Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

SBB
‹FOS›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFOS
Wykonawca / KompozytorSBB
Data wydania26 kwietnia 2024
Wydawca GAD Records
NośnikCD
Czas trwania73:06
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Józef Skrzek, Apostolis Anthimos, Jerzy Piotrowski
Utwory
CD1
1) Dyskoteka06:55
2) FOS16:00
3) Xeni06:40
4) Penia16:00
5) Toczy się koło historii08:35
6) Atoa18:49
Wyszukaj / Kup

Tu miejsce na labirynt…: Od gitarowego brudu do morskich głębin
[SBB „FOS”, SBB „Sekunda” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Publikując pod koniec kwietnia „FOS” i „Sekundę”, GAD Records domknął kompaktową reedycję archiwalnej serii SBB „Radio Sessions”. Do znanych już wcześniej wersji winylowych dołączyło tym samym sześć utworów bonusowych powstałych w sierpniu 1975 i marcu 1977 roku. W sumie to – na obu krążkach – pięćdziesiąt minut dodatkowej, chociaż publikowanej już przed laty, muzyki.

Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Od gitarowego brudu do morskich głębin
[SBB „FOS”, SBB „Sekunda” - recenzja]

Publikując pod koniec kwietnia „FOS” i „Sekundę”, GAD Records domknął kompaktową reedycję archiwalnej serii SBB „Radio Sessions”. Do znanych już wcześniej wersji winylowych dołączyło tym samym sześć utworów bonusowych powstałych w sierpniu 1975 i marcu 1977 roku. W sumie to – na obu krążkach – pięćdziesiąt minut dodatkowej, chociaż publikowanej już przed laty, muzyki.

SBB
‹FOS›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFOS
Wykonawca / KompozytorSBB
Data wydania26 kwietnia 2024
Wydawca GAD Records
NośnikCD
Czas trwania73:06
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Józef Skrzek, Apostolis Anthimos, Jerzy Piotrowski
Utwory
CD1
1) Dyskoteka06:55
2) FOS16:00
3) Xeni06:40
4) Penia16:00
5) Toczy się koło historii08:35
6) Atoa18:49
Wyszukaj / Kup
Pięć lat trzeba było poczekać, aby wydane pierwotnie w wersjach winylowych trzecia (czyli „FOS”) oraz czwarta (nosząca tytuł „Sekunda”) część eSBeBowskich „Radio Sessions” z lat 70. pojawiły się na kompaktach. By osłodzić wielbicielom srebrnych dysków ten czas, wydawca, to jest GAD Records, zdecydował się na dodanie do każdej płyty pochodzących z tych samych sesji bonusów. I chociaż nie ma wśród tych sześciu dodanych utworów absolutnych premier (każdy pojawił się już gdzieś wcześniej), to jednak udanie dopełniają one zawartość wcześniejszych longplayów, tworząc z nimi integralną całość. Na „FOS” trafiły nagrania zarejestrowane w sierpniu 1975 roku w Polskim Radiu w Gdańsku, natomiast na „Sekundę” – w marcu 1977 roku w tak bliskim zespołowi i samemu Józefowi Skrzekowi studiu opolskim (te akurat powstały na zamówienie warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych i mają stricte ilustracyjny charakter).
Nie ukrywam, że znacznie bliższe są mi utwory zawarte na „FOS”. Prezentują one bowiem SBB w wersji bardzo rockowej i bluesowej – takiej, jaką poznaliśmy z wydanego rok wcześniej koncertowego debiutu. Skrzek gra tu nie tylko na syntezatorze Davolisint i fortepianie akustycznym, ale równie chętnie sięga po przesterowany bas. Sporo do powiedzenia ma także Apostolis Anthimos, którego gitara, co nie zawsze zdarzało się na albumach wydanych w drugiej połowie dekady, pojawia się w roli pierwszoplanowej. Jest też oczywiście perkusista Jerzy Piotrowski, który niekiedy generuje taką moc, że nie zdziwiłbym się, gdyby znajdujące się gdzieś w okolicy gdańskiego studia sejsmografy zanotowały tamtego dnia pewne anomalie. O podstawowej zawartości tego krążka pisałem już przed pięcioma laty, dlatego dzisiaj skupię się jedynie na bonusach.
Są wprawdzie tylko dwa, ale w sumie trwają ponad dwadzieścia siedem minut. Pierwszy to pierwotna wersja suity „Toczy się koło historii”. Znacznie dłuższą, rozbudowaną do dwudziestu minut Józef Skrzek przedstawił na wydanym w 1980 roku solowym longplayu „Ojciec chrzestny Dominika”. Fani SBB usłyszeli ją po raz pierwszy, wsłuchując się w dodatki do debiutanckiego krążka grupy w ramach boxu „Anthology 1974-2004” (2004). Różnią się one – ta zespołowa z 1975 i solowa z 1979 roku (bo wtedy właśnie Skrzek nagrywał album) – znacznie: pierwotna jest „brudniejsza”, ale też bardziej kojarząca się z rockiem progresywnym (za sprawą powłóczystej, to znów delikatnie łkającej gitary „Lakisa”), nie brakuje w niej także – zwłaszcza w warstwie wokalnej – odniesień do bluesa. Smaku dodają też dźwięki fortepianu i nade wszystko „żywa” – i jednocześnie żywiołowa – perkusja „Kety”.

