Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹Oscar›

NazwaOscar
OpisNagroda Amerykańskiej Akademii Filmowej.
WWW

Oscary 2008: Esensja przyznaje Oscary

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2 3 4 »

Piotr Dobry, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2008: Esensja przyznaje Oscary

Najlepszy film
Dostanie: „Slumdog. Milioner z ulicy”
Powinien dostać: „Lektor”
Trudny wybór. W tym roku każdy z filmów ma swoją osobistą wartość i z całej piątki tylko „Obywatela Milka” bez żalu wymieniłbym na „Mrocznego Rycerza”. Pewne jest to, że tegoroczne Oscary są triumfem producenckiej skromności, bo tylko „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona” imponuje ponad stumilionowym budżetem. Gdybym był członkiem Akademii, to mój wybór padłby na „Lektora”, bo to jedyny film z nominowanych, który prawdziwie mną wzruszył. Ale że to raczej oscarowy kopciuszek, to nie wróżę mu wielkiej kariery. Zwycięży „Slumdog”, bo uwielbiają go wszyscy: krytycy, widzowie, a szczególnie ci przyznający wyróżnienia pod każdą szerokością geograficzną. Dla „Buttona” przeznaczona jest rola największego przegranego Oscarów, acz dotkliwą porażkę w najważniejszych rozdaniach powinien choć trochę powetować sobie w kategoriach technicznych. Czarnym koniem może okazać się „Milk”, bo zaskoczył sporą liczbą nominacji. Jednak chyba nikt nie ma wątpliwości, że ten rok będzie należał do „Slumdoga”, co akurat ze względu na osobiste fascynacje wszystkim, co indyjskie, jakoś specjalnie mnie nie zmartwi.
Najlepszy aktor
Dostanie: Mickey Rourke „Zapaśnik”
Powinien dostać: Mickey Rourke „Zapaśnik”
Zaczynam dochodzić do wniosku, że to kategoria, która z roku na rok staje się coraz bardziej przewidywalna. Zwycięzcy z ostatnich czterech lat, czyli Foxx, Seymour-Hoffman, Whitaker i Day-Lewis, już na długo przed rozdaniem statuetek nie mieli realnej konkurencji. Tym razem wszyscy doceniają – i słusznie – powracającego z aktorskiej bocznicy Micky’ego Rourke’a (Złoty Glob i BAFTA). A że Akademia lubi takie osobiste historie, to nie omieszka dorzucić mu także swojej nagrody. Wbrew pozorom jednak w tym roku jest naprawdę wyrównanie, bo świetną kreację stworzył każdy z nominowanych. A jak silnie obsadzona to kategoria, niech świadczy choćby fakt, że zabrakło w niej miejsca dla Clinta Eastwooda w jego ponoć ostatniej roli z „Gran Torino”.

David Fincher
‹Ciekawy przypadek Benjamina Buttona›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCiekawy przypadek Benjamina Buttona
Tytuł oryginalnyThe Curious Case of Benjamin Button
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery6 lutego 2009
ReżyseriaDavid Fincher
ZdjęciaClaudio Miranda
Scenariusz
ObsadaBrad Pitt, Cate Blanchett, Tilda Swinton, Julia Ormond, Elle Fanning, Elias Koteas, Jason Flemyng, Taraji P. Henson, Faune A. Chambers, Spencer Daniels, Chandler Canterbury, Patrick Holland, David Jensen, Madisen Beaty, Cynthia LeBlanc, Tom Everett, Jacob Tolano, Mahershalalhashbaz Ali, Jared Harris
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania166 min
WWW
Gatunekdramat, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Najlepsza aktorka
Dostanie: Kate Winslet „Lektor”
Powinna dostać: Kate Winslet „Lektor”
Nie może być inaczej. Winslet na statuetkę zasłużyła już wielokrotnie, ale zawsze coś sprawiało, że nie mogła jej zdobyć. Rola w „Lektorze” może nie jest jej najlepszą w karierze, ale jest w filmie trącającym temat Holocaustu, a to zawsze jest w cenie. Jej konkurentki są trochę pozbawione atutów, bo Hathaway nie ma wsparcia w szerzej nieznanym filmie, Streep od lat kolekcjonuje właściwie już tylko nominacje, a Jolie nie jest typowana przez nikogo w gronie faworytek. Taka szansa dla Winslet może się już nie powtórzyć.
Najlepszy aktor drugoplanowy
Dostanie: Heath Ledger „Mroczny Rycerz”
Powinien dostać: Heath Ledger „Mroczny Rycerz”
Pewniak, na który można postawić każde pieniądze. Poza tym nie mam wątpliwości, że Ledgerowi, prócz sprawnych marketingowców, pomaga ktoś jeszcze. Nominacja równo w rok jego tragicznej śmierci to dość nienaturalny przypadek…
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Dostanie: Penelope Cruz „Vicky Cristina Barcelona”
Powinna dostać: Marisa Tomei „Zapaśnik”
Jedna z niewielu głównych kategorii, w której nie wiadomo, kto może wygrać. Niestety, to także jedna ze słabszych, i jeśli tylko byłoby to możliwe, przesunąłbym Oscara dla drugoplanowej aktorki do innej, mocniejszej kategorii. Wśród kandydatek liderką jest Cruz, bo zdobyła już Baftę i była nominowana do Globu, ale wiele ciepłych słów kieruje się także w stronę Violi Davis, tym bardziej że z całej aktorskiej czwórki nominowanej za „Wątpliwość”, tylko ona ma realne szanse na zwycięstwo. Po cichu będę kibicować Tomei, bo to aktorka, która – mimo że ma już jedną statuetkę na koncie – nadal nie może się przebić do pierwszej ligi Hollywood.
Najlepszy reżyser
Dostanie: Danny Boyle „Slumdog. Milioner z ulicy.”
Powinien dostać: David Fincher „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”
Ciężka sprawa, bo moim zdaniem każdy z piątki nominowanych zrobił w swojej karierze film lepszy od tego za który jest w tym roku nominowany. Akademia wielokrotnie potwierdzała w przeszłości, że często nagradza reżyserów nie tyle za nominowany film, co za całokształt bądź chęć naprawy błędu z przeszłości. Idąc tym tropem, Oscar jednogłośnie powinien powędrować do niesprawiedliwie pomijanego dotychczas Davida Finchera, który na dodatek nakręcił film idealnie skrojony pod gusta Akademii. Z drugiej strony jednak Boyle kosi w tym roku niemal wszystkie nagrody branży i krytyków, więc choćby z rozpędu zdobędzie i tę najważniejszą.
Najlepszy scenariusz oryginalny
Dostanie: Dustin Lance Black „Obywatel Milk”
Powinien dostać: Andrew Stanton, Jim Reardon „WALL·E”
Właściwie mógłbym powtórzyć to, co pisałem w zeszłym roku przy okazji „Ratatuja”. „WALL·E” to nawet mądrzejsza, bardziej pouczająca i jeszcze lepiej napisana historia niż film o gotującym szczurze. Porusza problem globalnego zanieczyszczenia, komputeryzacji, zaniku fizycznej aktywności wśród społeczeństwa, do tego jest piękną opowieścią o miłości. A to wszystko w animowanym filmie dla dzieci! Akademia pewnie i tak zrobi swoje i decyzję, kto otrzyma Oscara, podyktuje duchem politycznej poprawności i przyzwoitości.
Najlepszy scenariusz adaptowany
Dostanie: Eric Roth, Robin Swincord „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”
Powinien dostać: Simon Beaufroy „Slumdog. Milioner z ulicy”
Choć nie dopuszczam myśli, że „Slumdog” może przegrać najważniejszego Oscara, zdaję sobie sprawę z tego, że w któreś z kategorii musi dla zasady polec. Wyjściowy pomysł „Benjamina Buttona” to dzieło F.S. Fitzgeralda, ale już zasługą scenarzystów jest to, że z kilkudziesięciostronicowego opowiadania wycisnęli bez wysiłku materiał na prawie trzygodzinny film (choć i tak zastanawiam się, ile z ich nadprodukcji Fincher musiał poświęcić w montażu). Dodane watki bronią się nieźle, uzupełniają i rozwijają książkową historię, a przede wszystkim nie nudzą, co przy takiej długości w kinie amerykańskim nie jest łatwym zadaniem.
Najlepszy film animowany
Dostanie: „WALL·E”
Powinien dostać: „WALL·E”

