Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Aleksander Kott
‹Pokażę ci Moskwę›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPokażę ci Moskwę
Tytuł oryginalnyЯ покажу тебе Москву
ReżyseriaAleksander Kott
ZdjęciaLewan Kapanadze
Scenariusz
ObsadaAleksander Skotnikow, Polina Fiłonienko, Władimir Jagłycz, Władimir Stiekłow, Maksim Konowałow, Anastazja Mielnikowa
MuzykaAnton Siłajew
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania89 min
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Autostopem na Syberię pomścić zbrodnię
[Aleksander Kott „Pokażę ci Moskwę” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2

Sebastian Chosiński

East Side Story: Autostopem na Syberię pomścić zbrodnię
[Aleksander Kott „Pokażę ci Moskwę” - recenzja]

Próbującego dowieść własnej niewinności Andrieja Katienikowa zagrał, obchodzący w tym roku trzydzieste urodziny, Aleksandr Skotnikow. W 2004 roku ukończył on szkołę aktorską działającą przy Moskiewskim Akademickim Teatrze Artystycznym (MChAT), po czym – dwa lata później – został zagarnięty pod opiekuńcze skrzydła Olega Tabakowa, w którego teatrze występuje po dziś dzień. Jego filmowym debiutem był występ w krótkometrażówce „Uwolnienije” (2004), w telewizji po raz pierwszy pojawił się w komediowo-koszarowym serialu Wasilija Miszczenki „Nacionalnoje dostojanije” (2006), natomiast na dużym ekranie – w głośnym dramacie obyczajowym Aleksieja Mizgiriowa „Słowo jak głaz” („Kriemien’”, 2007), który już w październiku pojawi się w polskich kinach. W ubiegłym roku zagrał w interesującym filmie Jekatieriny Szagałowej „Odnażdy w prowincii"; pojawił się także w opartym o powieść Iwana Turgieniewa „Ojcowie i dzieci” serialu Awdotji Smirnowej. W Sybiraka Anatolija Rybałkowa wcielił się, młodszy od Skotnikowa o cztery lata, Władimir Jagłycz, absolwent moskiewskiej Wyższej Szkoły Teatralnej imienia Borisa Szczukina (rocznik 2004), a obecnie aktor stołecznego Teatru Akademickiego imienia Włodzimierza Majakowskiego. W filmie zadebiutował jeszcze podczas studiów, kiedy to Jegor Konczałowski (syn Andrieja Konczałowskiego i bratanek Nikity Michałkowa) powierzył mu niewielką rólkę w sensacyjnym „Antikillerze 2” (2003). Polscy widzowie mogą go znać przede wszystkim z występu w dramacie wojennym Wiaczesława Nikiforowa „Na bezimiennym wzgórzu” (2004), który przed paru laty doczekał się nad Wisłą edycji DVD, a czytelnicy „Esensji” dodatkowo z interesującego fantastyczno-wojennego dzieła „Jesteśmy z przyszłości” (2008), w którym zagrał skinheada Czerepa. Co ciekawe, obraz Andrieja Maliukowa doczekał się kontynuacji, która powinna mieć swoją premierę w Rosji jeszcze w tym roku. Jagłycz nie stroni również od ról serialowych; to głównie im zresztą zawdzięcza swoją popularność (vide komediowe „Sołdaty” i wojenno-szpiegowski „Smiert’ szpionam”). Młodą i piękną złodziejkę Janę zagrała natomiast Polina Fiłonienko, mająca już na swoim koncie kilka ciekawych, choć nie zawsze udanych ról, między innymi w „Jarze” (2007) Mariny Razbieżkiny, „Wszyscy umrą, lecz nie ja” (2008) Walerii Gaj Giermaniki, „Olympus inferno” Igora Wołoszyna oraz „W ciemnym korytarzu” Stanisława Mitina (oba z tego roku).
Nieustępliwy kapitan Gomorow swoje emploi zawdzięcza, urodzonemu w 1948 roku w kazachskiej Karagandzie, Władimirowi Stiekłowowi. Szlify aktorskie zdobywał on w szkole teatralnej w nadwołżańskim Astrachaniu. Po jej ukończeniu w 1970 roku trafił na dwa lata do wojska. Później tułał się po Związku Radzieckim, grając w prowincjonalnych teatrach w Kimiesznie nad Wołgą i w Pietropawłowsku Kamczackim nad Morzem Ochockim; wreszcie na początku lat 80. znalazł spokojną przystań w Moskwie, gdzie mieszka i pracuje do dzisiaj. Na ekranie po raz pierwszy pojawił się dopiero w 1983 roku w kołchozowym dramacie Natalii Wieliczko „Uragan prichodit nieożydanno”. Potem już staranniej wybierał role, dzięki czemu dane mu było pojawić się w takich filmach, jak „Martwe dusze” (1984) Michaiła Szwejcera, „Wory w zakonie” (1988) Jurija Kary, „Uznik zamka