Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹Mordercy›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMordercy
Tytuł oryginalnyДушегубы
Dystrybutor NTV
ReżyseriaDawid Tkebuczawa
ZdjęciaOleg Topojew
Scenariusz
ObsadaSiergiej Marin, Siergiej Czirkow, Aleksandr Samojlenko, Aleksandr Karpow, Wasilij Miszczenko, Zoja Berber, Sofia Sinicyna, Olga Łapszyna, Jurij Nazarow, Anna Niemczenko, Igor Chripunow, Jewgienij Antropow, Dmitrij Kuliczkow, Nikita Grigorjew, Wiaczesław Krikunow, Grigorij Zelcer, Tatiana Rasskazowa
MuzykaIgor Babajew
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiRosja
Liczba odcinków10
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mordercy: Odc. 3. Kula w łeb za niewinność
[„Mordercy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Tropienie „Dusiciela z Witebska” coraz bardziej przypomina – obecny zazwyczaj w klasycznych westernach – motyw pojedynku dwóch twardych facetów. W tym przypadku dobrym jest podpułkownik Ipatjew z Mińska, a złym – śledczy miejscowej prokuratury Szachnowicz. I raczej nie należy mieć wątpliwości, po której stronie jest sympatia Dawida Tkebuczawy, reżysera „Morderców”.

Sebastian Chosiński

Mordercy: Odc. 3. Kula w łeb za niewinność
[„Mordercy” - recenzja]

Tropienie „Dusiciela z Witebska” coraz bardziej przypomina – obecny zazwyczaj w klasycznych westernach – motyw pojedynku dwóch twardych facetów. W tym przypadku dobrym jest podpułkownik Ipatjew z Mińska, a złym – śledczy miejscowej prokuratury Szachnowicz. I raczej nie należy mieć wątpliwości, po której stronie jest sympatia Dawida Tkebuczawy, reżysera „Morderców”.

