Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jan Bratkowski
‹Szal – odcinek 2›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzal – odcinek 2
Data premiery19 marca 1970
ReżyseriaJan Bratkowski
ZdjęciaTadeusz Roman, Ryszard Krassowski, Andrzej Dmoch, Stefan Kasperek, Janusz Bibik, Andrzej Stojkowicz
Scenariusz
ObsadaKrzysztof Chamiec, Stanisław Zaczyk, Alicja Pawlicka, Michał Pawlicki, Mieczysław Voit, Kalina Jędrusik, Zygmunt Kęstowicz, Janusz Guttner, Zbigniew Stawarz, Barbara Klimkiewicz, Tadeusz Bartosik, Mieczysław Milecki, Joanna Jędryka, Stanisław Libner
MuzykaStefan Zawarski
Rok produkcji1970
Kraj produkcjiPolska
CyklSzal
Czas trwania67 min
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

„Kobra” i inne zbrodnie: Jak nie starać się o alibi

Esensja.pl
Esensja.pl
Czy wydawca pism o modzie Clifton Morris rzeczywiście zamordował młodą modelkę i aktorkę Fay Collins? Wiele na to wskazuje. Choć na pewno zastanawiające jest to, że mimo coraz konkretniejszych poszlak, podejrzany wciąż upiera się, iż nie ma z tą zbrodnią nic wspólnego. Główny bohater „Szala” Francisa Durbridge’a – inspektor policji Harry Yates – ma wyjątkowo twardy orzech do zgryzienia.

Sebastian Chosiński

„Kobra” i inne zbrodnie: Jak nie starać się o alibi

Czy wydawca pism o modzie Clifton Morris rzeczywiście zamordował młodą modelkę i aktorkę Fay Collins? Wiele na to wskazuje. Choć na pewno zastanawiające jest to, że mimo coraz konkretniejszych poszlak, podejrzany wciąż upiera się, iż nie ma z tą zbrodnią nic wspólnego. Główny bohater „Szala” Francisa Durbridge’a – inspektor policji Harry Yates – ma wyjątkowo twardy orzech do zgryzienia.