If” (1988) Gieorgija Jungwalda-Chilkiewicza (czyli radzieckiej adaptacji „Hrabiego Monte Christo” Aleksandra Dumasa), „Mistrzu i Małgorzacie” (1994) Kary, „Oligarsze” (2002) Pawła Łungina oraz jeszcze bardzo świeżym sensacyjnym obrazie Olega Pogodina „Niepobiedimyj” (2008). Przed dziesięcioma laty Stiekłow, pracując nad rolą w filmie „Tawro Kassandry”, przeszedł nawet szkolenie przygotowujące go do lotu w kosmos – miał bowiem wybrać się na stację „Mir”. Ostatecznie nic z tego nie wyszło, ponieważ zabrakło pieniędzy na realizację zdjęć w przestrzeni kosmicznej, a film – w efekcie poczynionych oszczędności – nigdy nie powstał. Koleżankę Gomorowa z pracy, śledczą milicji, zagrała czterdziestoletnia Anastazja Mielnikowa, absolwentka Państwowego Leningradzkiego Instytutu Teatru, Muzyki i Kinematografii (LGITMiK), a następnie stażystka w kilku teatrach amerykańskich. Świat filmu usłyszał o niej w 1990 roku, kiedy to pojawiła się w jednym z pierwszych, jeszcze radzieckich, filmów o wojnie w Afganistanie – „Afganskij izłom” Władimira Bortki ze słynnym włoskim aktorem Michele Placido w roli majora Bandury. Na przełomie wieków wyrobiła sobie nazwisko, grając w czterech sezonach serialu sensacyjnego „Ulicy razbitych fonariej” (1998-2003), by później przenieść się do konkurencyjnej produkcji – „Opiera. Chroniki ubojnogo otdieła” (2004-2006). Ciekawą kreację stworzyła w opartym na autentycznych wydarzeniach dramacie Michaiła Aparcewa „Kaznit’ nielzia pomiłowat’” (2007), opowiadającym o nastolatku, który zamordował dwóch ludzi. W epizodycznej roli Czałyja Aleksandr Kott obsadził natomiast Maksima Konowałowa (rocznik 1975), który zdobył spory rozgłos udziałem w dwóch częściach sensacyjnego „Bumera” (2003 i 2005) Piotra Busłowa, by później pojawić się między innymi w nostalgiczno-romantycznej, znanej także z polskich ekranów, „Rusałce” (2007) Anny Mielikian i wrócić w tym roku do kina akcji w rosyjsko-szwedzkim obrazie Andersa Banke „Goriaczije nowosti”.
Scenariusz „Pokażę ci Moskwę” wyszedł spod pióra Aleksandra Pronina, rówieśnika Kotta i, podobnie jak on, absolwenta moskiewskiego WGIK-u (rocznik 2001). Do tej pory pisał on przeważnie dla telewizji, specjalizując się głównie w serialach sensacyjnych i kryminalnych (chociażby „Marsz Tureckogo”, „Kodeks cziesti”, „Szpionskije igry”, „Priestuplienije budiet raskryto”, „Adwokat” czy „Otkrojtie, milicija!”). Z kolei operator Lewan Kapanadze, także urodzony w 1973 roku, zanim trafił do filmu, zajmował się realizacją reklam i wideoklipów. W fabule zadebiutował rok temu, odpowiadając za zdjęcia do familijno-przygodowego obrazu Natalii Nowik „Otdamsia w choroszyje ruki”. Najbardziej doświadczony z całej ekipy, oczywiście poza reżyserem, był kompozytor Anton Siłajew, wcześniej współpracujący między innymi z Mariną Razbieżkiną („Wriemia żatwy” i „Jar”, za który notabene zdobył nagrodę na festiwalu filmowym Kinotawr w Soczi przed dwoma laty) oraz Władimirem Kottem (serial „Ochotnik”, dramat psychologiczny „Mucha”, historyczny „Oranienbaum. Sieriebrianyj samuraj”); z jego bratem Aleksandrem po raz pierwszy spotkał się przy realizacji obrazu „Postoronnyj”. Na co dzień z różnymi wykonawcami grywa muzykę etniczną i new age, nie stroniąc również od awangardowych improwizacji. Aleksandr Kott długo budował swój autorytet i prestiż, ale wreszcie doczekał się, w pełni zresztą zasłużonego, uznania. W tym roku bowiem powierzono mu pieczę nad niezwykle prestiżowym projektem – dramatem wojennym „Twierdza Brześć” („Brietskaja kriepost’”), który będzie opowiadać o pierwszych dniach Wielkiej Wojny Ojczyźnianej i bohaterskiej obronie przez czerwonoarmistów twierdzy w dawnym Brześciu Litewskim, dzisiaj leżącym na granicy białorusko-polskiej. Koszty filmu, ponoć gigantyczne, mają być w całości pokryte przez władze Rosji, a sam obraz pojawi się na ekranach kin jeszcze przed – przypadającą w 2011 roku – siedemdziesiątą rocznicą wydarzeń, które będzie sławił.
koniec
« 1 2
23 sierpnia 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.