TOP 10 Kamila Witka:
- Incepcja
- Sekret jej oczu
- Autor Widmo
- W chmurach
- Jej droga
- Kick-Ass
- Wyjście przez sklep z pamiątkami
- The Social Network
- Była sobie dziewczyna
- Toy Story 3
Filmowy rok 2010: Porażki i sukcesy 2010Piotr Dobry, Ewa Drab, Karol Kućmierz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Artur ZaborskiFilmowy rok 2010: Porażki i sukcesy 2010TOP 10 Kamila Witka:
Wyszukaj / Kup KW: Porozmawiajmy jeszcze o aktorach. Mówiliśmy o Colinie Firthcie, trzyma się doskonale George Clooney, nie zapominajmy o DiCaprio, który – co samo w sobie jest kuriozalne – wciąż musi udowadniać, że jest dobrym aktorem (co w „Wyspie tajemnic” mu się udało)… PD: W „Incepcji” też. Choć to w sumie dość podobne role, więc nie robił już takiego wrażenia. KW: …a z w miarę nowych twarzy chyba najbardziej zapadła mi w pamięć się Carey Mulligan w „Była sobie dziewczyna"… Kto jeszcze? PD: Chloe Moretz w „Kick-Ass” i „Pozwól mi wejść”. Bodaj największy dziecięcy talent od czasu Dakoty Fanning. Przyzwoicie też zaprezentował się Aaron Johnson w rzeczonym „Kick-Ass”, ale też w „Johnie Lennonie. Chłopaku znikąd”, choć dla mnie debiutant roku ma oblicze „Proroka”, czyli Tahara Rahima. KK: Carey Mulligan to rzeczywiście wspaniała dziewczyna i zapewne czeka ją świetlana przyszłość. Ja wyróżniłbym jeszcze Jessy′ego Eisenberga i Andrew Garfielda z „The Social Network”. Bardzo też polubiłem Emmę Stone z „Łatwej dziewczyny” – wcześniej była już świetna w „Superbad” i „Zombieland”, ale teraz pokazała wielki potencjał na prawdziwą komediową „leading lady”. No i z polskich aktorów – zdecydowanie Mateusz Kościukiewicz. TOP 10 Artura Zaborskiego:
KW: Na koniec nasze tradycyjne pytanie – czego oczekujecie po filmowym roku 2011? KK: Na początek coroczne pobożne życzenie: żeby dystrybutorzy szybciej i efektywniej sprowadzali filmy, bo potem są tylko problemy z listami rocznymi. A na poważnie, to oczekuję po prostu satysfakcjonującej dawki dobrych filmów i seriali, najlepiej w równych proporcjach, żeby nie było czasu na marudzenie o kondycji współczesności. Najbardziej ekscytuje mnie perspektywa powrotu Terrence’a Malicka do gry, i to jeszcze z tak ambitnym projektem – będzie albo wielkie dzieło, albo honorowa porażka. Nie licząc zaległości z tego roku, będą nowe projekty (filmowe i serialowe) od Stevena Spielberga, podejście Larsa Von Triera do science-fiction, Fincherowa wersja Stiega Larssona, powrót Camerona Crowe’a, Scorsese w 3D, horror Kevina Smitha, odjechane fantasy „Your Highness”, X-meni Matthew Vaughna, serialowa wersja „Gry o Tron” od HBO, serial „Luck” produkcji Michaela Manna z Dustinem Hoffmanem i wiele, wiele innych. I może coś dobrego, krajowego? Tylko nie, że znowu ogłaszamy odrodzenie polskiego kina w Gdyni, a potem nagradzamy jakiś beton, jak co roku. I dobrej, rzetelnej krytyki filmowej, licznych dyskusji, entuzjazmu, świeżości!
