WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Organizator | Warszawska Fundacja Filmowa |
Cykl | Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy |
Miejsce | Warszawa |
Od | 8 października 2010 |
Do | 17 października 2010 |
WWW | Strona |
26 WFF: Sobota, 09.10.2010Zapraszamy do regularnych relacji Artura Zaborskiego z 26 Warszawskiego Festiwalu Filmowego, uzupełniających codzienne obszerne recenzje Marty Karpińskiej. Dziś cztery omówione tytuły: „Pod bezchmurnym niebem”, „Tournée”, „Na końcu świata”, „Adrienn Pal”.
Artur Zaborski26 WFF: Sobota, 09.10.2010Zapraszamy do regularnych relacji Artura Zaborskiego z 26 Warszawskiego Festiwalu Filmowego, uzupełniających codzienne obszerne recenzje Marty Karpińskiej. Dziś cztery omówione tytuły: „Pod bezchmurnym niebem”, „Tournée”, „Na końcu świata”, „Adrienn Pal”. ‹26 Warszawski Festiwal Filmowy›
Pod bezchmurnym niebem ekstrakt: 60% Modne w Szwecji osadzanie akcji w latach ’70, połączone z myślą kina zaangażowanego. Problemem jest tu nie tylko alkoholizm głowy rodziny, czy dysonanse klasowe, ale także najgłośniejsza w krajach skandynawskich afera narkotykowa. Choć całość wrzucona do jednego worka irytuje rozstrzałem, to nie zakłóca jednak odbioru. Niestety nie pozwala na wiarygodną metamorfozę głównego bohatera – z zaszczutego nastolatka w świadomego mechanizmów społecznych chłopaka. Zamiast niej oglądamy zewnętrzne wpływy na postać tegoż, które podkreślają nieumiejętność reżyserskiej selekcji. Uważną analizę konkretu zastępuje tu natłok problemów wprowadzonych od Hasa do Lasa. Tournée ekstrakt: 70% Wykolejone kino drogi. Teoretycznie widzowi nie wolno sympatyzować z głównym bohaterem tego filmu. Ten, nie dość, że jest skupionym na własnych korzyściach egoistą, występuje przeciwko wszelako aprobowanej poprawności politycznej. Zaniedbuje rodzinę, krzywdzi krewnych, a pretekstem do kontaktu z innymi osobami jest jedynie pragmatyzm. Tak ukierunkowany przemierza Francję wraz z zespołem sensualnego kabaretu. Jednak, zamiast tradycyjnych toposów kina drogi, znajdujemy w filmie Amalrica przegraną konfrontację życiowego laika przeciwstawionego społecznie przyjętym wzorcem. Całość okrasza wyśmiewanie sztandarowych wartości konserwatywnej Ameryki. Na końcu świata ekstrakt: 70% Alexy Uchitel – specjalista od wiwisekcji rosyjskich konfliktów zbrojnych, odstąpił od interpretacji historii najnowszej na rzecz osadzenia akcji w powojennym totalitaryzmie. II wojna światowa dobiegła końca, jednak antagonizmy rosyjsko – niemieckie wciąż płoną żywym ogniem. W krańcowym obozie pracy nie ma miejsca na komunistyczny egalitaryzm. Tu miarą człowieka nie są jego wartości, ale przede wszystkim reprezentowana narodowość oraz umiejętność wykroczenia poza narzucony (sztucznie) limes. Całość fabularnej fikcji, choć wiarygodna i wciągająca, rozbija się o hollywoodzkie zakończenie, pozbawione realistycznych odniesień w rzeczywistości. Szkoda. Adrienn Pal ekstrakt: 65% Popularny ostatnio temat nadwagi nie ma w filmie Kocsis konotacji społecznej akceptacji. Reżyserka wykorzystuje ją nie tyle do ukazania jednostki wyalienowanej ze społeczeństwa, co do podkreślenie jej indywidualnego doświadczenia wspomnień. Pamięć w tym filmie waży zdecydowanie więcej niż główna bohaterka, a próba scalenia zbiorowych wrażeń o tytułowej Adrienn Pal nie przynosi żadnego efektu. Szpital – miejsce pracy głównej bohaterki – poprzez pokazanie prób walki o podtrzymanie życia, jest zestawiony z walką Piroski o potwierdzenie jej prawidłowych relacji międzyludzkich w przeszłości. Mistrzowsko poprowadzona przez dźwiękowców gra dźwięku. 10 października 2010 |
Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.
więcej »Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.
więcej »Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
26 WFF: Niedziela, 17.10
— Artur Zaborski
26 WFF: Sobota, 16.10.2010
— Artur Zaborski
26 WFF: Piątek, 15.10
— Artur Zaborski
26 WFF: Napięcie po trzęsieniu Ziemi
— Marta Karpińska
26 WFF: Czwartek, 14.10
— Artur Zaborski
26 WFF: Animowany buc
— Marta Karpińska
26 WFF: Środa, 13.10
— Artur Zaborski
26 WFF: Camp na kampusie
— Marta Karpińska
26 WFF: Wtorek, 12.10
— Artur Zaborski
26 WFF: Hitchcock po arabsku
— Marta Karpińska
Niedziela, 17.10
— Artur Zaborski
Sobota, 16.10.2010
— Artur Zaborski
Piątek, 15.10
— Artur Zaborski
Napięcie po trzęsieniu Ziemi
— Marta Karpińska
Czwartek, 14.10
— Artur Zaborski
Animowany buc
— Marta Karpińska
Środa, 13.10
— Artur Zaborski
Camp na kampusie
— Marta Karpińska
Wtorek, 12.10
— Artur Zaborski
Hitchcock po arabsku
— Marta Karpińska
Co nam w kinie gra: Wymyk, Druga Ziemia
— Jarosław Loretz, Artur Zaborski
Trójgłos o „Ki”
— Ewa Drab, Zuzanna Witulska, Artur Zaborski
Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski
Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski
Off off with head
— Artur Zaborski
O (p)o(d)glądaniu
— Artur Zaborski
Tydzień z hiszpańską sztuką filmową
— Artur Zaborski
Zastrzyk adrenaliny na widok podnoszącej się kurtyny
— Artur Zaborski
Ciemnego pokoju nie trzeba się bać
— Artur Zaborski
Janek Wiśniewski padł, Janek Komasa wstał
— Artur Zaborski