SBB
‹Sekunda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSekunda
Wykonawca / KompozytorSBB
Data wydania26 kwietnia 2024
Wydawca GAD Records
NośnikCD
Czas trwania68:59
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Józef Skrzek, Apostolis Anthimos, Jerzy Piotrowski
Utwory
CD1
1) Motyw szkarłatny05:50
2) Sekunda03:55
3) Podejście03:05
4) Zapadnia05:55
5) Septet elektronowy03:20
6) EGAH05:00
7) Wiosenna preria05:50
8) Ogniste koło12:35
9) Głębia morska03:42
10) Wibrująca pozytywka03:35
11) Jutrzenka04:26
12) Wiosna II – W drogę11:25
Wyszukaj / Kup
Niemal dziewiętnastominutowa instrumentalna kompozycja „Atoa” (znana z albumu „Sierpień”, który pojawił się w boxie „Lost Tapes, Vol. 1: Studio & Live Recordings 1974-1978” przed dziewiętnastoma laty) to gratka zwłaszcza dla tych, którzy uważają Anthimosa za najwybitniejszego polskiego gitarzystę rockowego. Pierwszych kilkanaście minut to bowiem jego improwizacja – raz bardziej rockowa, to znów bluesowa, raz brzmiąca zaskakująco czysto, to znów podrasowana przesterami. W każdej sekundzie udowadniająca jednak, że mamy do czynienia z najprawdziwszym wirtuozem. Artystą, dla którego instrument nie skrywa żadnych tajemnic. I pomyśleć, że to wszystko wyczarował muzyk mający w tamtym momencie dopiero… dwadzieścia jeden lat! Ostatnie cztery minuty „Atoi” to już trochę inny świat: kiedy do Apostolisa dołączają rozpędzeni Skrzek (na basie) i Piotrowski (oczywiście na bębnach), gitarzysta skupia się dużo bardziej na melodii, ale też robi sporo, aby nie obniżyć emocjonalnej intensywności kolegów.
Sesja w studiu Polskiego Radia w Opolu odbyła się rok i siedem miesięcy później, czyli w marcu 1977. W tym czasie muzycy zdążyli nagrać materiał na dwie kolejne płyty studyjne: „Pamięć” (wrzesień 1976) oraz „Jerzyk” (styczeń 1977). A gdy tylko wywiązali się ze zobowiązań wobec Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (WFDiF), natychmiast przenieśli się z Opola do Warszawy, gdzie z kolei w drugiej połowie marca i na początku kwietnia zarejestrowali utwory, które trafiły na dwa następne longplaye: „Geirę” (tu trio wystąpiło jako zespół akompaniujący wokalistce Halinie Frąckowiak) oraz sygnowane już nazwą SBB „Ze słowem biegnę do ciebie”. Szalony to był czas!
W marcu 1977 roku Skrzek odsunął na bok włoskiego Davolisinta, znacznie chętniej sięgając po Minimooga i elektryczne piano Fendera. Część utworów, jakie trafiły na „Sekundę”, o czym również pisałem pięć lat temu, to w zasadzie jego solowe numery, zagrane jedynie przy użyciu instrumentów klawiszowych (co można uznać za preludium do jego przyszłej kariery już bez wsparcia „Lakisa” i „Kety”). I takie są też trzy z czterech bonusów dodanych do wydania kompaktowego płyty. Wszystkie upubliczniono po raz pierwszy na kompakcie zatytułowanym „Ogniste koło”, który w 2006 roku wszedł w skład boxu „Lost Tapes, Vol. 2: Studio & Live Recordings 1971-1979”. „Głębia morska”, „Wibrująca pozytywka” i „Jutrzenka” – to leniwie snujące się ilustracje muzyczne, które powstały po to, aby ubarwić produkcje dokumentalne WFDiF, względnie przez parę sekund pojawić się w „Polskiej Kronice Filmowej”.
Dlatego należy je traktować raczej jako wprawki instrumentalne. Jako ciekawostka – sprawdzają się, ale gdybym miał wysłuchać złożonego z nich koncertu – usnąłbym pewnie w połowie. Nie dlatego, że Skrzek nie stara się, że świadomie zanudza słuchacza. Po prostu: cel, dla którego powstały, jest zupełnie inny niż bawić publikę. Ostatnim bonusem na „Sekundzie” jest ponad jedenastominutowy fragment suity „Malczewski” (która na kompakcie ukazała się w 2009 roku na dysku „Muzyka teatralna”). To „Wiosna II – W drogę”, której ton poza Minimoogiem i fortepianem elektrycznym nadaje jeszcze bluesowo brzmiąca harmonijka ustna (na niej również gra Józef). Zgodnie z tytułem, muzyka brzmi optymistycznie, napawa nadzieją, w czym trochę zasługi ma także Jerzy Piotrowski (Anthimos w czasie pracy nad tym utworem dostał wolne). Im bliżej końca, tym robi się gęściej i bardziej dynamicznie. By jednak w pełni docenić ten numer, warto posłuchać go w otoczeniu całej ścieżki dźwiękowej do spektaklu lubelskiego Teatru Wizji i Ruchu w reżyserii Jerzego Leszczyńskiego (1947-2008).
koniec
24 maja 2024
Skład:
Józef Skrzek – gitara basowa, syntezator Davolisint, fortepian, fortepian elektryczny, syntezatory, harmonijka ustna, śpiew
Apostolis Anthimos – gitara elektryczna, gitara akustyczna
Jerzy Piotrowski – perkusja

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

My mieliśmy Miliana, Szwedzi mają Ståhla
Sebastian Chosiński

13 VI 2024

Szwedzki wibrafonista Mattias Ståhl znany jest przede wszystkim jako doskonały akompaniator tuzów skandynawskiego jazzu. Mało kto wie, że stoi on również na czele własnej formacji – Ståhls Trio. Jest w tym trochę i jego winy, ponieważ choć grupa istnieje od piętnastu lat, wydaje właśnie dopiero czwartą płytę. Ale za to możecie być pewni, że „Brain Drain” to jazz najwyższej jakości.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Free ponad wszystko!
Sebastian Chosiński

11 VI 2024

Matylda Gerber dzieli swoje życie artystyczne na dwa. Część czasu poświęca Ślinie, część kwartetowi Sneaky Jesus. I trzeba przyznać, że w obu przypadkach zasługuje na największe pochwały. Druga z wymienionych formacji przed paroma miesiącami doczekała się nowego albumu – „For Chaching Taphed” – który powinien przypaść do gustu tym wszystkim, którzy chcą się zanurzyć w odmętach free jazzu i free rocka, a nawet… free metalu.

więcej »

Wszystkie drogi prowadzą do Bazylei
Sebastian Chosiński

7 VI 2024

Po wydaniu dwóch płyt w swojej ojczyźnie argentyńska wokalistka i kompozytorka Luciana Morelli postanowiła przenieść się do Europy i – przynajmniej na razie – osiedlić w Bazylei. Tu podjęła studia i tu nagrała dwa kolejne albumy. Ten drugi, który właśnie trafia do sprzedaży, to łączący jazz argentyński, pieśń poetycką i muzykę klasyczną „Words of the Wind”.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.