Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Donatas Ulvydas
‹Tadas Blinda. Początek›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTadas Blinda. Początek
Tytuł oryginalnyTadas Blinda. Pradžia
ReżyseriaDonatas Ulvydas
ZdjęciaRamūnas Greičius
Scenariusz
ObsadaMantas Jankavičius, Agné Ditkovskyté, Tatiana Liutajewa, Vidas Petkevičius, Dainius Kazlauskas, Jokūbas Bareikis, Dominykas Vaitiekūnas, Mykolas Vildžiūnas, Antanas Šurnas
MuzykaKipras Mašanauskas
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiLitwa
Czas trwania111 min
Gatunekhistoryczny, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Ogólnolitewskie pojednanie nad grobem „pańskiej” Polski
[Donatas Ulvydas „Tadas Blinda. Początek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2

Sebastian Chosiński

East Side Story: Ogólnolitewskie pojednanie nad grobem „pańskiej” Polski
[Donatas Ulvydas „Tadas Blinda. Początek” - recenzja]

Wydarzenia tej nocy zmieniają dotychczasowe życie Blindy. Obarczany przez Motiejusa winą za śmierć przyjaciela, Tadas poprzysięga zemstę na tym, który strzelił Vincowi w plecy – był to Janek Razumowski. Tym sposobem prosty polski szlachcic (co prawda w rosyjskim mundurze, ale to wydaje się autorom filmu mniej istotne) urasta do rangi symbolu – okrutnego okupanta, który nie zawaha się przed użyciem żadnych środków, byle tylko osiągnąć swój zbrodniczy cel. Jaki? Uczynienie marzących o wolności litewskich chłopów na powrót niewolnikami swoich panów. Gdy Tadasowi udaje się w nadniemeńskiej puszczy zebrać grupę mężczyzn myślących tak samo jak on, postanawiają podjąć bezpardonową walkę z polskimi wyzyskiwaczami – o wolność i sprawiedliwość, „za nasze kobiety i dzieci, za nasz kraj”. Zaalarmowany przez Razumowskiego o buncie chłopów Murawjow wysyła na Litwę posiłki – oddział rotmistrza Sniegirowa. Teraz wspólnymi siłami Rosjanin i Polak będą starali się utopić powstanie we krwi. Co oczywiście nie ma prawa się udać. Bo przecież racja jest po stronie Blindy. Na dodatek Tadas zyskuje niespodziewanego sojusznika w osobie Bernard(as)a Gruiniusa, który pod wpływem dramatycznych wydarzeń dochodzi do wniosku, że w jego żyłach płynie jednak mimo wszystko krew litewska. To zbratanie międzyklasowe zostaje przypieczętowane dodatkowo ognistym uczuciem, jakie rodzi się pomiędzy zwykłym chłopem (Blinda) a bogatą szlachcianką (Krystyna). Bzdura? I to jaka! Niestety, z podobnych nonsensów i schematów, od lat powielanych przez kino hollywoodzkie, utkany jest cały film Ulvydasa. Jedynym nowym – w porównaniu z produkcjami amerykańskimi – elementem jest jego ostrze antypolskie. I nie chodzi tu o to, że Razumowski wysługuje się carowi, nosząc rosyjski mundur (wszak mieli go na sobie i Jarosław Dąbrowski, i Romuald Traugutt, a nawet… Władysław Anders), lecz o to, że nie przeciwstawiono mu postaci „dobrego – a przynajmniej neutralnego – Polaka”, co w oczywisty sposób może rodzić u widzów przekonanie, że wszyscy nasi rodacy na Litwie byli, jak jeden mąż, paskudnymi kanaliami.
W roli tytułowej reżyser obsadził debiutującego jako aktor filmowy, bo na deskach teatralnych zdarzało mu się już występować, trzydziestojednoletniego piosenkarza i (z wykształcenia) puzonistę Mantasa Jankavičiusa; jego ukochaną Krystynę zagrała natomiast – często pojawiająca się w obrazach rosyjskich i ukraińskich – piękna Agné Ditkovskyté („W grze”, „Boris Godunow”). W jej ojca Bernardasa Gruiniusa wcielił się doświadczony Vidas Petkevičius (rocznik 1949), zachodniej i polskiej publice znany między innymi z kilku kręconych na Litwie obrazów amerykańskich (jak na przykład „Opór” Edwarda Zwicka), w matkę Konstancję zaś – prawdziwa matka Ditkovskyté – Tatiana Liutajewa („Antykiller D.K.: Miłość bez pamięci”, „Wdowi parowiec”). Występny Janek Razumowski ma twarz niezależnego aktora i reżysera Mykolasa Vildžiūnasa, przyprawiający staremu Gruiniusowi rogi Edmundas – Dainiusa Kazlauskasa, z kolei towarzysz Blindy Motiejus – Jokūbasa Bareikisa. Honoru starej gwardii aktorskiej bronią legendarni litewscy artyści: Donatas Banionis („Król Lear”, „Solaris”), który wcielił się w generała Murawjowa, oraz Antanas Šurna (pamiętny przywódca Prusów walczących z Zakonem Krzyżackim w głośnym „Herkusie Mantasie” Marijonasa Gedrysa z 1972 roku), który użyczył swego emploi śmieszno-groźnemu rosyjskiemu rotmistrzowi Sniegirowowi.
Scenariusz filmu, oparty na wydanej w Wilnie przed ćwierćwieczem powieści Rimantasa Šavelisa, wyszedł spod pióra Jonasa Banysa, który do tej pory, poza kilkoma krótkometrażówkami, dał się poznać jedynie jako współautor dwóch części dramatu kryminalnego „Zero” (2006 i 2009) Emilisa Velivisa. Znacznie bardziej znaną postacią w światku filmowym jest operator Ramūnas Greičius, który największe, jak dotąd, sukcesy odnosił w Czechach i Słowacji – vide „Małe sekrety” (2002) i „Sekrety” (2007) Alice Nellis oraz nakręcony w koprodukcji z Polakami i Węgrami „Latający mnich i tajemnica Da Vinci” (2010) Mariany Čengel-Solčanskiej. W ojczyźnie ceniony jest także autor muzyki do „Tadasa Blindy”, czyli czterdziestodwuletni Kipras Mašanauskas, absolwent Państwowej Szkoły Sztuk imienia Mikalojusa Čiurlionisa (1988) oraz wileńskiej Akademii Muzycznej (1993). Dotychczas skomponował muzykę do ponad trzydziestu obrazów – krótko- i pełnometrażowych, dokumentalnych, fabularnych i animowanych – co bezsprzecznie świadczy zarówno o jego talencie, jak i wszechstronności. W filmie Ulvydasa niewiele miał jednak okazji do szczególnego wykazania się…
koniec
« 1 2
6 maja 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.