‹Mordercy›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMordercy
Tytuł oryginalnyДушегубы
Dystrybutor NTV
ReżyseriaDawid Tkebuczawa
ZdjęciaOleg Topojew
Scenariusz
ObsadaSiergiej Marin, Siergiej Czirkow, Aleksandr Samojlenko, Aleksandr Karpow, Wasilij Miszczenko, Zoja Berber, Sofia Sinicyna, Olga Łapszyna, Jurij Nazarow, Anna Niemczenko, Igor Chripunow, Jewgienij Antropow, Dmitrij Kuliczkow, Nikita Grigorjew, Wiaczesław Krikunow, Grigorij Zelcer, Tatiana Rasskazowa
MuzykaIgor Babajew
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiRosja
Liczba odcinków10
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W klasycznych powieściach kryminalnych pojawia się zazwyczaj powtarzane przez detektywów prowadzących śledztwo stwierdzenie, że „przestępca zawsze wraca na miejsce zbrodni”. Nawet jeśli słówko „zawsze” zamienimy na „często” – trudno będzie to udowodnić. Raczej już: „niekiedy”. Na to jednak właśnie mają nadzieję podpułkownik Leonid Ipatjew i starszy lejtnant Jurij Mandrik, kiedy w nocy – niezależnie od siebie – zaczajają się w ruinach pałacu, w którym grający w piłkę chłopcy odkryli ciało kolejnej uduszonej kobiety. W pewnym momencie zdaje się nawet, że szczęście im sprzyja, ponieważ pojawia się ktoś trzeci. Nie jest to, niestety, morderca, lecz zrozpaczony mąż ofiary, który liczył dokładnie na to samo, co śledczy z Mińska i milicjant z Witebska.
To zła informacja także dla dwóch aresztowanych inżynierów – Saszy Jewanowa i Bud’ki – których prokurator Michaił Kuźmicz Szachnowicz postanawia oskarżyć nie tylko o złodziejstwo i zabójstwo funkcjonariusza drogówki Kowalczuka, lecz także uduszenie Jeleny Rogowej. Mając spore doświadczenie w wymuszaniu korzystnych dla siebie zeznań, także tym razem stosuje wszystkie dostępne (i wszystkie nielegalne) metody – chce bowiem złamać ich psychicznie. Jest zmotywowany tym bardziej, że przyznanie się obu mężczyzn do winy odsunie od niego samego podejrzenia o nieudolność i nadużycia władzy, jakie – na razie jeszcze nieoficjalnie – wysuwa Ipatjew. Podpułkownik z kolei angażuje się coraz bardziej w uchronienie inżynierów przed grożącą im długoletnią odsiadką. Przeciwnika ma jednak z najwyższej półki.
O ile postawa Szachnowicza jest – z oczywistych względów – nieprzejednana, o tyle w pomoc Ipatjewowi coraz aktywniej angażuje się Mandrik, który wraca do innej starej sprawy – śmierci dojarki z podwitebskiego sowchozu Natalii Słuckiej. Rozmowy z jej bliskimi i znajomymi, ale też spostrzegawczość Asi Krugłowej i emerytowanego technika kryminalistycznego Rodiona Łarina pozwalają Jurijowi wpaść na pewien przeoczony wcześniej ślad, który okazuje się pierwszym krokiem na drodze do rozwikłania zagadki jej śmierci. Śmierci, za którą skazany został niewinny człowiek. Chcąc spotkać się z nim, śledczy prokuratury mińskiej trafia na niespodziewane przeszkody. Jak się przy okazji okazuje, w Związku Radzieckim chorowano nie tylko na „schizofrenię bezobjawową”, ale można było także z dnia na dzień zachorować na gruźlicę.
Najdramatyczniej wypada jednak wątek kobiety, która za współudział w morderstwie odsiedziała w więzieniu siedem lat. I tak miała sporo szczęścia, bo dała się złamać i przyznała do winy. Jej mąż był twardszy, przed sądem odrzucał wszelkie oskarżenia, za co spotkała go okrutna zemsta wymiaru sprawiedliwości, którego twarzą był, jak nietrudno się domyśleć, prokurator Michaił Kuźmicz Szachnowicz. Twardogłowego „czekistę” nie jest w stanie wytrącić z równowagi nawet kolejna kradzież ciężarówki, której kierowcę zastrzelono z pistoletu Makarowa, jaki zabrano zamordowanemu Kowalczukowi. Skoro zrobili to Jewanow i Bud’ko, to jakim cudem został wykorzystany teraz przez kogoś innego. Ale kto by się w Związku Radzieckim przejmował takimi szczegółami?
Przy okazji tego odcinka warto wspomnieć o kolejnej grupie aktorów pojawiających się - czasami nawet już wcześniej – w rolach drugoplanowych i epizodach. W wezwanego na posiedzenie sądu w sprawie oskarżonych inżynierów „drużynnika” (czyli radzieckiego „ormowca” Konstantina Łosiewa wcielił się Wiaczesław Krikunow („Zakładnik”, „Na końcu świata”, „Żyła sobie baba”), w emeryta Łarina – Siergiej Baczurski („Udar słoneczny”, „Lewiatan”), w dojarkę Głafirę, przyjaciółkę Słuckiej – Nadieżda Karpowa („Doktor Liza”), w męża uduszonej kobiety – Władisław Pietrow („Bohater”, „Związek Ocalenia”), natomiast w żonę Jewanowa – piękna Anastazja Wołynska („Bolszoj”); z kolei nieszczęśni inżynierowie mają twarze Iwana Kosiczkina („Pani przystanek, madame!”) – Sasza oraz Iwana Fiedotowa („Kałasznikow”, „Czikatiło”) – Bud’ko.
koniec
18 czerwca 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Odc. 10. Dusiciel w potrzasku
— Sebastian Chosiński

Odc. 9. „Wampir”-antykomunista
— Sebastian Chosiński

Odc. 8. Na ratunek Jurijowi!
— Sebastian Chosiński

Odc. 7. Z deszczu pod rynnę
— Sebastian Chosiński

Odc. 6. Zdążyć przed kolejną zbrodnią
— Sebastian Chosiński

Odc. 5. Zbrodnia jako dzieło sztuki
— Sebastian Chosiński

Odc. 4. Znikający trup i podejrzany „ormowiec”
— Sebastian Chosiński

Odc. 2. Kto morduje kobiety?
— Sebastian Chosiński

Odc. 1. Dusiciel z Witebska
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.