tak rozwinięte, że potrafi wprowadzać swych ludzi w szeregi policji (a pamiętajmy, że był to plan rozciągnięty na lata), o tyle w przypadku kilkudziesięcioosobowej irlandzkiej mafii w Bostonie wygląda to już mało wiarygodnie. Drugim problemem jest zakończenie – w filmie azjatyckim ciekawe, interesujące moralnie, zadające pytanie o możliwość zmiany człowieka w postać, którą udaje, o możliwość uczynienia z kłamstwa prawdy. Twórcy „Infiltracji” wyraźnie przestraszyli się takich tropów i szybko wszystkie ważne postacie usunęli.
Dwie następne części „Infernal Affairs” nie dorównują pierwszej, ale jest to nadal bardzo dobre kino policyjne (czy też gangsterskie – zależy, z której strony patrzymy). Część druga to prequel – dowiadujemy się, jak szpiedzy (grani tu przez innych aktorów niż Andy Lau i Tony Leung, odtwarzające główne role w części pierwszej i trzeciej) rozpoczęli swą służbę, ale tym razem wcale nie oni odgrywają tu główną rolę. „Infernal Affairs II” to historia dziwnej przyjaźni inspektora policji Wonga i szefa mafii Sama (znanych z części pierwszej), a także ich rywalizacja z młodym i ambitnym gangsterem Hau (który zresztą jest przyrodnim bratem Yana – gliniarza udającego gangstera). Dobre kino gangstersko-psychologiczne, z kilkoma efektownymi pomysłami inscenizacyjnymi godnymi Michaela Manna i świetną, wzorowaną wyraźnie na „Ojcu chrzestnym” sceną równoległej egzekucji szefów rodzin mafijnych.
Część trzecia to dość dziwny sequel. Dziwny, bo przepleciony licznymi retrospekcjami, ujawniającymi nieznane dotąd fakty z życia Yana, Minga (szpieg udający gliniarza), inspektora Wonga i gangstera Sama. To też część o najbardziej skomplikowanej strukturze (zwłaszcza dla tych widzów, dla których wszystkie chińskie twarze wyglądają podobnie), z pewnością warto obejrzeć ją więcej niż raz, aby poukładać wszystkie wątki. Ming (będący tu ponownie zdecydowanie głównym bohaterem i znów odgrywany przez Andy Laua), po usunięciu Sama, stara się zerwać z przeszłością i budować swe życie jako lojalny i uczciwy policjant. Przeszłość jednak ma to do siebie, że potrafi dogonić teraźniejszość… Film gangsterski wart głębszej refleksji – absolutnie jednak nie da się go oglądać, nie znając dokładnie fabuły dwóch części wcześniejszych (w paru miejscach scen retrospektywnych można znaleźć pewne sprzeczności wobec pierwszej części – na przykład zanegowany jest fakt, że po śmierci inspektora Wonga nikt w policji nie wiedział o misji Yana – ale nie psuje to seansu). „Infernal Affairs III” kończy się nawiązaniem do początkowej sceny całego cyklu. Krąg się zamyka, historia zakończona. Historia, której na pewno nie można przegapić.
Filmy wydany w ładnym opakowaniu, po rozsądnej cenie, ale gdy się wie, że w Azji można dostać piękne wydanie kolekcjonerskie, gdzie na sześciu płytach oprócz filmów znaleźć można mnóstwo dodatków, to jednak trochę żal, że jedyne materiały dodatkowe na wydanych u nas płytach to zwiastuny innych pozycji dystrybutora…

