Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 14 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Steven Spielberg
‹Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIndiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki
Tytuł oryginalnyIndiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
Dystrybutor Imperial, UIP
Data premiery22 maja 2008
ReżyseriaSteven Spielberg
ZdjęciaJanusz Kamiński
Scenariusz
ObsadaHarrison Ford, Shia LaBeouf, Cate Blanchett, Karen Allen, Ray Winstone, John Hurt, Jim Broadbent, Andrew Divoff, Ernie Reyes Jr.
MuzykaJohn Williams
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania123 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,85:1
WWW
Gatunekprzygodowy
EAN5903570135439
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dobry i Niebrzydki: Indiana Jones i Ostatnia Krucjata Bourne’a

Esensja.pl
Esensja.pl
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
1 2 3 »
Ostry atak sequelozy kontratakuje! W dyskusji, nie tylko będącej sequelem poprzednich dyskusji Dobrego i Wągrowskiego, ale również aspirującej do bycia remakiem dawnego artykułu Dobrego, tym razem o tym, dlaczego w naszych kinach znalezienie dzieła innego niż kontynuacja bądź nowa wersja filmu sprzed lat jest równie prawdopodobne, jak zabawny dowcip w niemieckiej komedii.

Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Indiana Jones i Ostatnia Krucjata Bourne’a

Ostry atak sequelozy kontratakuje! W dyskusji, nie tylko będącej sequelem poprzednich dyskusji Dobrego i Wągrowskiego, ale również aspirującej do bycia remakiem dawnego artykułu Dobrego, tym razem o tym, dlaczego w naszych kinach znalezienie dzieła innego niż kontynuacja bądź nowa wersja filmu sprzed lat jest równie prawdopodobne, jak zabawny dowcip w niemieckiej komedii.

Steven Spielberg
‹Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIndiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki
Tytuł oryginalnyIndiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
Dystrybutor Imperial, UIP
Data premiery22 maja 2008
ReżyseriaSteven Spielberg
ZdjęciaJanusz Kamiński
Scenariusz
ObsadaHarrison Ford, Shia LaBeouf, Cate Blanchett, Karen Allen, Ray Winstone, John Hurt, Jim Broadbent, Andrew Divoff, Ernie Reyes Jr.
MuzykaJohn Williams
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania123 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,85:1
WWW
Gatunekprzygodowy
EAN5903570135439
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
