WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Candyman |
Reżyseria | Bernard Rose |
Zdjęcia | Anthony B. Richmond |
Scenariusz | Bernard Rose |
Obsada | Virginia Madsen, Tony Todd, Xander Berkeley, Kasi Lemmons, Ted Raimi, Bernard Rose, Rusty Schwimmer |
Muzyka | Philip Glass |
Rok produkcji | 1992 |
Kraj produkcji | USA |
Czas trwania | 99 min |
Gatunek | groza / horror |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
Dobry i Niebrzydki: Krwawa makabra jest dobraPiotr Dobry, Konrad Wągrowski
Piotr Dobry, Konrad WągrowskiDobry i Niebrzydki: Krwawa makabra jest dobraKW: Zatem wróćmy do strachu. Dobra, klaun z „To!” też mnie nieźle przestraszył. Ale największy lęk wywołała u mnie „Zaginiona autostrada” Lyncha. I to nie w czasie seansu, ale po. Wracają do Ciebie czasem filmy grozy w snach? Bo to dla mnie najwyższy wyznacznik jakości. PD: Wracają, ale przeważnie są to jakieś gigantyczne mrówki, pszczoły czy świnie, więc raczej nie mogę mówić o wyznaczniku jakości. Śnił mi się też, jak mówiłem, Murzyn z wielkim… Tyle że nie był to Candyman. A Tobie co konkretnie się śniło? Tylko nie mów, że te bladolice, kruczowłose dziewczynki z azjatyckich horrorów, które tak uwielbiasz? KW: Och, proszę mi tu nie imputować, ja nie Polański, żebym miał uwielbiać jakieś dziewczynki. PD: Uwielbiasz horrory z dziewczynkami, więc narzuca się samo przez się, że mogła Ci się jakaś śnić. Bez podtekstów. KW: Z Lyncha śnią mi się twarze. Dziwne, zniekształcone, nieludzkie. Szczerze powiedziawszy, po wyjściu z filmu Lyncha wydaje mi się, że widzę właśnie same upiorne oblicza, i że wszyscy ludzie są jacyś dziwni… Ale – i to Cię zapewne ucieszy – coś w stylu gore też mnie we śnie odwiedza. Pamiętam rodzinkę psychopatycznych kazirodców z odcinka „Z Archiwum X” o tytule „Home”, która przyszła do mnie pewnej nocy… PD: Ja w najnowszym śnie przegrałem w kasynie cały majątek. To jest horror! KW: A tak ogólnie, to jak dziś zapatrujesz się na horrorowi klasykę? Oglądasz ją jako ramotki, jako ciekawe filmy, czy filmy, mogące przestraszyć? Powiedzmy wybierając z ekspresjonizmu, Universala, filmów Vala Lewtona, horrorów SF z lat 50., filmów Hammera… PD: A to zależy. „Frankenstein” z Karloffem na przykład mocno się zestarzał, ale „Narzeczoną Frankensteina” nadal ogląda się z zainteresowaniem. Ostatnio mam fazę na SF-y z lat 50., w przeciągu kilku tygodni widziałem genialnego „The Incredible Shrinking Man”, „One!”, „Tarantulę”, oryginalnego „Bloba”, „20 Million Miles to Earth” i parę innych. Czy są straszne? Raczej rozczulające. Ale już filmy Murnaua czy tak pokręcone klasyki jak „Freaks” Browninga potrafią, mimo upływu lat, przyprawić o miły dreszczyk niepokoju. David Lynch |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Zagubiona autostrada |
Tytuł oryginalny | Lost Highway |
Dystrybutor | Gutek Film |
Data premiery | 25 kwietnia 1997 |
Reżyseria | David Lynch |
Zdjęcia | Peter Deming |
Scenariusz | David Lynch, Barry Gifford |
Obsada | Bill Pullman, Patricia Arquette, Balthazar Getty, Richard Pryor, Giovanni Ribisi, Gary Busey, Robert Loggia, Marilyn Manson, Twiggy Ramirez |
Muzyka | Angelo Badalamenti |
Rok produkcji | 1997 |
Kraj produkcji | Francja, USA |
Czas trwania | 135 min |
WWW | Strona |
Gatunek | thriller |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Nie oglądaj się teraz |
Tytuł oryginalny | Don't Look Now |
Reżyseria | Nicolas Roeg |
Zdjęcia | Anthony B. Richmond |
Scenariusz | Allan Scott, Chris Bryant |
Obsada | Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Renato Scarpa, Clelia Matania |
Muzyka | Pino Donaggio |
Rok produkcji | 1973 |
Kraj produkcji | Wielka Brytania, Włochy |
Czas trwania | 110 min |
Gatunek | dramat, groza / horror |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.
więcej »Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.
więcej »Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Ranking na premierę: 13 najbardziej niefortunnych filmowych pisarzy
— Łukasz Twaróg
100 najlepszych filmów grozy wszech czasów
— Esensja
40 najlepszych soundtracków wszech czasów
— Sebastian Chosiński, Paweł Franczak, Wojciech Gołąbowski, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jacek Sobczyński, Konrad Wągrowski
Wielki Kanon Kina Grozy – wyniki
— Esensja
Strach siedzi w nas, czyli kino grozy pod lupą (2)
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski
Strach siedzi w nas, czyli kino grozy pod lupą (1)
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski
Prymitywne Imperium Davida Lyncha
— Łukasz Twaróg
Zemsta Dragów, czyli bokserska nostalgia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Norwegia już nigdy nie będzie taka jak przedtem
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Duchy, diabły, wilkołaki i steampunkowe mechaniczne skrzaty
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Każdy kadr to Ameryka
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Rzeźnia dla dwojga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Partia na party w czasach Brexitu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Jak smakują Porgi?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Co nam w kinie gra: 2001: Odyseja kosmiczna
— Konrad Wągrowski, Michał Chaciński
Esensja ogląda: Marzec 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Sierpień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Joanna Pienio, Agnieszka Szady, Kamil Witek
13. T-Mobile Nowe Horyzonty: Relacja trzecia
— Kamil Witek
Czy roboty śnią o elektrycznym sushi?
— Mateusz Kowalski
Interludium z krucjatą w tle
— Mateusz Kowalski
Tarantino w wersji hard?
— Mateusz Kowalski
Deja vu
— Michał Chaciński
Klasyka pod lupę: Jak Kubrick stworzył ekranowy mit
— Michał Chaciński
Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski
Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Statek szalony
— Konrad Wągrowski
Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski
Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski
Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski
Migające światła
— Konrad Wągrowski
Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski
Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski
Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski