Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Giennadij Bazarow
‹Zasadzka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZasadzka
Tytuł oryginalnyЗасада
ReżyseriaGiennadij Bazarow
ZdjęciaWalerij Wilenski
Scenariusz
ObsadaIgor Liedogorow, Saławat Ischakow, Władimir Bałon, Afanasij Koczetkow, Nikołaj Dupak, Medel Manijazow, Leonid Jasinowski, Amirały Botalijew, Abdyaszym Kobegenow, Iwan Kuzniecow
MuzykaJurij Szein
Rok produkcji1969
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania89 min
Gatunekdramat, historyczny, western
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Klasyka kina radzieckiego: Czekista na koniu
[Giennadij Bazarow „Zasadzka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kirgiski reżyser Giennadij Bazarow zadebiutował ekranizacją prozy Czingiza Ajtmatowa, ale za temat swojego kolejnego filmu, który przyniósł mu rozpoznawalność w Związku Radzieckim, wybrał już walkę z basmaczami. „Zasadzka” to klasyczny przykład komunistycznego easternu, który pod płaszczykiem prawomyślnej politycznie historii pełnymi garściami czerpie inspiracje z dzieł Johna Forda czy Howarda Hawksa.

Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: Czekista na koniu
[Giennadij Bazarow „Zasadzka” - recenzja]

Kirgiski reżyser Giennadij Bazarow zadebiutował ekranizacją prozy Czingiza Ajtmatowa, ale za temat swojego kolejnego filmu, który przyniósł mu rozpoznawalność w Związku Radzieckim, wybrał już walkę z basmaczami. „Zasadzka” to klasyczny przykład komunistycznego easternu, który pod płaszczykiem prawomyślnej politycznie historii pełnymi garściami czerpie inspiracje z dzieł Johna Forda czy Howarda Hawksa.

