Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ang Lee
‹Tajemnica Brokeback Mountain›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTajemnica Brokeback Mountain
Tytuł oryginalnyBrokeback Mountain
Dystrybutor Monolith
Data premiery24 lutego 2006
ReżyseriaAng Lee
ZdjęciaRodrigo Prieto
Scenariusz
ObsadaHeath Ledger, Jake Gyllenhaal, Michelle Williams, Anne Hathaway, Randy Quaid, Linda Cardellini, Anna Faris, Scott Michael Campbell, Kate Mara
MuzykaGustavo Santaolalla
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania134 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Porażki i sukcesy A.D. 2006

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 7 8 9

Esensja

Porażki i sukcesy A.D. 2006

Wyszukaj / Kup
DVD
PD: Gdyby dystrybutorzy zdecydowali się wprowadzić do kin bohemiarską rock-operę „Rent”, doskonały dramat o pedofilii „Zły dotyk” i poetycką tragikomedię „Wszystko jest iluminacją”, te trzy tytuły z całą pewnością znalazłyby się w mojej tegorocznej pierwszej dziesiątce. Nie należy też przegapić „Mean Creek” Estesa i „Milionerów” Danny’ego Boyle’a. Widzieliście coś z tego? I widzieliście w ogóle jakieś inne filmy, które warto polecić czytelnikom „Esensji”?
MCh: Na krajowych DVD? Bez dwóch zdań całą trylogię „Infernal Affairs” – całościowo lepszą niż wzorowany na niej film Scorsese i przede wszystkim poważniejszą w sensie dorosłych pytań. Obok tego na przykład pierwsze polskie wydanie mało znanego filmu Altmana „Vincent i Theo”.
ED: Coraz więcej interesujących filmów trafia od razu na DVD zamiast do kin. A to bardzo niesprawiedliwe dla wielu tytułów. Poprę Piotrka, jeśli chodzi o „Rent” i jeszcze wspomnę o Bollywood, które teoretycznie w kinach jest wyświetlane, ale jedynie w wybranych (trudno nazwać jedną kopię bogatym zapleczem). A to kinematografia naprawdę warta zauważenia, chociaż specyficzna i dla niektórych zbyt przesłodzona i uczuciowa. Osobiście polecam niezwykłą „Veer-Zaarę” Yasha Chopry.
Prognozy na 2007
PD: Na koniec krótko – jakich filmów wyczekujecie z niecierpliwością? Jakie spodziewacie się wychwalać w dyskusji podsumowującej za rok? Ja od razu przyznam, że niewiele z zapowiedzianych do tej pory premier budzi mój entuzjazm. Największe nadzieje pokładam w „Zodiaku” Finchera i „300” Snydera. Choć zapewne będzie jak co roku – rozczarują mnie faworyci, a zachwycą rzeczy, wobec których dziś nie mam żadnych oczekiwań.
ED: A ja wręcz przeciwnie: jest całkiem sporo tytułów, które – mam nadzieję – spełnią oczekiwania. Oprócz wspomnianego wyżej „Zodiaka”, czekam na czarowanie na ekranie magika Nolana w „Prestiżu” i tytułowego iluzjonisty o twarzy Edwarda Nortona w filmie nagrodzonym w tym roku Srebrną Żabą na naszym Camerimage. Jak co roku ciekawa jestem nowego Eastwooda i Allena, co jednak nie oznacza, że wspomnę o ich nowych dokonaniach w dyskusji podsumowującej 2007. Do głowy przychodzi mi jeszcze „Królowa” Frearsa, szkoda tylko, że polscy dystrybutorzy poskąpili nam ostatniego filmu twórcy „Niebezpiecznych związków” – „Mrs. Henderson presents”. Czekam też na „The Good German” i „Małe dzieci”. Przypuszczam, że mając tak wielkie nadzieje na kolejny rok, wychodzi ze mnie po prostu niepoprawna optymistka.
KW: Ależ oczywiście, że jest na co czekać! Po pierwsze – dwa razy Eastwood! Po drugie – od dawna oczekiwany „Zodiak” Finchera, z bardzo oczekiwanym przeze mnie i Ulę seryjnym mordercą (wtajemniczeni wiedzą dlaczego). Po trzecie nowy, dłuuugo oczekiwany Lynch. Po czwarte nagrodzony w Łodzi „Labirynt Fauna” del Toro. Czekam też na „Prestiż”, „Małe dzieci”, ciekaw jestem oczywiście „Rysia”, „300 Spartan” i Allena. No i nie zapominajmy, że w 2007 powraca Jason Bourne!
MCh: Kurczę, a ja już i Lyncha, i Del Toro widziałem, i też się rozczarowałem… Powtarzam się, co?
ED: Konradzie, ja jestem z wami w klubie Zodiaka, nie zapominaj, bo to się może źle skończyć… :-)
PD: Ojej, ja też jestem optymistą, ale najwyraźniej nie jestem tak praworządnym obywatelem jak wy, bo nie przywykłem czekać pół roku na coś, co mogę zobaczyć już teraz w jakości DVD :-). A że akurat wymieniliście głównie filmy, które wchodzą na początku roku (niektóre nawet, podejrzewam, zanim nasza dyskusja pojawi się na www), większość z nich miałem już przyjemność obejrzeć. I cóż, na razie mogę zdradzić jedynie tyle, że chyba już widziałem najlepszy film 2007 roku.
A na koniec…
KW: …proponuję jeszcze krótko, wzorem zeszłorocznej dyskusji, podsumować rok. Jaka scena filmowa najbardziej Wam zapadła w pamięć podczas kinowych seansów 2006 roku?
ED: Oczywiście tłum masek V przed parlamentem londyńskim, obrączka odbijająca się od poręczy w kluczowej scenie „Wszystko gra”, modlitwa arabskiego terrorysty otwierająca „Lot 93” oraz podróż na mechanicznym koniku w „Jak we śnie”. Dziewczynka odbierająca feralny telefon w „Monachium”. No i na koniec coś luźniejszego: już słynny tekst nowego Bonda przy barze w „Casino Royale”. Całkiem sporo wróciło do mnie z zakamarków pamięci. Czyli może rok 2006 był całkiem ciekawy?
PD: Ciekawe, że na przykład z pełnego przemocy „Apocalypto” najbardziej utkwiła mi w pamięci scena z kobietą rodzącą w wodzie. Nie mogę też nie wspomnieć najśmieszniejszej sceny roku, czyli dyskusji o „LOTR” i „Star Wars” w „Sprzedawcach 2”. Na pewno wyraz twarzy Łucji, gdy po raz pierwszy przeszła przez szafę do Narnii. Odstrzelenie raka mózgu w „Jabłkach Adama”. Scena z „Dobrego roku”, gdy Crowe i Cotillard oglądają fragmenty starych filmów w kawiarni nad wodą. Scena z „Wiatru buszującego w jęczmieniu”, gdy Cillian Murphy musi wykonać egzekucję na przyjacielu z dzieciństwa. Tortury na Clooneyu w „Syrianie”. Czołówka, free running i… tortury na Bondzie w „Casino Royale”. No i chyba najbardziej wzruszająca – gdy w „Murderball” chłopak z kikutami rąk i nóg opowiada, że czasem marzy, że lata. To tak na szybko, choć gdybym chwilę dłużej pomyślał, na bank znalazłbym więcej. Tylko po co – każda z tych scen jest świetna, żadna wybitna na tyle, bym mógł ją zdecydowanie wyróżnić.
KW: Niekwestionowany numer jeden to dla mnie wynoszenie nowonarodzonego dziecka z piekła bitwy w „Ludzkich dzieciach”. Łzy same ciekły mi po twarzy. Dalej bardzo mocna scena zimnej egzekucji dokonanej na nagiej kobiecie w „Monachium”. I to Spielberg coś takiego nakręcił! A przekornie dodam też motorówkę przecinającą fale Morza Karaibskiego w „Miami Vice”. :-)
Życzę więc w 2007 roku w kinie Ewie więcej arabskich terrorystów na mechanicznym koniku, Piotrowi torturowanego Bonda oglądającego przy tym wraz z Marion Cotillard fragmenty starych filmów, a sobie oczywiście nagich kobiet wiozących na motorówce nowonarodzone dzieci. I po tym optymistycznym akcencie ogłaszam, że następna dyskusja już za rok.