Wyszukaj / Kup KaW: Choć nie liczę, że dowiem się „Jak zostać królem” i mam wątpliwości czy w obliczu pięknego „Czarnego Łabędzia” filmowcy rzeczywiście pokażą „Prawdziwe męstwo”, to mam nadzieję, że 2011 rok będzie miał co najmniej „127 godzin” niezapomnianych wrażeń, po których zakrzyknę: „Pierwsza klasa” ! ;) ED: Sprytnie powiedziane, Kamil. To ja dodam od siebie, że oczekuję prawdziwego poruszenia, wybitnego aktorstwa, całej masy emocji i kilku naprawdę zaskakujących bajerów wizualnych. O konkretnych tytułach nie wspomnę, bo dopiero kolejne premiery pokażą, czy oczekiwania przeobrażą się w fakt. PD: A ja mam wrażenie, że najlepszy film roku już widziałem. „Czarny Łabędź” Aronofsky’ego. Jeśli choć jeszcze ze dwa tytuły zachwycą mnie równie mocno, to będzie udany rok. Szczególne nadzieje pokładam w Koterskim, jedynym polskim reżyserze, na którego filmy zawsze czekam. Z zagranicznych twórców stawiam na Malicka, Coenów i Mottolę. To chyba tyle. AZ: Piotrze, życzę Tobie i sobie, żeby 2011 w polskim kinie objawił talent nie tylko Koterskiego. Czekam przede wszystkim na długometrażowy debiut Filipa Marczewskiego, który zachwycił mnie świetnymi krótkometrażówkami („Cyrano”!). Liczę też na nową Szumowską - informacje z planu zapowiadają małą rewolucję seksualną w rodzimym kinie. I nowy Smarzowski oczywiście - to może być naprawdę ciekawy rok! KW: To ja tylko dodam, że trudno czegokolwiek oczekiwać w roku, w którym nie będzie kolejnej „Piły"… Całe szczęście, że czeka nas trzecie „Paranormal Activity” i piąte „Final Destination”. A serio – oczywiście Coeni, Malick, no i może jakaś bezczelna, bezpretensjonalna rozrywka mną jeszcze zawładnie…? • • • Podsumowując głosy (1 miejsce – 10 punktów, 2 miejsce – 9 punktów, etc.) nasza dziesiątka roku wygląda następująco:
• • • Czytaj też dyskusje o ważniejszych filmach roku:
|
Mogą być dwa powody:
1. „Social Network” nie był uwzględniany w podsumowaniu dekady
2. W obu podsumowaniach nie brała udziału ta sama grupa ludzi.
M3n747 -> DO polskich kin wszedł 15.01.2010. W podsumowaniu esensyjnym zawsze liczy się data polskiej premiery kinowej. W innym wypadku wiele filmów jeszcze z 2010 na pewno mogło by sporo namieszać ;) (np. wspominany "Czarny Łabędź")
Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.
więcej »Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów superbohaterskich XXI wieku
— Esensja
10 najlepszych filmów science fiction XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów animowanych wszech czasów
— Esensja
50 najlepszych filmów superbohaterskich
— Esensja
Tydzień z Wesem Andersonem: Wszyscy jesteśmy drapieżnikami, czyli „Fantastyczny Pan Lis”
— Piotr Dobry, Karol Kućmierz
Najlepsze filmy SF – wybór czytelników
— Esensja
100 najlepszych filmów science fiction wszech czasów
— Esensja
Poważny człowiek, czyli świat to dość ponure, choć pełne czarnego humoru miejsce
— Marta Karpińska, Karol Kućmierz, Marcin T.P. Łuczyński, Konrad Wągrowski
Autor widmo, czyli motywy, lęki i fobie Romana Polańskiego
— Ewa Drab, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski
Kick-Ass, czyli porno dla geeków
— Piotr Dobry, Karol Kućmierz, Konrad Wągrowski
Toy Story 3, czyli chlipanie na pixarowskich filmach
— Ewa Drab, Michał Kubalski, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Artur Zaborski
Fantastyczny Pan Lis, czyli prastara magia kukiełek z futerkiem
— Piotr Dobry, Karol Kućmierz, Konrad Wągrowski
Social Network, czyli trzymanie widza w napięciu samym tekstem
— Piotr Dobry, Karol Kućmierz, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski
Krótko o filmach: Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Remanent filmowy 2022: „Idiota” za kratkami
— Sebastian Chosiński
Krótko o filmach: Mroczna sielanka
— Sebastian Chosiński
Esensja ogląda: Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Wrzesień 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz
Kiedy irański mężczyzna kocha irańską kobietę
— Karolina Kopcińska
Wielkopostne podpłomyki
— Wojciech Lewandowski
Co nam w kinie gra: Perfect Days
— Kamil Witek
Co nam w kinie gra: Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek
14. American Film Festival: Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek
Co nam w kinie gra: Poprzednie życie
— Kamil Witek
Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski
mbank Nowe Horyzonty 2023: Drrrogi, chłopcze…
— Kamil Witek
Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Statek szalony
— Konrad Wągrowski
Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski
Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski
W dekadzie wg Esensji wygrywa Lis a w roku jest dopeiro czwarty... O co kaman?