Yoshiaki Kawajiri, Tai Kit Mak
‹Vampire Hunter D›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVampire Hunter D
Tytuł oryginalnyBanpaia hantâ D
Dystrybutor Vision
ReżyseriaYoshiaki Kawajiri, Tai Kit Mak
ZdjęciaHitoshi Yamaguchi
Scenariusz
MuzykaMarco D'Ambrosio
Rok produkcji2000
Kraj produkcjiHong Kong, Japonia, USA
Czas trwania103 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,78:1
WWW
Gatunekakcja, animacja, groza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Vampire Hunter D
Urocza animowana jazda w postmodernistyczną otchłań. Wydana u nas anime „Vampire Hunter D” to efektowne połączenie kina grozy, SF, fantasy, filmu kostiumowego i romansu, doprawione elementami westernu… W dalekiej przyszłości trwa wojna między ludźmi i wampirami. Jak to z wampirami bywa, górują nad ludźmi siłą i dodatkowymi możliwościami, stąd konieczność pojawienia się zawodu łowcy – specjalizowanego najemnika, polującego na istoty nocy. Jednym z nich jest tytułowy „D”, pół człowiek, pół wampir, od setek lat niestrudzony w swych misjach. Otrzymuje nowe zlecenie – ma uwolnić córkę majętnego człowieka, Johna Elbourne’a. To samo zlecenie dostaje też konkurencyjna ekipa zabójców wampirów – braci Markus. Sprawa okazuje się niełatwa nie tylko dlatego, że ów wampir, Meier Link, należy do bardzo potężnych Dzieci Nocy. Większym problemem jest to, że Charlotte Elbourne wcale nie chce być ratowana…
Nie ma w tym filmie może wielu fabularnych zaskoczeń ani zaskakujących artystycznych koncepcji, ale właśnie dzięki świetnie podanemu miksowi przeróżnych popkulturowych gatunków ogląda się to wybornie. Bardzo udaną postacią jest główny tytułowy bohater – który z pozoru przypomina Blade’a, ale w rzeczywistości dużo bliższy jest wiedźminowi Geraltowi. Tak jak on, zabija na zlecenie. Tak jak on, zawieszony jest między dwoma światami – ludzi i potworów. Tak jak on, traktowany jest przez obydwie rasy z rezerwą, jeśli nie z nienawiścią. Wreszcie tak jak Geralt, jest w stanie zrozumieć racje tych, których powszechnie uważa się za potwory. Jedna z ciekawszych anime dostępnych na polskim rynku, mogę ją polecić z czystym sumieniem miłośnikom wszelkiej odmiany fantastyki. Warto też wspomnieć, że jest ekranizacja powieści Hideyukiego Kikuchiego „Demon Deathchase” – trzeciej części przygód Łowcy Wampirów o imieniu „D”.
1 2 3 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Wehrmacht kontra SS
Sebastian Chosiński

7 V 2024

Powie ktoś, że oparta na prozie słowackiego pisarza Juraja Váha „Noc w Klostertal” byłaby ciekawsza, gdyby nie pojawiający się na finał wątek propagandowy. Tyle że nie pobrzmiewa on wcale fałszywą nutą. Gdyby przyjąć założenie, że cała ta historia wydarzyła się naprawdę, byłby nawet całkiem realistyczny. W każdym razie nie zmienia to faktu, że spektakl Tadeusza Aleksandrowicza ogląda się znakomicie nawet pięćdziesiąt pięć lat po premierze.

więcej »

Z filmu wyjęte: Latająca rybka
Jarosław Loretz

6 V 2024

W chińskich filmach nawet latające ryby są trochę… duże.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Polecamy

Latająca rybka

Z filmu wyjęte:

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

A gdyby tak na Księżycu kangur…
— Jarosław Loretz

Potwór grubszego kalibru
— Jarosław Loretz

Tanie lokum z haczykiem
— Jarosław Loretz

Aktor enigmatyczny
— Ewa Drab

Romanse z nutką szaleństwa
— Jarosław Loretz

Kto dziś tak umie kochać…
— Sebastian Chosiński

Przystojny zdolny
— Ewa Drab

Historia pewnego zniknięcia
— Joanna Pienio

Japoński Kubrick horroru filozoficznego
— Konrad Wągrowski

Kolejna historia z wampirami
— Mateusz Kowalski

Tegoż twórcy

W hołdzie japońskiej animacji
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.