Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Steven Spielberg
‹Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIndiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki
Tytuł oryginalnyIndiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
Dystrybutor Imperial, UIP
Data premiery22 maja 2008
ReżyseriaSteven Spielberg
ZdjęciaJanusz Kamiński
Scenariusz
ObsadaHarrison Ford, Shia LaBeouf, Cate Blanchett, Karen Allen, Ray Winstone, John Hurt, Jim Broadbent, Andrew Divoff, Ernie Reyes Jr.
MuzykaJohn Williams
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania123 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,85:1
WWW
Gatunekprzygodowy
EAN5903570135439
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dobry i Niebrzydki: Indiana Jones i Ostatnia Krucjata Bourne’a

Esensja.pl
Esensja.pl
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
« 1 2 3 »

Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Indiana Jones i Ostatnia Krucjata Bourne’a

Len Wiseman
‹Szklana pułapka 4.0›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzklana pułapka 4.0
Tytuł oryginalnyLive Free or Die Hard
Dystrybutor CinePix
Data premiery6 lipca 2007
ReżyseriaLen Wiseman
ZdjęciaSimon Duggan
Scenariusz
ObsadaBruce Willis, Justin Long, Maggie Q, Cyril Raffaelli, Timothy Olyphant, Mary Elizabeth Winstead, Kevin Smith, Jonathan Sadowski, Cliff Curtis, Zeljko Ivanek, Jake McDorman, Nadine Ellis
MuzykaMarco Beltrami
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
CyklSzklana pułapka
Czas trwania100 min
WWW
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
KW: Bohater jest ważny, to oczywiste. Nikt nie powinien być chętny do wydania kasy na kontynuację losów nieciekawych bohaterów (w takim razie ciekawe, dlaczego tyle sequeli opowieści o nudnych gościach powstaje). Ale do tego musi dodatkowo dojść jakiś pomysł na kontynuację, pomysł inny od zrobienia po prostu tego samego z większym budżetem i kolejną gwiazdą w obsadzie. Bohater powinien się rozwijać. Choć czasem jego charyzma jest tak wielka, że nie musi – patrz McClane, zawsze ten sam, taki, jakiego kochamy. Ale Bonda trzeba co jakiś czas odświeżać.
PD: Nie tylko Bonda, czego – co w sumie dobre – twórcy zaczynają sami mieć świadomość. Damon śmiał się ostatnio w jakimś wywiadzie, że zagra w czwartym „Bournie” jedynie wtedy, gdy będzie to musical albo pornos.
KW: A Crowe powiedział kiedyś w wywiadzie, że jeśli zagra w zapowiadanym niegdyś „Gladiatorze 2”, to jedynie jako urna z prochami przenoszona z jednej strony ekranu na drugą.
PD: No, nawet DiCaprio zarzekał się, że za żadne skarby nie wystąpi w planowanym kiedyś sequelu „Titanica”. Hollywoodzcy decydenci mają często tak absurdalne pomysły, że nawet gwiazdorzy kuszeni wielomilionowymi gażami wysiadają…
KW: Ale spójrzmy na tę Twoją listę bardziej szczegółowo. „Shrek” i „Piraci” jakoś się obronili, bo ich konie (i koty) pociągowe nadal mogą zapewnić w miarę przyzwoity poziom. „Pułapka” się obroniła, bo Wisemann okazał się zaskakująco sprawnym fachowcem od solidnego kina akcji bez chwili na złapanie oddechu, no i nie wykoleił McClane’a – postarzał go (nie tyle on, ile czas), dał odrobinę więcej zgorzknienia, ale też stałą dawkę sarkastycznego poczucia humoru. Czyli bohater się sprawdził.
PD: Zgadza się.
KW: „Ryś” wyłożył się przede wszystkim na braku reżyserskich umiejętności Tyma i braku kogoś, kto powiedziałby, że połowę materiału tego filmu trzeba wywalić w cholerę. I to ciekawy przyczynek do naszej dyskusji – bo Tym, mając w ręku jedną z najfajniejszych postaci polskiego kina (którą zresztą sam odtwarza), mając w ręku wszystkie sznurki, niespotykaną sympatię widzów i krytyków, wyłożył się na całej linii.
