Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Boris Chlebnikow
‹Zwariowana pomoc›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZwariowana pomoc
Tytuł oryginalnyСумасшедшая помощ
ReżyseriaBoris Chlebnikow
ZdjęciaSandor Berkesi
Scenariusz
ObsadaJewgienij Syty, Siergiej Drejden, Anna Michałkowa, Igor Czerniewicz, Tatjana Tokariewa, Ludmiła Motornaja
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania115 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Don Kichot i Sancho Pansa we współczesnej Moskwie
[Boris Chlebnikow „Zwariowana pomoc” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2

Sebastian Chosiński

East Side Story: Don Kichot i Sancho Pansa we współczesnej Moskwie
[Boris Chlebnikow „Zwariowana pomoc” - recenzja]

Emerytowanego Inżyniera, owładniętego manią donkiszoterii, zagrał Siergiej Drejden (Doncow) – syn znanego leningradzkiego literata Simona Dawidowicza Drejdena. Urodził się jednak nie w mieście nad Newą, ale w Nowosybirsku, dokąd jego rodzice zostali ewakuowani tuż po hitlerowskiej agresji na Związek Radziecki w 1941 roku. Mając dwadzieścia jeden lat został absolwentem Państwowego Leningradzkiego Instytutu Teatru, Muzyki i Kinematografii (LGITMiK); od tamtej pory występuje głównie w miejscowych teatrach, choć miał w swoim życiu także epizod omski. Jest uznanym w Rosji aktorem monodramistą; ze swoimi kameralnymi przedstawieniami zjeździł bez mała cały kraj, zawitał także na Ukrainę i do Mołdawii. W kinie zadebiutował w 1964 roku w opartym na opowiadaniach Jurija Nagibina wojennym obrazie Julija Fajta „Poka front w oboronie”. Popularność przyniosła mu natomiast główna rola w rosyjsko-francuskim dramacie Jurija Mamina „Okno w Pariż” (1993). Pięć lat później Władimir Bortko obsadził go w psychologiczno-obyczajowym dramacie „Cyrk sgorieł i klouny razbieżalis”, a po kolejnych pięciu Aleksandr Sokurow powierzył mu rolę francuskiego podróżnika i pisarza Astolphe’a de Custine’a, między innymi autora słynnych „Listów z Rosji”, w „Rosyjskiej arce” (2003). Ostatnie ważne, choć jedynie epizodyczne, kreacje Drejdena to wujek Josifa Brodskiego w „Półtora pokoju, czyli sentymentalnej podróży do ojczyzny” (2008) Andrieja Chrżanowskiego oraz Żyd Jankiel w średnio udanym „Tarasie Bulbie” (2009) Bortki. W giermka Inżyniera, białoruskiego chłopa Żenię, czyli przysłowiowego Sancha Pansę, wcielił się Jewgienij Syty. Ten czterdziestoletni (rocznik 1969) dziś artysta jest absolwentem Instytutu Politechnicznego, jednak nieprzerwanie od dwudziestu ośmiu lat występuje jako aktor w teatrze „Łoża” w syberyjskim Kemerowie. Dla filmu odkrył go Chlebnikow, który obsadził go we wszystkich trzech swoich pełnometrażowych fabułach. Widząc Sytego na ekranie, trudno pozbyć się wrażenia, że mamy do czynienia z niemal klonem Jewgienija Leonowa, ulubionego aktora Gieorgija Danieliji. Prezentują dokładnie ten sam sposób filmowej i scenicznej ekspresji, nie mówiąc już nawet o podobieństwie fizycznym.
Rolę córki Inżyniera reżyser powierzył Annie Michałkowej (rocznik 1974), starszej córce słynnego Nikity, która poszła w ślady ojca i po ukończeniu w 1997 roku WGIK-u została aktorką. Ale nie tylko na tej profesji się skupiła. Pięć lat później została bowiem także absolwentką wydziału prawa Moskiewskiego Instytutu Stosunków Międzynarodowych. Debiutem kinowym była dla Anny główna rola w opartym na powieści Iwana Turgieniewa melodramacie „Pierwaja liubow” (1995) w reżyserii Ukraińca Romana Bałajana. Rok później pojawiła się w kolejnej ekranizacji rosyjskiej klasyki – w Gogolowskim „Rewizorze” Siergieja Gazarowa, gdzie wystąpiła między innymi u boku ojca. Największe sukcesy przyszły jednak w ostatnim pięcioleciu. Dobrą