Jan Bratkowski
‹Szal – odcinek 2›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzal – odcinek 2
Data premiery19 marca 1970
ReżyseriaJan Bratkowski
ZdjęciaTadeusz Roman, Ryszard Krassowski, Andrzej Dmoch, Stefan Kasperek, Janusz Bibik, Andrzej Stojkowicz
Scenariusz
ObsadaKrzysztof Chamiec, Stanisław Zaczyk, Alicja Pawlicka, Michał Pawlicki, Mieczysław Voit, Kalina Jędrusik, Zygmunt Kęstowicz, Janusz Guttner, Zbigniew Stawarz, Barbara Klimkiewicz, Tadeusz Bartosik, Mieczysław Milecki, Joanna Jędryka, Stanisław Libner
MuzykaStefan Zawarski
Rok produkcji1970
Kraj produkcjiPolska
CyklSzal
Czas trwania67 min
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bez wątpienia w latach 70. ubiegłego wieku brytyjski prozaik i scenarzysta (przez całą karierę związany z BBC) Francis Durbridge (1912-1998) przeżywał w Polsce swoje „pięć minut”. Rodzimi twórcy chętnie sięgali po jego dzieła i przenosili na „mały ekran” w formie spektakli Teatru Sensacji „Kobra”. Jako że były to bardzo klasyczne, dobrze skonstruowane i trzymające w napięciu teksty, trudno dziwić się, że – zainscenizowane przez doświadczonych reżyserów i ze znakomitą (najczęściej) obsadą aktorską – cieszyły się nad Wisłą dużą popularnością. Otwierający ten nieoficjalny „festiwal Durbridge’a” w Polsce Ludowej „Szal” (prezentowany oryginalnie w marcu i kwietniu 1970 roku) do dzisiaj zresztą, mimo oczywistych niedoskonałości technicznych, broni się doskonale.
Główną postacią jest inspektor Harry Yates (Krzysztof Chamiec) z niewielkiego podlondyńskiego miasteczka Little Shaw, który prowadzi śledztwo w sprawie śmierci młodej modelki i aktorki (raczej mało zdolnej) Fay Collins. Kobieta została uduszona szalem, który następnie zostaje znaleziony w futerale początkującego skrzypka Geralda Quinceya (Stefan Szmidt), którego do kariery muzycznej przyucza brat ofiary, Edward Morris (Michał Pawlicki). Nie ma wątpliwości, że Gerald podkochiwał się w Fay, a więc odtrącony przez nią lub przekonany o tym, że dziewczyna ma innych mężczyzn – mógłby w porywie złości, powodowany zazdrością, zabić ją. Ale takich potencjalnych zabójców może być więcej. Na przykład właściciel okolicznej farmy Alistair Goodman (Tadeusz Bartosik), londyński wydawca pism modowych Clifton Morris (Stanisław Zaczyk), który z jakiegoś powodu wypiera się znajomości z Fay, a nawet pastor Nigel Matthews (Mieczysław Voit). Ale kto powiedział, że zamordować musiał mężczyzna?
Gdy na posterunku policji w Little Shaw zjawia się pastor Matthews, wskazuje on kilka ciekawych tropów. Otóż okazuje się, iż w czasie studiów w Cambridge przyjaźnił się z Morrisem, którego bliscy nazywali wówczas Teddym, nie Edwardem. A tak przecież podpisany był telegram, który przyszedł do domu Edwarda Morrisa i w którym tajemniczy „Teddy” dziękował Fay za podarowanie mu szala. Tego samego, którym następnie została uduszona. Drugi trop zdaje się obnażać kłamstwo, jakiego dopuściła się w swoich zeznaniach właścicielka salonu mody Marianna Hastings (Alicja Pawlicka), która – w uproszczeniu – twierdziła, że na kilka godzin przed śmiercią panny Morris widziała ją w Little Shaw w towarzystwie mężczyzny, którym był Clifton Morris. Na czym polegało jej kłamstwo? Otóż na tym, że – jak twierdziła – była wtedy w drodze na lotnisko, skąd odleciała do Genewy. Pastor Matthews oznajmia jednak inspektorowi Yatesowi, że następnego dnia rano widział Mariannę w londyńskim domu towarowym. Co by oznaczało, że w chwili śmierci Fay nie była wcale w samolocie lecącym do Szwajcarii.
Pojawiają się też jednak kolejne poszlaki przeciwko Morrisowi. Na należącym do Alistaira Goodmana polu w Little Shaw zostaje znaleziona pamiątkowa zapalniczka należąca do Cliftona. Wydawca zdaje sobie sprawę, że znajduje się w pułapce, która za chwilę zamknie się wokół niego. Próbuje więc za wszelką cenę znaleźć dla siebie alibi. Wtedy wpada na pomysł, aby wciągnąć do gry młodą dziennikarkę Dianę Winstone (w tej roli pojawia się Joanna Jędryka – vide „Amerykańska guma do żucia «Pinky»”), której kiedyś zależało na tym, aby pracować w którymś z pism Collinsa. Teraz spotyka się z nią i proponuje transakcję: jeżeli Diana zezna to, co będzie korzystne dla niego, może liczyć na dobry kontrakt i wyjazd – oczywiście na koszt redakcji – do Rzymu. Kto by się na to nie skusił?
Z areny wydarzeń nie znika również tancerka z lokalu nocnego „Melodia” Kim Marshall (to rola Kaliny Jędrusik), która staje się pośredniczką pomiędzy Cliftonem a tajemniczą osobą, która postanawia go szantażować. Czym? Nagraniem rozmowy telefonicznej Morrisa z Fay Collins. Jej upublicznienie, a przynajmniej przekazanie policji – postawiłoby wydawcę w wyjątkowo niekorzystnym świetle. Szybko jednak okazuje się, że choć jest to dla niego ogromny problem, to wkrótce pojawia się jeszcze większy. A wraz z nim obok inspektora Yeatsa i sierżanta Jeffreysa (Janusz Guttner) zaczyna mu dodatkowo deptać po piętach kolejny policjant, londyński inspektor Nash (wciela się w niego Mieczysław Milecki – patrz: „Noc w Klostertal”, „Czwarty manekin” oraz „Śmierć w samochodzie”).
Często bywa tak, że w trylogiach najsłabiej wypada część środkowa. Raz, że brakuje w niej mocnego zawiązania akcji (w przypadku kryminału będzie to zbrodnia, od której zaczyna się cała intryga). Dwa, że nie prowadzi ona do finiszu, czyli rozwiązania zagadki i aresztowania mordercy. Podobnie jest w „Szalu”, chociaż w tym przypadku „najsłabiej” oznacza jedynie „trochę mniej atrakcyjnie dla widza”. Francis Durbridge zadbał bowiem o to, aby Harry Yates miał co robić, choć akurat niekoniecznie potrzebny był mu do pomocy inspektor Nash. Gwoli ścisłości: jego pojawienie się na scenie (i na ekranie) jest jak najbardziej usprawiedliwione, tyle że nie zostało do końca wykorzystane. Pojawia się bowiem i po paru minutach w zasadzie bezpowrotnie znika, co biorąc po uwagę fakt, że w postać tę wciela się aktor pokroju Mieczysława Mileckiego można uznać za marnotrawstwo.
koniec
11 czerwca 2024

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Czy dojdzie do trzeciego morderstwa?
Sebastian Chosiński

18 VI 2024

Nazwisko Francisa Durbridge’a przez długie lata było gwarancją sukcesu artystycznego. Nic więc dziwnego, że po dzieła brytyjskiego pisarza i scenarzysty współpracującego z BBC sięgali twórcy teatralni i telewizyjni w całej Europie. Polska Ludowa nie była wyjątkiem. Reżyser Jan Bratkowski, który jako pierwszy zmierzył się z literacką wyobraźnią twórcy z Wysp, na dobry początek wybrał „Szal”. I trafił idealnie!

więcej »

Z filmu wyjęte: Gryzoń z Piekła rodem
Jarosław Loretz

17 VI 2024

Gdyby ktoś się pokusił o stworzenie króliko- lub chomikołaka, zapewne właśnie tak wyglądałaby jego ludzka forma.

więcej »

Z filmu wyjęte: Grunt to solidne kły
Jarosław Loretz

10 VI 2024

Tak to już jest, gdy charakteryzator dostaje do ręki kły i – nie znając kanonów gatunku ani w zasadzie anatomii – próbuje je zamontować aktorowi.

więcej »

Polecamy

Gryzoń z Piekła rodem

Z filmu wyjęte:

Gryzoń z Piekła rodem
— Jarosław Loretz

Grunt to solidne kły
— Jarosław Loretz

Jaki budżet, taka kwatera główna
— Jarosław Loretz

Zimny doping
— Jarosław Loretz

Ryba z wkładką
— Jarosław Loretz

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.