PD: Konradzie, zjawisko, o którym pisałem w „Esensji” kilka lat temu, rozrosło się w tym roku do niebotycznych rozmiarów. „Ryś”, „Hannibal. Po drugiej stronie maski”, „Klątwa 2”, „Rocky Balboa”, „Wakacje Jasia Fasoli”, „Taxi 4”, „Spider-Man 3”, „Wzgórza mają oczy 2”, „Piraci z Karaibów: Na krańcu świata”, „Ocean’s 13”, „Głosy 2”, „Fantastyczna Czwórka: Narodziny Srebrnego Surfera”, „Hostel 2”, „Shrek Trzeci”, „Szklana pułapka 4.0”, „Simpsonowie”, „Transformers”, „Evan Wszechmogący”, „7 krasnoludków: Las to za mało – historia jeszcze prawdziwsza”, „28 tygodni później”, „Ultimatum Bourne’a”, „Straż dzienna”, „Lakier do włosów”, „Inwazja”, „Wojownicze żółwie ninja”, „Resident Evil: Zagłada”, „Godziny szczytu 3”, „15:10 do Yumy”, „Bratz”, „Obcy kontra Predator: Selekcja naturalna”, „Lady Chatterley”, „Piła III” oraz „Piła IV” (w ciągu jednego roku!)… Imponująca lista, prawda? Ilościowo, bo jakościowo niekoniecznie. Powiedz mi, drogi kolego, jak Ty się zapatrujesz na fakt, że dziś właściwie już trudno o głośny film, który nie jest sequelem, remakiem, spin-offem…
KW: Sequel not equal. No dobra, to tyle na ten temat – to o czym rozmawiamy za miesiąc?
PD: O biuście Angeliny Jolie, rzecz jasna. Wiadomo, że sequel not equal. Bardziej byś mi zaimponował, gdybyś ułożył analogiczną rymowaną zasadę dla remake’ów.
KW: Remake not fruitcake? Remake’s a toothache? Remake not earthquake? (W sensie – nie wtrząsa…). Remake’s a mistake?
PD: Świetne! Najbardziej podoba mi się trzecia propozycja – nie miałbym nic przeciwko, żeby weszła do mowy potocznej.
KW: Nie tylko filmowcy są tacy cwani. Wchodzę ci ja wczoraj do księgarni (zdarza mi się) i co widzę wyeksponowane? „Zemsta ojca chrzestnego” i „Zdrada Bourne’a”…
PD: No tak, jasne, tę zależność można dziś rozciągnąć również na komiksy, gry, a nawet teatr (plany wystawienia „Spider-Mana” na Broadwayu). Pozostańmy jednak przy kinie.
KW: Nie odkryję Ameryki, gdy stwierdzę, że chodzi – uważaj – o pieniądze. Jak wiadomo, po pierwsze, ludzie lubią kontynuacje (ale i nowe wersje), po drugie, można oszczędzać na marketingu, bo nie trzeba wyjaśniać dokładnie, o co chodzi (ale jak jeszcze się nie chce oszczędzać na promocji, to nierzadko zyski idą w kosmos), po trzecie, łatwiej się przebić z czymś znanym u ostrożnych producentów, po czwarte, czasem koszta produkcji opartej na wykorzystanych doświadczeniach (i materiałach) znacznie się zmniejszają, po piąte, zabawki i gadżety są już rynku, etc., etc. To oczywistości, ale chyba równocześnie najprostsza odpowiedź na wcześniejsze pytanie – skoro bezpieczniej jest robić remaki, sequele, spin-offy, to się je robi i wszędzie widać ich promocję.

