Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹26 Warszawski Festiwal Filmowy›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Warszawska Fundacja Filmowa
CyklWarszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy
MiejsceWarszawa
Od8 października 2010
Do17 października 2010
WWW

26 WFF: Sobota, 09.10.2010

Esensja.pl
Esensja.pl
Zapraszamy do regularnych relacji Artura Zaborskiego z 26 Warszawskiego Festiwalu Filmowego, uzupełniających codzienne obszerne recenzje Marty Karpińskiej. Dziś cztery omówione tytuły: „Pod bezchmurnym niebem”, „Tournée”, „Na końcu świata”, „Adrienn Pal”.

Artur Zaborski

26 WFF: Sobota, 09.10.2010

Zapraszamy do regularnych relacji Artura Zaborskiego z 26 Warszawskiego Festiwalu Filmowego, uzupełniających codzienne obszerne recenzje Marty Karpińskiej. Dziś cztery omówione tytuły: „Pod bezchmurnym niebem”, „Tournée”, „Na końcu świata”, „Adrienn Pal”.

‹26 Warszawski Festiwal Filmowy›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Warszawska Fundacja Filmowa
CyklWarszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy
MiejsceWarszawa
Od8 października 2010
Do17 października 2010
WWW
Pod bezchmurnym niebem
ekstrakt: 60%
Modne w Szwecji osadzanie akcji w latach ’70, połączone z myślą kina zaangażowanego. Problemem jest tu nie tylko alkoholizm głowy rodziny, czy dysonanse klasowe, ale także najgłośniejsza w krajach skandynawskich afera narkotykowa. Choć całość wrzucona do jednego worka irytuje rozstrzałem, to nie zakłóca jednak odbioru. Niestety nie pozwala na wiarygodną metamorfozę głównego bohatera – z zaszczutego nastolatka w świadomego mechanizmów społecznych chłopaka. Zamiast niej oglądamy zewnętrzne wpływy na postać tegoż, które podkreślają nieumiejętność reżyserskiej selekcji. Uważną analizę konkretu zastępuje tu natłok problemów wprowadzonych od Hasa do Lasa.
Tournée
ekstrakt: 70%
Wykolejone kino drogi. Teoretycznie widzowi nie wolno sympatyzować z głównym bohaterem tego filmu. Ten, nie dość, że jest skupionym na własnych korzyściach egoistą, występuje przeciwko wszelako aprobowanej poprawności politycznej. Zaniedbuje rodzinę, krzywdzi krewnych, a pretekstem do kontaktu z innymi osobami jest jedynie pragmatyzm. Tak ukierunkowany przemierza Francję wraz z zespołem sensualnego kabaretu. Jednak, zamiast tradycyjnych toposów kina drogi, znajdujemy w filmie Amalrica przegraną konfrontację życiowego laika przeciwstawionego społecznie przyjętym wzorcem. Całość okrasza wyśmiewanie sztandarowych wartości konserwatywnej Ameryki.
Na końcu świata
ekstrakt: 70%
Alexy Uchitel – specjalista od wiwisekcji rosyjskich konfliktów zbrojnych, odstąpił od interpretacji historii najnowszej na rzecz osadzenia akcji w powojennym totalitaryzmie. II wojna światowa dobiegła końca, jednak antagonizmy rosyjsko – niemieckie wciąż płoną żywym ogniem. W krańcowym obozie pracy nie ma miejsca na komunistyczny egalitaryzm. Tu miarą człowieka nie są jego wartości, ale przede wszystkim reprezentowana narodowość oraz umiejętność wykroczenia poza narzucony (sztucznie) limes. Całość fabularnej fikcji, choć wiarygodna i wciągająca, rozbija się o hollywoodzkie zakończenie, pozbawione realistycznych odniesień w rzeczywistości. Szkoda.
Adrienn Pal
ekstrakt: 65%
Popularny ostatnio temat nadwagi nie ma w filmie Kocsis konotacji społecznej akceptacji. Reżyserka wykorzystuje ją nie tyle do ukazania jednostki wyalienowanej ze społeczeństwa, co do podkreślenie jej indywidualnego doświadczenia wspomnień. Pamięć w tym filmie waży zdecydowanie więcej niż główna bohaterka, a próba scalenia zbiorowych wrażeń o tytułowej Adrienn Pal nie przynosi żadnego efektu. Szpital – miejsce pracy głównej bohaterki – poprzez pokazanie prób walki o podtrzymanie życia, jest zestawiony z walką Piroski o potwierdzenie jej prawidłowych relacji międzyludzkich w przeszłości. Mistrzowsko poprowadzona przez dźwiękowców gra dźwięku.
koniec
10 października 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Android starszej daty
Jarosław Loretz

29 IV 2024

Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

26 WFF: Niedziela, 17.10
— Artur Zaborski

26 WFF: Sobota, 16.10.2010
— Artur Zaborski

26 WFF: Piątek, 15.10
— Artur Zaborski

26 WFF: Napięcie po trzęsieniu Ziemi
— Marta Karpińska

26 WFF: Czwartek, 14.10
— Artur Zaborski

26 WFF: Animowany buc
— Marta Karpińska

26 WFF: Środa, 13.10
— Artur Zaborski

26 WFF: Camp na kampusie
— Marta Karpińska

26 WFF: Wtorek, 12.10
— Artur Zaborski

26 WFF: Hitchcock po arabsku
— Marta Karpińska

Z tego cyklu

Niedziela, 17.10
— Artur Zaborski

Sobota, 16.10.2010
— Artur Zaborski

Piątek, 15.10
— Artur Zaborski

Napięcie po trzęsieniu Ziemi
— Marta Karpińska

Czwartek, 14.10
— Artur Zaborski

Animowany buc
— Marta Karpińska

Środa, 13.10
— Artur Zaborski

Camp na kampusie
— Marta Karpińska

Wtorek, 12.10
— Artur Zaborski

Hitchcock po arabsku
— Marta Karpińska

Tegoż autora

Co nam w kinie gra: Wymyk, Druga Ziemia
— Jarosław Loretz, Artur Zaborski

Trójgłos o „Ki”
— Ewa Drab, Zuzanna Witulska, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Off off with head
— Artur Zaborski

O (p)o(d)glądaniu
— Artur Zaborski

Tydzień z hiszpańską sztuką filmową
— Artur Zaborski

Zastrzyk adrenaliny na widok podnoszącej się kurtyny
— Artur Zaborski

Ciemnego pokoju nie trzeba się bać
— Artur Zaborski

Janek Wiśniewski padł, Janek Komasa wstał
— Artur Zaborski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.