PD: Tym (!) bardziej że polska komedia właściwie już nie istnieje, więc przyjęlibyśmy z otwartymi ramionami nawet nie od razu arcydzieło, ale po prostu solidny, nienużący produkt. Hmm… Właśnie zdałem sobie sprawę, że od początku milenium chyba nie mieliśmy w kinach żadnej dobrej komedii. Czystej komedii, nie komediodramatu, bo tu, dzięki Bogu, mamy jeszcze Koterskiego. Przypominasz sobie coś?
KW: Hmmm… Jak kwalifikujesz „Wesele” Smarzowskiego? Bo film bez dwóch zdań bardzo dobry, uśmiałem się na nim jak norka, choć oczywiście nie jest to taka lekka komedyjka…
PD: Jednak z dwoma zdaniami, bo film średni i nie uśmiałem się na nim jak norka. No, ale to też bardziej podchodzi pod tragikomedię…
KW: Poza tym do głowy naprawdę nic mi nie przychodzi. No bo przecież nie pretensjonalne, wymęczone „dzieła” Saromonowicza.
PD: Boże broń!
KW: Z zapowiedzi mamy owego Bourne’a, który nie zawiedzie na pewno z wyżej wymienionych powodów (a także dlatego, że i Liman, i Greengrass potrafili wnosić świeży powiew do gatunku).
Wyszukaj / Kup
PD: Ja już wiem, że nie zawiedzie. Nie pytaj, skąd :-). Ale to rzeczywiście najlepszy „Bourne” z dotychczasowych (nie jestem fanem Limanowskiego).
KW: Ale to Liman właśnie poustawiał klocki – bohatera rodem z lat 80., już niedzisiejszego, znakomicie przeniósł w nasze czasy. Swoją drogą „Ultimatum Bourne’a” to drugi sequel remake’u :) – według praw natury powinien być na poziomie dzieł Żamojdy.
PD: Wiesz, tyle że z „Bourne’ami” jest w sumie tak, jak z „Władcą Pierścieni” – to nie są typowe sequele, do których scenariusze pisane są dopiero, gdy część pierwsza się sprzeda. To gotowe trylogie, których producenci nie zdecydowaliby się ciągnąć chyba tylko wówczas, gdy pierwszy odcinek poniósłby spektakularną klapę.
KW: Mamy więc na pewno kolejną „Piłę”, „Obcego kontra Predator”, „Resident Evil”, po których oczywiście nie spodziewam się niczego. Mamy „Inwazję”, i tu moją główną obawą jest osoba Nicole Kidman, którą nawet lubię, ale ostatnie jej wybory filmowe to porażka („Żony ze Stepford”, „Czarownica” – he, he, oczywiście same remaki).
PD: „Inwazja” to za oceanem jedna z największych klap roku. Marne 20 proc. pozytywnych recenzji na Rotten Tomatoes, bardzo marny wynik weekendowego otwarcia… A szkoda, bo nastawienie miałem dobre – reżyserował Niemiec od „Eksperymentu” i „Upadku”, w obsadzie Daniel Craig i Jeffrey Wright…
A z tego, co jeszcze w tym roku przed nami, chyba najbardziej czekam – jako fan animowanego serialu i aktorskich, supercampowych filmów – na ”Wojownicze żółwie ninja”. Chociaż ostatnio dostałem maila od dystrybutora, zatytułowanego „Paweł Małaszyński wojowniczym żółwiem ninja!” i trochę wymiękłem…
KW: A ja nigdy nie byłem fanem Żółwi – serial przypadł na mój okres nastoletni, kiedy to jest się za starym na dziecięce animacje, a za młodym, aby oglądać to przez sentyment. Więc ten akurat remake ani mnie ziębi, ani grzeje.
PD: Więc co Cię grzeje?
KW: No, mamy na przyszły rok czwartego Indianę…
PD: Powiedz mi – chciałbyś jeździć 60-letnim Fordem? Ja bym nie chciał, tak jak nie przekonuje mnie wizja 60-letniego Forda jako bohatera przygodowego kina akcji. Mimo to wierzę, że Spielberg jakoś zręcznie wybrnie – na przykład w połowie filmu Indiana przekaże pałeczkę synowi, którego gra rewelacyjny Shia LaBeouf, czy coś w tym stylu.
KW: Ja też jak na razie wierzę Spielbergowi. I mam nadzieję, że nie zapomni o konieczności uzasadnienia obecności emerytowanego bohatera kina akcji – a to oznacza, iż Ford będzie dokonywał cudów, ale przynajmniej narzekając przy tym na bóle w krzyżu…
PD: Cóż, pierwsze zdjęcia z planu pokazują go jadącego motorem z filmowym synem, i to on jest tutaj w roli pasażera, a do tego ma garniak! Więc nadzieja jest.

