Do kina marsz: Październik 2014EsensjaDo kina marsz: Październik 2014Kino wojenne i Brad Pitt stanowią połączenie, które już raz sprawdziło się bardziej niż znakomicie w genialnych „Bękartach wojny”. W przypadku „Furii” ton filmu będzie z pewnością o wiele bardziej podniosły niż w wariacji Quentina Tarantino, co sugeruje każdy kadr, jaki mogliśmy do tej pory zobaczyć w zwiastunach. Film opowiada o załodze czołgu, która walczy dzielnie na bitewnych polach II Wojny Światowej. Brzmi znajomo, prawda? Na amerykańską wersję „Czterech pancernych” raczej nie ma co liczyć, ale gwiazdorska obsada i sprawdzona w kinie sensacyjnym reżysersko-scenariuszowa ręka Richarda Ayera („Królowie ulicy”, „Bogowie ulicy”, „SWAT”) daje nadzieję, że „Furia” wniesie do gatunku znacznie więcej niż np. „Pearl Harbour” czy „Szyfry wojny”. Premiera: 24 października Lukas Moodysson cofnął się do czasów własnej młodości i zrealizował film (na podstawie komiksu żony) o dorastaniu w rytmie kultury punk. Marta Bałaga w relacji z zeszłorocznego festiwalu Wenecji dała filmowi maksymalną ocenę, tak komplementując film: „Wydaje się, że Moodysson nie reżyseruje filmu, ale usuwa się w cień i pozostawia swoim młodziutkim aktorkom wolną rękę. Ich rozmowy i przemyślenia to najzabawniejszy element filmu, wiele z nich improwizowały na planie. Bezczelnie kłamią próbując zebrać pieniądze na elektryczną gitarę, odgrzewają paluszki rybne w tosterze, siłą obcinają koleżance włosy, upijają się podprowadzonym z imprezy starszego brata alkoholem. Próbę nawiązania rozmowy o religii i metafizyce jedna z nich zbywa krótkim: „nie wierzę w Boga, wierzę w keczup.” To bystre rozrabiaki, z którymi ciężko się rozstać.” Więcej o filmie – Marta Bałaga – „Anarchy in Sweden” Premiera: 24 października Tegoroczna Złota Palma w Cannes to chyba wystarczająca rekomendacja, aby najnowszy film Nuriego Bilge Ceylana nie został pominięty przez żadnego prawdziwego kinomana. Zdajemy sobie jednak sprawę, że wielu może odstraszyć metraż filmu (196 minut!), ale jak donoszą nasi festiwalowi korespondenci, żadna z tych minut nie jest zmarnowana. Marta Bałaga w relacji z Cannes tak zachwycała się nad filmem: „»Zimowy sen« stanowi kolejną opowieść o świecie, który dobrze zna i który dzięki jego filmom dobrze znają też widzowie – o Anatolii. Anatolia w »Zimowym śnie« to miejsce odizolowane i jałowe, gdzie ludzie chowają się w swoich domach marząc jednocześnie o ucieczce. Fabuła zainspirowana dziełami rosyjskich klasyków, zwłaszcza opowiadaniami Czechowa, skupia się na trójce mieszkańców hotelu i ich wspólnej egzystencji. Aktorzy są w wymagających rolach doskonali, zwłaszcza charyzmatyczny Bilginer.” Film spodobał się także m.in. na festiwalu we Wrocławiu, gdzie przypadł do gustu Konradowi Wągrowskiemu: „Bardzo mądre, pięknie sfilmowane, z cudną zimową scenerią i ciepłymi tureckimi wnętrzami. Chce się wracać do tego filmu.” Więcej o filmie: Marta Bałaga – Innego razu w Anatolii Konrad Wągrowski – Nowe Horyzonty w 20 odsłonach Premiera: 24 października Fani Nicka Cave’a powinni być zadowoleni. „20 000 dni na Ziemi” to dokument pełny muzyki australijskiej legendy rocka, a także spojrzenie na jego karierę i wgląd w prywatne życie gwiazdora. Jak pisał nasz recenzent z relacji z Festiwalu Nowe Horyzonty: „W »20 000 dniach na Ziemi« razem z Cave’m wstajemy z łóżka, układamy fryzurę, wbijamy się w nienaganną koszulę z postawionym kołnierzem i ruszamy w drogę. Każda z następnych czynności – czy to pisanie tekstów, spotkanie z psychoanalitykiem, komponowanie czy sesja nagraniowa – jest okazją do wspomnień. Minionych czasów, sukcesów i pomyłek. Między kadrami Cave wylewa filozoficzne dywagacje z częstotliwością podobną do spadania kropel w angielskim Brighton, gdzie słaba pogoda nigdy się nie kończy. Rozlicza się z byłymi członkami zespołu, przyjaciółmi, równocześnie bez ogródek mówi o swoich uzależnieniach, słabościach i o wszystkim tym co napędza współczesny muzyczny show-biznes.” Więcej o filmie: Kamil Witek – Can You Feel My Heartbeat? Premiera: 31 października Nowy film Kena Loacha rozgrywa się na irlandzkiej wsi po I wojnie światowej. Opowieść o tytułowym Jimmym, który zakłada klub taneczny, żeby dać mieszkańcom miejsce, gdzie będą mogli nie tylko potańczyć, ale też po prostu się spotkać, nie zbiera póki co bardzo entuzjastycznych recenzji, ale dla miłośników twórczości Loacha pozycja obowiązkowa. W roli tytułowej rzadko widywany na dużym ekranie Barry Ward, a poza nim m.in. Jim Norton („Nędzne psy”, „Chłopiec w pasiastej piżamie”) i Andrew Scott (znany ostatnio z roli Moriarty’ego w „Sherlocku” BBC). Premiera: 31 października Niedaleko spada jabłko od jabłoni. Joe