Ron Howard
‹Frost/Nixon›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrost/Nixon
Dystrybutor UIP
Data premiery13 lutego 2009
ReżyseriaRon Howard
ZdjęciaSalvatore Totino
Scenariusz
ObsadaSam Rockwell, Kevin Bacon, Rebecca Hall, Michael Sheen, Matthew Macfadyen, Frank Langella, Oliver Platt, Toby Jones
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania122 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Żaden otyły panda ani gwiazdorski pies nie mogą nawet myśleć o równaniu się z WALL·Em. W tym roku wśród nominowanych zabrakło „Walca z Bashirem” (będzie walczył w filmie nieanglojęzycznym) i może to dobrze, bo pewnie powtórzyłby casus zeszłorocznego „Persepolis”. A tu zwycięży sympatyczny robot i wszyscy będą zadowoleni.
Najlepsze zdjęcia
Dostanie: Anthony Dod Mantle „Slumdog. Milioner z ulicy.”
Powinien dostać: Claudio Miranda „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”
Zdjęcia to w filmie Boyle’a jedna z jego głównych wartości. Pełne dynamiki i przejaskrawionych barw, pokazują w Indiach to, z czego słyną najbardziej: mieszaninę kulturową, religijną i społeczną. W „Ciekawym przypadku Benjamina Buttona” operuje się już kolorami bardziej stonowanymi, choć nadal soczystymi, z dbałością o ich plastykę, i poukładaną formalistykę. Akademia ma więc twardy orzech do zgryzienia i kto wie, czy przy podziale głosów nie skorzysta ten trzeci, czyli Wally Pfister („Mroczny Rycerz”), któremu Oscar należał się bezsprzecznie już kilka lat temu za „Prestiż”.
Najlepsza muzyka
Dostanie: A.R. Rahman „Slumdog. Milioner z ulicy.”
Powinien dostać: A.R. Rahman „Slumdog. Milioner z ulicy”
„Mozart Azji” w tym roku nie ma sobie równych. Soundtrack ze „Slumdoga” na tle jego innych prac nie jest może specjalnie wyjątkowy, ale dla skostniałego Hollywood stanowi powiew świeżości i indyjskiej żywiołowości. Ciekawi mnie, czy już po Oscarach przy jego napiętym grafiku (pisze po kilka ścieżek rocznie) będzie miał czas dla zagranicznych produkcji i czy w ogóle dla kogoś takiego jak Rahman znajdzie się miejsce wśród kompozytorskiego światka Hollywood.
Najlepsze efekty specjalne
Dostanie: „Mroczny Rycerz”
Powinien dostać: „Mroczny Rycerz”
„Mrocznego Rycerza” skrzywdzono, pomijając go w kategorii za najlepszy film, jednocześnie dając mu aż osiem szans na nagrody pocieszenia. Efekty specjalne to właśnie jedna z tych kategorii, gdzie film Nolana może się odegrać i nikt nie będzie miał mu tego za złe.
Kamil Witek
• • •
« 1 2 3 4 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Android starszej daty
Jarosław Loretz

29 IV 2024

Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja

Dobry i Niebrzydki: Oscary intymne i okruchy życia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Oscary 2016 w liczbach
— Krzysztof Spór

Tegoż twórcy

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Han Solo
— Marcin Osuch

Krótko o filmach: Han Solo
— Sebastian Chosiński

Pozwól Wookieemu wygrać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski

Gdzie się podziały tamte strzykawki?
— Przemysław Ciura

Scenarzysta bez Wergiliusza
— Marcin T.P. Łuczyński

Co nam w kinie gra: Steve Jobs
— Kamil Witek

6. American Film Festival: I’m fuckin’ Steve Jobs!
— Kamil Witek

Transatlantyk 2015: Dzień 4
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Co nam w kinie gra: Perfect Days
— Kamil Witek

Co nam w kinie gra: Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

14. American Film Festival: Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

Co nam w kinie gra: Poprzednie życie
— Kamil Witek

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

mbank Nowe Horyzonty 2023: Drrrogi, chłopcze…
— Kamil Witek

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.