Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹Oscar›

NazwaOscar
OpisNagroda Amerykańskiej Akademii Filmowej.
WWW

Oscary 2008: Esensja przyznaje Oscary

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2 3 4 »

Piotr Dobry, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2008: Esensja przyznaje Oscary

Najlepszy film
Dostanie: „Slumdog. Milioner z ulicy”
Powinien dostać: „Slumdog. Milioner z ulicy”
Tak naprawdę powinien dostać „Mroczny Rycerz” lub „Spotkanie”, niesłusznie pominięte przy nominacjach (pierwszy za bardzo komiksowy, drugi za bardzo kameralny). Najprawdopodobniej dostanie „Slumdog” i będzie to właściwy wybór, tudzież godne zwieńczenie triumfalnego maratonu filmu Boyle’a przez chyba wszystkie możliwe konkursy (mam wrażenie, że nie dostał tylko Mętraka). Czarnym koniem może okazać się „Obywatel Milk”, z dwóch powodów – chęć rehabilitacji Akademii za pominięcie przed trzema laty „Tajemnicy Brokeback Mountain” oraz chęć nagrodzenia filmu „na czasie”, agitującego na rzecz Obamy.
Najlepszy aktor
Dostanie: Mickey Rourke („Zapaśnik”)
Powinien dostać: Sean Penn („Obywatel Milk”)
Bardzo wyrównany poziom. Czterech szóstkowiczów i piątkowy Brad Pitt. Kibicuję Pennowi, bo jako jedyny stworzył rolę tak daleko odbiegającą zarówno od swojego ekranowego emploi, jak i personalnego wizerunku, nie uciekając przy tym ani w nadmierną charakteryzację, ani w imitację. Penn jednak Oscara już ma, i to otrzymanego stosunkowo niedawno, więc statuetka trafi do Rourke’a, za którym dodatkowo przemawia fakt, że Akademia lubi spektakularne powroty z niebytu w stylu Johna Travolty.
Najlepsza aktorka
Dostanie: Kate Winslet („Lektor”)
Powinna dostać: Anne Hathaway („Rachel wychodzi za mąż”)
Kate Winslet jest wybitną, cenioną aktorką i Oscar zdobyty za szóstym podejściem niczego tu, poza jej osobistą satysfakcją, nie zmieni. W „Lektorze” była świetna jak zwykle, choć jej nieszczególnie skomplikowana rola składała się głównie z odgrywania miłosnego uniesienia w pierwszej połowie filmu i wyciszenia w drugiej. Natomiast Anne Hathaway to dla mnie w tym roku żeński odpowiednik Jamesa Franco – szereg mdłych, bezbarwnych ról i niespodziewane objawienie talentu komediowego („Dorwać Smarta”) i dramatycznego („Rachel wychodzi za mąż”).
Najlepszy aktor drugoplanowy
Dostanie: Heath Ledger („Mroczny Rycerz”)
Powinien dostać: Robert Downey Jr. („Jaja w tropikach”)