passę rozpoczęła niezłą rolą w „Naszych” (2004) Dmitrija Mieschijewa, a kontynuowała w komediodramacie „Grając ofiarę” („Izobrażaja żertwu”, 2006) Sieriebriennikowa (według sztuki braci Priesniakowów), „Żyj i pamiętaj” (2008) Aleksandra Proszkina (na podstawie opowiadania Walentina Rasputina) oraz „Przenicowanym świecie” (2009) Fiodora Bondarczuka (według Braci Strugackich). Nieszczęsnego milicjanta Godiejewa zagrał natomiast Igor Czerniewicz. Aktor urodził się w 1966 roku w Orszy na terytorium dzisiejszej Białorusi. Po roku spędzonym w Leningradzkim Instytucie Transportu Wodnego przeniósł się do szkoły teatralnej, którą ukończył, mając dwadzieścia trzy lata. Od tamtej pory pozostaje wierny petersburskiemu Małemu Teatrowi Dramatycznemu. W filmie zadebiutował w rodzinnym dramacie Walerija Martynowa „Kolco” (1991), ale sławę przyniosła mu dopiero późniejsza o dwanaście lat rola ojca w debiucie Chlebnikowa „Koktebel”. Później pojawił się między innymi w biograficznym miniserialu Siergieja Snieżkina „Breżniew” (2005), w historycznym thrillerze „18/14” (2007) Fina Andresa Puustusmyy, „Bukiecie bzu” (2007) Pawła Łungina oraz fantastyczno-wojennym kinie akcji Andrieja Maliukowa „Jesteśmy z przyszłości” (2008). Warto też jednak wspomnieć o udziale w najnowszym telewizyjnym melodramacie Olega Gaze „Piterskije kanikuły” (2009).
Scenariusz „Zwariowanej pomocy” wyszedł spod pióra dobrze już znanego czytelnikom „Esensji” Aleksandra Rodionowa, między innymi współautora „Żyj i pamiętaj” (2007) Proszkina, „Wszyscy umrą, lecz nie ja” (2008) Walerii Gaj-Giermaniki oraz „Bajki o mroku” (2009) Nikołaja Chomieriki. Autorem zdjęć jest natomiast urodzony w 1963 roku rosyjski operator węgierskiego pochodzenia Sandor Berkesi, absolwent moskiewskiego WGIK-u. Do tej pory dane mu było współpracować z takimi reżyserami, jak Ilja Chrżanowski („4”, 2004), Wiera Storożewa („Grieczeskije kanikuły”, 2005), Karen Szachnazarow („Utracone imperium”, 2008) oraz Andriej Eszpaj (seriale „Dzieci Arbatu” z 2004 i „Iwan Groźny” z 2009 roku). Ścieżka dźwiękowa filmu Chlebnikowa jest bardzo oszczędna, muzyka pojawia się zaledwie w kilku momentach, pełniąc funkcję czysto ilustracyjną. Jeśli takie właśnie było zamierzenie od samego początku, nie ma się co dziwić, że reżyser nie skorzystał z usług żadnego kompozytora, a jedynie wykorzystał utwory dostępne już w archiwach. „Zwariowana pomoc” to bardzo gorzka, kameralna tragikomedia o współczesnej Rosji, momentami może trochę przyciężka, ale na pewno godna uwagi. O czym zresztą będą mogli się niebawem przekonać uczestnicy III Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik”, który odbędzie się w przyszłym miesiącu w Warszawie. Obraz zostanie pokazany w sekcji konkursowej, odbywającej się pod hasłem „Nowe kino rosyjskie”.
koniec
« 1 2
18 października 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Ucz się (nieistniejących) języków!
— Sebastian Chosiński

Czy można mieć nadzieję w Piekle?
— Sebastian Chosiński

Wielkie bohaterstwo małych ludzi
— Sebastian Chosiński

Gdy rzeczywistość zastępuje fikcję
— Sebastian Chosiński

Dwie siostry i pamięć o matce
— Sebastian Chosiński

W poszukiwaniu straconego życia
— Sebastian Chosiński

Azerski „bękart wojny”
— Sebastian Chosiński

Za nieswoją ojczyznę
— Sebastian Chosiński

Od miłości do nienawiści
— Sebastian Chosiński

By państwo rosło w siłę, a obywatele czuli się bezpieczniej
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Co nam w kinie gra: Długie i szczęśliwe życie
— Sebastian Chosiński

Co nam w kinie gra: Zanim noc nas nie rozdzieli
— Jarosław Loretz

28 WFF: Dzień pierwszy
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.