Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Borys Lankosz
‹Ciemno, prawie noc›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCiemno, prawie noc
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery22 marca 2019
ReżyseriaBorys Lankosz
ZdjęciaMarcin Koszałka
Scenariusz
ObsadaMagdalena Cielecka, Marcin Dorociński, Agata Buzek, Piotr Fronczewski, Roma Gąsiorowska, Dorota Kolak, Aleksandra Konieczna, Dawid Ogrodnik
MuzykaMarcin Stańczyk
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Niesamowitość liczona w gramach
[Borys Lankosz „Ciemno, prawie noc” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie wiem, jak zareagowałbym na filmową wersję „Ciemno, prawie noc”, będąc mieszkańcem Wałbrzycha bądź okolic. Pewnie machnąłbym ręką, wychodząc z założenia, że dzieło artystyczne rządzi się swoimi prawami, a jego autor ma prawo pokazać to, co w ludziach najpodlejsze, jeśli tak właśnie postrzega świat. Ale pochodzę z Wielkopolski i po obejrzeniu filmu Borysa Lankosza zaczynam bać się mieszkańców Wałbrzycha.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Niesamowitość liczona w gramach
[Borys Lankosz „Ciemno, prawie noc” - recenzja]

Nie wiem, jak zareagowałbym na filmową wersję „Ciemno, prawie noc”, będąc mieszkańcem Wałbrzycha bądź okolic. Pewnie machnąłbym ręką, wychodząc z założenia, że dzieło artystyczne rządzi się swoimi prawami, a jego autor ma prawo pokazać to, co w ludziach najpodlejsze, jeśli tak właśnie postrzega świat. Ale pochodzę z Wielkopolski i po obejrzeniu filmu Borysa Lankosza zaczynam bać się mieszkańców Wałbrzycha.

Borys Lankosz
‹Ciemno, prawie noc›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCiemno, prawie noc
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery22 marca 2019
ReżyseriaBorys Lankosz
ZdjęciaMarcin Koszałka
Scenariusz
ObsadaMagdalena Cielecka, Marcin Dorociński, Agata Buzek, Piotr Fronczewski, Roma Gąsiorowska, Dorota Kolak, Aleksandra Konieczna, Dawid Ogrodnik
MuzykaMarcin Stańczyk
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przyznam, że nie czytałem uhonorowanej Nagrodą Literacką „Nike” (w 2013 roku) i chwaloną przez profesora Przemysława Czaplińskiego (jednego z największych znawców współczesnej prozy polskiej) powieści Joanny Bator, na podstawie której Borys Lankosz („Rewers”, „Ziarno prawdy”, serial „Pod powierzchnią”) nakręcił ten film. Z drugiej strony – będąc po seansie – wcale nie jestem przekonany, czy by mi to pomogło. Bo jeżeli książka naprawdę jest tak dobra, jak uważa spora część krytyków, to tym bardziej uwypukliłoby to niedostatki obrazu. Zwłaszcza że parę lat temu Lankosz oddał już niedźwiedzią przysługę Zygmuntowi Miłoszewskiemu, przenosząc na ekran środkową część trylogii o prokuratorze Teodorze Szackim. Z dziełem Bator, mam wrażenie, zrobił dokładnie to samo.
Filmowe „Ciemno, prawie noc” wydaje się mało udaną mieszanką nordic-noir (spod znaku szwedzkiego „Wallandera” bądź norweskiego „Wistinga”) z opowieścią niesamowitą, której rodzimość podkreśla miejsce akcji – Dolny Śląsk (a konkretniej: Wałbrzych, czyli rodzinne miasto pisarki, i okolice). A skoro Dolny Śląsk, to nie ma siły – muszą być nawiązania do czasów wojennych, nazistów i wyzwalających te tereny wiosną 1945 roku Sowietów. Główna bohaterka, Alicja Tabor (w tej roli Magdalena Cielecka), jest dziennikarką, która przyjeżdża do Wałbrzycha, aby napisać reportaż o porywanych dzieciach. To znakomity punkt wyjścia do trzymającego w napięciu thrillera. Ale tak naprawdę thrillerem on wcale nie jest. A raczej przestaje nim być, kiedy Alicja – mieszkająca niegdyś w Wałbrzychu i powracająca do niego po latach – zaczyna zmagać się z własną przeszłością i mrocznymi tajemnicami rodzinnymi.
Czym wtedy się staje? Trudno orzec. Mrocznym dramatem, o którego mroku decyduje jedynie fakt, że spora część akcji rozgrywa się w nocy. Historią niesamowitą, w której najbardziej niesamowite jest to, że znaleźli się producenci gotowi sfinansować scenariusz Lankosza. Większość aktorów – a musicie wiedzieć, że obsada naprawdę jest przednia (vide Piotr Fronczewski, Marcin Dorociński, Rafał Maćkowiak, Jerzy Trela, Dawid Ogrodnik, Agata Buzek, Dorota Kolak) – gra z nieznośną emfazą, mającą na każdym kroku podkreślać tajemniczość i demonizm, które ostatecznie przybierają dość karykaturalne formy. Gdyby to był jedynie film o dziennikarskim polowaniu na członków siatki przestępczej zajmującej się pornografią dziecięcą – udałoby się pewnie jakoś wyjść reżyserowi obronną ręką. Ale ci krasnoarmiejcy, ci naziści…
koniec
21 kwietnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak ogień z wodą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Grzebanie w czasie na nic ci zda się
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (11)
— Jakub Gałka

Historia pewnej monety
— Dorota Smela

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.