Gus Van Sant
‹Obywatel Milk›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObywatel Milk
Tytuł oryginalnyMilk
Dystrybutor Best Film
Data premiery23 stycznia 2009
ReżyseriaGus Van Sant
ZdjęciaHarris Savides
Scenariusz
ObsadaSean Penn, Josh Brolin, Emile Hirsch, James Franco, Diego Luna, Lucas Grabeel, Alison Pill, Victor Garber, Eric Stoltz
MuzykaDanny Elfman
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania128 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bez wątpienia najmocniej obsadzona kategoria. Pięć wybitnych kreacji, w tym dwie podobnie zbudowane – przy pomocy piorunującej charakteryzacji, nad którą jednak aktorzy w pełni zapanowali. I teraz pytanie retoryczne: czy brak Oscara jakkolwiek przeszkodził Jamesowi Deanowi w zostaniu legendą? Oczywiście, że trochę przemawia teraz przeze mnie zmęczenie materiału, ale przyznaniem nagrody Downeyowi Akademia naprawdę pokazałaby po raz pierwszy od niepamiętnych czasów, że ma jaja na miejscu, nie w tropikach.
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Dostanie: Penelope Cruz („Vicky Cristina Barcelona”)
Powinna dostać: Taraji P. Henson („Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”)
A tu bez wątpienia najsłabiej obsadzona kategoria. Wyróżnia się Henson – jej Queenie była komiczna i wzruszająca jednocześnie; Brad Pitt we wspólnych scenach z nią nie istniał. Henson ma jednak paradoksalnie najmniejsze szanse z nominowanych, więc Oscar trafi albo do przecenianej, zaledwie poprawnej Cruz, albo do groteskowej Amy Adams, albo do epizodycznej Violi Davis. Ostatecznie nie narzekałbym na nagrodzenie Marisy Tomei, choć dużo bardziej podobała mi się w kompletnie niedostrzeżonym rok temu „Nim diabeł dowie się, że nie żyjesz”.
Najlepszy reżyser
Dostanie: Danny Boyle („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Powinien dostać: Danny Boyle („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Boyle i Fincher mieli najtrudniejsze zadania, dostając do realizacji scenariusze, w których scenerie, lokalizacje i daty zmieniają się jak w kalejdoskopie. Ale Boyle miał jeszcze dodatkową zagwozdkę – jako jedyny spośród nominowanych pracował w obcym środowisku z naturszczykami i początkującymi aktorami. Poradził sobie znakomicie.
Najlepszy film animowany
Dostanie: „WALL·E”
Powinien dostać: „WALL·E”
Trochę mnie przeraża, że to „Kung Fu Panda” został uznany za najlepszy film roku przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Twórców Filmu Animowanego. Rzadko kiedy film nagrodzony Annie nie zdobywa Oscara, ale z drugiej strony za „WALL·Em” przemawiają Złote Globy, BAFTA i szereg innych wyróżnień, więc niespodzianki raczej nie będzie.
Najlepsze zdjęcia
Dostanie: Anthony Dod Mantle („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Powinien dostać: Anthony Dod Mantle („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Mam wrażenie, że „Slumdog” zgarnie albo całą pulę, albo przynajmniej większość stawki. I prawidłowo, bo zdjęcia to oprócz muzyki kategoria, w której faktycznie jest bezkonkurencyjny.
Najlepszy scenariusz oryginalny
Dostanie: Dustin Lance Black („Obywatel Milk”)
Powinni dostać: Andrew Stanton, Jim Reardon („WALL·E”)
Scenariusz Blacka obfituje w znakomite dialogi i umiejętnie przełamuje tragiczne sytuacje komizmem, ale jest przy tym dość klasyczny, by nie powiedzieć schematyczny. Skrypt „WALL·Ego” liczy pewnie góra dziesięć stron, ale wielkie uznanie należy się twórcom już za sam pomysł.
Najlepszy scenariusz adaptowany
Dostanie: Simon Beaufoy („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Powinien dostać: Simon Beaufoy („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Scenariusz Beaufoya bezkolizyjnie łączy społeczny dramat z finezyjną bajką. Do tego jest precyzyjnie wycyzelowany – bez zbędnych treści, za to ze smaczkami dla sympatyków Bollywood (do których nie należę) i fanów wcześniejszych filmów Boyle’a (do których należę). Świetna robota, choć teksty Petera Morgana („Frost/Nixon”) i Erika Rotha („Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”) także zasługują na szacunek.
Najlepsza muzyka
Dostanie: A.R. Rahman („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Powinien dostać: A.R. Rahman („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Bardzo brakuje mi tu Jana A.P. Kaczmarka i jego przepięknej, rozmyślnie ewoluującej wraz z bohaterem, muzyki ze „Spotkania”. Na szczęście jest Rahman i jego równie kapitalny soundtrack – jedyny spośród nominowanych, którego chce się słuchać w oderwaniu od filmu. Mam nadzieję, że kompozytor – wraz z M.I.Ą. – zgarnie także „golca” za najlepszą piosenkę.
Najlepsze efekty specjalne
Dostanie: „Mroczny Rycerz”
Powinien dostać: „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”
Wstrzymajcie się z linczem i poszperacje w sieci za materiałami dokumentującymi pracę speców od efektów przy „Benjaminie Buttonie”. Charakteryzacja – owszem, też mistrzowska, ale pozory mylą częściej niż myślicie…
Piotr Dobry
• • •
« 1 2 3 4 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Android starszej daty
Jarosław Loretz

29 IV 2024

Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja

Dobry i Niebrzydki: Oscary intymne i okruchy życia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Oscary 2016 w liczbach
— Krzysztof Spór

Tegoż twórcy

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Han Solo
— Marcin Osuch

Krótko o filmach: Han Solo
— Sebastian Chosiński

Pozwól Wookieemu wygrać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski

Gdzie się podziały tamte strzykawki?
— Przemysław Ciura

Scenarzysta bez Wergiliusza
— Marcin T.P. Łuczyński

Co nam w kinie gra: Steve Jobs
— Kamil Witek

6. American Film Festival: I’m fuckin’ Steve Jobs!
— Kamil Witek

Transatlantyk 2015: Dzień 4
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Co nam w kinie gra: Perfect Days
— Kamil Witek

Co nam w kinie gra: Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

14. American Film Festival: Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

Co nam w kinie gra: Poprzednie życie
— Kamil Witek

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

mbank Nowe Horyzonty 2023: Drrrogi, chłopcze…
— Kamil Witek

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.