Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

„Bękarty wojny” najlepszym filmem III kwartału w polskich kinach wg Stopklatki i Esensji

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2

Esensja

„Bękarty wojny” najlepszym filmem III kwartału w polskich kinach wg Stopklatki i Esensji

POZOSTAŁE KATEGORIE
I jeszcze kilka dodatkowych, indywidualnych kategorii podsumowujących III kwartał w polskich kinach. Staraliśmy się tutaj zaprezentować to, co najciekawszego dostrzegliśmy w tym okresie. To był miesiąc szczególnie ciężki przy wyborze naszych laureatów w poszczególnych tematycznych kategoriach. Wiele z nich podzieliło dziennikarzy obu serwisów.
Najlepszy Film Polski
Wrzesień tradycyjnie należy do polskiego kina, kiedy to w Gdyni odbywa się festiwal polskich filmów. Wiele z nagrodzonych tam tytułów trafi do naszych kin w najbliższych miesiącach, a my tymczasem mierzymy się z nielicznymi tytułami, które trafiły do nas w III kwartale. Zdecydowanie więcej było w tym okresie filmów mniej udanych, a z tych, które się bronią nasze wyróżnienie wędruje do „Galerianek” – debiutu reżyserskiego Katarzyny Rosłaniec. Ten tytuł zdecydowanie dzieli i widzów i krytyków, ale jest to ten z polskich filmów, o którym chce się po prostu rozmawiać. Drugie miejsce dla kina familijnego z Polski – udanego „Magicznego drzewa”. Trzeci dobry polski film to „Enen”, to także próba zmierzenia się z kinem gatunkowym.
1. Galerianki
2. Magiczne drzewo
3. Enen
Najlepszy Film Animowany
Kilka miesięcy temu wydawało się, że „9” stanie się jednym z najważniejszych animowanych przedsięwzięć tego roku a może i dekady. Niestety nie do końca udało się zrealizować to zamierzenie, choć stał za nim wielki Tim Burton. Za to bez większych kłopotów oczarować może widzów hollywoodzka opowieść zatytułowana „Klopsiki i inne zjawiska pogodowe”. Lekki powiew świeżości w sosie klonowym zawsze mile widziany.
1. Klopsiki i inne zjawiska pogodowe
2. 9
3. Epoka lodowcowa 3: Era dinozaurów
Najlepsza Aktorka
W tej kategorii ciekawostka, jaka nie zdarzyła się jeszcze w naszych kwartalnych podsumowaniach. Po raz drugi z rzędu najlepszą aktorką zostaje Penelope Cruz. O ile jednak w „Vicky Cristina Barcelona” zagrała ona rewelacyjną rolę drugoplanową, to u Almodovara od początku do końca zachwyca na pierwszym planie. Świetna passa aktorki, od której wzroku oderwać nie można. Na kolejnych miejscach Marion Cottilard udanie wcielająca się w ukochaną Johna Dillingera oraz bardzo poważna i dramatyczna Kristin Scott Thomas. Europa górą!
1. Penelope Cruz – „Przerwane objęcia”
2. Marion Cottilard – „Wrogowie publiczni”
3. Kristin Scott Thomas – „Kocham cię od tak dawna”
Najlepszy Aktor
Z wyborem najlepszej roli wśród aktorów nie było większego problemu. Liczył się praktycznie tylko Christoph Waltz jako Hans Landa w „Bękartach wojny” Tarantino. Kto widział ten wie, że przyćmił on samego Brada Pitta i stworzył jedną z najbardziej porywających kreacji ostatnich miesięcy. Tarantino ponownie pokazał, że ma świetną rękę do aktorów. Innym odkryciem jest dla nas (i nie tylko) Zach Galifianakis, który szaleje na ekranie w „Kac Vegas” – wyobraźmy sobie tę historię bez niego… Wielką rolę stworzył też Toni Servillo jak premier Andreotti w „Boskim”.
1. Christoph Waltz – „Bękarty wojny”
2. Zach Galifianakis – „Kac Vegas”
3. Toni Servillo – „Boski”
Najlepsza Muzyka