Paul Greengrass
‹Ultimatum Bourne’a›

WASZ EKSTRAKT:
90,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUltimatum Bourne’a
Tytuł oryginalnyThe Bourne Ultimatum
Dystrybutor UIP
Data premiery7 września 2007
ReżyseriaPaul Greengrass
ZdjęciaOliver Wood
Scenariusz
ObsadaMatt Damon, Joan Allen, Julia Stiles, David Strathairn, Scott Glenn, Paddy Considine, Edgar Ramirez, Albert Finney, Corey Johnson, Daniel Brühl, Chris Cooper, Brian Cox
MuzykaJohn Powell
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
CyklBourne
Czas trwania111 min
WWW
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
PD: Wszystko jasne, tyle że ja nie prosiłem Cię o wykład na temat zasadności robienia remake’ów i sequeli, bo to sprawa oczywista, tylko pytałem, jak Ty się na to zapatrujesz. Ty, a nie hollywoodzcy bossowie czy spece od marketingu – panimajesz?
KW: No tak, ja mam swoje zdanie na ten temat, ale się z nim nie zgadzam. A właściwie to chyba nie mam zdania i każdy przypadek rozpatruję oddzielnie – patrząc na temat, na osobę reżysera, aktorów, na ogólny poziom franczyzy… I tak – kolejny „Obcy kontra Predator” wywołuje u mnie obrzydzenie połączone z wymiotami, na „Pile 3” najciekawsze było to pół godziny, które przespałem, więc na „Piłę 4” nie zaciągną mnie, nawet jeśli założą mi na szyję odcinające głowę chomąto. Z kolei jednak remake „15:10 do Yumy” z Crowem zobaczę chętnie, nie mówiąc już o nowym Bournie.
PD: Z Crowe’em? Z Bale’em!
KW: Z obydwoma, oczywiście.
Spójrzmy więc na to inaczej – które z tych filmów naprawdę dają nam coś fajnego, a które tylko bezczelnie starają się wyciągać kasę?
PD: Okazuje się, że wcale nie tak łatwo znaleźć tu jakąś obowiązującą w rzeczywistości zależność. Przyjęło się bowiem, że im dalej w las, tym gorzej. Ale to stereotyp, co potwierdza na przykład (zasłużony) sukces frekwencyjny i… hmm… niech będzie, że artystyczny „Szklanej pułapki 4.0”. „Rocky Balboa”, mimo iż filmem jest przeciętnym, i tak bije na głowę czwartą i piątą część cyklu. Na „Hostelu 2” i drugich „Wzgórzach” bawiłem się lepiej niż na pierwowzorach. Również przygody Bourne’a z odcinka na odcinek podobają mi się coraz bardziej…
KW: Bo Bourne rządzi! Nie mogę się doczekać premiery części trzeciej (byłeś, cwaniaku, na jakimś pokazie przedpremierowym może już?), widzowie i krytycy chwalą. Ale mam wrażenie, że to jednak nieco odrębny przypadek od większości tu omawianych – wszystkie trzy części w sumie opowiadają w gruncie rzeczy jedną historię poszukiwania tytułowej tożsamości. To nie tak, że Bourne – jak Bond czy inny McClane – dostaje po prostu nowych przeciwników do rozwałki.
PD: Za to lekceważące „jak Bond czy inny McClane” należą Ci się bęcki.
KW: Oj, przecież wiesz, że jestem wielbicielem Bonda (kto inny wywaliłby tysiąc złotych na wszech pakiet?), a chyba też nie ukrywałem nigdy, iż uważam „Szklaną pułapkę” za najlepszy film akcji wszech czasów, i jak dotrzemy do 1988 roku w tetrykach, to ma na bank moją kolejną dziesiątkę. Chciałem jedynie zaznaczyć, że u nich każdy odcinek jest mocno odrębny od poprzedniego, a trylogia o Bournie tworzy jednak pewną całość.
PD: Historia historią, ale sukces Bourne’a-Damona polega przecież przede wszystkim na tym, że to zwyczajny, zagubiony chłopak, który od rówieśników różni się jedynie tym, iż – bagatelka – świetnie zna sztuki walki i doskonale włada bronią. Tych trzech wspomnianych bohaterów obecnie zresztą sporo łączy – wydaje mi się, że pomysł na „nowego”, urealnionego Bonda nieprzypadkowo powstał po sukcesie filmów o Bournie…