Gore Verbinski
‹Piraci z Karaibów: Na krańcu świata›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiraci z Karaibów: Na krańcu świata
Tytuł oryginalnyPirates of the Caribbean: At Worlds End
Dystrybutor Forum Film
Data premiery25 maja 2007
ReżyseriaGore Verbinski
ZdjęciaDariusz Wolski
Scenariusz
ObsadaOrlando Bloom, Johnny Depp, Keira Knightley, Geoffrey Rush, Jonathan Pryce, Bill Nighy, Yun-Fat Chow, Tom Hollander, Stellan Skarsgård, Martin Klebba, Greg Ellis, Jack Davenport, Naomie Harris, JB Blanc, Keith Richards, Wali Razaqi
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
CyklPiraci z Karaibów
Czas trwania170 min
WWW
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
KW: Ale przede wszystkim mam nadzieję, że „Indiana” nie będzie li jedynie kinem akcji. Że Spielberg przy okazji spróbuje powiedzieć coś więcej – nie wiem, o przemijaniu, o odejściu takiej formy kina przygodowego, o zmianach, jakie miały miejsce od czasów „Ostatniej krucjaty”… A wszystko oczywiście w atrakcyjnej formie.
PD: Natomiast nie wiem, czy wiesz, ale już na tę chwilę na 2008 zaplanowanych jest blisko 50 sequeli i 30 remake’ów! Więc prawdziwy boom dopiero przed nami i można przypuszczać z dużą dozą prawdopodobieństwa, czym to się skończy w większości przypadków. Na cholerę nam remake „Muchy” Cronenberga, czyli, o zgrozo!, remake remake’u? Po co robić za dużą kasę „Evil Dead”, skoro urok oryginału polegał właśnie na braku budżetu? Czy „Footloose” z modnym Zakiem Efronem w miejsce Kevina Bacona ma szansę spodobać się komukolwiek poza wzdychającymi do Zaca nastolatkami? Nóż mi się w kieszeni otwiera na „Różową panterę 2”, na amerykański prequel „Ringu”, na trzecią „Klątwę”…
KW: A do tego dochodzi seria remake’ów klasyków SF z lat 50., które darzę szczerym sentymentem: po wspominanej „Inwazji” i „Musze”, jeszcze „When Worlds Collide” i, co w ogóle wydaje mi się bez sensu – „The Incredible Shrinking Man”. Oprócz tego remaki filmów z lat 70.: „Ucieczka Logana” i kultowy „Człowiek, który spadł na ziemię”. Nie pytam po co, bo to oczywiste. Ale dla mnie to przede wszystkim smutny dowód na regres mojego ukochanego gatunku.
PD: Hm, Ty rzeczywiście nie masz farta – w sumie najbardziej mielona na nowo jest fantastyka i produkcje azjatyckie (czyli też szeroko pojmowana fantastyka)…
KW: Tak, Azji nie odpuszczą – wkrótce remaki tamtejszych hitów: „My Sassy Girl”, „Tale of Two Sisters” i „The Eye”. Jakoś nie widzę szans na udane filmy, zwłaszcza po tym jak zmasakrowano oryginalny „Pulse” Kiyoshi Kurosawy…
PD: Natomiast da się z tego morza śmieci wyłowić też perełki i wierzę, że takimi właśnie chlubnymi wyjątkami będą „The Dark Knight” Nolana, „Hellboy 2” del Toro, oczywiście 22. Bond, z lżejszych klimatów może „Książę Kaspian”. Chętnie obejrzę remake klasycznego „Wilkołaka” w reżyserii Marka Romanka (tego od „Zdjęcia w godzinę”), z Benicio Del Toro i Anthonym Hopkinsem. Podobnie nie mam nic przeciw „Piranii” z lepszymi efektami. No, ale jak na kilkadziesiąt sztuk, to i tak niewiele tego dobrego…
« 1 2 3 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Knajpa na szybciutko
Jarosław Loretz

22 IV 2024

Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Zemsta Dragów, czyli bokserska nostalgia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Norwegia już nigdy nie będzie taka jak przedtem
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Duchy, diabły, wilkołaki i steampunkowe mechaniczne skrzaty
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Każdy kadr to Ameryka
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Rzeźnia dla dwojga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Partia na party w czasach Brexitu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Jak smakują Porgi?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Kroniki młodego Stevena Spielberga
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Bourne przechodzony
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Styczeń 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Najlepszego sortu Amerykanin
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Marzec 2014 (1)
— Miłosz Cybowski, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Luty 2014
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz

Piraci XXI wieku
— Konrad Wągrowski

Gdyby Tarantino pracował u Disneya
— Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.