Zdecydowanie muzyka do najnowszego filmu Wima Wendersa zachwyca. Podobnie sprawa się ma z filmem Tarantino. Słuchać trzeba umieć, a obaj twórcy udowadniają, że znają się na muzyce i potrafią ją świetnie w filmach wykorzystać.
1. Spotkanie w Palermo
2. Bękarty wojny
Najlepszy Serial Telewizyjny
Z nowych seriali wielkie brawa dla „Wallandera” z Kennethem Branaghem w roli tytułowej. O szwedzkim komisarzu było już kilka udanych filmów i seriali, ale to właśnie angielska produkcja wnosi te opowieści na wyżyny sztuki telewizyjnej. W dodatku jest to przecież serial bardzo poważny, co kwalifikuje go na wyższą półkę telewizyjnych realizacji.
1. „Wallander”
Wydarzenie
Ciągle żyjemy tą sprawą i jeszcze przez wiele miesięcy będzie o niej głośno. Aresztowanie Polańskiego w Szwajcarii wywołało prawdziwą burzę, poruszyło świat kultury i dyplomacji, wyciągnęło na światło dzienne wydarzenia sprzed 30 lat. Sprawa jest w toku a jej wyniku nikt nie może dziś przewidzieć. Drugim istotnym wydarzeniem jest fuzja Marvela z Disneyem. I ona będzie miała znaczący wpływ na filmową przyszłość wielu widzów.
1. Aresztowanie Polańskiego
2. Fuzja Disneya i Marvela
3. Dobry poziom festiwalu w Gdyni
Czarny Charakter
Jedyny i niepowtarzalny Hans Landa w „Bękartach wojny”. Każde jego pojawienie się na ekranie to dla widzów wielka frajda. Gorzej z jego przeciwnikami. Takiego hitlerowca to w kinie raczej nie spotkacie.
1. Christoph Waltz jako Hans Landa w filmie „Bękarty wojny”
Scena Filmowa
I kolejna kategoria zdominowana przez „Bękarty wojny”. Wygrała stosunkowo długa scena rozgrywająca się w piwnicy, opowiedziana w bardzo tarantinowskim stylu, gdzie dialog dominuje nad końcową akcją. Podobała się nam jeszcze scena z filmu Almodovara, w której Lena (Penelope Cruz) zmienia ubiory i fryzury. Świetna zabawa towarzyszy napisom końcowym „Kac Vegas”, kiedy to na zdjęciach poznać można co takiego wydarzyło się feralnego wieczora.
1. Konfrontacja w piwnicy – „Bękarty wojny”
2. Lena zmienia peruki – „Przerwane objęcia”
3. Zdjęcia w napisach końcowych – „Kac Vegas”
Najgorszy Film
Cisza nad tą trumną…
1. „Miss marca”
Premierowy film na DVD
Sporo było w III kwartale na DVD filmów premierowych. Przypominam, że koncentrujemy się tutaj na wydawnictwach, które nie miały swojej kinowej premiery w ostatnich miesiącach. W tej kategorii ponownie nasz zachwyt nad japońskim kinem samurajskim i ponownie wyreżyserowanym przez Masaki Kobayashiego (poprzednio „Harakiri”). Arcydzieło w swojej klasie, do dziś nietracące nic ze swojej siły. Podobnie sprawa ma się z filmami Piotra Szulkina, odważnie wchodzącymi w kino science-fiction, ale z elementami zrozumiałymi głównie w Polsce. Czy próbę czasu przetrwa „RocknRolla” Guya Ritchiego? Dobrze, że twórca ten wrócił w starym, dobrym stylu.
1. „Bunt”
2. Box filmów Piotra Szulkina
3. „RocknRolla”
koniec
« 1 2
6 października 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Android starszej daty
Jarosław Loretz

29 IV 2024

Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Czy to człowiek?
— Miłosz Cybowski

Szalone lata 60.
— Piotr Nyga

Oddech starego człowieka
— Konrad Wągrowski

Jedyna taka mitologia
— Piotr Dobry

Esensja ogląda: Pażdziernik 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Nic dwa razy się nie zdarza?
— Jarosław Robak

Dandys-wędrowiec
— Elżbieta Obroślak

Konkurs na recenzję filmową: Piękne kino
— Bartosz Marzec

Uwierz w siebie, bla bla bla
— Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (3)
— Jarosław Loretz, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.