WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Organizator | Warszawska Fundacja Filmowa |
Cykl | Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy |
Miejsce | Warszawa |
Od | 8 października 2010 |
Do | 17 października 2010 |
WWW | Strona |
26 WFF: Niedziela, 10.10.2010Kolejny dzień relacji z Warszawskiego festiwalu Filmowego. Dzisiejsze tytuły to „Dzieciństwo”, „Włóczykij”, „Jak brat z siostrą” i „Milczące dusze”.
Artur Zaborski26 WFF: Niedziela, 10.10.2010Kolejny dzień relacji z Warszawskiego festiwalu Filmowego. Dzisiejsze tytuły to „Dzieciństwo”, „Włóczykij”, „Jak brat z siostrą” i „Milczące dusze”. ‹26 Warszawski Festiwal Filmowy›
„Dzieciństwo” (reż. Carlos Carrera, Meksyk 2010) Ekstrakt: 60% W interpretacji Wojciecha Marczewskiego okres dzieciństwa jest doświadczanym przez jednostkę horrorem. Nie inaczej jest u Carlosa Carrery. O ile jednak u polskiego twórcy dostawaliśmy bogato w przeszkody ścieżkę dziecięcej traumy, o tyle południowoamerykański reżyser lokuje bohaterów w domu na przedmieściach, otwiera przed nimi puszkę Pandory i rozkoszuje się kolejnymi wydostającymi się z niej torturami. Momentami robi się z tego remake „Piły”, gdzie fizyczne okrucieństwo zastąpiły niezdrowe relacje rodzinne. Myliłby się jednak ten, kto zakłada, że w Meksyku wynaturzenia takie zdarzają się jedynie w slumsach. Nie inaczej, właściwie nawet gorzej, jest w klasie średniej, która w łożu pod wytworną kołdrą ukrywa nieprawe stosunki. Przesada sięga tak daleko, że próby uporządkowania brudnej rzeczywistości, może podjąć się jedynie… duch członka gangu. Kino zaangażowane w społeczny absurd. „Włóczykij” (reż. Avishai Sivan, Izrael 2010) Ekstrakt: 60% Kolejny po „Oczach szeroko otwartych” głos młodego Izraela, wyzwalającego się spod jarzma ortodoksyjnych przodków. Bohater Sivena nie ma jednak homoseksualnych skłonności. Nie jest tez buntownikiem z wyboru. Właściwie przeciwstawienie poukładanemu, stanowczemu światu rodziców wynika u niego z chorobowych powikłań. Te z kolei przynoszą konieczność zbadania nasienia, która zmusza bohatera do zakazanego samogwałtu. Zestawiając film młodego Izraelczyka z propagującym masturbację dokumentem Diany Fabianovej „Księżyc w nas” mamy wrażenie obcowania z dziełami z różnych epok. Tymczasem dzieli je zaledwie rok. Różnicy między mentalnością wyzwolonych Czechów a konserwatywnych Żydów nie da się jednak wyrazić w czasie. Podczas spotkania z reżyserem po projekcji padło określenie izraelskiej Nowej Fali. Choć do wiatru z Zachodu daleko, w powietrzu czuć bryzę orzeźwienia. „Jak brat z siostrą” (reż. Daniel Burman, Argentyna 2010) Ekstrakt: 40% Autor ciekawego „Paszportu do raju” tym razem przedstawił widzom opowieść duchem z Ferzana Ozpetka. Niestety tak jak „Mine Vaganti”, czyli ostatni film włoskiego twórcy, tak i „Jak brat z siostrą” podważają pokładaną w reżyserze nadzieję. Burman przedstawia nam tytułowe rodzeństwo z wyższych sfer, które boryka się nie tyle z pustym portfelem, co raczej z bankructwem uczuć. To okazuje się jednak chwilowe, bo przecież wystarczy, że rodzina trzymała się razem. Mitomaństwo. „Milczące dusze” (reż. Aleksei Fedorchenko, Rosja 2010) Ekstrakt: 50% Przegadana (właściwie „przerecytowana” – najczęściej narrator raczy nas poetyckimi komunałami) wizualizacja wyobrażeń zwyczajów Maryjczyków – jednej z ugrofińskich mniejszości rosyjskich, od których pochodzą nazwy rzek w Rosji środkowej. Woda jest w ich kulturze podstawowym żywiołem. Film Federochenki nie nadaje jej jednak żadnych nad uniwersalne wartości. Pozostaje utartym symbolem oczyszczenia i odrodzenia. Podróż do jednej z wód jaką odbywają bohaterowie, choć motywowana szczytnymi celami, nie przynosi żadnych wartościowych odkryć. Zamiast nich dostajemy utarte frazy o nieśmiertelności miłości. Po te nie warto jednak wsiadać do samochodu. 11 października 2010 |
Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.
więcej »Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.
więcej »Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
26 WFF: Niedziela, 17.10
— Artur Zaborski
26 WFF: Sobota, 16.10.2010
— Artur Zaborski
26 WFF: Piątek, 15.10
— Artur Zaborski
26 WFF: Napięcie po trzęsieniu Ziemi
— Marta Karpińska
26 WFF: Czwartek, 14.10
— Artur Zaborski
26 WFF: Animowany buc
— Marta Karpińska
26 WFF: Środa, 13.10
— Artur Zaborski
26 WFF: Camp na kampusie
— Marta Karpińska
26 WFF: Wtorek, 12.10
— Artur Zaborski
26 WFF: Hitchcock po arabsku
— Marta Karpińska
Niedziela, 17.10
— Artur Zaborski
Sobota, 16.10.2010
— Artur Zaborski
Piątek, 15.10
— Artur Zaborski
Napięcie po trzęsieniu Ziemi
— Marta Karpińska
Czwartek, 14.10
— Artur Zaborski
Animowany buc
— Marta Karpińska
Środa, 13.10
— Artur Zaborski
Camp na kampusie
— Marta Karpińska
Wtorek, 12.10
— Artur Zaborski
Hitchcock po arabsku
— Marta Karpińska
Co nam w kinie gra: Wymyk, Druga Ziemia
— Jarosław Loretz, Artur Zaborski
Trójgłos o „Ki”
— Ewa Drab, Zuzanna Witulska, Artur Zaborski
Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski
Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski
Off off with head
— Artur Zaborski
O (p)o(d)glądaniu
— Artur Zaborski
Tydzień z hiszpańską sztuką filmową
— Artur Zaborski
Zastrzyk adrenaliny na widok podnoszącej się kurtyny
— Artur Zaborski
Ciemnego pokoju nie trzeba się bać
— Artur Zaborski
Janek Wiśniewski padł, Janek Komasa wstał
— Artur Zaborski
@Włóczykij
Raczej wyzwolonych Słowaków, nie Czechów. D. Fabianova jest Słowaczką. ;-)