Darren Lynn Bousman
‹Piła IV›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiła IV
Tytuł oryginalnySaw IV
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery18 stycznia 2008
ReżyseriaDarren Lynn Bousman
ZdjęciaDavid A. Armstrong
Scenariusz
ObsadaScott Patterson, Tobin Bell, Justin Louis, Donnie Wahlberg, Angus MacFadyen, Shawnee Smith, Bahar Soomekh, Dina Meyer, Mike Realba, Julian Richings, Emmanuelle Vaugier, Kim Roberts
MuzykaCharlie Clouser
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
CyklPiła
Czas trwania95 min
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
KW: Bez wątpienia…
PD: …z kolei prototypem takiego umęczonego, poobijanego herosa-zwyczajniaka był właśnie McClane…
KW: I tu się zgodzę…
PD: I tu, myślę, dochodzimy do słowa-klucza w naszej pogadance o sequelozie. Bohater. To on ma tutaj znaczenie decydujące. Nawet wtedy, gdy sam film nie spełnia w pełni naszych oczekiwań – triquel „Piratów” w sumie mnie rozczarował, trzeci „Shrek” był niczym więcej niż powtórką z „dwójki”, ale, kurde, ja nie potrafię nie lubić Jacka Sparrowa czy Kota w butach!
KW: Ale wiesz, to też jednak nie zawsze tak działa.
PD: Wiem. Tak jak już mówiłem – w tym temacie niełatwo znaleźć jakieś obowiązujące zasady. Niemniej, atencja do bohatera wydaje mi się jedną z takich nielicznych reguł, a że nie zawsze się sprawdza – cóż, od każdej reguły są wyjątki.
KW: Weźmy Snake’a Plisskena – nie był to fajny bohater? A „Ucieczka z L.A.”?
PD: Plissken, bohater rzeczywiście kultowy, byłby właśnie takim wyjątkiem od reguły.
KW: A Connery w „Nieśmiertelnym”? I co z nim i z wszystkim zrobili w dwójce? Pamiętasz Willisa w „Jak ugryźć 10 milionów” i w tej nędznej kontynuacji?
PD: No wiesz, zgodzę się, że są to fajni bohaterowie, ale do Sparrowa czy McClane’a jednak im bardzo, bardzo daleko.
KW: Czyż nie był sympatyczny samoparodiujący się de Niro w „Depresji gangstera” i czyż nie zanudziło to nas na śmierć w kolejnej części?
PD: Mnie nie. Podobała mi się dwójka, może dlatego, że widziałem ją wcześniej niż pierwowzór. Ale uważaj, trochę się zapędziłeś – już tylko czekam, aż mi tu wyskoczysz z „czyż nie był zabawny George W. Bush w »Fahrenheicie 9/13«?”…
KW: A właśnie – wiesz na pewno, że Moore kręci… sequel „Fahrenheita”?
PD: Wiem. I mam nadzieję, że tym razem Hollywood już nie da plamy i przyzna Bushowi Złoty Glob za najlepszą rolę komediową.
KW: To prawda – trudno jednak porównywać sfrustrowanego mafiosa, którego imienia bez zajrzenia do imdb nie pamiętam, do samego Jacka Sparrowa. Chciałem jedynie podkreślić, że czasem najfajniejszy nawet bohater się miota, gdy scenarzysta nie ma pojęcia, co z nim zrobić, bo stwierdził, iż z taką fajną postacią on już się starać nie musi i może od razu walić do kasy.
PD: Zgoda, ale prawdą też jest, że rzeczywiście nie musi się już tak bardzo napinać, kiedy ma w zanadrzu Johna McClane’a, zaś kiedy ma tylko Johna Whateversona, to musi mieć też niesamowitą historię, aby zainteresować widzów.
1 2 3 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Wehrmacht kontra SS
Sebastian Chosiński

7 V 2024

Powie ktoś, że oparta na prozie słowackiego pisarza Juraja Váha „Noc w Klostertal” byłaby ciekawsza, gdyby nie pojawiający się na finał wątek propagandowy. Tyle że nie pobrzmiewa on wcale fałszywą nutą. Gdyby przyjąć założenie, że cała ta historia wydarzyła się naprawdę, byłby nawet całkiem realistyczny. W każdym razie nie zmienia to faktu, że spektakl Tadeusza Aleksandrowicza ogląda się znakomicie nawet pięćdziesiąt pięć lat po premierze.

więcej »

Z filmu wyjęte: Latająca rybka
Jarosław Loretz

6 V 2024

W chińskich filmach nawet latające ryby są trochę… duże.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Polecamy

Latająca rybka

Z filmu wyjęte:

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Zemsta Dragów, czyli bokserska nostalgia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Norwegia już nigdy nie będzie taka jak przedtem
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Duchy, diabły, wilkołaki i steampunkowe mechaniczne skrzaty
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Każdy kadr to Ameryka
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Rzeźnia dla dwojga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Partia na party w czasach Brexitu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Jak smakują Porgi?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Kroniki młodego Stevena Spielberga
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Bourne przechodzony
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Styczeń 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Najlepszego sortu Amerykanin
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Marzec 2014 (1)
— Miłosz Cybowski, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Luty 2014
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz

Piraci XXI wieku
— Konrad Wągrowski

Gdyby Tarantino pracował u Disneya
— Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.