Najlepsze filmy roku 2006 według redakcji „Esensji”:
1. Tajemnica Brokeback Mountain
2. Monachium
3. Casino Royale
4. Ludzkie dzieci
5. Babel
6. V jak Vendetta
7. Murderball: Gra o życie
8. Plan doskonały
9. Good Night and Good Luck
10. Jabłka Adama
Specjalnie wyróżnienie – najlepszy polski film:
Wszyscy jesteśmy Chrystusami
koniec
« 1 7 8 9
7 stycznia 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Android starszej daty
Jarosław Loretz

29 IV 2024

Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Do sedna: Alejandro González Iñárritu. Babel
— Marcin Knyszyński

20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja

10 najlepszych westernów XXI wieku
— Esensja

100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja

100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja

Superbohaterowie drugiego planu. Suplement do rankingu
— Konrad Wągrowski, Jarosław Loretz, Kamil Witek

Najlepsze filmy science fiction – druga setka
— Esensja

100 najlepszych filmów science fiction wszech czasów
— Esensja

50 najlepszych westernów wszech czasów
— Esensja

James Bond: Ranking filmów z Jamesem Bondem
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Krystian Fred, Jakub Gałka, Łukasz Gręda, Gabriel Krawczyk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Z tego cyklu

Porażki i sukcesy A.D. 2007
— Michał Chaciński, Piotr Dobry, Ewa Drab, Urszula Lipińska, Łukasz Twaróg, Kamil Witek, Konrad Wągrowski

Porażki i sukcesy A.D. 2005
— Esensja

Porażki i sukcesy A.D. 2003
— Esensja

Literackie porażki i sukcesy 2002
— Esensja

Kinowe porażki i sukcesy 2002
— Esensja

Kinowe porażki i sukcesy 2001
— Esensja

Tegoż twórcy

Kroniki młodego Stevena Spielberga
— Konrad Wągrowski

Do sedna: Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Alejandro González Iñárritu. Birdman
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Alejandro González Iñárritu. Biutiful
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Alejandro González Iñárritu. 21 gramów
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Alejandro González Iñárritu. Amores perros
— Marcin Knyszyński

Dobry, zły i łamliwy
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Rozszczepieni
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Listopad 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.