Giennadij Bazarow
‹Zasadzka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZasadzka
Tytuł oryginalnyЗасада
ReżyseriaGiennadij Bazarow
ZdjęciaWalerij Wilenski
Scenariusz
ObsadaIgor Liedogorow, Saławat Ischakow, Władimir Bałon, Afanasij Koczetkow, Nikołaj Dupak, Medel Manijazow, Leonid Jasinowski, Amirały Botalijew, Abdyaszym Kobegenow, Iwan Kuzniecow
MuzykaJurij Szein
Rok produkcji1969
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania89 min
Gatunekdramat, historyczny, western
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W czasach Związku Radzieckiego kultura zachodnioeuropejska i amerykańska znajdowały się na cenzurowanym. Na filmowe opowieści z Dzikiego Zachodu patrzono wówczas z niepokojem, widząc w nich nie tylko gloryfikację przemocy, ale także stylu życia, który zrodził współczesne Stany Zjednoczone – najgroźniejszego politycznego wroga. W kinach sowieckich – zamiast „W samo południe” (1952) czy „Rio Bravo” (1959) – dominowały więc będące ich namiastkami, jak najbardziej poprawne pod względem propagandowym, produkowane taśmowo w republikach środkowoazjatyckich easterny, których akcję umieszczano głównie w epoce porewolucyjnej, a więc w czasach wojny domowej w Rosji i w pierwszej połowie lat 20., kiedy trwała jeszcze walka o umacnianie władzy komunistycznej w dawnym Turkiestanie. Niektóre z nich cieszyły się nawet sporą popularnością. Jak chociażby kirgiska „Zasadzka” (1969) Giennadija Bazarowa, którą w 1970 roku zobaczyło w kinach ZSRR 16,5 miliona widzów.
Giennadij Bazarow (1942-2023) jako dwudziestotrzylatek ukończył wydział reżyserski moskiewskiego Wszechzwiązkowego Państwowego Instytutu Kinematografii (WGIK), po czym wrócił do ojczyzny i otrzymał etat w wytwórni „Kirgizfilm”. Zadebiutował dwa lata później średnio udanym, opartym na prozie Czingiza Ajtmatowa, dramatem „Matczyne pole”. Popularność przyniósł mu więc dopiero drugi obraz – eastern „Zasadzka”, którego akcja rozgrywa się na początku lat 20. gdzieś na pograniczu obecnego Kirgistanu i Chin. Zapewne wpływ na to miał również fakt, że większość bohaterów tego rozgrywającego się w Azji Środkowej dramatu to jednak rdzenni Rosjanie, w których wcielali się aktorzy dobrze znani z filmów produkowanych w europejskiej części ZSRR.
Komendantem jednego z przygranicznych posterunków jest pochodzący z Petersburga Burow (wciela się w niego znany z „Wystrzału na przełęczy Karasz” Leonid Jasinowski). Wyraźnie jednak sobie nie radzi z powierzonym mu zadaniem, czego zresztą wcale nie ukrywa przed przełożonymi. Kompletnie nie rozumie miejscowych, nie potrafi dostosować się do ich mentalności, nawiązać z nimi współpracy. W efekcie traktuje ich – podobnie zresztą jak oni jego – z wrogością. Przekłada się to bezpośrednio na złe funkcjonowanie sowieckiej forpoczty. W okolicy panoszą się zarówno basmacze, jak i kontrabandyści, przemycający z Chin między innymi opium. Najbardziej nowej władzy daje się we znaki kurbaszy Bostonkuł (Saławat Ischakow), którego Burow od dawna próbuje, ale nie potrafi schwytać.
Teraz komendant dostaje do pomocy przysłanego z taszkienckiego CzeKa Szpałowa (Igor Liedogorow – patrz: „Chcę wierzyć”, „Przez ciernie do gwiazd [Per aspera ad astra]”, miniserial „Pokój z wami”), który wychował się wśród Kirgizów. Burow nie robi na nim dobrego wrażenia; wydaje się, że boi się własnego cienia, sam zresztą przyznaje, że czuje się, jakby bez przerwy był przez kogoś inwigilowany. Ta obsesja strachu sprawia, że niebawem zostaje odwołany z funkcji, a zastępuje go Archipow (zmarły w marcu tego roku Nikołaj Dupak, który pojawił się również w „Czterdziestym pierwszym” oraz „Tej jedynej…”). Nie poprawia to jednak wcale sytuacji w okolicy; każda próba zastawienia pułapki na Bostonkuła kończy się spektakularnym niepowodzenie. Jakby ktoś informował przywódcę miejscowych basmaczy o czyhających na niego zagrożeniach.
Szpałow bardzo poważnie bierze pod uwagę ewentualność zdrady. Kto jednak mógłby się jej dopuścić? Odpowiadający za sprawy polityczne Pirożenko (w tej roli Afanasij Koczetkow, znany z „Podwójnej gry [Nad Cisą]” i „Kutra Iwana”)? A może kirgiski dowódca oddziału pograniczników Sadybajew (Medel Manijazow, który wcześniej zagrał w „Pierwszym nauczycielu”)? Jest jeszcze zastępca Archipowa, Łanskoj (Władimir Bałon, którego radzieccy widzowie mogli podziwiać w komedii „Proszę o książkę zażaleń”). Problem w tym, że z czasem coraz więcej przesłanek zaczyna przemawiać za winą… samego Szpałowa. Zwłaszcza gdy u złapanego przemytnika czekiści znajdują tajemniczą notatkę. Krótko potem Szpałow opuszcza posterunek. Podobno udał się do Bostonkuła, aby przekonać go do przerwania dalszego rozlewu krwi i złożenia broni.
Choć za scenariusz „Zasadzki” odpowiadało trzech niedoświadczonych twórców – Hasan Bułatow, Gierasim Diegalcew oraz Asan Szerszenow – film, głównie dzięki sprawnej reżyserii Giennadija Bazarowa, może się podobać. W każdym razie trzyma w napięciu, na co wpływ ma i podniosła muzyka Jurija Szeina, i wzorowane na kinie samurajskim Akiry Kurosawy zdjęcia Walerija Wilenskiego (obaj pracowali wcześniej z Bazarowem przy jego debiucie, czyli „Matczynym polu”). Ale nie bez znaczenia był także westernowy entourage „Zasadzki”. Samotny posterunek na pustyni, ukrywający się w górach i kanionach krwawi bandyci, pojedynki strzeleckie i konne pościgi, podstępny zdrajca czający się za plecami i uderzający zawsze w najmniej spodziewanym momencie – tego typu historie nieczęsto widywali na ekranach kin widzowie w Związku Radzieckim.
koniec
15 listopada 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.