Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Recenzje

W starym domu nie straszy
Sebastian Chosiński

2 V 2024

Choć szwedzki pianista Adam Forkelid aktywny jest na scenie jazzowej od dwóch dekad, „Turning Point” to dopiero czwarte wydawnictwo, na którego okładce ukazuje się jego nazwisko. Mimo że płyt nagrał przecież znacznie więcej. Wszystkie utwory, jakie znalazły się na najnowszym krążku, są jego autorstwa, ale w ich nagraniu wspomogli go trzej inni doświadczeni artyści.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Od smutku do radości
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Wydany przed dwoma laty jazzowo-ambientowy album „Ghosted” Orena Ambarchiego, Johana Berthlinga i Andreasa Werliina był dla mnie nadzwyczaj miłym zaskoczeniem. Dlatego z wielkimi oczekiwaniami przystępowałem do odsłuchu jego kontynuacji. I tu również czekało mnie zaskoczenie, choć niekoniecznie takie, na jakiej liczyłem. Ale w końcu nie wszystko – na to, co dobre – musi powalać nas na kolana, prawda?

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Ente wcielenie Magmy
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Chociaż poprzednia płyta Rhùn, czyli „Tozïh”, ukazała się już niemal rok temu, najnowsza, której muzycy nadali tytuł „Tozzos”, wcale nie zawiera nagrań powstałych bądź zarejestrowanych później. Oba materiały są owocami tej samej sesji. Trudno dziwić się więc, że i stylistycznie są sobie bliźniacze.

więcej »
więcej »

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów – Sebastian Chosiński
(Arild Andersen, Daniel Sommer, Rob Luft „As Time Passes”)
25 IV 2024

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium – Sebastian Chosiński
(Angles & Elle-Kari Sander with Strings „The Death of Kalypso”)
24 IV 2024

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Mityczna rzeka w jaskini lwa – Sebastian Chosiński
(Elephant9 „Mythical River”)
23 IV 2024

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: W poszukiwaniu zapomnianej przyszłości – Sebastian Chosiński
(Jarosław Pijarowski, Teatr Tworzenia „Forbidden Archaeology (Opus 1,1)”)
18 IV 2024

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Muzyczny seans spirytystyczny – Sebastian Chosiński
(Hawkestrel „Chaos Rocks”)
16 IV 2024

więcej »

Płynąć na chmurach – Sebastian Chosiński
(Randi Pontoppidan, Martin Fabricius „Clouds”)
12 IV 2024

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Ciało, umysł i duch – Sebastian Chosiński
(Mathias Landæus „Path”)
11 IV 2024

więcej »

Ptaki wśród chmur – Sebastian Chosiński
(Lis Wessberg „Twain Walking”)
10 IV 2024

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Co tam, panie, w innym świecie?! – Sebastian Chosiński
(Hawkwind „Stories from Time and Space”)
9 IV 2024

więcej »

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…” – Sebastian Chosiński
(Rotem Geffen „The Night is the Night”)
4 IV 2024

Publicystyka, felietony, wywiady

Non omnis moriar: Siła jazzowych orkiestr
Sebastian Chosiński

4 V 2024

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj longplay z serii Supraphonu „Interjazz” z nagraniu dwóch czechosłowackich orkiestry pod dyrekcją Jana Ptaszyna Wróblewskiego i Gustava Broma.

więcej »

Nie taki krautrock straszny: Eins, zwei, drei, vier, fünf…
Sebastian Chosiński

29 IV 2024

Wydawana od trzech lat seria koncertów Can z lat 70. ubiegłego wieku to wielka gratka dla wielbicieli krautrocka. Przed niemal trzema miesiącami ukazał się w niej album czwarty, zawierający koncert z paryskiej Olympii z maja 1973 roku. To jeden z ostatnich występów z wokalistą Damo Suzukim w składzie.

więcej »

Non omnis moriar: Brom w wersji fusion
Sebastian Chosiński

27 IV 2024

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj najbardziej jazzrockowy longplay czechosłowackiej Orkiestry Gustava Broma.

więcej »

Esencja Esensji. Teksty najlepsze

Dzień Dziecka: 10 najlepszych piosenek z kreskówek Disneya (1)
Agnieszka Szady

1 VI 2010

Disneyowskie animacje często są utrzymane w stylistyce musicalu. Tańczyć i śpiewać mogą tam nie tylko ludzie, ale hipopotamy, ptaki, ryby, a nawet zastawa stołowa. Obok utworów zachwycających dopracowaną choreografią i dynamiczną melodyką są również inne – spokojniejsze, o mądrych, pięknych słowach, jak piosenki Pocahontas albo Esmeraldy.

więcej »

Słuchaj i patrz: Noir
Beatrycze Nowicka

14 VI 2017

Czas na coś z naszego kraju, podróż w przeszłość i to niejako podwójna, bo teledysk z lat dziewięćdziesiątych, wizualnie inspirowany latami dwudziestymi–trzydziestymi XX wieku.

więcej »

Pot i Kreff: Strzelając z bombowca
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

8 V 2019

Choć od śmierci Lemmy′ego Kilmistera minęły już prawie cztery lata, wciąż nie mogę uwierzyć, że ten, wydawało się niezniszczalny, symbol rock′n′rollowego trybu życia popija Jacka Danielsa z Colą po drugiej stronie. Na pewno uśmiecha się przy tym wspominając najlepszy czasy swojej kariery, w tym koncert w Notthingham z 1980 roku.

więcej »

Esensjopedia

W Esensjopedii na dziś

Ostatnio dodane

Turning Point
– Adam Forkelid

Ghosted II
– Oren Ambarchi, Johan Berthling, Andreas Werliin

Live in Paris 1973
– Can

więcej »

Wysokoprocentowe

The Death of Kalypso
– Angles & Elle-Kari Sander with Strings
[100%]

Polymelomodus
– Gustav Brom Orchestra
[90%]

Path
– Mathias Landæus
[90%]

Interjazz 3
– Jazzový Orchestr Československého Rozhlasu, Gustav Brom Orchestra
[80%]

Turning Point
– Adam Forkelid
[80%]

Najpopularniejsze

Wasze oceny

90%


Iłła
Maciej Fortuna

50%


40%


60%


60%


Polecamy

Z komentarzy

przeglądaj komentarze »
Copyright © 2000-2024 – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.