Hill, syn Stephena Kinga, zdążył wykazać się niesamowitą wyobraźnią, umiejętnością operowania soczystym językiem i wykorzystaniem bogatej symboliki w swoich powieściach. W „Rogach” stworzył historię młodego mężczyzny, który niespodziewanie upodabnia się do diabła, w ten sposób uzyskując dostęp do informacji na temat najgorszych żądzy i sekretów innych ludzi. Nagła transformacja umożliwia mu także odnalezienie mordercy swojej dziewczyny. Ekranizacja „Rogów” to okazja do wykreowania nietuzinkowego, pokręconego świata pełnego opozycji Bóg-Szatan w atmosferze horroru. Ale nawet jeśli reżyser Alexandre Aja szansy nie wykorzysta, adaptacja powieści Hilla pozwoli przyjrzeć się nowemu wcieleniu Daniela Radcliffe’a, który rolą w „Rogach” ostatecznie zrywa z wizerunkiem Harry’ego Pottera. Premiera: 31 października • • • Kino domowe: O „Niesamowiym Spider-Manie 2” pisaliśmy: „Są tacy superbohaterowie, o których nie da się zrobić filmu całkiem na poważnie, nie popadając przy tym w śmieszność. Pytanie, jakie zadają sobie fani komiksów (i ich filmowych adaptacji) o Peterze Parkerze, od 2012 roku: »Po co w kilka lat po trylogii Sama Raimiego zdecydowano się na restart serii« – po premierze drugiego »Niesamowitego Spider-Mana« pozostaje nadal aktualne. W każdym razie w obu obrazach Marka Webba nie ma nic, co by ten krok usprawiedliwiało…” O „Godzilli” Garetha Edwardsa pisaliśmy tak: „»Godzilla« to chyba jedyny obok »Skyfalla« blockbuster z ostatnich lat, który traktuje swoją legendę z ogromnym szacunkiem, ale nie jest jednocześnie pustym hołdem posklejanym z mniejszych lub większych odniesień. Zarzuca się reżyserowi, Garethowi Edwardsowi, że nie potrafi związać widzów z bohaterami tak, jak to robił choćby Steven Spielberg. Tego typu oskarżenia są jednak kompletnie bez sensu, bo Edwards nawet nie próbuje tego robić. Jego »Godzilla« to w zasadzie ciąg wspaniale zaaranżowanych miniatur – ich bohaterami bywają zresztą zupełnie przypadkowi ludzie – które mają przygotować widza na finałowe spotkanie z Królem Potworów.” O „Na skraju jutra” Douga Limana pisaliśmy tak: „»Na skraju jutra« posiada wszystko to, czego szukamy w blockbusterach – dynamiczną akcję, świetną stronę techniczną, walkę o przyszłość świata, pomysłowe koncepty wizualne, przerażających wrogów ludzkości i bohaterów, których losy chętnie się śledzi.” O ostatniej opowieści o mutantach pisaliśmy: „»X-Men: Przeszłość, która nadejdzie« jawi się całościowo jako idealne wcielenie kina rozrywkowego. Nie do końca broniąc się co prawda od strony logicznej, poza tym jest wyjątkowo dobrze skrojoną filmową rozrywką, bardzo dobrze wykorzystując potencjał głównych i doskonale balansując między akcją, patosem i humorem. Co będzie dalej? Jak wykorzystany zostanie potencjał obu ekip (bo jednak nic nie wskazuje, że ta wcześniejsza ma zostać odesłana w niebyt)? Na pewno warto czekać, by się o tym przekonać. »X-Men: Apocalypse« zapowiadany jest na rok 2016.” |
Powie ktoś, że oparta na prozie słowackiego pisarza Juraja Váha „Noc w Klostertal” byłaby ciekawsza, gdyby nie pojawiający się na finał wątek propagandowy. Tyle że nie pobrzmiewa on wcale fałszywą nutą. Gdyby przyjąć założenie, że cała ta historia wydarzyła się naprawdę, byłby nawet całkiem realistyczny. W każdym razie nie zmienia to faktu, że spektakl Tadeusza Aleksandrowicza ogląda się znakomicie nawet pięćdziesiąt pięć lat po premierze.
więcej »Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.
więcej »Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.
więcej »Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
50 najlepszych filmów 2015 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2015: Film
— Esensja
Transatlantyk 2015: Dzień 7
— Sebastian Chosiński
Transatlantyk 2015: Dzień 4
— Sebastian Chosiński
Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
— Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski
Najlepsze filmy I kwartału 2015
— Esensja
Do kina marsz: Marzec 2015
— Esensja
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
mbank Nowe Horyzonty 2023: Drrrogi, chłopcze…
— Kamil Witek
East Side Story: Z Sachalinu do Kapsztadu
— Sebastian Chosiński
Freddie i jego koty
— Sebastian Chosiński
Forum Kina Europejskiego Cinergia 2018: Jesienna opowieść
— Konrad Wągrowski
Killer Queen
— Piotr Nyga
Krótko o filmach: Bright
— Jarosław Loretz
Esensja ogląda: Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Wrzesień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch
Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Esensja ogląda: Grudzień 2016 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Marcin Osuch
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja