Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

SBB
‹FOS›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFOS
Wykonawca / KompozytorSBB
Data wydania26 kwietnia 2024
Wydawca GAD Records
NośnikCD
Czas trwania73:06
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Józef Skrzek, Apostolis Anthimos, Jerzy Piotrowski
Utwory
CD1
1) Dyskoteka06:55
2) FOS16:00
3) Xeni06:40
4) Penia16:00
5) Toczy się koło historii08:35
6) Atoa18:49
Wyszukaj / Kup

Tu miejsce na labirynt…: Od gitarowego brudu do morskich głębin
[SBB „FOS”, SBB „Sekunda” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Publikując pod koniec kwietnia „FOS” i „Sekundę”, GAD Records domknął kompaktową reedycję archiwalnej serii SBB „Radio Sessions”. Do znanych już wcześniej wersji winylowych dołączyło tym samym sześć utworów bonusowych powstałych w sierpniu 1975 i marcu 1977 roku. W sumie to – na obu krążkach – pięćdziesiąt minut dodatkowej, chociaż publikowanej już przed laty, muzyki.

Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Od gitarowego brudu do morskich głębin
[SBB „FOS”, SBB „Sekunda” - recenzja]

Publikując pod koniec kwietnia „FOS” i „Sekundę”, GAD Records domknął kompaktową reedycję archiwalnej serii SBB „Radio Sessions”. Do znanych już wcześniej wersji winylowych dołączyło tym samym sześć utworów bonusowych powstałych w sierpniu 1975 i marcu 1977 roku. W sumie to – na obu krążkach – pięćdziesiąt minut dodatkowej, chociaż publikowanej już przed laty, muzyki.

SBB
‹FOS›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFOS
Wykonawca / KompozytorSBB
Data wydania26 kwietnia 2024
Wydawca GAD Records
NośnikCD
Czas trwania73:06
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Józef Skrzek, Apostolis Anthimos, Jerzy Piotrowski
Utwory
CD1
1) Dyskoteka06:55
2) FOS16:00
3) Xeni06:40
4) Penia16:00
5) Toczy się koło historii08:35
6) Atoa18:49
Wyszukaj / Kup
Pięć lat trzeba było poczekać, aby wydane pierwotnie w wersjach winylowych trzecia (czyli „FOS”) oraz czwarta (nosząca tytuł „Sekunda”) część eSBeBowskich „Radio Sessions” z lat 70. pojawiły się na kompaktach. By osłodzić wielbicielom srebrnych dysków ten czas, wydawca, to jest GAD Records, zdecydował się na dodanie do każdej płyty pochodzących z tych samych sesji bonusów. I chociaż nie ma wśród tych sześciu dodanych utworów absolutnych premier (każdy pojawił się już gdzieś wcześniej), to jednak udanie dopełniają one zawartość wcześniejszych longplayów, tworząc z nimi integralną całość. Na „FOS” trafiły nagrania zarejestrowane w sierpniu 1975 roku w Polskim Radiu w Gdańsku, natomiast na „Sekundę” – w marcu 1977 roku w tak bliskim zespołowi i samemu Józefowi Skrzekowi studiu opolskim (te akurat powstały na zamówienie warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych i mają stricte ilustracyjny charakter).
Nie ukrywam, że znacznie bliższe są mi utwory zawarte na „FOS”. Prezentują one bowiem SBB w wersji bardzo rockowej i bluesowej – takiej, jaką poznaliśmy z wydanego rok wcześniej koncertowego debiutu. Skrzek gra tu nie tylko na syntezatorze Davolisint i fortepianie akustycznym, ale równie chętnie sięga po przesterowany bas. Sporo do powiedzenia ma także Apostolis Anthimos, którego gitara, co nie zawsze zdarzało się na albumach wydanych w drugiej połowie dekady, pojawia się w roli pierwszoplanowej. Jest też oczywiście perkusista Jerzy Piotrowski, który niekiedy generuje taką moc, że nie zdziwiłbym się, gdyby znajdujące się gdzieś w okolicy gdańskiego studia sejsmografy zanotowały tamtego dnia pewne anomalie. O podstawowej zawartości tego krążka pisałem już przed pięcioma laty, dlatego dzisiaj skupię się jedynie na bonusach.
Są wprawdzie tylko dwa, ale w sumie trwają ponad dwadzieścia siedem minut. Pierwszy to pierwotna wersja suity „Toczy się koło historii”. Znacznie dłuższą, rozbudowaną do dwudziestu minut Józef Skrzek przedstawił na wydanym w 1980 roku solowym longplayu „Ojciec chrzestny Dominika”. Fani SBB usłyszeli ją po raz pierwszy, wsłuchując się w dodatki do debiutanckiego krążka grupy w ramach boxu „Anthology 1974-2004” (2004). Różnią się one – ta zespołowa z 1975 i solowa z 1979 roku (bo wtedy właśnie Skrzek nagrywał album) – znacznie: pierwotna jest „brudniejsza”, ale też bardziej kojarząca się z rockiem progresywnym (za sprawą powłóczystej, to znów delikatnie łkającej gitary „Lakisa”), nie brakuje w niej także – zwłaszcza w warstwie wokalnej – odniesień do bluesa. Smaku dodają też dźwięki fortepianu i nade wszystko „żywa” – i jednocześnie żywiołowa – perkusja „Kety”.

SBB
‹Sekunda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSekunda
Wykonawca / KompozytorSBB
Data wydania26 kwietnia 2024
Wydawca GAD Records
NośnikCD
Czas trwania68:59
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Józef Skrzek, Apostolis Anthimos, Jerzy Piotrowski
Utwory
CD1
1) Motyw szkarłatny05:50
2) Sekunda03:55
3) Podejście03:05
4) Zapadnia05:55
5) Septet elektronowy03:20
6) EGAH05:00
7) Wiosenna preria05:50
8) Ogniste koło12:35
9) Głębia morska03:42
10) Wibrująca pozytywka03:35
11) Jutrzenka04:26
12) Wiosna II – W drogę11:25
Wyszukaj / Kup
Niemal dziewiętnastominutowa instrumentalna kompozycja „Atoa” (znana z albumu „Sierpień”, który pojawił się w boxie „Lost Tapes, Vol. 1: Studio & Live Recordings 1974-1978” przed dziewiętnastoma laty) to gratka zwłaszcza dla tych, którzy uważają Anthimosa za najwybitniejszego polskiego gitarzystę rockowego. Pierwszych kilkanaście minut to bowiem jego improwizacja – raz bardziej rockowa, to znów bluesowa, raz brzmiąca zaskakująco czysto, to znów podrasowana przesterami. W każdej sekundzie udowadniająca jednak, że mamy do czynienia z najprawdziwszym wirtuozem. Artystą, dla którego instrument nie skrywa żadnych tajemnic. I pomyśleć, że to wszystko wyczarował muzyk mający w tamtym momencie dopiero… dwadzieścia jeden lat! Ostatnie cztery minuty „Atoi” to już trochę inny świat: kiedy do Apostolisa dołączają rozpędzeni Skrzek (na basie) i Piotrowski (oczywiście na bębnach), gitarzysta skupia się dużo bardziej na melodii, ale też robi sporo, aby nie obniżyć emocjonalnej intensywności kolegów.
Sesja w studiu Polskiego Radia w Opolu odbyła się rok i siedem miesięcy później, czyli w marcu 1977. W tym czasie muzycy zdążyli nagrać materiał na dwie kolejne płyty studyjne: „Pamięć” (wrzesień 1976) oraz „Jerzyk” (styczeń 1977). A gdy tylko wywiązali się ze zobowiązań wobec Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (WFDiF), natychmiast przenieśli się z Opola do Warszawy, gdzie z kolei w drugiej połowie marca i na początku kwietnia zarejestrowali utwory, które trafiły na dwa następne longplaye: „Geirę” (tu trio wystąpiło jako zespół akompaniujący wokalistce Halinie Frąckowiak) oraz sygnowane już nazwą SBB „Ze słowem biegnę do ciebie”. Szalony to był czas!
W marcu 1977 roku Skrzek odsunął na bok włoskiego Davolisinta, znacznie chętniej sięgając po Minimooga i elektryczne piano Fendera. Część utworów, jakie trafiły na „Sekundę”, o czym również pisałem pięć lat temu, to w zasadzie jego solowe numery, zagrane jedynie przy użyciu instrumentów klawiszowych (co można uznać za preludium do jego przyszłej kariery już bez wsparcia „Lakisa” i „Kety”). I takie są też trzy z czterech bonusów dodanych do wydania kompaktowego płyty. Wszystkie upubliczniono po raz pierwszy na kompakcie zatytułowanym „Ogniste koło”, który w 2006 roku wszedł w skład boxu „Lost Tapes, Vol. 2: Studio & Live Recordings 1971-1979”. „Głębia morska”, „Wibrująca pozytywka” i „Jutrzenka” – to leniwie snujące się ilustracje muzyczne, które powstały po to, aby ubarwić produkcje dokumentalne WFDiF, względnie przez parę sekund pojawić się w „Polskiej Kronice Filmowej”.
Dlatego należy je traktować raczej jako wprawki instrumentalne. Jako ciekawostka – sprawdzają się, ale gdybym miał wysłuchać złożonego z nich koncertu – usnąłbym pewnie w połowie. Nie dlatego, że Skrzek nie stara się, że świadomie zanudza słuchacza. Po prostu: cel, dla którego powstały, jest zupełnie inny niż bawić publikę. Ostatnim bonusem na „Sekundzie” jest ponad jedenastominutowy fragment suity „Malczewski” (która na kompakcie ukazała się w 2009 roku na dysku „Muzyka teatralna”). To „Wiosna II – W drogę”, której ton poza Minimoogiem i fortepianem elektrycznym nadaje jeszcze bluesowo brzmiąca harmonijka ustna (na niej również gra Józef). Zgodnie z tytułem, muzyka brzmi optymistycznie, napawa nadzieją, w czym trochę zasługi ma także Jerzy Piotrowski (Anthimos w czasie pracy nad tym utworem dostał wolne). Im bliżej końca, tym robi się gęściej i bardziej dynamicznie. By jednak w pełni docenić ten numer, warto posłuchać go w otoczeniu całej ścieżki dźwiękowej do spektaklu lubelskiego Teatru Wizji i Ruchu w reżyserii Jerzego Leszczyńskiego (1947-2008).
koniec
24 maja 2024
Skład:
Józef Skrzek – gitara basowa, syntezator Davolisint, fortepian, fortepian elektryczny, syntezatory, harmonijka ustna, śpiew
Apostolis Anthimos – gitara elektryczna, gitara akustyczna
Jerzy Piotrowski – perkusja

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Radość dzieciństwa i smutek starości
Sebastian Chosiński

21 VI 2024

Mogliście jeszcze nie słyszeć o angielskim trębaczu Stevenie Nicholsie. Jest młody i dopiero debiutuje. Ale na pewno warto już teraz zwrócić uwagę na jego album „From Dust”, aby później nie być zaskoczonym. A tym bardziej, żeby za parę lat nie wyrzucać sobie, iż przegapiliście moment, w którym artysta ten po raz pierwszy wyciągnął do Was rękę.

więcej »

Artystka nieobojętna
Sebastian Chosiński

20 VI 2024

Rok 2024 będzie należał do łotewskiej, chociaż od lat mieszkającej w Amsterdamie, wokalistki i pianistki Līvy Dumpe. W maju ukazała się płyta grupy Flatland Prayer z jej udziałem; w listopadzie usłyszymy ją na albumie big bandu Kika Sprangers Large Ensemble, a może jeszcze przed grudniem pojawi się także krążek Meander Trio. Mało? To na dokładkę mamy jeszcze jej debiut solowy – nagrany w międzynarodowym składzie longplay „Tālskatis”.

więcej »

Trzech solistów w łódce, nie licząc sekcji rytmicznej
Sebastian Chosiński

18 VI 2024

Po trzech płytach nagranych w ojczystej Hiszpanii i z rodakami w składzie flecista Fernando Brox postanowił wybrać się do Bazylei, aby skompletować zupełnie nowy zespół. A że to szwajcarskie miasto jest jednym z głównych w Europie ośrodków przyciągających jazzmanów z całego świata, powstała międzynarodowa grupa, której album – „From Within” – mieni się najróżniejszymi barwami.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Free ponad wszystko!
— Sebastian Chosiński

Kopenhaska dekonstrukcja Manhattanu
— Sebastian Chosiński

Poezja otwieranych drzwi percepcji
— Sebastian Chosiński

Podróż w nieznane
— Sebastian Chosiński

Od free jazzu do hard rocka
— Sebastian Chosiński

Zimowy lament w cieniu Jupitera
— Sebastian Chosiński

Z Beskidów widać Jukatan, Afrykę i Japonię
— Sebastian Chosiński

W cieniu Purpurowego Słońca
— Sebastian Chosiński

Mroczne zaułki Malmö
— Sebastian Chosiński

Wpływ tykwy na rozwój światowej muzyki
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Na brzegu rzeki łagodnej usiadłam i płakałam…
— Sebastian Chosiński

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.